Nieuwe bodembedekking voor Juwel Rio 180


Dave_aqua_scaper

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2024
Berichten
46
Leeftijd
57
Hallo allemaal;

Ik had mijn Juwel Rio 180 ingericht met een laag Dennerle 10 in 1 van 3 cm en daarboven Dennerle zwart kwartszand. Helaas vind ik nu de bodem te compact en blijf ik worstelen om het aquarium goed te krijgen na 6 maanden. Ik sukkel nog steeds met BBA en te veel planten die afsterven. Ik gebruik CO2 en lean dosing met elke week een 50% water change. M'n EHEIM 325 liter doet het goed, die heeft dezelfde Dennerle 10 in 1 maar daarboven een laag grind. Dus dacht ik om de bak opnieuw in te richten.

Daar zou ik eerst een laag JBL Proscape Volcano Mineral voor willen gebruiken in mesh bags en daarop JBL Proscape Aquarium Plantsoil (een goede 4 cm).

Is er iemand die deze combo gebruikt? Zijn er nuttige tips?

Bedankt op voorhand. Dave
 
Dennerle 10 in 1 t bevat geen macro voedingsstoffen zoals nitraat en fosfaaat. De plantenvoeding die je gebruikt is lean-dose. En daar ligt het probleem dan ook.
Je problemen met BBA en slechte plantengroei is het gevolg van te weinig/ incomplete plantenvoeding. Ik zou dus per direct overschakelen naar bemesting van aquariumbemesting.nl (de Complete)


Als je opnieuw gaat starten is Volcano Mineral een goed plan, hoeft niet speciaal in mesh-bags.
JBL Proscape Aquarium Plantsoil is een slechte keus. En waarom?

De ProScape Soils moet je eerst lichtjes onder de kraan afspoelen
Nadeel is dat je dan veel van de voedingstoffen wegspoelt. Wellicht is dit ook de reden waarom deze soil zich onderaan het segment bevindt. Het is nml snel uitgewerkt.
 
Dag Cornelius,

Momenteel doe ik inderdaad iets tussen lean en estimative dosing Index. Ik gebruik momenteel APT 1 van The 2 HR Aquarust. Voor de Rio 180 gebruik ik 5 ml dagelijks (wegens high light/CO2/50% WC wekelijks).
Meer info (voor hen die willen weten hoe ik aan die dosis kom) hier: https://www.2hraquarist.com/products/apt1

Nitraat is bijna 0, fosfaat dat weet ik niet, ik ga me een extra setje bij JBL aanschaffen daarvoor. Ik denk dat ik de angst voor nitraat stilletjes aan ga moeten overwinnen. De bak staat nu toch al 6 maanden; maar je weet hoe ze de mensen bang maken voor nitrieten en nitraten in het begin he ;-)

Op de EHEIM 325 bak lukt het prima maar daar zit veel meer vis in dus die zorgen met "hun" natuurlijke afvalstoffen waarschijnlijk voor voldoende NPK.
De Rio 180 heeft niet zo veel vis, misschien dat ik daar dan overschakel naar APT 3 omdat die ook NPK en micro heeft.
Ik ga ook eens kijken naar de "Complete" die je aangaf als alternatief.

Maar eerst effe een rescape doen en de volcano mineral als eerste laag leggen. Welke aquasoil zou jij aanbevelen?
Die van ADA lijkt me het best maar is echt superrijk aan voedingsstoffen en redelijke duur, ik vrees dat dit echt te veel gaat zijn.
Iemand ervaring met de voedingsbodems van Tropica?

Dave
 
De producten van Dennis zijn opzich prima, maar geven geen garantie voor een mooie bak. Dat geld trouwens voor elke bemestingslijn omdat bemesting slecht 1 onderdeel is van het complete plaatje.
Je geeft ATP1 (zero) en de naam zegt het al. Zero nitraat en zero fosfaat. Het bevat alleen kalium en magnesium (16/2.1ppm per week) Je kan APT 3 gebruiken (NPK: 7.5/2.94/16) maar dat is erg duur. Daarom maken
de meeste scapers hun eigen voeding met poeders,

Lean dose is alleen goed bruikbaar met een aquasoil (of een goed opgebouwde voedingsbodem met een goed aandeel in macro's. En dan met namen stikstof)). Met een grindbodem werkt het simpelweg niet of heel slecht

Tropica soil is een prima vervanger
 
Ok bedankt!

