nieuwe oase FiltoSmart 100 thermo, of een tweedehandse Eheim eXperience 150 ?


sterremos

Well-known member
Lid geworden
3 oktober 2023
Berichten
85
Leeftijd
64
ik heb weer een dilemma :(:(

Voor mijn komende 35 liter bakje ben ook nog op zoek naar een filter.
in mijn kast heb een ruimte van 33 cm hoogte voor een pomp,
Nu ik lees op internet verschillende ervaringen over de oase FiltoSmart 100 thermo,
hoe zijn de ervaringen hiervan bij gebruikers?

Ik kan ook een Eheim eXperience 150 via MP komen voor €25 ook deze zou ik kwijt kunnen in de kast.
Eheim ben ik bekend mee, alleen heeft deze geen verwarming

Wat is de beste keuze
Eheim of de Oase ??

Ron

 
Ik zou mezelf afvragen of €25,- voor een buitenfilter niet te weinig is. Wat is er aan de hand met dat Eheim filter?
 
De Filtrosmart is bijna identiek aan de eerdere Esen 501 die ik op een Dennerle Nano had staan. Ik vond dat filter erg matig. Vooral dunne slangen en aanzuigbuis etc.
 
Maar waarom op een bakje van 35 zo n buitenfilter? Ik zou dan ook liever kijken voor bv de HOB van Eden. De filtrosmart doet maar liefst 600 liter.
 
Maar waarom op een bakje van 35 zo n buitenfilter? Ik zou dan ook liever kijken voor bv de HOB van Eden. De filtrosmart doet maar liefst 600 liter.
klopt dat het misschien een beetje overkill is, heb ook aan een HOB gedacht, maar dan moet ik het aan de zijkant hangen, en voor het oog wil ik zo weinig apparatuur zien.
De HOB filters zijn zo diep dat het ook niet op de achterkant geplaatst kan worden :(
ik hou ongeveer 3 cm over......

Ron
 
Ja lastig dan maar als je toch voor een buitenfilter gaat dan is bv een Eheim 2211 met een cap van ik dacht 330 liter al ruim voldoende of bijna teveel misschien.
 
Ja lastig dan maar als je toch voor een buitenfilter gaat dan is bv een Eheim 2211 met een cap van ik dacht 330 liter al ruim voldoende of bijna teveel misschien.
ook naar gekeken, maar dan kom ik niet uit met de kranen die er tussen moet komen om het filter voor onderhoud te halen :(
 
Ik zou ook voor extern gaan, maar niet voor een tweedehandse...het is toch een elektrisch apparaat dat vele liters water door je woonvertrek heen pompt, zou dan zelf voor zekerheid gaan en niet voor marktplaats :) De kleinste JBL, zou die niet passen? (402?).
 
ik heb weer een dilemma :(:(

Voor mijn komende 35 liter bakje ben ook nog op zoek naar een filter.
in mijn kast heb een ruimte van 33 cm hoogte voor een pomp,
Nu ik lees op internet verschillende ervaringen over de oase FiltoSmart 100 thermo,
hoe zijn de ervaringen hiervan bij gebruikers?

Ik kan ook een Eheim eXperience 150 via MP komen voor €25 ook deze zou ik kwijt kunnen in de kast.
Eheim ben ik bekend mee, alleen heeft deze geen verwarming

Wat is de beste keuze
Eheim of de Oase ??

Ron

Is de ruimte 33cm omdat je bak zo laag staat of komt het omdat er een plankje tussen zit?
 
Ik zou ook voor extern gaan, maar niet voor een tweedehandse...het is toch een elektrisch apparaat dat vele liters water door je woonvertrek heen pompt, zou dan zelf voor zekerheid gaan en niet voor marktplaats :) De kleinste JBL, zou die niet passen? (402?).

volgens mij is de JBL inderdaad ook een optie. eens even kijken
 
Is de ruimte 33cm omdat je bak zo laag staat of komt het omdat er een plankje tussen zit?
De bedoeling is dat het bakje op een kast komt te staan. En de ruimte eronder is rond de 33 cm. Als de plank weg is.
 

Bijlagen

  • IMG_20231013_110655.jpg
    IMG_20231013_110655.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 30
  • IMG_20231013_110743.jpg
    IMG_20231013_110743.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 28
Ik weet niet of het ook geldt voor de filtosmart 100 maar ik had laatst de filtosmart 60 gekocht en kwam er op neer dat ik die niet kan gebruiken met het filtermateriaal dat ik graag wil gebruiken, en dus niet met bijgeleverde materialen van oase zelf... het is een beetje vreemd van oase maar het zit verkeerd om in elkaar..
Gekopieerde recensie van iemand: Bij het aansluiten valt op dat, het aangezogen water eerst door het meegeleverd biomechanisch medium word getrokken, en pas bij het verlaten van het filter door de spons word gezogen. Zover ik altijd begrepen heb is filtratie in 3 stappen in de volgorde, mechanism, biologisch, chemisch. Bij deze filter is de biologische filtratie eerst en vervolgens pas de mechanisch filtratie.
 
Sunsun 603B spons eruit en afgevuld met Kaldes K1, spons geeft teveel weerstand en opvoerhoogte werkt tegen.. Draait nu al meer dan een jaar zonder verstop te raken. Als ondersteuning zit er een uv-c 6 watt bij
20230102_004140.jpg

20230102_004140.jpg
 

Terug
Bovenaan