Nieuwe malawibak (welke soort vissen)


D

Djimmi

Guest
Hallo iedereen.

heb gisteren een tweedehands aquarium met malawi's op de kop kunnen tikken.

het aquarium heeft een inhoud van 240 Liter.
biobox 2 filter
tetratec aps 300 luchtpomp.

er zitten +/- 20 vissen in het aquarium

aangezien de vissen er al bij waren heb ik geen idee welke soort vissen het nu eigenlijk zijn.

zou eventueel het aantal soorten verminderen en kijken om een goede balans mannen en vrouwen te houden.
(oh ja, en hoe kan je dat makkelijk herkennen?)

als er verder nog tips/tricks zijn mag je dat gerust zeggen ^^ alle hulp is welkom. net even langs de lokale viswinkel geweest ook en die zei aan de hand van een filmpje dat de vissen er ziek uitzagen. even jullie mening? :)

zoals bvb de opbouw van de stenen (heb dit min of meer gekopieerd van hoe ik hem gekocht heb)

ok de foto's dus, hopelijk zijn ze duidelijk genoeg (anders mag je gerust vragen om nieuwe te maken van bepaalde vissen) heb ze genummerd en ben dus op zoek naar de benamingen :)
sommige staan er uiteraard dubbel op.

overzichtsfoto

531325_0_82_djimmi1.jpg


1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.

foto 1

794998_0_82_foto_1_3.jpg


1.
2.
3.

foto 2

273445_0_82_foto_2_3.jpg


1.
2.
3.

foto 3

757921_0_82_foto_3_4.jpg


1. Labidochromis caeruleus "yellow"
2.
3. Labidochromis caeruleus "yellow"
4.

foto 4

766756_0_82_foto_4_3.jpg


1.
2.
3.

foto 5

784855_0_82_foto_5_3.jpg


1.
2. Amatitlania nigrofasciata. Dit is een Amerikaan, die heeft hiertussen niks te zoeken
3.

foto 6

366784_0_82_foto_6_3.jpg


1. Pseudotropheus crabro. 1 van de agressiefte mbuna, bak is hier te klein voor (>1.5m)
2. Pseudotropheus crabro. 1 van de agressiefte mbuna, bak is hier te klein voor (>1.5m)
3. Pseudotropheus socolofi


foto 7

663636_0_82_foto_7_1.jpg


1.

foto 8

691652_0_82_foto_84.jpg


1.
2. Pseudotropheus socolofi
3. Pseudotropheus crabro. 1 van de agressiefte mbuna, bak is hier te klein voor (>1.5m)
4. Pseudotropheus crabro. 1 van de agressiefte mbuna, bak is hier te klein voor (>1.5m)


foto 9

169219_0_82_foto_9_5.jpg


1. Pseudotropheus crabro. 1 van de agressiefte mbuna, bak is hier te klein voor (>1.5m)
2. Pseudotropheus socolofi
3.
4.
5.

foto 10

483325_0_82_foto_10_4.jpg


1.
2.
3. Pseudotropheus socolofi
4.

foto 11

895617_0_82_foto_11_5.jpg


1.
2.
3.
4.
5.
 
Djimmi zei:
foto 3

757921_0_82_foto_3_4.jpg


1. Labidochromis caeruleus "yellow"
2.
3. Labidochromis caeruleus "yellow"
4.


foto 5

784855_0_82_foto_5_3.jpg


1.
2. Amatitlania nigrofasciata. Dit is een Amerikaan, die heeft hiertussen niks te zoeken
3.

foto 6

366784_0_82_foto_6_3.jpg


1. Pseudotropheus crabro. 1 van de agressiefte mbuna, je bak is hier te klein voor (>1.5m)
2. Pseudotropheus crabro. 1 van de agressiefte mbuna, je bak is hier te klein voor (>1.5m)
3. Pseudotropheus socolofi

foto 7

663636_0_82_foto_7_1.jpg


1.

foto 8

691652_0_82_foto_84.jpg


1.
2. Pseudotropheus socolofi
3. Pseudotropheus crabro. 1 van de agressiefte mbuna, je bak is hier te klein voor (>1.5m)
4. Pseudotropheus crabro. 1 van de agressiefte mbuna, je bak is hier te klein voor (>1.5m)

foto 9

169219_0_82_foto_9_5.jpg


1. Pseudotropheus crabro. 1 van de agressiefte mbuna, je bak is hier te klein voor (>1.5m)
2. Pseudotropheus socolofi
3.
4.
5.

foto 10

483325_0_82_foto_10_4.jpg


1.
2.
3. Pseudotropheus socolofi
4.

foto 11

895617_0_82_foto_11_5.jpg


1.
2.
3.
4.
5.
 
dus zelf even gokken :)

foto 1 - 12
foto 8 - 2
foto 11 - 3
pseudotropheus socolofi ?


foto 2 - 2
foto 4 - 1
foto 9 - 4
foto 10 - 2
foto 11 - 4
psuedotropheus demasoni?

foto 2 - 1
foto 4 - 3
pseudotropheus acei yellow tail?

foto 6 - 2
foto 8 - 4
foto 9 - 1
pseudotropheus crabro?

foto 1 - 1
foto 1 - 3
labidochromis caeruleus?


foto 1 - 1
foto 4 - 2
Labidochriomis hongi red top?
 
