Nieuwe filters.


Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
193
Leeftijd
68
Locatie
Stevoort
Beste allen,
Ik heb wegens constante problemen met mijn 2 grote Crystal Profi's eindelijk nu 2 Oase Biomaster 850 aan de bak. Hopelijk gedaan met het gesukkel en de problemen van de JBL pompen. De eerste Biomaster draait nu ongeveer 3 maanden en diet zijn werk, de 2e heb ik in het weekend gezet en die draait nu 2 dagen. Het enige waar ik mee zit is dat de laatste toch wel heel veel debiet geeft. En dat die ook gas blijft maken en er dus steeds bijna bruiswater uit komt. Ik heb de biosteentjes van de JBL erin gestoken, Die hebben wel een week in de oude filter stil gestaan. Toen ik de filter voor de eerste keer liet draaien was het net melk dat eruit kwam. Ondertussen is het water weer helder, maar ik zou de stroming willen aanpassen. Nu is mijn vraag, knijp ik best de aanvoer buis of eerder de uitvoer. Ik zil dat doen door een klem over de buis aan te draaien. Er zit wel een soort van regeling op de leidingen, die heb ik beide op minimum gezet maar het blijft een snel stromende rivier.

mvg

Dirk
 
Staat er niets in de handleiding over hoe je het beste kan knijpen? Zelf doe ik dat liever niet maar het hangt ook van het filter af volgens mij.
 

Op de uitlaat lees ik en het zou ook in de handleiding moeten staan als ik het topic goed lees.
 

Op de uitlaat lees ik en het zou ook in de handleiding moeten staan als ik het topic goed lees.
Nu, ik vind niks in het boekje, alleen dat de stroming geregeld wordt met de stelschroeven maar dat helpt niet veel, ik probeer op de uitlaat alhoewel ik dat niet logisch vind, dan wordt de druk in de pomp wel opgebouwd volgens mij, maar ik probeer het.

thnx
 
Ja het is alleen wat ik lees Dirk;)
 
Laat je te harde uitlaat dan rechtstreeks op een zijruit ipv door de bak hard stromen.
😀
Hoef je niet te knijpen ook. Dat gaat prima.
 
Snap je mij.?
 
Hij moet de spuiter vz filter aflijden
 
Jawel dat herhalen ze met de kracht van herhaling.
Maar laat dirk nou zonder kneipen bestaan met ega die medebeslist.
 
Stroom de stroom hoe die moet stromen, alle pompen presteren.
Moet je met wat je in huis hebt goed mee leren om kunnen gaan.
 
Laat je te harde uitlaat dan rechtstreeks op een zijruit ipv door de bak hard stromen.
😀
Hoef je niet te knijpen ook. Dat gaat prima.
ja, dat zou gaan indien ik de oorspronkelijke aansluitstukken zou gebruiken, echter omdat ik een achterwand hen is het 90° koppelstuk waar regeling op zit niet lang genoeg. dus gaar heb ik een verlenging voor geprint. Laar nu ben ik wel beperkt in de richtmogelijkheden van de uitlaat. Maar je doet me wel bedenken dat ik mss nog een stukje pan maken zodat dit een mogelijkheid zou zijn. Mss een goed plan.
 
Beste allen,
Ik heb wegens constante problemen met mijn 2 grote Crystal Profi's eindelijk nu 2 Oase Biomaster 850 aan de bak. Hopelijk gedaan met het gesukkel en de problemen van de JBL pompen. De eerste Biomaster draait nu ongeveer 3 maanden en diet zijn werk, de 2e heb ik in het weekend gezet en die draait nu 2 dagen. Het enige waar ik mee zit is dat de laatste toch wel heel veel debiet geeft. En dat die ook gas blijft maken en er dus steeds bijna bruiswater uit komt. Ik heb de biosteentjes van de JBL erin gestoken, Die hebben wel een week in de oude filter stil gestaan. Toen ik de filter voor de eerste keer liet draaien was het net melk dat eruit kwam. Ondertussen is het water weer helder, maar ik zou de stroming willen aanpassen. Nu is mijn vraag, knijp ik best de aanvoer buis of eerder de uitvoer. Ik zil dat doen door een klem over de buis aan te draaien. Er zit wel een soort van regeling op de leidingen, die heb ik beide op minimum gezet maar het blijft een snel stromende rivier.

mvg

Dirk
Wat ik raar vind, of althans niet duidelijk.

Je hebt 2x biomaster 850. Waarom geeft 1 dan zoveel meer stroming? Zijn ze niet hetzelfde?

De oude types hadden veel last van valse lucht aanzuigen. De nieuwere versies hebben dat (naar horen zeggen) niet meer.
 
