Nieuwe Killi inrichting, advies gevraagd


A

AntonvdBerg

Guest
Hallo iedereen!

Sinds kort hebben we besloten om de overstap te maken van Tanganyika naar Killies en daar zijn wat vraagjes bij ontstaan.
En ik had gehoopt dat jullie me daar mee zouden willen helpen.

Hieronder vind je een aantal fotootjes van de bak hoe die nu aan het indraaien is. (met stiekem een paar gupjes erin om te testen)
Nu is dan ook de eerste vraag of deze inrichting geschikt is voor het houden van Killies? Het is de bedoeling dat er een groepje F. Garneri in gaat komen, vergezeld door een groepje Cory's. (waarschijnlijk pandaatjes).
De bak is 80 cm breed overigens.

Ik heb al het e.e.a. ingelezen en daar kom ik tegen dat de Killies niet zo'n voorstander zijn van stroming. Maar hoe moet ik me dat voorstellen?
Ik heb er nu externe pomp achter zitten van Tetratec (ex600).
De uitstroom zit rechts achterin, zodat de hitte van de thermostaat goed verdeeld wordt. En de instroom zit in de zwarte bak waar het originele filter/pompje heeft gezeten. Dit zorgt voor een mooie stroming de bak door, maar wanneer is het dan te sterk?

En als laatste zou ik graag willen weten hoe groot en in welke verhouding ik het beste deze soorten zou kunnen houden.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties!







 
bpyz.jpg


irs1.jpg


885g.jpg
 
Ik vind je beplanting achter en langs de randen geslaagd en zeker toereikend voor killies. Wellicht vooraan nog een wat lager blijvend plantje? Of wat Anubias op dat stukje hout binden?

Wel nog iets over de gardneri en Corydorasjes. Ik lees vaker dat de gardneri's behoorlijk agressief kunnen zijn en of de combi met Corydoras dan zo handig is durf ik niet te zeggen. Ik zou je willen aanraden toch even af te wachten op de reacties van mensen die wat meer verstand hebben van killies, alvorens deze combinatie aan te schaffen.

~ Ivo
 
De meeste killie's zijn niet van die goede zwemmers en zullen niet happy zijn in de stroming. Ik zou toch erover nadenken om 1 of 2 sponsfilters erin te plaatsen en mechanische stroom eruit.

Anders een manier vinden om de stroming te minderen. Maar het beste voor je vissen is met sponsfiltering werken.

Inrichting is wel goed, alles zal nog meer groeien, mooie zandplekken voor cory's, wel denk ik dat de verlichting te veel is voor de killie.

Oppervlakte planten vinden ze erg fijn, of 1 lamp uit doen zal ook wel helpen.
 
zeebaars zei:
Anders een manier vinden om de stroming te minderen. Maar het beste voor je vissen is met sponsfiltering werken.
Uitstroom tegen de achter-/zijwand aandraaien een optie? Scheelt hier toch behoorlijk qua stroming.

Aan de andere kant, typische is dat je met het voorbeeld over sponsfilters makkelijk aan kan geven hoeveel (lees: hoe weinig) stroming genoeg is, maar dat het met andere filters wat lastiger is in te schatten en uit te drukken.

zeebaars zei:
Oppervlakte planten vinden ze erg fijn, of 1 lamp uit doen zal ook wel helpen.
Drijfplantjes?

~ Ivo
 
Bedankt voor deze input al zo snel!

Ik heb eventueel de mogelijkheid om de in-/uitstroom te verminderen door de kraantjes dichter te draaien, ik zal hier eens mee spelen.

En normaal gesproken kan je niet ��n van de twee lampen uitzetten ivm de serieschakeling van de Jewel kappen, maar dat had ik al aangepast. :)
Dan is er ook nog een mogelijkheid om te dimmen m.b.v. een pvc buis natuurlijk.
Maar ik ga beginnen met een goeie hoeveelheid drijfplantjes.
 
Ik heb de Fundulopanchax gardneri ook in mijn gezelschapsbak van 300 liter (120x50x50). Stroming zijn ze niet heel erg van, dus dat zal je even moeten aankijken. Als je de stroming langs de voorruit laat gaan zal het in de rest van de bak wel meevallen. Even een kwestie van aankijken. De combinatie met Corydoras is prima, al zal er miss wel een vinnetje sneuvelen zo nu en dan. Licht hebben ze maling aan. Ik heb 180 watt op 300 liter en dat brandt toch al gauw 4 uur per dag op volle sterkte. Merk geen verschil met de gardneri's in mijn kweekbakken qua gedrag. In 80 centimeter kan je toch gauw een leuk groepje kwijt. Beginnen kan met een paartje, trio of 2 paartjes. De jongen komen vanzelf. Mijn gezelschapsbak zit bomvol met vissen en daar komen genoeg jongen te voorschijn. Tis maar net of je geduld hebt om daar op te wachten ;). Gewoon wat planten langs het oppervlak langs het oppervlak laten groeien, nog wat Vallisneria en mos en een mooie bos javavaren voor je pomp.
 