Tips voor malawi mbuna:

Inrichting:
1) plaat piepschuim !! heb je die er wel onder liggen?
2) grote stenenstapel (op zich goed,let erop dat de stapel niet op de bodem of erger op het zand ligt, dat er niks onstabiel ligt en dat er veel holen zijn- hij mag nog wel 2x zo groot eigenlijk :sorry:
3) zandbodem
4) water

Voer:
Plantaardig voer (droogvoer speciaal voor mbuna afgewisseld met verse groenten, diepvriesvoer voor mbuna etc), aangevuld met een beetje (!!) harde kreeftachtigen zoals diepvries mysis, gedroogde of diepvries vlokreeftjes enzo.
Absoluut geen rode muggelarven of vlees voeren, en in principe ook geen "standaard" visvoer.
Ik heb zelf het idee dat mbuna niet goed tegen voerpauzes kunnen, ze krijgen bij mij meer en vaker gevoerd dan de vlees/vis/insecteneters die ik ook heb.

Bakbezetting:
Mutjevol. Bij eventuele toevoegingen: de hele inrichting opnieuw doen zodat de boeler heel anders uitziet, en dan alle vissen er tegelijk weer indoen.

Verdeling:
Houden in harems, 1m/2vminimum. Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per harem.

Filter:
Flink overbemeten, ivm de overbezetting en het vele voeren.
 
heb de eerste updates al aangepast met herkende vissen.

1: er ligt een plaat plexi onder de stenen.
2: is de stapel nu voldoende? de eigenares van de viswinkel zei dat de hele achterwand met stenen moet gestapeld worden.

als voer heb ik een grote hoeveelheid verschillen soorten vlokken en korrels, alsook diepvriesvoer.
maar hoeveel mag je eigenlijk voeren?

over de bakbezetting: overal zie ik staan dat hij licht overbevolkt moet zijn. maar wat is overbevolkt op 240 liter?

aan de verdeling ga ik inderdaad wat doen. zodra ik weet welke soorten wat zijn, ga ik een keuze maken.

de filter pompt op zich een 3-tal keer per uur het aquarium rond. had gelezen dat dit toch voldoende zou moeten zijn.
 
Als jij gisteren de bak gehaald heb, is hij toch nog niet ingedraaid?

Let daar wel op.
 
Plexi? Plexiglas bedoel je? Er moet piepschuim/tempex onder.

De stapel mag inderdaad over de hele achterlengte. Niet doen voordat je dat piepschuim eronder hebt!!!
En geen lavasteen kopen mocht je dat van plan zijn, dat is ongeschikt voor dit soort vissen want te scherp.


Voor mbuna voer ik zoals gezegd relatief veel en relatief vaak. De buikjes moeten niet invallen iig...


Filter 3x/uur rond? Dat is niet echt veel voor een mbuna bak. Mijne doet 5x, ik had eerst 6,25x/u maar dat filter is stuk.

Een bezetting van 20 mbuna op 240 l is niet zo veel, maar je filter trekt ook niet zo veel (en als ze gaan jongen dan worden het er vanzelf veul meer.....)
 
@bertus: inderdaad rekening gehouden met een nitrietpiek. Heb zoveel mogenlijk gedaan om dit te voorkomen.

1) 1/3 van het originele water meegenomen in grote emmers.
2) ook de filter nat gehouden en buj het water mee vervoerd
3) de zandbodem in het aquarium gelaten en onder een dun laagje water.
4) het nieuwe water behandeld tegen metalen en dergelijke
5) een kleine dosis bacterien bijgevoegt

Hoop dat dit voldoende is.


@ saskia: De vorige eigenaar had deze plaat eronder liggen dus heb ik deze ook gebruikt. Dit dient toch louter om een gelijke drukverdeling van het gewicht van de stenen te bekomen en ter bescherming van de bodemplaat, of ben ik mis?
 
Ik zou echt piepschuim nemen. Dat zorgt voor een srabielere ligging van de onderste stenen omdat het wat indrukt op de drukpunten, en als er een steen opvalt verdeelt het de druk beter.

Vergis je niet hoeveel die stenen wegen en hoe die mbuna de boel kunnen ondergraven. Het zijn een hoop emmers water...


Ik zou nu overigens de eerse paar weken juist oppassen met voeren, met zo;n half ingedraaide bak. Als het filter max 30 minuten heeft uitgetaan kan het nog wel, langer -> wees voorzichtig, niet te veel voeren, goed wster blijven meten en heel veel en frequent verversen.

Als je een kennis hebt met een draaiend extern filter vraag dan om een pluk watten of een stuk spons of beste nog een handje keramiek en stp dat in je filter erbij (ook weer max 30 minuten houdbaar).

Water behandelen tegen metalen? Al je in NL woont hoeft dat allemaal niet hoor, beter geen middeltjes in je bak gooien die niet nodig zijn.
 
Ben van belgie. Ik kan dusvook filterwatten nemen uit men gezelschapsbak? Of de watten daarin uitwringen?
 
Ja als je de filtrwatten uit je gezeldschapsbeak in de mlawi bak filter stopt (en nieuwe in je gezeldschapsbak) dan kom je al een heel eind met je filter :thumbs:
 
Ok bedankt alvast :) Kan een admin de titel even aanpassen naar "welke vissen zijn dit?" Thnx
 
mag gesloten worden. vissen zijn overgenomen.
bak aan het herwerken.

toch bedankt :)
 

Terug
Bovenaan