Nieuwe maanvis...


B

boinater

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb even jullie hulp nodig!
Sinds maandag heb ik een nieuw koppel maanvissen.
De vissen komen van een semi hobbykweker die jonge maanvissen aan groothandels verkoopt.
Ik had er dus een goed vertrouwen in een goed koppel te kopen.

Echter na het vervoer zag ik de man pas echt goed toen die was overgezet in me 365 biopro.
De maanvis had wazige ogen, een witte bek en zwom heel verdust door de bak.
Daarnaast waren ze vinnen erg beschadigd, tussen de vinstralen was het weefsel erg terug gelopen (vrouw heeft zelfde)

Na 3 dagen heeft die de bek nog steeds wit en eet niet.
Een oog is opgehelderd en netjes gevormd, het andere oog is bol en in het midden nog iets wazig.
Daarnaast heeft hij ook sinds vandaag een rode streep net onder zijn rugvin (zie foto).
177875boinater_0_82_dsc_0234.jpg


De andere vier maanvissen die ik al eerder bij hem heb gekocht zijn erg gezond en jagen hem en het vrouwtje ook steeds weg.

De kweker baalt ook (heb hem gemaild), maar zegt dat de vis nooit ziek is geweest. Heeft het dier gevoed met tetra vlokvoer en om de twee dagen rode muggenlarven.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want dier is echt mooi en wil hem graag in leven houden!
 
Ik denk zelf dat het de symptomen van columnaris zijn.
Maar ik wil graag wat meer feedback en tips van andere aquarianen voordat ik medicijnen toe ga dienen...


Ps
Kon bericht niet bewerken via mobiel, daarom deze reactie
 
geef hem even een kuur de rode vlekken komen ook voor bij gatenziekte.

ik zou zeggen behandel hem vlug anders verzwakt hij teveel
 
Waarmee kan ik hem dan het beste behandelen? (Is eerste keer dat ik dit moet doen in 10 jaar)
Zou ik hem daarvoor tijdelijk in een 30 liter emmer kunnen zetten?
Moet ik de vrouw ook behandelen? Die heeft geen verschijnselen, maar heeft wel continu bij hem gezetten bij de kweker...

Alvast bedankt voor de hulp!


P.s.
Ik heb nog een flesje Sera omnipur liggen.
Zou ik hem daarmee nu al kunnen behandelen of kan ik beter morgenochtend starten?
 
even wedervraag, voor ik dingen door elkaar haal

is gatenziekte geen gevolg van flagellaten ????

in dat geval moet er een ander medicijn....het witte om de bek zou wel door omnipur kunnen worden behandeld...
 
Ik weet niet of wel echt gatenziekte is.
Vind zelf meer lijken op een combinatie van bek-/vinrot met columnaris...

Maar kan ik de behandeling het beste apart starten of niet?
 
zou dat dier lekker laten zitten en beginnen met de behandeling.......

ze zijn zo gevoelig en snel gestressed, zou hem/ haar niet apart doen...
 
Hmm okee (heb wel overigens een ingedraaid filter van die bak die ik in de emmer zou kunnen doen).
Moet ik hem ook laten zitten als die al aangevallen wordt door andere kleine visjes?
 
Zooo we zijn een aantal dagen verder en we gaan steeds beter!
Ik moet jullie beiden (Senna en q&q) bedanken voor de tips, echter heb ik deze niet direct opgevolgd...

Heb Armin gebeld en foto's gestuurd voor wat extra advies.
Hij gaf ook aan dat de vis al vrij verzwakt was en daardoor ook de Esha2000 kuur mogelijk niet zou overleven...
Daardoor hebben we het eerst anders aangepakt!
Eerst 3 grote en 1 klein catappa blad aan het aquarium toegevoegd en aanbevolen dosis esha optima.
Daarna (vrijdag) begonnen met "hoogwaardig voer" levende witte mug, zaterdag diepvries, witte mug, daphnia en artemia en uiteindelijk zondag levende artemia,

De man begon (na aandringen)vanaf vrijdag met een paar happen mug, zaterdag en zondag zelfde. Vanaf maandag ook droogvoer en vandaag volop aanwezig in de bak.
Door deze goede bewegingen vandaag begonnen met de Esha kuur om de bacteri�n helemaal uit de vissen te halen.

Eind van de week zal ik voortgang nogmaals posten!
 

Terug
Bovenaan