nieuwe co2 set geeft te weinig bellen


blijft inderdaad nog helemaal donkerblauw, ben ondertussen naar 45/minuut, maar lijkt ook niet voldoende... hoe snel schakelen jullie op?
Wil ook niet dat men vissen ondersteboven beginnen drijven :)
Heb verder geen ervaring met co2 toedienen, wat ik gelezen heb is het advies om pas om de x dagen /week te verhogenN?
Ik heb het knopje waarmee je de co2 opvoert, een millimetertje verder opengedraaid, drie uurtjes wachten, dropchecker bekeken.... was die nog niet de goeie kleur, weer een millimetertje erbij.
Advies op meerdere sites is om te starten met één bel per seconde op 100 liter en daar zit je nog lang niet aan. En als de dropchecker donker blijft, langzaam opvoeren.
Zelf vond ik het ook wel spannend hoor, ik was ook bang om mijn vissen te vergassen, maar als je het met beleid doet en geduld, dan gaat dat echt niet gebeuren. Ook had ik gelezen hier op het forum, dat de meesten toch wel aan 2 bellen per seconde zitten, zeker in de wat grotere bakken, waardoor ik het ook wat makkelijker vond om op te voeren.
Toen mijn dropchecker licht groen was, even drie uurtjes wachten, heb ik nog de dropchecker op andere plekken gehangen, kijken of ie daar hetzelfde kleurde, en ben ik er verder vanaf gebleven... (y)
 
Nou ik denk dat je best vrij snel kan opschalen hoor want als je een vis uit de lfs haalt dan kun je die ook snel overwennen dus als de co2 steeds wat meer wordt toegevoegd zal dat geen problemen geven.
Hou wel rekening met de tijd dat de indicator nodig heeft om te verkleuren.
 
Ik zou zelf beide uitstromen dezelde kant op laten wijzen, dus naar links, zodat ze niet botsen.
Dat zou idd nog een optie zijn, maar zit wel in het midden met 2 instromen naar de filter. Weet niet of i
Ik heb het knopje waarmee je de co2 opvoert, een millimetertje verder opengedraaid, drie uurtjes wachten, dropchecker bekeken.... was die nog niet de goeie kleur, weer een millimetertje erbij.
Advies op meerdere sites is om te starten met één bel per seconde op 100 liter en daar zit je nog lang niet aan. En als de dropchecker donker blijft, langzaam opvoeren.
Zelf vond ik het ook wel spannend hoor, ik was ook bang om mijn vissen te vergassen, maar als je het met beleid doet en geduld, dan gaat dat echt niet gebeuren. Ook had ik gelezen hier op het forum, dat de meesten toch wel aan 2 bellen per seconde zitten, zeker in de wat grotere bakken, waardoor ik het ook wat makkelijker vond om op te voeren.
Toen mijn dropchecker licht groen was, even drie uurtjes wachten, heb ik nog de dropchecker op andere plekken gehangen, kijken of ie daar hetzelfde kleurde, en ben ik er verder vanaf gebleven... (y)
ja de adviezen verschillen wat van site tot site merk ik, met toch wel grote verschillen. Ga rustig verhogen nu...
Vb:
10 bellen/minuut/100l tot wat jij aangeeft 60 bellen/100l/min.
 
10 bellen/minuut/100l tot wat jij aangeeft 60 bellen/100l/min.
Klopt en dit is vaak een advies om mee te beginnen en om dus niet gelijk teveel co2 te hebben. Ik denk dat bij de meeste bakken je al snel aan 60 bellen moet denken per 100 liter maar dat verschilt per bak en ik zou er dagelijks anders gewoon met 10-20 extra verhogen en dan tot het moment dat je checker mooi lichtgroen is.
 
Ik zou de flipper vervangen door een diffuser of atomizer. Flippers zijn niet heel effectief
Ik bekijk net de foto van de flipper en zie nu dat deze erg klein lijkt en ik heb de indruk dat dit niet de grootste maat is.

Kan de TS aangeven welke flipper het is en hoeveel liter de bak is?
 
Ik bekijk net de foto van de flipper en zie nu dat deze erg klein lijkt en ik heb de indruk dat dit niet de grootste maat is.

