Nieuwe start mangrove bak


Ice78

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2013
Berichten
1,122
Locatie
Apeldoorn
Het is tijd voor verandering in huis.
De laatste jaren heb ik mij vooral bezig gehouden met piranha’s en de interesse in deze soorten zal ook zeker niet verdwijnen. Maar met 18 bakken in huis gaat daar toch wel een hoop tijd inzitten.
Na bijna alle soorten te hebben gevonden zijn we nu aangekomen om het wat rustiger aan te doen.
De piranha’s in mijn grootste bak zijn deze week verkocht en de soortjes die ik op zolder heb zullen ook langzaam aan verkocht worden.

Ik wou eigenlijk eerst weer terug naar zeewater maar heb de knoop door gehakt en het word een brakwater bak. Hoofdbewoners zullen de zilverbladvissen worden samen met de Argus en de schuttersvis.

Ik had mijn zinnen gezet op de mangrove modules van rockzolid echter zijn deze niet leverbaar op dit moment😔. Dus zijn we uitgekomen bij talawa hout.
Zoals we allemaal weten kan het lang duren voordat dit hout zinkt en het ligt nu in de badkuip zodat het meeste vuil eraf is. Aangezien dit wel weken tot maanden kan duren gaan we het maar vastzetten in de bak zodat ik door kan.

Planning voor aankomende week is de gehele bak leegmaken en schoonmaken en het talawahout vastmaken.
Voor de bodem ben ik nog aan het nadenken of ik voor koraalzand ga of voor het witte zand van de hornbach.
Qua planten zullen er javavarens en waarschijnlijk anubias in komen.

Mijn bioloog draait op dit moment gewoon door en als de bak zelf weer gevuld is en draait zullen we deze langzaam aan steeds brakker maken.

Hierbij nog 2 foto’s van de afgelopen jaren.
 

Bijlagen

  • EC24FB08-CE25-4620-A363-6EDB13994370.jpeg
    EC24FB08-CE25-4620-A363-6EDB13994370.jpeg
    209.4 KB · Weergaven: 133
  • 955921C5-A3AE-485C-95E2-C47121E4F4F4.jpeg
    955921C5-A3AE-485C-95E2-C47121E4F4F4.jpeg
    163.7 KB · Weergaven: 133
Vooral de zeewater was een erg mooie bak en hoeveel liter heb je dan wel niet staan Ice?
 
In de woonkamer staat de grote bak (321x80x70) samen met een juwel Lido 120.

Op zolder heb ik nog 6 x juwel rio 180 , 8 x rio 125 en 2 x vision 180.
Redelijk uit de hand gelopen de laatste jaren🤣. enigste voordeel was wel dat ik hierdoor zonnepanelen heb genomen.
 
Mooie plannen!
Kunnen planten als javavaren en anubia in brak water? (Gewoon nieuwsgierig)
 
In de woonkamer staat de grote bak (321x80x70) samen met een juwel Lido 120.

Op zolder heb ik nog 6 x juwel rio 180 , 8 x rio 125 en 2 x vision 180.
Redelijk uit de hand gelopen de laatste jaren🤣. enigste voordeel was wel dat ik hierdoor zonnepanelen heb genomen.
Ja ik durf nu niet te vragen hoeveel kilowatt aan stroom dat per jaar gaat kosten;). Wij hebben 2 bakken en zijn al blij met de 6 panelen die we sinds kort hebben want dat scheelt ongeveer de helft aan verbruik van ons jaarlijks.
 
Ja ik durf nu niet te vragen hoeveel kilowatt aan stroom dat per jaar gaat kosten;). Wij hebben 2 bakken en zijn al blij met de 6 panelen die we sinds kort hebben want dat scheelt ongeveer de helft aan verbruik van ons jaarlijks.
Klopt wat je zegt. Vroeger was er weinig aan de hand en stroomverbruik was eigenlijk helemaal niet aan de orde. Steeds weer een bakje erbij gaf weinig problemen.
Nu de prijzen hoog zijn word je er wel bewust van wat alles kost en dan ga je je ook afvragen of je dat geld ervoor over hebt. Hadden vorig jaar een verbruik van 11500 kWh dus behoorlijk fors.
 
Ja daar heb je heel wat panelen voor nodig zeg. En ook een erg ruime woning.
 
Of weinig ander meubilair. Bed op de piranha's, keukenkastjes op de sidderalen....:oo
 
Of weinig ander meubilair. Bed op de piranha's, keukenkastjes op de sidderalen....:oo
Op de zolder hoeft verder geen meubilair te staan. Een stoel is voldoende
 
Misschien leuk om al je bakken in een fotoalbum te posten.
 
Op welke temperatuur ga jij het in de bakken houden?
 
Misschien kan je de murenes van @beactivity overnemen?
Al is hij volgens mij niet meer online geweest.