Ik ga overschakelen naar https://aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete
Het zelf aanmaken van fertilizer poeders daar moet ik eerst wat studiewerk voor doen.

Nog twee vraagjes:

1) Heeft het dan nog steeds zin om bvb die Aquasoil van Tropica te gebruiken? Riskeer is dan niet te veel voedingsstoffen te hebben? Of kan ik gewoon meten (NPK) en daarop aanpassen naar de doelwaardes voor NPK?

2) Om de NO3 en NO2 te meten gebruik ik een set van JBL (alsook Fe, KH, NH3/NH4) . Die zal ik dan nog aanvullen met een setje voor PO4. Als ik het goed begrijp dan zal ik met NO3 (nitraat) en PO4 (fosfaat) te meten voldoende info hebben en probeer ik NO3 op 20 ppm en PO4 op 2 ppm te brengen.
Hier ben ik een beetje in de war met de ppm values voor de dosering versus de ppm values die effectief gemeten worden. Ik veronderstel dat de bak zelf (planten/vissen/substraat) zelf al een deel NPK hebben/produceren dus de dosering dient gewoon om de rest "bij te passen".

Dave
 
Op vraag 1 kan ik je geen antwoord geven, vraag 2: ja klopt. na een paar keer meten en toedienen leer je je bak kennen en dan weet je hoeveel je moet geven om je bak op de gewenste waardes te houden. (20/2 is prima).

Overigens zijn die poeders aanmaken niet ingewikkeld hoor. Je moet er alleen wel een precisie weegschaal voor hebben.
 
Zelf ik kan de juiste hoeveelheid poeders mengen voor een goed groeiend plantenbestand. De website van aquariumbemesting rekent voor je uit hoeveel gram je per voedingselement nodig hebt. Een nauwkeurig weegschaalje is verder alles wat je nodig hebt. Deze kan je bijvoorbeeld kopen bij de Blokker of een kookwinkel. Een nauwkeurigheid van 0.1 gram is prima.
 
1) Heeft het dan nog steeds zin om bvb die Aquasoil van Tropica te gebruiken? Riskeer is dan niet te veel voedingsstoffen te hebben? Of kan ik gewoon meten (NPK) en daarop aanpassen naar de doelwaardes voor NPK?
Het advies voor je huidige bak is bemesting van aquariumbemesting.nl. Ga je voor een aquasoil, zoals Tropica, is een lean-dose de beste keuze.

2) Om de NO3 en NO2 te meten gebruik ik een set van JBL (alsook Fe, KH, NH3/NH4) . Die zal ik dan nog aanvullen met een setje voor PO4. Als ik het goed begrijp dan zal ik met NO3 (nitraat) en PO4 (fosfaat) te meten voldoende info hebben en probeer ik NO3 op 20 ppm en PO4 op 2 ppm te brengen.
Hier ben ik een beetje in de war met de ppm values voor de dosering versus de ppm values die effectief gemeten worden. Ik veronderstel dat de bak zelf (planten/vissen/substraat) zelf al een deel NPK hebben/produceren dus de dosering dient gewoon om de rest "bij te passen".
Deze aanpak behoort bij een inerte bodem met een voedingsbodem.
Als je deze aanpak bij een soil gaat gebruiken word het 9 van de 10x een probleembak.
 
Oef, dan heb ik het inderdaad begrepen. Ik had het al niet zo op die soil want opstarten is moeilijker en je hebt niet veel controle op de hoeveelheid meststoffen die in het water terecht komen.

Voedingsbodem (wel in mesh bags om mengen te voorkomen) met daarop een mooi luchtige grindlaag + EI dosing zal het worden dus.

Nu heb ik even de aanbevolen dosering bekeken van APT 3 versus Complete. En qua kostprijs scheelt dit toch al gauw 120€ per jaar dat APT duurder is.
Zal 'm waarschijnlijk zitten in het feit dat dit in Singapore wordt gemaakt.