Kan de TS aangeven welke flipper het is en hoeveel liter de bak is?
De bak is 350l netto ongeveer, het is het middelste formaat van de dennerle flipper (tot 300L), ik weet het net te weinig, maar vond het andere model tot 600l te groot, moest het hiermee niet lukken kan ik nog altijd switchen
 
Merk wel dat de bellen die ik overdag afstel de volgende dag minderen in aantal.
Vb. gisteren avond had ik 8 bellen / 10 sec. --> tijdschakelaar/magneetventiel aan over de nacht --> vanmiddag maar 4 bellen / 10 sec meer.
Iemand een idee?
Zou toch mogen verwachten dat ik het aantal bellen die ik heb de volgende dag behouden blijven wanneer ik zelf aan de drukregelaar niets wijzig?

Ondertussen bellen verhoogd naar 15/10sec. Zal dat dagelijks of 2x/dag verhogen zoals hierboven aangegeven.
 
klopt iets niet... deze avond bellen verhoogd zoals hierboven.
Ondertussen druk gestegen en fles bijna leeg.
Morgen eens naar LFS, tenzij hier iemand de oplossing/idee heeft?

Rond 19:00 voor de aanpassing
IMG-3279.jpg


Rond 23:00 na bovenstaande verhoging, ergens meer verlies door aantal bellen te verhogen? Druk is mee de hoogte ingegaan zonder zelf aan te passen
IMG-3281.jpg
IMG-3282.jpg


Joy - koop een co2 set they said... it will be fun they said :stom::stars:
 
Dat zou niet mogen kunnen in een paar uur en of de druk toeneemt met meer bellen daar let ik nooit op maar volgens mij hoort dat ook niet. Heb je al getest op een lekkage ergens.

Dat het aantal bellen halveerd is ook bijzonder. Ik wacht meestal na het instellen even een hal uur om het dan te controleren maar dan zou het vrij stabiel moeten blijven qua aantal.
 
Nee, met de tijdschakelaar, zou je moeten verwachten dat het aantal bellen gelijk blijft, geen veranderingen.
Dat je co2 fles zo snel zakt qua inhoud, geeft mij ook aan dat er ergens een lek zit.
Bij mijn tweede set, dacht ik dat ik de metertjes/drukregelaar echt goed op de fles had gedraaid, vast is vast zegt mijn man altijd aangezien ik de neiging heb om dingen kapot te draaien. Ik draaide de fles open en toch zat er een lek, ik hoorde hem dan gelukkig. Dus toch harder aangedraaid en opgelost.
Ik zou zeker alles nalopen en/of opnieuw aansluiten/aandraaien.
 
Met alles wat je koopt kun je denk ik pech hebben. Ook een bak of filter kan lekkage vertonen maar goed normaliter zal dit niet snel gebeuren.
 
Met alles wat je koopt kun je denk ik pech hebben. Ook een bak of filter kan lekkage vertonen maar goed normaliter zal dit niet snel gebeuren.
Pech x2. Eerste magneetventiel hoorde ik dat er co2 ontsnapte.
Gaan omruilen.
Numero 2 zag ik het vanavond... sopje bovengehaald en lek op zelfde plaats als de vorige. Sleutel bovengehaald en vastgedraaid. Reeksje op een maandag gemaakt denk ik.. :stom:
Lek voorlopig weg, benieuwd naar morgen. LFS is zo netjes om fles terug bij te vullen, dat is dan service!
 
Pech x2. Eerste magneetventiel hoorde ik dat er co2 ontsnapte.
Gaan omruilen.
Numero 2 zag ik het vanavond... sopje bovengehaald en lek op zelfde plaats als de vorige. Sleutel bovengehaald en vastgedraaid. Reeksje op een maandag gemaakt denk ik.. :stom:
Lek voorlopig weg, benieuwd naar morgen. LFS is zo netjes om fles terug bij te vullen, dat is dan service!
Goed dat je het gechecked hebt!
 
