nieuwe bewoner.. wat is het?


J

JessicaL144

Guest
Goede avond!

Ik zat zojuist even voor de aquarium, en dacht dat ik het huidje van een garnaal zag. Tot het begon te lopen :stop:
Nu wil ik graag een foto erbij toevoegen zodat iemand me kan vertellen wat het is. Maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Zit op dit moment op mijn telefoon.. HELLUPP!

Groetjes jessica
 
Je zou in eerste instantie van je telefoon af kunnen gaan. lijkt me vrij ongemakkelijk zitten :D
 
hahaha ben er van af!
dan maar aan de laptop zitten.
mijn oom kwam ermee dat het om een libelle larve ging..
en die er zo snel mogelijk uitmoet, ook omdat ik eieren in het aquarium heb zitten.
wat een smerig eng beest zeg!!
is er een manier om ze uit te roeien? heb er tot nu toe maar 1 gezien.
en als er 1 inzit zullen er vast wel meer inzitten denk ik??

BAH BAH!!
 
In Afrika zijn ze er dol op.

Maar, probeer met netje uit te vangen.
 
net 1.5 uur gekeken maar kan hem echt niet vinden.
hopelijk zie ik em morgen, dan haal ik hem er direct uit!
en hopen dat het er maar 1 is dan
 
Zal een waterjuffer nimf zijn waarschijnlijk,zitten vaak met meerdere idd maar kan ook een enkele zijn.
Net nieuwe planten zeker?
 
plantjes hebben we zeker al 2 maanden.
vandaag voor het eerst 1 gezien, morgen weer op jacht en hopen dat het echt een enkeling is want zitten eieren van de l144 in. hoop dat dat enge beest ervanaf blijft.
ik zat net even te googlen.. maar als ik em vind en hem kan verwijderen, hij gaat toch niet vliegen ofzo he?
Alleen de gedachten al.. bah
 
Vriendelijk bedankt!! het is gelukt!



126169jessical144_0_82_vies_beest.jpg
 
Ja is een waterjuffer nimf.
Fraaie bodem trouwens ;)
 
Seabait zei:
Ja is een waterjuffer nimf.
Fraaie bodem trouwens ;)

Bedankt Seabait.

ik heb een 230 liter bak, nou is mn vraag..
de waterjuffer leeft het alleen op de bodem, of graaft het ook?
kan het leven buiten de aquarium?

ik heb niet veel in mn aquarium zitten qua decoratie, dus het moet zo te zien lijkt me.. maar vinden doen ik het niet :S
 
Die larven wil je niet in je aquarium.. en zie je er 1 dan zijn er misschien ook meer.. na een bepaalde duur, afhankelijk van de soort zal het maanden leven als larf en zich voeden met voedselresten of (als je pech hebt) zich vergrijpen aan jonge visjes of garnaaltjes.. daarna zal het zich ergens aan het wateroppervlak metamorferen tot waterjuffer. En dan zullen ze weer eitjes leggen, ik dacht in de stengels van waterplanten, die zie je dus niet, daar komen weer larven uit en zo is de cirkel rond..
Ik had ze ooit ook en heb ze verwijderd door structureel elke dag de waterplanten om te keren en ontdoen van larfjes als ik ze zag. Ook onderin de filterpot zaten ze graag.
 
er was ooit 1 garnaal met een plantje meegekomen, maar heb het garnaaltje al een hele tijd niet gezien..
En heb nu een hoop jonge L144 waarvan papa nog steeds bezig is, zou zo zonde zijn.
dus dit is zo te lezen geen larve meer?
zal zo eens gaan googlen naar de larven want ik heb geen idee waar ik naar moet zoeken.
heb ook wat eieren van de anatome Helena, ik hoop echt dat die engerd er vanaf blijft!
nou heb ik gelukkig niet zo veel plantjes in de aquarium, kan de stengels goed zien.
wilde vandaag nieuwe plantjes halen maar vraag me af of het nou wel een goed idee is?!
 
Vaak zitten zo onder een blad,zoek en gij zult vinden staat er ergens in een boek ;)

Die van de foto is idd geen larve meer maar het volgende stadium van een nimf,die wordt uiteindelijk de waterjuffer en uitvliegen.
 
Uit het water kon ik ze nooit pakken, maar wel als ze onder blaadjes van drijfgroen zich aan het 'metamorferen' waren, ik weet niet hoe ik het anders moet noemen ;)
Dan zijn ze kwetsbaar denk ik, vluchten ze niet weg.
Daarom heeft het dus zin om dagelijks die even te bekijken, ik zou bijna zeggen, als je geen drijfgroen hebt.. doe het erin.. misschien vergroot je daarmee de kans dat je dit grut kan pakken ;)
Zo prachtig als ze zijn als waterjuffer, zo 'creepy' zijn ze als larf.
 
ohhhw shippsss!!

heb indd wat drijfplantjes, hier zitten mn kleine L144 tussen..
ik vind het indd maar vieze smerige dingen hahaha!
laat de speurtocht maar beginnen dan
 
kellemes zei:
Uit het water kon ik ze nooit pakken, maar wel als ze onder blaadjes van drijfgroen zich aan het 'metamorferen' waren, ik weet niet hoe ik het anders moet noemen ;)
...
...
Zo prachtig als ze zijn als waterjuffer, zo 'creepy' zijn ze als larf.

Wat heeft het dan voor zin om ze te pakken vlak voordat ze in zo'n "prachtige" waterjuffer veranderen?

Zodra ze je bak uit klimmen zullen ze niks meer eten wat onder water leeft. Kan je ze net zo goed laten "metamorferen" en een raam open zetten zodat ze naar buiten kunnen, of ze zelf naar buiten zetten, in de zon zodat ze kunnen drogen, of wachten totdat ze beginnen te vliegen en dan in een potje vangen en buiten vrij laten.
 
Is het nog niet te vroeg voor Waterjuffers? Die zal het denk ik nou bij deze lage temperaturen buiten ook niet lang volhouden toch.. ;)
 

Terug
Bovenaan