Op oa jullie advies nog even het e.e.a. aangepast.
Ten eerste de kraantjes van het filter iets dichter gedraaid waardoor de stroming een heel stuk minder is.
Ook nog even een aantal stekjes van de (volgens mij) Cabomba verspreid en ook alweer iets ingekort.
En als laatst de verlichting aangepast, slecht ��n balkje met een wat minder sterk licht erin staat nu aan.
Vind het er zelf een heel stuk beter uitzien nu, al zeg ik het zelf :D
Die Cabomba groeit als kool dus die gaat binnenkort de oppervlakte wel aardig vullen denk ik.

Heb vandaag de vissen ook besteld bij http://www.killivissenencorydoras.nl
Het worden 3 paartjes F. Gardneri UDI en 10 C. Panda en als het goed is heb ik ze morgen! :)

Nu zwemmen er nog een stuk of 12 (test)guppies in, moet ik deze eruit halen of zal het goed gaan?

Laatste stand van zaken:

nj5m.jpg
 
Ziet er mooi uit. Ben benieuwd. . . Guppen er wel uit doen . . .
Mooie keus van vissen.
Ben erg benieuwd naar foto's als ze er eenmaal zwemmen.
 
Guppenvinnen gaan wrs sneuvelen. Plus zal qua esthetische combinatie niet zo sterk zijn omdat zij net als gardneri overal een beetje zwemmen.
 
Ze zijn allemaal goed overgekomen en na een half uurtje acclimatiseren zwemmen ze al mooi een beetje rond.
Met de kweker besproken en daarom toch besloten om voorlopig de guppen te laten zwemmen.
Ze zijn behoorlijk brutaal, allemaal mannen trouwens, dus verwacht dat het geen problemen gaat opleveren.

Niet de allermooiste foto, maar toch nog even snel 2 mannetjes erop gekregen:

7hz1.jpg


En een gedeelte van de pandaatjes:

njbj.jpg
 
Even een update:

We hebben er toch voor gekozen om de guppen elders onder te brengen.
Met name omdat de Gardneri zich erg weinig liet zien, ook met voeren.
En wat hierboven ook al werd genoemd is het ook jammer dat als je ze erin hebt zitten, je ze bijna niet ziet, je ziet alleen maar guppen.

De vrouwen zijn overigens wat minder schuchter dan de mannen, gezien het verwachte territoriale gedrag vind ik dit wel opmerkelijk.
Maar de laatste paar dagen komen de mannen ook steeds meer naar voren gelukkig.
Wellicht zal dit ook te maken hebben met het ontbreken van beplanting aan de oppervlakte zat ik me te bedenken.
Maar zoals het er nu uitziet zal het niet lang meer duren voordat de Cabomba het oppervlakte bereikt.
 
Goed, de guppen zijn veel te hyper.
Probeer met oppervlakte voedsel(misschien een keer fruitvliegjes proberen, beetje LFS kan dat wel leveren)
Cabomba aan de oppervlakte gaan ze waarderen.

Als ik naar je foto's kijk denk ik dat je de Nigerianus strain hebt en niet de UDI, maar foto's kunnen wel eens vertekenen.

Vrouwtjes Gardneri zijn over het algemeen niet zo snel onder de indruk, het gedrag wat je beschrijft klopt wel.

Blijf goed op het gedrag letten, of ze niet te vermoeid raken door het werken tegen de stroom.
Ze hangen graag in het water of zitten achter elkaar aan. Dan hebben ze het naar de zin.

Mooie vis, hopelijk ga je er veel plezier aan beleven.
 
zeebaars zei:
Goed, de guppen zijn veel te hyper.
Probeer met oppervlakte voedsel(misschien een keer fruitvliegjes proberen, beetje LFS kan dat wel leveren)
Cabomba aan de oppervlakte gaan ze waarderen.

Als ik naar je foto's kijk denk ik dat je de Nigerianus strain hebt en niet de UDI, maar foto's kunnen wel eens vertekenen.

Vrouwtjes Gardneri zijn over het algemeen niet zo snel onder de indruk, het gedrag wat je beschrijft klopt wel.

Blijf goed op het gedrag letten, of ze niet te vermoeid raken door het werken tegen de stroom.
Ze hangen graag in het water of zitten achter elkaar aan. Dan hebben ze het naar de zin.

