Nieuwe co2 set aangeschaft


cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Berichten
473
Locatie
tegelen
Ik heb vandaag op het vivarium een complete co2 set gekocht.
Ik dacht dat ik me daar goed heb laten informeren, maar twijfel nu toch.
Is een co2 drop checker ( met vloeistof ) het zelfde als een bellenteller?
Ik heb dus een fles, drukregelaar, magneetventiel, co2 reactor en die co2 dropchecker. Natuurlijk ook de benodigde slangen?
Heb ik nu alles in huis?
 
Met een drop checker wordt doorgaans een CO2 continue tester bedoeld. Deze plaats je onderwater in het aquarium.
Dus dat is geen bellenteller.

Maar eerder een tester, die test of je genoeg CO2 bellen toevoegt. Deze vul je met een blauwe vloeistof. Deze vloeistof wordt groen, als het CO2 gehalte in het water goed is.

Sommige CO2 reactors kun je ook als bellenteller gebruiken. Je kunt namelijk het belletje zien komen, in de reactor.
 
Een dropchecker hang je in je aquarium om het co2-niveau in het water in de gaten te houden. Een bellenteller gebruik je om te kijken hoeveel belletjes co2 je in je aquarium brengt. Dat zijn dus niet dezelfde dingen. Maar misschien kun je met je co2-reactor het aantal belletjes inde gaten houden? Ik had vroeger een jbl taifun, daar kon je de afzonderlijke belletjes in zien.

*edit* ik typ te traag, ik had het eerdere antwoord niet gezien
 
Heb ik dan ook nog een bellen teller nodig?
 
Zonder is het toch veel moeilijker in te schatten hoe veel co2 je in je water brengt, een drop checker reageert niet onmiddellijk. Welke reactor heb je?
 
Weet ik niet precies. Staat alleen 2 in1 diffuser op het doosje
 
Dan vermoed ik dat die 2 in 1 slaat op diffuser en bellenteller.
 
Ik ga hem morgen eens in elkaar zetten, zal dan ook wat foto's maken.
Misschien dan het duidelijker is.

Voorals nog ga er vanuit dat ik genoeg in huis heb om te starten met co2.
 
Dit is mijn diffuser:
20161120_113943.jpg
 
Iemand toevallig ook zo'n diffuser?
Er zit nl geen gebruiksaanwijzing bij:(

Geen idee hoe dit ding werkt en wat ik met die draaiknop moet doen:help:
 
lijkt me een bellenteller en diffuser in één.
Is de 'draaiknop' binnenin voorzien van een keramisch plaatje of niet?
Is het niet gewoon aan te sluiten met de co2 slang op het witte buisje, wat water in het reservoir en komen de belletjes dan niet door 'de draaiknop' naar buiten? Neem anders eens een foto de bovenkant van de 'draaiknop' als je kan..
 
dit is de bovenkant en binnenkant:
20161120_120929.jpg
20161120_120935.jpg
20161120_120929.jpg
20161120_120935.jpg
 
er zit niets keramisch in
 
Ik denk dat het wit plakje dat met de gele "lijm" vast zit in de "draaiknop" het keramische plaatje is! ;) ik vermoed dat je dit er af kan schroeven om als het plaatje verstopt zit hier een nieuw op te schroeven.
 
en wat moet ik er mee doen?:D
 
Ik denk dat het wit plakje dat met de gele "lijm" vast zit in de "draaiknop" het keramische plaatje is! ;) ik vermoed dat je dit er af kan schroeven om als het plaatje verstopt zit hier een nieuw op te schroeven.

Helemaal juist denk ik inderdaad!
De CO2 komt dus binnen via het buisje, je kan de bellen tellen door het reservoir deels te vullen en wanneer er druk ontstaat wordt de CO2 door het keramische plaatje geduwd, en krijg je fijne belletjes in de bak… Misschien moet je het geheel wel eerst een dagje weken in water zodat het keramische plaatje verzadigd raakt...
 
Je sluit hier het darmpje op aan en dit plaats je in je aquarium zo diep mogelijk. dit darpmje sluit je aan aan je regulator die op de fles zit. :D het kan zijn dat je dit keramiek eerst een paar uur moet laten weken in het water.
 
volgens mij kun je door eraan te draaien, open/dicht, de dikte van de co2 bellen die in het water komen regelen. En je moet er eerst de dop afdraaien en dan vullen met water.
 
@Honeybadger mij net voor :D
volgens mij kun je door eraan te draaien, open/dicht, de dikte van de co2 bellen die in het water komen regelen. En je moet er eerst de dop afdraaien en dan vullen met water.
Kan maar lijkt mij een absuurde manier! Je regelt dit toch gewoon aan je fles? anders moet je telkens met je handen onder water?
 
volgens mij kun je door eraan te draaien, open/dicht, de dikte van de co2 bellen die in het water komen regelen. En je moet er eerst de dop afdraaien en dan vullen met water.
Dat zou kunnen maar ik betwijfel het wel een beetje, je keramiek komt niet verder open door er aan te draaien denk ik, is eerder zoals Yov zegt volgens mij, om het te vervangen of te reinigen. Althans dat denk ik hé
 
haha, Yov!! We denken er hetzelfde over blijkbaar!
 
