Nieuwe maanvis veranderd koppeltjes ?


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Goedemorgen,

Gister een maanvis opgehaald uit een aquarium waarvan de bewoners ook gelukkig vonden dat die te klein zat (+/- 40 liter bakje) en deze toegevoegd aan mijn visbestand. De nieuwe maan (voor de makkelijkheid KOI 2) is ongeveer net zo groot als de rest. Bij het inzetten werd er even "uitgedaagd" natuurlijk, maar nu ik vanochtend kijk lijkt het wel als of de nieuwe maan met 1 van mijn manen (KOI 1) die (met een andere maan (blue diamant) die ik had) een "koppeltje" vormde danwel samen teretoriaal waren naar de andere maantjes.

Nu is mijn vraag, laten manen zo snel hun "koppeltjes" los? Ik zie de KOI2 met de normaal zo teretoriale maanvis KOI 1 samen de vallisneria poetsen en wanneer de nieuwe KOI 2 de oude partner, de blue diamant "weg jaagt" laat KOI 1 dit nu gewoon toe terwijl hij/zij anders was opgekomen voor de blue diamant.

Raar hersenspinsel, maar kan het meespelen dat het nu om 2 koi kleur maanvissen gaat en de combi eerst een koi kleur met een blue diamant was ?
 
Ja, als je je maanvissen wilt "ontkoppelen' is het voldoende om ze naar een andere bak te verhuizen, of iets aan de inrichting van je bak te veranderen. Dus het zijn wel koppeltjes, maar ze staan open voor andere mogelijkheden:oops:
 
Ja, als je je maanvissen wilt "ontkoppelen' is het voldoende om ze naar een andere bak te verhuizen, of iets aan de inrichting van je bak te veranderen. Dus het zijn wel koppeltjes, maar ze staan open voor andere mogelijkheden:oops:
Maar het oude koppel zit dus nog in de zelfde bak, misschien maken ze er een trio koppel van 😆
 
DAR42

Er zijn diverse en vele diersoorten die immer monogaam ( zelfde partner, gedurende het leven) bij elkaar blijven, maar bij vissen is dat niet zo.
Het inbrengen van een nieuwe maanvis geeft concurentie en de sterkste ( een natuurwet) zal in een dergelijk geval de ' mindere' op een gegeven moment weg sturen, ondanks dat ze beide aan het poetsen zijn.
Tijdens het poetsen van de afzetplaats zal de sterkste de mindere verstoten, en zakt in de rangorde.

In de dierenwereld, of vissenwereld zal de sterkste immer winnen, daardoor is of blijft de nieuwe generatie / populatie van een sterke vis of ander dier op een hoog niveau.

Dieren die te jong of onderdanig zijn zullen het meestal afleggen tegen de sterkste, dus ook bij vissen.

Mits je natuurlijk een stel afzonderd en apart wegzet om te kweken, dan is er voor de vissen geen keuze, en zullen ze zich wel vermenigvuldigen.
 
In de natuur is het niet altijd het recht van de sterkste die mag paren, het wil ook nog wel eens het recht van de listigste zijn....
 
Tja, John, dit is enkel mogelijk door het visbestand wat jij verzorgd,, zoals verteld, concurentie van de sterkste.
 
Lysia, kan ik in meegaan, en wel op antwoorden maar dat wordt een beetje diepgraven,,maar in principe heb je gelijk.
 

Terug
Bovenaan