Wat me wel een raadsel is, is de inhoud:

Complete: NPK: 13-52-47 + 16(Mg)
APT: NPK: 0.7-0.9-7 + 1.6(Mg)

Van beide producten moet ik ongeveer 100 ml/week doseren voor een totaal van 400 liter water (2 bakken).
Om maar als voorbeeld stikstof te nemen (N), neem ik correct aan dat er ongeveer 20 keer meer van in Complete zit?
Of ben ik in de war omdat het hier om percenten gaat?

Ergens anders lees ik dat de verhoudingen N ten opzichte van P het belangrijkste is om uiteindelijk uit te komen op een nitraat van rond de 15 ppm en fosfaat 10 keer lager (Redfield).

Dus ik ga de Complete proberen en dagelijks NO3 en PO4 meten tot ik gerustgesteld ben... zo weten we weer wat te doen

Dave
 
Van beide producten moet ik ongeveer 100 ml/week doseren voor een totaal van 400 liter water (2 bakken).
Om maar als voorbeeld stikstof te nemen (N), neem ik correct aan dat er ongeveer 20 keer meer van in Complete zit?
Of ben ik in de war omdat het hier om percenten gaat?
de complete is een Mid-dose. het zit tussen de Estimeded index en Lean-dosing in.
Maar dat is teveel werk om even hier te beschrijven. Dus een link met leesvoer:


 
Oef, dan heb ik het inderdaad begrepen. Ik had het al niet zo op die soil want opstarten is moeilijker en je hebt niet veel controle op de hoeveelheid meststoffen die in het water terecht komen.

Voedingsbodem (wel in mesh bags om mengen te voorkomen) met daarop een mooi luchtige grindlaag + EI dosing zal het worden dus.
Het verschil tussen soil en voedingsbodem vind ik altijd ingewikkeld, maar @benvo @Cornelius is het niet net zo makkelijk voor TS om zand te nemen met een dunnere of dikkere laag kleibolletjesmix/ lateriet mengsel eronder?

En Dave, grindlaag....wil je er vissen in doen? Dat is (veel) instabieler en vervuilender dan fijn zand.
 
Het verschil tussen soil en voedingsbodem vind ik altijd ingewikkeld,
het allergrootste verschil is dat aquasoil pH verlagend is en een voedingsbodem niet.
Een aquasoil is gebakken klei, in korrelvorm, wat geïmpregneerd is met voedingsstoffen. Dat zijn hoofdzakelijk nitraatverbindingen zoals ammonium en urea.
Een voedingsbodem kan je kant en klaar kopen òf zelf opbouwen. Meestal bevatten ze alleen micro's.
Zelf opbouwen doe je met laagjes zoals lateriet, turf, leonardiet, mulm, vijveraarde of andere organische bronnen.
het niet net zo makkelijk voor TS om zand te nemen met een dunnere of dikkere laag kleibolletjesmix/ lateriet mengsel eronder?
Dat kan prima. Maar het ligt eraan wat de TS wil wat betreft planten. Voor een eenvoudige bak met Easy tot medium plants kan je prima een voedingsbodem gebruiken.
Maar met een aquasoil krijg je op een veel eenvoudigere manier gezonde en kleurrijke planten.
 
Het verschil tussen soil en voedingsbodem vind ik altijd ingewikkeld, maar @benvo @Cornelius is het niet net zo makkelijk voor TS om zand te nemen met een dunnere of dikkere laag kleibolletjesmix/ lateriet mengsel eronder?

En Dave, grindlaag....wil je er vissen in doen? Dat is (veel) instabieler en vervuilender dan fijn zand.

Hey Liyia, bedankt!

Soil is voor mij een Aquasoil, dat zijn korreltjes waar alle voedingsstoffen "ingebakken" zijn. Een techniek oorspronkelijk ontwikkeld door Mr Amano van ADA. Je strooit die bovenop je "scape" die je gemaakt hebt en plant daarin. Het zit barstenvol voedingsstoffen, in zoverre dat je de eerste week elke dag best een waterchange doet om te vermijden dat je onmiddellijk een ammoniak piek krijgt.
Het nadeel vind ik dat het enorm veel voedingsstoffen "lekt" (de Engelse term is leaching) en dat de korrels papperig worden na een bepaalde tijd.