Ik ga hem morgen in het water hangen, en kijken wat er dan gebeurt
 
Dat zou kunnen maar ik betwijfel het wel een beetje, je keramiek komt niet verder open door er aan te draaien denk ik, is eerder zoals Yov zegt volgens mij, om het te vervangen of te reinigen. Althans dat denk ik hé

Dat denk ik ook. Volgens mij kun je het er afdraaien gewoon om er water in te kunnen doen zodat het ook als bellenteller functioneert. Meer functionaliteit zou ik er niet achter zoeken.
 
dan is het geen slecht idee om deze vandaag al in een beetje water in te weken denk ik...
 
Sorry, was ff in de war met de verdeler van mn luchtpompje....

Die jij hebt is van Osaka. Staat niks bij dat je hem moet vullen met water, maar ik heb er eens 1 gehad van colombo en die moet je wel vullen met water, hoe kan je anders de bellen tellen?

Zie deze link. http://www.gdaquarium.nl/a-45757662...-diffusors/osaka-standard-co2-diffusor-large/

Openen om te vullen ben ik akkoord hoor, ik denk gewoon dat de bellen niet regelbaar zijn door er aan te draaien…
Langs de andere kant denk ik dat het reservoir vanzelf zal vollopen als het in de bak hangt en de CO2 niet aanstaat. Bij mijn externe diffuser is dat alleszins zo, wanneer de CO2 stopt met lopen vult het reservoir volledig met water via het keramische plaatje...
 
Ik heb vandaag op het vivarium een complete co2 set gekocht.
Ik dacht dat ik me daar goed heb laten informeren, maar twijfel nu toch.
Is een co2 drop checker ( met vloeistof ) het zelfde als een bellenteller?
Ik heb dus een fles, drukregelaar, magneetventiel, co2 reactor en die co2 dropchecker. Natuurlijk ook de benodigde slangen?
Heb ik nu alles in huis?

Hey, Ik heb hetzelfde setje Zondag gehaald. Was een goede prijs voor alles wat je kreeg. Wat er overigens niet bij stond was een terugslagventiel, hij zat gelukkig wel in het doosje dat ik meekreeg. Ik ben momenteel bezig om alle kabels e.d. in mijn kastje onder het aquarium op te ruimen zodat de fles erin kan dit weekend. Succes met jouw setup
 
Ik heb ook nog wat spullen gehaald om het allemaal netjes te plaatsen. Zaterdag ga ik alles installeren zodat ik als alles aangesloten heb de boel goed in de gaten kan houden.
Heb jij ook geen pH controller erbij gekocht?
Hoe ga jij de pH checken?
 
Ik heb ook nog wat spullen gehaald om het allemaal netjes te plaatsen. Zaterdag ga ik alles installeren zodat ik als alles aangesloten heb de boel goed in de gaten kan houden.
Heb jij ook geen pH controller erbij gekocht?
Hoe ga jij de pH checken?
Ik heb een druppeltest en ga waarschijnlijk via Ali nog een pen bestellen
 
Hey, Ik heb hetzelfde setje Zondag gehaald. Was een goede prijs voor alles wat je kreeg. Wat er overigens niet bij stond was een terugslagventiel, hij zat gelukkig wel in het doosje dat ik meekreeg. Ik ben momenteel bezig om alle kabels e.d. in mijn kastje onder het aquarium op te ruimen zodat de fles erin kan dit weekend. Succes met jouw setup
Bij mij alles geïnstalleerd en bij jou?
 
Bij mij alles geïnstalleerd en bij jou?
Heb gisterochtend alles aangesloten en ben nu nog bezig om het juiste aantal bellen in te stellen. Had gelukkig een continumeter gelijk gekocht dus dat gaat wel lukken.
 
Heb gisterochtend alles aangesloten en ben nu nog bezig om het juiste aantal bellen in te stellen. Had gelukkig een continumeter gelijk gekocht dus dat gaat wel lukken.

Wat is een continumeter?
 
Ok, die heb ook gekocht op het vivarium bij de zelfde stand als waar ik de co2 set heb gekocht.
Bij mij is de test constant donker groen
 
Ok, die heb ook gekocht op het vivarium bij de zelfde stand als waar ik de co2 set heb gekocht.
Bij mij is de test constant donker groen
Ja je moet een beetje aftasten hoe veel je toevoegt. Bij mij is hij nu groen, dus niet licht en niet donker. Ik ga vanavond weer even kijken en de checker eens op een andere plek hangen om te kijken of het overal hetzelfde is.
 

Terug
Bovenaan