Nieuwe inrichting met alleen hout


Marc1969

Well-known member
Lid geworden
16 juli 2018
Berichten
224
Leeftijd
54
Locatie
Oosterhout (NB)
'Binnenkort' ga ik mijn bakje opnieuw opstarten in verband met een op handen zijnde verhuizing en ik wil eens wat anders. Mijn idee is om een bak te starten zonder planten. Alleen hout en eventueel wat steen. Een beetje zoals deze, maar dan met wat meer hout:

46134390_2025063044204250_4620477717698052096_o.jpg


Op dit moment draait de bak (met planten) lekker algvrij, mede dankzij het met regelmaat toevoegen van de juiste hoeveelheid plantenvoeding. Maar hoe voorkom je alg e.d. zonder planten? Kan me niet voorstellen dat er geen alg zal groeien als er geen planten zijn. Ze (de algen) hebben dan geen concurrentie lijkt me en zullen dus welig tieren. Of niet?
 
Is het een optie voor je om planten te laten groeien buiten de bak? Er zijn prachtige planten die je met alleen de wortels in de bak kan laten groeien.

Ook een optie kan zijn een breeder/holder bakje waar je de plant in zet met wortels, waarbij het water via een luchtfiltertje of pompje gewisseld wordt met de bak.

Ik heb begrepen dat met beide opties veel goede resultaten behaald worden in bakken met alleen vissen. De planten buiten het aquarium zullen de voedingsstoffen gebruiken en op die manier alggroei ontmoedigen of voorkomen.

Wij gebruiken zelf momenteel Scindapsus (epipremnum) aureum (Pothos), nog helemaal in het beginstadium. Ik lees ook over mensen die andere planten gebruiken of die zelfs groente kweken op die manier :)
 
Tsja, als ik alleen zou blijven wonen is dat wel een optie. Maar m'n vriendin zal er ook iets over te zeggen hebben. En ik kan je nu alvast vertellen: het moet er wel een beetje netjes en afgewerkt uit zien natuurlijk. En in mijn hoofd ziet een bak met wat losse planten erbovenop er niet bepaald netjes uit. Maar ik ga eens bedenken of er een manier is waarop dat wel zo zou kunnen zijn. Klinkt wel goed, op die manier.
 
Er worden natuurlijk genoeg aquaria gehouden zonder planten. Belangrijk is dan een goede filtrage met voldoende flow en mogelijkheid voor biologische media. Je aquarium zelf (substraat, ramen, hout etc) zal ook biofilm groeien en door een goede stroming te hebben gaat dit ook als filter werken om het water gezond te houden. Wat betreft alg voorkomen daar heb ik helaas niet veel ervaring in. Wellicht kan @RichD1011 je verder helpen, die heeft volgens mij bakken zonder planten.
 
Ik heb bakken zonder planten en eigenlijk ook zonder alg. Ik doe niets speciaals. In m'n ZAbak alleen vallisneria en dat groeit de bak uit dus dat ruk ik alleen uit. Heb wel weinig licht erboven. De MAbakken hetzelfde maar die hebben wat alggroei op stenen. Geeft een natuurlijke look.
 

Terug
Bovenaan