Even een update.
Merkte dat ik elke ochtend weer naar de helft van de bellen terugviel.
Nadien nog eens getest met nieuw magneetventiel stroom aan/uit. Gaf nog steeds zelfde resultaat.
2 lekkende en 1 werkend magneetventiel later dus nog steeds problemen.
Sopje over alle onderdelen gedaan, geen lekkage meer te vinden.
Op aanraden van lfs dan ook eens de terugslagventielen er 1 per 1 uitgehaald, nog steeds hetzelfde probleem. Na afsluiten magneetventiel steeds de helft van de bellen maar. Laatste onderdeel in de lijn, de bellenteller, weggehaald. Problem solved. :juggle::juggle::juggle: Draai nu 2 dagen zonder bellenteller en co2 toevoer blijft stabiel. Ik gok het geintegreerde terugslagventiel in de bellenteller defect.
Deze week omruilen en hopelijk een netjes werkende co2 set dan :)

Dropchecker is nu van
IMG-3357.jpg
naar dit gegaan:
IMG-3377.jpg
.

Groen genoeg, of gaan jullie nog naar feller groen?
Geen idee van kh/ph , nog niet gemeten.
Nu maar zien wat de planten doen.
 
Heel goed! Als je stap voor stap de mogelijke problemen uitsluit, dan kom je vaak bij de oorzaak terecht
 
ik zit op 132 bellen p/min. op een 450 ltr bak. Heb wat alg en planten groeien niet bijster.

Verhogen naar 200/250 bellen p/min?
 
Dat is erg weinig denk ik want ik had in de 200 liter al 150 nodig en nu op de 330 liter ronde de 200. Het beste is om te werken met een checker zodat je steeds er iets bij kan doen tot hij mooi lichtgroen kleurt.
 
Even een update.
Merkte dat ik elke ochtend weer naar de helft van de bellen terugviel.
Nadien nog eens getest met nieuw magneetventiel stroom aan/uit. Gaf nog steeds zelfde resultaat.
2 lekkende en 1 werkend magneetventiel later dus nog steeds problemen.
Sopje over alle onderdelen gedaan, geen lekkage meer te vinden.
Op aanraden van lfs dan ook eens de terugslagventielen er 1 per 1 uitgehaald, nog steeds hetzelfde probleem. Na afsluiten magneetventiel steeds de helft van de bellen maar. Laatste onderdeel in de lijn, de bellenteller, weggehaald. Problem solved. :juggle::juggle::juggle: Draai nu 2 dagen zonder bellenteller en co2 toevoer blijft stabiel. Ik gok het geintegreerde terugslagventiel in de bellenteller defect.
Deze week omruilen en hopelijk een netjes werkende co2 set dan :)

Dropchecker is nu van Bekijk bijlage 337774 naar dit gegaan: Bekijk bijlage 337775.

Groen genoeg, of gaan jullie nog naar feller groen?
Geen idee van kh/ph , nog niet gemeten.
Nu maar zien wat de planten doen.
Zoals ik het bekijk mag die echt wel wat lichter nog hoor. Het beste kun je het goed zien als iets wits achter het bolletje doet.
 
Zelf vind ik het bellen per seconde tellen lastig, want je raakt op een gegeven moment de tel kwijt, is het gewoonweg niet te tellen, of zo snel kan ik niet tellen, dat kan ook :ROFLMAO:
Daarnaast zou het ook zomaar kunnen zijn dat niet elke bellenteller dezelfde grote aan "bel' geeft, waardoor het tellen van bellen een geheel andere hoogte aangeeft in co2 als bij een ander.

Ik zou millimeter voor millimeter het co2 omhoog zetten en hierbij goed letten op het gedrag van je vissen. Wel even een paar uur er tussen laten zitten. Zelf deed ik dit 2x per dag en dan de volgende dag pas weer verder omhoog indien nodig, ook om de visjes even te laten wennen, of misschien mijzelf wel gerust te stellen:)

En natuurlijk is de dropchecker een goede indicatie van de hoogte van het aanwezige co2, maar dit is slechts een indicatie, geen vast gegeven. Het zou zomaar kunnen dat je meer co2 nodig hebt dan je dropchecker aangeeft. Zelf vond ik het ook spannend om mijn co2 omhoog te zetten, want ik wilde mijn mooie vissen niet kwijt. Maar uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat met millimeter voor millimeter er eigenlijk niets fout kan gaan.