Voedingsbodem is voor mij een laag voedingsrijk materiaal (zoals die Dennerle 10-in-1) bovenop een laag poreus materiaal (filtering, zuurstof) en dan afgetopt met grind. Dat grind moet ergens iets meer doorlaatbaarheid geven dan een laag zand, dat mijns inziens de lagen eronder te veel zou verstikken. Het is dan wel zaak om een grind te vinden die niet te grof maar ook niet te fijn is en er bovendien nog mooi uitziet.

En... natuurlijk wil ik er vissen indoen :) in mijn 325 liter zitten 6 parelgourami's, 20 Danio's, 20 neons (dat vond moeder de vrouw een vereiste om de bak in de woonkamer te hebben :ROFLMAO:) en dan nog een clean-up crew van 10 corry's, 5 otto's en 5 amano's plus nog een SAE voor de BBA.

Dus ik heb dit inderdaad vergeten vermelden, ik ga voor een heavily stocked, heavily planted aquarium zoals ze zeggen.
EHEIM aquarium.jpg


De Rio 180 is een guppy opslag met de overschot aan planten
Vinz Juwel.jpg


Het is deze waar ik de voedingsbodem wil aanpassen.

Dave
 
In de bak waarvan je de bodem wilt aanpassen, zitten geen cory's? Want die zijn echt niet gelukkig met grind.
En verder... zit jij beter in de materie dan ik, maar mijn ervaring is dat dan 'stomme' vragen juist verhelderend kunnen werken.
 
Dag Lysia,

Voor er zitten Corry's in elke bak, het grind dat in de grote zit is redelijk afgerond zonder scherpe kantjes, en dan nog Corry's in het wild komen ook al eens scherpe kantjes tegen, net daarom dat ze zo'n gevoelige voelsprieten hebben, daar kunnen ze perfect mee aanvoelen of het safe is om wat te gaan graven. Ze zitten er al 8 maanden in en zien er allemaal nog happy uit.
In de Juwel bak was het grind origineel een onderlaag voor een goede verluchting maar helaas heb ik hier geen mesh-bags gebruikt om ze in te doen.
Resultaat is dat wat eerst een mooi egaal zwarte kwartszand laag was nu vol ligt met kiezels die naar boven "gekropen" zijn.
Oorzaak is dat ik deze bak gebruik om wat te experimenten met kweken en als plantentuin om de trimmings uit de grote in te zetten, dus er wordt regelmatig wat in gerommeld.

Maar alles ok, het is allemaal deel van het leerproces en dat vind ik net zo leuk aan deze hobby.

En wat vragen betreft, er bestaan geen stomme, alleen antwoorden hebben het potentieel om dat te kunnen zijn.
Ik ben al nagelnieuwe gebruiker wel heel tevreden met de antwoorden die ik al gekregen heb :)

Dave
 
Het verschil tussen soil en voedingsbodem vind ik altijd ingewikkeld, maar @benvo @Cornelius is het niet net zo makkelijk voor TS om zand te nemen met een dunnere of dikkere laag kleibolletjesmix/ lateriet mengsel eronder?

En Dave, grindlaag....wil je er vissen in doen? Dat is (veel) instabieler en vervuilender dan fijn zand.
Met een soil heb ik nooit gewerkt. Een oordeel daarover moet ik dan ook niet geven. Dit mede doordat ik met mijn plantenbakken, ook met de meer vragende planten altijd goede resultaten verkreeg met een dunne laag kleibolletjes mix gemengd met lateriet op de boden in de eerste opstart dagen. Met daarboven op zand/grind naar smaak. Wanneer de dunne laag uitgewerkt bleek voegde ik zeer kleine balletjes met dezelfde mix toe. De planten hoefden nooit aan een andere mix te "wennen".
IMG_20201003_154851.jpgIMG_20201015_100852.jpgIMG_20201017_200309.jpgIMG_20201017_200318.jpg
 
Ik heb zelf een aquasoil van Tropica, en ik ben zeer tevreden. Hele mooie plantengroei, en geen alg.

Op youtube staat een goede video van MJaquascaping. Hierin vergelijkt hij verschillende voedingsbodems. Erg handig.

 
Even een update: ik heb een praatje geslagen met iemand van de lokale aquarium shop en ze hebben daar een mooie bak staan.
De bodem wordt een mengeling van 8 liter Dennerle Shrimp King Active soil en 10 literJBL Manado Dark.
De achterwand hoog ik een beetje op met een zakje van 5 kg Wio Powervol base (vulkaan rots stukken) die ik in zipbags doe.