Nu, ik vind niks in het boekje, alleen dat de stroming geregeld wordt met de stelschroeven maar dat helpt niet veel, ik probeer op de uitlaat alhoewel ik dat niet logisch vind, dan wordt de druk in de pomp wel opgebouwd volgens mij, maar ik probeer het.

thnx
Als je gaat knijpen altijd op de uitlaat, niet meer dan 50% en nooit op de inlaat! Je pomp verwerkt anders te weinig water. Met schade mogelijk tot gevolg.
 
Ik lees nu net alle reacties van Edwin66, maar ik moet toegeven dat ik jou taal niet begrijp, Ik ben van Belgie, blijkbaar is er een groot verschil in uitdrukken
Stroom de stroom hoe die moet stromen, alle pompen presteren.
Moet je met wat je in huis hebt goed mee leren om kunnen gaan.
Jawel dat herhalen ze met de kracht van herhaling.
Maar laat dirk nou zonder kneipen bestaan met ega die medebeslist.
Hij moet de spuiter vz filter aflijden

Hier snap ik echt niks van.

mvg

Dirk
 
Wat ik raar vind, of althans niet duidelijk.

Je hebt 2x biomaster 850. Waarom geeft 1 dan zoveel meer stroming? Zijn ze niet hetzelfde?

De oude types hadden veel last van valse lucht aanzuigen. De nieuwere versies hebben dat (naar horen zeggen) niet meer.
Ja, zijn hetzelfde, geen idee waarom de ene meer geeft dan de andere. Het is wel zo dat ik in de eerste watten heb zitten en in de laatste spons en keramische spullen, Watten dempen de stroming wel meer. Ik ga het enkele dagen aanzien, hopelijk stopt de gasvorming en krijg ik minder spa rood in de bak.
 
Ja, zijn hetzelfde, geen idee waarom de ene meer geeft dan de andere. Het is wel zo dat ik in de eerste watten heb zitten en in de laatste spons en keramische spullen, Watten dempen de stroming wel meer. Ik ga het enkele dagen aanzien, hopelijk stopt de gasvorming en krijg ik minder spa rood in de bak.
Hebben jij en @biljoenblik ook een Oase buitenfilter (thermo) ? Wist ik niet. Welk type?van biljoen lweet ik het niet qua type filter.

Edit
Even terug gelezen Dirk. 2 x 850.
Goede recensies lees ik over Oase.
 
Ja, zijn hetzelfde, geen idee waarom de ene meer geeft dan de andere. Het is wel zo dat ik in de eerste watten heb zitten en in de laatste spons en keramische spullen, Watten dempen de stroming wel meer. Ik ga het enkele dagen aanzien, hopelijk stopt de gasvorming en krijg ik minder spa rood in de bak.
Ik heb iets gelezen, weet niet precies wat, waar maar er schijnt iets te draaien te zijn op de bijgeleverde uitstroom.
 
@Dirk1955
Als de uitstroom bij jou te hard gaat dan kun je bijvoorbeeld eenvoudig enkele gaatjes boren richting (schuin) naar beneden.
 
Hebben jij en @biljoenblik ook een Oase buitenfilter (thermo) ? Wist ik niet. Welk type?van biljoen lweet ik het niet qua type filter.

Edit
Even terug gelezen Dirk. 2 x 850.
Goede recensies lees ik over Oase.
Ik heb die gehad. Was er op zich erg tevreden mee. Maar destijds had die serie problemen met lucht aanzuigen. Dat gebeurde ergens in de filter zelf.
Wat ik van nieuwere types heb gezien op foto’s, is dat de voorfilter grotere openingen heeft, en grovere sponzen.
Hopelijk hebben ze intern ook nog iets aan de openingen gedaan.
Oase wilde alles universeel houden. Dus alle filters hadden dezelfde onderdelen. Enkel een langere koker en aanzuigbuis aan de voorfilter.
Voor de rest paste alles op elkaar.

De 850 verplaatste veel water, en was nog best wel stil te noemen.
 
De Oase Biomaster 850 heeft inderdaad nogal wat last van het aanzuigen van valse lucht!

Oplossingen zijn onder andere:
In de buis van de voorfilter de gaten groter maken
Grovere filterspons in de voorfilter
Aan alle afdichtingen/rubbers kraanvet doen (Siliconevet)
 
Waar zuigen die filters het lucht aan dan? Ik dacht dat dit probleem verholpen was maar ik kan me vergissen.
 
Waar zuigen die filters het lucht aan dan? Ik dacht dat dit probleem verholpen was maar ik kan me vergissen.
Voor zo ver ik geïnformeerd ben zouden deze langs de dichtingen valse lucht aanzuigen.
Schijnbaar is dit probleem bij de nieuwe reeks opgelost?

 
Misschien nog een keer op de grote knop, drukken waarmee je het water aanzuigt.
Anders kijken of iTrain een oplossing heeft, (grapje).
 

Terug
Bovenaan