Dus let op je vissen en natuurlijk ook op je planten, want daarvoor voeg je immers Co2 toe (y)
 
Daarnaast zou het ook zomaar kunnen zijn dat niet elke bellenteller dezelfde grote aan "bel' geeft, waardoor het tellen van bellen een geheel andere hoogte aangeeft in co2 als bij een ander.
Zover ik weet zit er wel in elke bel dezelfde hoeveelheid co2 maar dit heb ik ooit ergens gelezen dus wat hiervan klopt dat kunnen de mensen met specifieke kennis beter vertellen denk ik.
 
Zelf vind ik het bellen per seconde tellen lastig, want je raakt op een gegeven moment de tel kwijt, is het gewoonweg niet te tellen, of zo snel kan ik niet tellen, dat kan ook :ROFLMAO:
Daarnaast zou het ook zomaar kunnen zijn dat niet elke bellenteller dezelfde grote aan "bel' geeft, waardoor het tellen van bellen een geheel andere hoogte aangeeft in co2 als bij een ander.

Ik zou millimeter voor millimeter het co2 omhoog zetten en hierbij goed letten op het gedrag van je vissen. Wel even een paar uur er tussen laten zitten. Zelf deed ik dit 2x per dag en dan de volgende dag pas weer verder omhoog indien nodig, ook om de visjes even te laten wennen, of misschien mijzelf wel gerust te stellen:)

En natuurlijk is de dropchecker een goede indicatie van de hoogte van het aanwezige co2, maar dit is slechts een indicatie, geen vast gegeven. Het zou zomaar kunnen dat je meer co2 nodig hebt dan je dropchecker aangeeft. Zelf vond ik het ook spannend om mijn co2 omhoog te zetten, want ik wilde mijn mooie vissen niet kwijt. Maar uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat met millimeter voor millimeter er eigenlijk niets fout kan gaan.

Dus let op je vissen en natuurlijk ook op je planten, want daarvoor voeg je immers Co2 toe (y)

Los van de andere dingen betreffende de bellen :)

Wij gebruikten een app om de bellen te tellen. Dan hoef je alleen maar voor elke bel op je telefoon te tikken, en dan zie je het juiste aantal op het scherm.

Ik dacht dat de app die wij gebruikten tap tempo heette. Ik vond die door een tip hier op het forum.
 
klopt iets niet... deze avond bellen verhoogd zoals hierboven.
Ondertussen druk gestegen en fles bijna leeg.
Morgen eens naar LFS, tenzij hier iemand de oplossing/idee heeft?

Rond 19:00 voor de aanpassing
Bekijk bijlage 336606

Rond 23:00 na bovenstaande verhoging, ergens meer verlies door aantal bellen te verhogen? Druk is mee de hoogte ingegaan zonder zelf aan te passen
Bekijk bijlage 336607 Bekijk bijlage 336608

Joy - koop een co2 set they said... it will be fun they said :stom::stars:
Heb je niet gewoon een lek ergens? Je fles mag helemaal niet zo snel leeg zijn, ook niet bij een wat hogere druk. Mogelijk kan er door het lek helemaal geen druk opgebouwd worden! Toch maar even met een sopje op alle aansluitplekken, lijkt me. Bij elke plek ook de tijd nemen en goed kijken!
 
De bellen per tien stuks tellen, en dan een vinger uitsteken is ook een trucje. Als je dit per vijftien seconden doet heb je de hoeveelheid ook.
 
Zover ik weet zit er wel in elke bel dezelfde hoeveelheid co2 maar dit heb ik ooit ergens gelezen dus wat hiervan klopt dat kunnen de mensen met specifieke kennis beter vertellen denk ik.
Ik heb het ergens gelezen, vraag me niet waar, want dat heb ik niet opgeslagen... Wat ik er meer mee bedoel, is dat je ipv proberen bellen te tellen, je beter naar je dropchecker kunt kijken, wat een betere indicatie geeft van de aanwezige co2 dan de belletjes proberen te tellen :rolleyes:
 
Los van de andere dingen betreffende de bellen :)

Wij gebruikten een app om de bellen te tellen. Dan hoef je alleen maar voor elke bel op je telefoon te tikken, en dan zie je het juiste aantal op het scherm.

Ik dacht dat de app die wij gebruikten tap tempo heette. Ik vond die door een tip hier op het forum.
Nooit van gehoord :D bedankt voor de tip! Ik ga eens zoeken of ik hem kan vinden, dan hoef ik niet zo met mijn ogen te tollen :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup

Terug
Bovenaan