Gaaf idee ik wil dit zelf ook eens ooit gaan doen.
Mooi formaat ook voor deze vissen. Wat gaat er allemaal in?
ALs ik wat ideeën mag opnoemen:
-green pufferfish, goby knights, (bubmlebee gobys maar worden mogelijk opgegeten) mollys, guppen, 'zoetwater'murene gym. tile , anableps anableps
 
Misschien kan je de murenes van @beactivity overnemen?
Al is hij volgens mij niet meer online geweest.


Gaaf idee ik wil dit zelf ook eens ooit gaan doen.
Mooi formaat ook voor deze vissen. Wat gaat er allemaal in?
ALs ik wat ideeën mag opnoemen:
-green pufferfish, goby knights, (bubmlebee gobys maar worden mogelijk opgegeten) mollys, guppen, 'zoetwater'murene gym. tile , anableps anableps
Hoofdbewoner zal de zilverbladvis worden verder wat Argus en schuttersvissen verder nog wel wat klein spul.
Etroplus maculatus zal er ook nog in komen.
Zou erg graag de Afrikaanse Argus willen hebben maar niet makkelijk verkrijgbaar. (Scatophagus tetracanthus).
 
Zijn dat niet voornamelijk zoetwater argussen? Scatophagus tetracanthus), zullen het vast ook goed doen op brak maar ik ken dit als de argussoort die mensen ook in zoet houden.
 
Ik denk dat je in de war bent met de gewone Argusvis. ( groene en rode) Deze worden vaak gewoon verkocht als zoetwatervis. Toch zijn ze allemaal beter af in brak water en als ze ouder worden zelfs zeewater.
 
Ik denk dat je in de war bent met de gewone Argusvis. ( groene en rode) Deze worden vaak gewoon verkocht als zoetwatervis. Toch zijn ze allemaal beter af in brak water en als ze ouder worden zelfs zeewater.
volgens mij is dit dus de enige soort die ook in zoetwater op volwassen leeftijd voorkomt.
 
volgens mij is dit dus de enige soort die ook in zoetwater op volwassen leeftijd voorkomt.
Zie idd dat ze ook wel op zoet gehouden worden. Dus dan zit ik zowizo goed als ze ook op brak kunnen.
 
Zal eens wat mailtjes de deur uit doen of ze ergens nog zitten of besteld kunnen worden.
 
Ben heel benieuwd naar een mangrovebak, een brakbak blijf ik toch iets bijzonder vinden:DD
 
Vervelend werkje de oude bodem eruit halen 🫤
Helaas geen mogelijkheid om het af te zuigen en in de tuin kwijt te raken. Zou het wel kunnen afzuigen en in de kruipruimte dumpen maar of dat een goed idee is ??
 

Bijlagen

  • 2DE5A5FF-6956-4C95-918A-A4F29DFF3873.jpeg
    2DE5A5FF-6956-4C95-918A-A4F29DFF3873.jpeg
    362.6 KB · Weergaven: 79
Mooi dagje om te prutsen met de inrichting. Vanmorgen even bij de maanvis in Nijmegen wat mooie stukken Talawa hout gehaald. Hopelijk van het weekend wat groen erbij in.
 

Bijlagen

  • FBCB8ADE-479B-4AE0-A9F1-58F59FAB0DF6.jpeg
    FBCB8ADE-479B-4AE0-A9F1-58F59FAB0DF6.jpeg
    219.1 KB · Weergaven: 106
Wat voor zand heb je er nou uiteindelijk in? Ziet er al goed uit verder 👍.
 
Ik ben erg benieuwd wat jouw zo trekt in Piranha's.
En ook wat je ze voerde.
 
Dat is een hele verandering Ice maar wel erg leuk.
 
Ik ben erg benieuwd wat jouw zo trekt in Piranha's.
En ook wat je ze voerde.
Ben altijd al geïnteresseerd geweest in piranha’s . Heb vele soorten gehad. Vis en mossels gaf ik ze het meest.
 
Gaat er een dier in dat het zand luchtig kan houden? Ik had ook dit zand, maar dat werd al snel anaeroob, met alle gevolgen van dien.
Maak me daar niet zo druk om , heb eigenlijk nog nooit problemen met zand gehad.
 
paar dagen water erin tot dat de planten binnen zijn. Zaterdag hopelijk alles klaar zodat de bioloog ook weer kan meedraaien.
 

Bijlagen

  • F165B0A5-B595-4F4C-8627-09BAE5CE25FD.jpeg
    F165B0A5-B595-4F4C-8627-09BAE5CE25FD.jpeg
    507.9 KB · Weergaven: 87
Het meeste werk is achter de rug en erg tevreden met het resultaat.

de vissen die er in komen zijn,
Monodactylus argenteus
Scatophagus Argus
Toxotes jaculatus
Etroplus maculatus
Etroplus suratensis
Arius seemani
 

Bijlagen

  • BDE90874-B973-4DFC-AB10-F006E67AE995.jpeg
    BDE90874-B973-4DFC-AB10-F006E67AE995.jpeg
    156.1 KB · Weergaven: 113

Terug
Bovenaan