Het idee hierachter is om toch een beetje voeding mee te geven in de bodem en dat die bodem er wel tegen kan als ik af en toe planten verzet.
En ik wil niet een echte aquasoil gebruiken zodat ik EI dosing wil doen. Ik ben al een paar weken overgeschakeld van de APT 1 naar de APT 3 en de resultaten zijn verbluffend.

Als er iemand suggesties of ervaringen heeft, hoor ik dat graag. Ik houd jullie op de hoogte.

Dave
 
Hey Cornelius,

Waar vroeger NO3 en PO4 steevast op nul stonden heb ik nu 10/1 ppm.

Nu nog effe gewoon elke dag meten en zien wat het effect is op langere termijn.
Zoals verwacht halveert de NO3 na een 50% wc maar de PO4 metingen zijn niet altijd even duidelijk, dus dat moet ik nog effe verder verfijnen.

Ik zie wel dat de planten het bijzonder leuk vinden :)
20240412.jpeg


Dave
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de spam, ik wou effe de kwaliteit van een foto vergelijken. De vorige is gemaakt met een iPhone 8 en deze met een Motorola van 99€. Ik ben er nog niet helemaal uit welke het beter doet.
20240412-1.jpg
 
Ziet er goed uit en ik heb ook niet de ervaring dat meer pixels altijd betere foto s geven maar ja ik ben ook geen kenner.
 
Ziet er goed uit en ik heb ook niet de ervaring dat meer pixels altijd betere foto s geven maar ja ik ben ook geen kenner.
Dat denk ik dus ook..

Goh het probleem is eigenlijk dat Apple aan zijn eigen standaard .HEIC vasthoudt en dat je dat niet kan posten hier, dus moet je eerst de foto omzetten naar een .JPG
En die conversie geeft wat verlies.

Ik moet het nog eens uitvissen (no pun intended) hoe je het best een deftige foto maakt zonder uren in photoshop bezig te zijn, ben nog een newbie op die forum -)
Gewoon je gsm (je mobieltje) gebruiken zonder al te veel ingewikkelde toestanden moet kunnen denk ik.

Dave
 
Er is geloof ik behalve pixels ook verschil mogelijk met bijvoorbeeld macro fotografie en opzet lenzen voor de telefoon. Huidige telefoons hebben overigens best wel goede specs om prachtige foto's te kunnen maken. Onderste foto vindt ik ook beter.
 
Er is geloof ik behalve pixels ook verschil mogelijk met bijvoorbeeld macro fotografie en opzet lenzen voor de telefoon. Huidige telefoons hebben overigens best wel goede specs om prachtige foto's te kunnen maken. Onderste foto vindt ik ook beter.
Hey Friesian,

Het is een Motorola van 99€ maar heeft naar het schijnt wel 50 Mpixels... (niet dat dat veel verschil maakt denk ik) ik wil gewoon point-and-shoot doen en dan een simpele foto hebben die het best weergeeft wat ik zie.
Ik ben jarenlang redelijk bezig geweest met m'n fotostudio en Lightroom en Photoshop, maar als ik effe iets wil posten dan wil ik niet eerst een uur foto's hoeven te bewerken ;-)

Dave
 
Snap ik. Ik was eerst actief op een ander soort forum en daar was een zeer goede fotografe op actief die verschillende apps kende waar ze nog betere foto's mee verkreeg. Maar het allerbelangrijkste was, ze was een fotografe van grote wereldklasse, het oog van de fotograaf /fotografe.
 
Snap ik. Ik was eerst actief op een ander soort forum en daar was een zeer goede fotografe op actief die verschillende apps kende waar ze nog betere foto's mee verkreeg. Maar het allerbelangrijkste was, ze was een fotografe van grote wereldklasse, het oog van de fotograaf /fotografe.
Klopt 100%, beter 10 minuten proberen een goede foto te nemen in plaats van een uur achteraf in Photoshop proberen te corrigeren.

Maar bon, we zijn nu effe off-topic bezig, er zijn andere threads waar we dat in kunnen bespreken ;)
 

Terug
Bovenaan