Nieuwe revolutie in aquariumleds!


Nou, ik zie eigenlijk hoofdzakelijk enthousiaste reacties. Ik ga me ook eens verder verdiepen, want mijn T5 lampen raken al op leeftijd.

Alleen begrijp ik nog niet wat jullie bedoelen met de percentages. Kun je dat dan instellen en ook nog per kleur? En waarom zou je dat per kleur (moeten) doen?
Ja, je kunt het licht verstellen per kleur. Per kleur instellen is niet echt een must, maar zo kun je het licht aanpassen naar je smaak, meer blauw zal het licht witter maken, en de blauwe leds zorgen voor betere kleuren, als je een wat gelere licht wilt (bijv. voor een blackwater aquarium) kun je de blauwe leds dimmen. Of als je bijvoorbeeld zoutwater hebt, kun je de blauwe leds op 75% en de witte leds op 50% laten, om de ideale verlichting voor een zoutwateraquarium te creëren.
Ik heb zelf via Aliexpress een Mars Aqua van 165w gekocht voor €119 euro, en ik ben er tevreden mee (en het is echt super goedkoop). Ze hebben ook een 300w versie, die kost rond de €150
 
Ik vraag me het volgende af:
je hoort frequent dat Led duurder is in aanschaf, zeker als je kwaliteit wilt.
Maar ik kijk momenteel wat rond ivm de aanschaf van een compleet en kwalitatief lichtsysteem en het valt me op dat dimbare TLT5 (hang)units toch ook niet echt goedkoop zijn?
Ofwel heb ik de juiste nog niet gevonden natuurlijk ;) maar ik krijg voorlopig de indruk dat het prijsverschil tussen een complete en dimbare TL verlichtingsunit en een volledig Ledsysteem inclusief besturing nu ook niet zo groot is.

Is het dan effectief zo dat, iets duurdere maar kwaliteitsvolle, ledsystemen tegenwoordig de betere keuze zijn wanneer je een nieuwe bak start en dus van nul begint?

Led lijkt me ook makkelijker stuurbaar door bijvoorbeeld lichtschema's waarin je ook het dimpercentage kan laten variëren tijdens de dag en dus kan werken met een paar uur aan 100%.
Kan dit (dimpercentage) bij dimbare TL units ook gradueel ingesteld worden via de besturing eigenlijk of moet je daar de ganse dag eenzelfde percentage aanhouden in de programmering?
 
Met bijvoorbeeld een floramate of profilux kan je verschillende schema's laden en instellen ;)
 
Met bijvoorbeeld een floramate of profilux kan je verschillende schema's laden en instellen ;)
En kan je in zo'n schema bij TL ook een variabel dimpercentage hanteren tijdens de dag (bijvoorbeeld instellen dat de verlichting van 10u tot 12u op 60% draait, van 12 tot 15 op 100%, dan weer een paar uur op bvb 70%) of ben je aan een vast dimpercentage gebonden gedurende het hele schema? (bvb de lamp gaat bij opstarten geleidelijk naar 80%, die 80% is niet variabel tijdens de branduren en uiteindelijk gaat het licht dimmend naar 0%, of zie ik dit verkeerd)
Is een beetje moeilijk uitgelegd, hopelijk snap je wat ik bedoel ;)

Heb snel eens gekeken, kost effectief wel wat geld. Vandaar mijn vraag of de investering in een nieuw, compleet systeem zoveel goedkoper is bij een deftige, dimbare TL unit … Omschakelen van een bestaande unit naar led is misschien duur maar als je nog niets hebt ben je ook wel wat kwijt aan een goede TL set lijkt me...
 
Floramate was ook €100 toen ik ervoor keek...
Profilux setje is nog was duurder zelfs..

Maar je kan er vanalles mee instellen, je zit niet vast aan 1 verlichting stand.
Dus een paar uur op 60% dan door naar 100% en vervolgens terug naar 80% kan gewoon
 
en het valt me op dat dimbare TLT5 (hang)units toch ook niet echt goedkoop zijn?

Alle ' kant-en-klaar ' opties zijn gewoon duur.. Maar als je zelf een EVSA kunt aansluiten is het een stuk goedkoper..

LED's laten zich gemakkelijker sturen maar daar zal je meer mee moeten experimenteren..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Merci voor de antwoorden Tuinkabouter en Tom!
Ik weet weer iets bij...
 
De reden dat ik deze verlichting heb gekozen was de pasvorm kant en klaar . Tevens geen warmte ontwikkeling . Mede als ik even wat in de bak wil doen heb ik meer ruimte en stoot niet tegen hete tls aan. De controller werkt simpel maar doet wat hij moet doen. Dimmen werkt prima. Ik zit na een aantal weken gebruik op 65% wit en 70% blauw als ik hoger ga geven mijn planten erg veel bellen en heb ik binnen een paar dagen alggroei. Dit ondanks EI en Co2 toevoegen. Ik ben de juiste modes nog aan het zoeken maar de alg neemt nu weer af.
 
Momenteel heb ik 2 x T5 Lumilux HO lampen met JBL reflectors in een Trofis Colisa 120cm zitten, helaas groeien enkele planten niet goed terwijl andere het heel goed doen.
De lichtopbrengst van de lampen zijn 840 = 3100lm bij 4000K en de 865 = 2850lm bij 6000K
Dan moet je heel wat leds hebben om die te vervangen. De gemiddelde ledstrip met 60 x 5050 smd chips / meter haalt ongeveer 1000lm/m. Dus dan heb ik 6 meter strip nodig voor mijn twee T5's te vervangen voor dezelfde lichtstroom.
Nu blijken led's wel wat beter te zijn inzake bundeling van het licht.

Hoe is jullie ervaring met licht op de bodem ?


Onlangs zag ik de matrix verlichting van daytime in actie bij mijn aquariumwinkel. Dat lijkt me ideaal maar helaas redelijk prijzig.
Zie: http://daytime.de/
 
Dit topic gaat over Juwel led verlichting.
Die zal niet op jou aquarium passen.

Momenteel heb ik 2 x T5 Lumilux HO lampen met JBL reflectors in een Trofis Colisa 120cm zitten, helaas groeien enkele planten niet goed terwijl andere het heel goed doen.
De lichtopbrengst van de lampen zijn 840 = 3100lm bij 4000K en de 865 = 2850lm bij 6000K
Dan moet je heel wat leds hebben om die te vervangen. De gemiddelde ledstrip met 60 x 5050 smd chips / meter haalt ongeveer 1000lm/m. Dus dan heb ik 6 meter strip nodig voor mijn twee T5's te vervangen voor dezelfde lichtstroom.
Nu blijken led's wel wat beter te zijn inzake bundeling van het licht.

Hoe is jullie ervaring met licht op de bodem ?


Onlangs zag ik de matrix verlichting van daytime in actie bij mijn aquariumwinkel. Dat lijkt me ideaal maar helaas redelijk prijzig.
Zie: http://daytime.de/
 

Terug
Bovenaan