Nieuwe L183 doet raar


M

Moni

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb sinds gisteren een nieuwe L183 en een L168 in mijn aquarium gezet. Prachtige vissen en met de L168 gaat het prima.
De L183 doet alleen een beetje raar, hij beweegt niet zo veel en heeft zijn vinnen geknepen. Ook lag hij daarnet op de kop in de bak, heb hem voorzichtig weer rechtop gezet en daarna bewoog hij weer zoals hij eerst deed. Hij leek zichzelf niet overeind te kunnen krijgen. Hij heeft alleen nog op de grond gezeten (zandbodem) terwijl de L168 al volop over het hout en de andere ornamenten in het aquarium beweegt.

In de zaak hadden ze mij al gezegd dat hij langzaam moest wennen aan de nieuwe omstandigheden, dus heb hem in een bakje gedaan in het water uit de zak waar hij inzat, en hier om de 5 minuten een klein scheutje aquariumwater bij gedaan. Dus pas na 1uur en een kwartier in het aquarium gezet. (Eerst 25 minuten de zak in het water gelegd ivm temperatuur en daarna de bak ook in het water gehangen etc)

Weet iemand of dit gewoon tijdelijk is door stress? Of heeft dit een andere oorzaak?

Hier ook wat foto’s

21C76536-46F9-4468-ABC1-5FFEACC2233A.jpeg


61FDF200-99BE-4218-8C4D-2150C4E2584F.jpeg
 
Je hebt hem dus wel "rustig" overgewend begrijp ik en ik heb geen ervaring met deze vissen. Ik zou al wel voor alle zekerheid contact met de lfs opnemen en ze vertellen hoe en wat voor het geval het toch mis mocht gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Moni
Oke dankjewel! Ze zijn nu nog gesloten dus ik kan pas om 3 uur bellen
 
Ik heb ook geen verstand van L nummer maar wat een mooie vissen zeg! Ik weet ook niet over welke het gaat die met strepen of stippen. Zo op het oog zien ze er mooi ongehavend uit. Misschien bedoelde ze met " langzaam wennen" wel dat het wat meer tijd kost om aan de omgeving te wennen. Niet het overwennen op zich maar zijn nieuwe huis en medebewoners. Misschien is de ene wat schuwer dan de ander. Heeft die meer stress te verwerken dan de ander. 1 dag is misschien nog te vroeg om op zijn gemak te zijn.

Neem aan dat je zelf weet of de vis in de juiste water omstandigheden zit. weet niet of bepaalde vis bijv. laag PH nodig heeft ofzo. Misschien dat hier een te groot verschil in zit?

Noem maar wat hoor hopen dat LFS je wat wijzer kan maken.

Succes met je uiterst fraaie vissen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Moni
Wat Michelle zegt zou kunnen en dat kan de lfs je wellicht vertellen. Daar kun je vragen op welke waarden ze hebben gezeten en wat juiste waarden zijn of anders even googelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Moni
het is de echte ancistrus dolichopterus die met de spikkels en witte bies en dat is de vis waar het over gaat. Die gestreepte is de L168 en heeft veel hout nodig.
Ancistrussen *de eerste vis dus) zijn enorme stresskipjes, handig is de verlichting uit te doen en de vis de vis laten zodatie rustig kan wennen en dan morgen weer de verlichting op de gebruikelijke uren aan.
 
Ga mee met Nicolientje.

Als ik mijn ancistrus uit ving en overplaatste zag ik hem de 1e 2-3 weken niet meer tevoorschijn komen.
zijn erg gevoelig voor stress. Na een tijdje was die weer gewoon zichzelf en banjerde de bak door.
 
Helaas, ze is naar de vissenhemel :(
Ik heb ook 2 cpodwergkreeftjes en die begonnen al aan de vinnen te eten, toen zag ik dat hij niet meer bewoog en ook niet meer ademhaalde.
Heb trouwens de zaak gebeld waar hij vandaan komt en mag morgen terugkomen voor een nieuwe vis/kortingsbon ofzoiets.
 
Weet iemand of dit gewoon tijdelijk is door stress? Of heeft dit een andere oorzaak?

Leuke vis(sen)!
Hoe lang draait je bak eigenlijk al?
Want ik dacht dat (vooral) de L183 vrij gevoelig is voor wisselende waterwaardes en daarom wordt meestal aangeraden om ze pas aan te schaffen als de bak stabiel draait.
Ik dacht ook dat ze, naast stabiel water, ook vrij 'clean' water willen, dus een lage geleidbaarheid heeft de voorkeur.
Alleszins succes ermee, het zijn twee zeer mooie vissen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Moni
Oeioei, sorry!
Ik schreef mijn post terwijl jij reageerde dus ik besefte niet dat de vis het niet heeft gehaald...
Beetje slechte timing, mijn excuses daarvoor...

:sorry:
 
  • Leuk
Waarderingen: Moni
Jammer van de vis. Samengeknepen vinnen kan duiden op stress, dat is niet direct een probleem als de vis er direct in zit. Maar dat hij op de kop gaat liggen is niet normaal, er was denk ik iets mis met de vis. Ik zou contact opnemen met de winkel en kijken of er de sterfte geval opgelost kan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Moni
Ik ga vanmiddag terug met de vis, hoop ook dat ze hier een verklaring kunnen geven, was toch niet zo’n goedkope vis. Maar wordt in deze zaak meestal netjes afgehandeld als er iets mis is.
@Honeybadger mijn bak staat nu ongeveer een half jaar en heb eerst problemen gehad met de waterwaardes, dit is nu gelukkig opgelost en ik heb sindsdien geen doden meer gehad (oke ik had 1 endler gup van bijna 2 jaar oud die waarschijnlijk aan ouderdom is overleden aangezien deze niet zo oud worden).
 
Zonde zeg maar ik weet ook niet of de combi met de cpo zo gelukkig is want die willen ook bij gezonde vissen soms maar al te graag de vinnen grijpen. Hier gingen ze op het hout zitten en vielen vanaf daar de vis aan die langskwam zwemmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Moni
Update: heb een nieuwe vis gekregen! Met het aankoopbedrag van de overldenen vis ingehouden.
Het lag waarschijnlijk aan het feit dat de vis pas net in de winkel was en wildvang is geweest, hierdoor is de overgang misschien toch te groot geweest. Ze hadden mij dit niet verteld en vandaar dat we het zo geregeld hebben.
De nieuwe vis is een L129, blijft iets kleiner en is niet hoofdzakelijk algeneter maar past prima bij mijn visbestand en grootte van het aquarium, en ook bij de waterwaardes.
Deze vis is ook wildvang, maar leeft volgens de verkoper al bijna een half jaar in de winkel waardoor hij al beter gewend is.

Hij is ook al een stuk levendiger dan d L183 en heb hier een beter gevoel bij :)

En natuurlijk even een fotootje

image.jpg
 

Terug
Bovenaan