Mooie vis, hopelijk ga je er veel plezier aan beleven.

Bedankt voor je input!

Ik heb het even eens naast wat naslagwerk (internet) gelegd en ik denk dat je inderdaad gelijk hebt!!
Maakt voor mij niet zoveel uit natuurlijk, maar is wel vreemd dat de kweker hier anders over denkt.
Ik zal hem dit ook eens even voorleggen overigens.

Nu de guppen eruit zijn komen de mannen toch een stuk meer tevoorschijn en dat is mooi om te zien.
En inderdaad zijn de vrouwen veel minder schuchter, wat ik best raar vind, aangezien deze soorten zo "agressief" zouden moeten zijn..
Ook bij het voeren vanmorgen (droog) heb ik ze allemaal goed zien eten.

Ik zal eens kijken of ik er zo een paar fotootjes meer van kan maken. :)
 
Let niet teveel op de lichtsterkte, ik heb even de felste lamp erbij aangezet en de foto's zijn gemaakt met m'n telefoon. :foto:

En ik denk dat het met de stroming nu wel goed zit, want het droogvoer blijft aan de oppervlakte liggen en dwarrelt bijna loodrecht naar beneden. :thumbs:

Nog wel een vraagje waar ik net aan zat te denken:
Het zou misschien wel handig zijn om er een algeneter in te stoppen, een mooie L-nr o.i.d. Kan dit gewoon?

fis3.jpg

0sz2.jpg


0swm.jpg


Deze even snel met het gewone foto-toestel, wordt het niet echt beter van haha!

ekt5.jpg


352p.jpg
 
Klinkt goed, en je bak ziet er mooi uit.
Zou nog even met uitbreiden wachten, laat je planten goed aanslaan en je bak stabiel worden.
Nog even handwerk om alg van ruiten e.d. te verwijderen.
Hoe vaak doe je waterwissels?
 
Ziet er zeker goed uit :thumbs:
Misschien nog wat drijfplantjes erbij, dat hebben ze graag en komen ze mooier op kleur.
Gardneri's kunnen wat schuw zijn, maar zijn ze al wat gewent dan kunnen het brutale rakkers worden. Kunnen goed op kamertemperatuur en om ze te kweken dan verhogen.
Bodembewoners zijn bij deze soorten wel ideaal om overtollig voer ed opte-eten, bijv Corydoras, Japonica Garnalen oid.
Wil je ze kweken, dan kun je er beter niets meer bij doen..
 
zeebaars zei:
Klinkt goed, en je bak ziet er mooi uit.
Zou nog even met uitbreiden wachten, laat je planten goed aanslaan en je bak stabiel worden.
Nog even handwerk om alg van ruiten e.d. te verwijderen.
Hoe vaak doe je waterwissels?

Doe dit normaal gesproken eens in de ��n a twee weken, plm 25 liter.
En ik test ook minimaal ��n keer in de week de waterwaardes.
Alleen door de verjaardag van mn jongste zoon schoot het er een beetje bij in afgelopen week.
Zojuist weer even gedaan, incl de ruiten en het ziet er weer een stuk beter uit.

Nu viel me wel op bij de waterwissel net dat er op het water een olie-achtige waas dreef.
Is "kapot" te breken en kleine stukjes, maar het blijft drijven.
Iemand enig idee?

Van bovenaf ziet het er nu zo uit:
y3hi.jpg
 
Dat is waarschijnlijk een kaamlaag, rustig aan met het vlok/granulaat voer.
Maar bij een startende bak kan dit wel even hardnekkig zijn.
Door met keukenpapier de oppervlakte te deppen kun je het verwijderen.

Blijf dit, dan toch een klein beetje de oppervlakte in beweging krijgen door de uitstromer beetje om hoog te doen.
 
Dat met dat voer kan wel kloppen denk, zal ook wel te maken hebben met de wat goedkopere variant droogvoer.
(Direct de prullenbak in gegooid trouwens)

Deze week eens levend voer gegeven en allemachtig wat zijn ze daar gek op! :D
Begin van de week wat Tubifex en later wat rode muggenlarven, wat een mooi gezicht is dat zeg.

Maar nu nog even het volgende.
Hier onder staat een vrouwtje op de foto die mijn inziens nog dik geworden is deze week.
Zou dat komen door mijn voeren of is er nog iets anders aan de hand...?

7ahj.jpg



05qq.jpg
 
jaja, ik vermoed dat je vrouwtje verkeerde dingen heeft gedaan, je kan haar er maar beter snel uithalen voordat je 30 van deze mini-guppies moet vangen.
mooi bakje!
 

Terug
Bovenaan