Nieuwe bak van Sub T (200x70x60)


Sub T

Well-known member
Lid geworden
19 september 2016
Berichten
54
Leeftijd
49
Locatie
Lommel (B)
Hallo allemaal,

Zoals reeds gemeld bij "Voorstellen..." heb ik een nieuw aquarium besteld bij Aqualife.
Volgens hen is hij 200x70x70, maar daar is de hoogte van de lichtkap bijgeteld. :)
Het aquarium is waarschijnlijk al klaar, maar omdat ik de week van 15 november de hele week vrij heb, heb ik gevraagd of ze hem dan kunnen leveren.

Morgen ga ik proberen om op mijn werk wat vroeger te vertrekken, zodat ik bij Aqualife de exacte posities van de leidingen kan gaan opmeten.
Dan kan ik alvast gaten boren door de muur van de woonkamer naar de garage, waar het bioloog komt te staan.

Gelukkig is Aqualife op slechts zo'n 10km van mij thuis gelegen.

Bij mijn oude aquarium (150cm) liepen de leidingen ook reeds door de muur, ik had 2 potfilters en de co2 fles in de garage staan. Lekker muisstil was dat!

Dit wordt mijn eerste bioloog, ik hoop dat het gaat meevallen om het perfect (stabiel en muisstil) te laten werken.

In eerste instantie was ik van plan om weer met potfilters te werken, maar gedurende het bestelproces van het aquarium toch besloten een bioloog te nemen.

Hierdoor heb ik mij eigenlijk pas laat echt beginnen verdiepen in de werking van biologen.

Ik hoop dus dat ik geen spijt krijg dat ik geen bean animal overloop heb laten maken. Nu wordt er een herbie overflow in gemaakt.

In totaal komen er vier boringen in de overloop: 2 voor de herbie, 1 voor de retour, en een (de grootste) als droogkamer.

Het aquarium wordt gemaakt in zwarte panelen met houtnerf-look, matchend bij onze nieuwe zwarte keuken, die dichtbij het aquarium staat.
Langs het aquarium komt een bijpassend bureau, ook door Aqualife gemaakt.

Het meubel wordt 90cm hoog. Ik ga dus zeker een trapje nodig hebben bij groot onderhoud, ook vanwege de diepte en hoogte van 70x70(met lichtkap). Dit was ik echter al gewend. Het is minder praktisch natuurlijk, maar het geheel komt dan op een mooie hoogte te staan. Ook ben ik intussen handig geworden in het planten met behulp van zo'n lange plastic plantentang. Alleen wanneer ik bijvoorbeeld een grote echinodorus met flinke bos wortels wil (her)planten, moet ik echt met mijn handen aan de bodem kunnnen. Dat wordt dan in ontbloot bovenlijf tot aan de oksel in het water. :D

Wat is er nog allemaal bij besteld:

- 4x ledbalk Zetlight Lancia II 90cm
- Opvoerpomp Aqualife SWP 6500
- Aqua Medic titanium verwarmer 300W
- Thermo controller
- Superfish Crystal Max 40Liter (ik kwam er vorige week pas achter dat dit eigenlijk niet zo'n super filtermedium zou zijn, kon echter niet meer annuleren helaas)
- Blauwe spons 100x50 cm
- Witte spons 500gr.
- PVC doorvoeren pakket
- schuifkraan voor hoofdoverloop af te regelen

Ik hoop dat de lampen wat gaan meevallen, ik kom van T5 en houd van nogal warm licht. Ook wil ik een dicht beplante bak hebben, en alle soorten planten kunnen laten groeien, met compacte vorm en mooi op kleur. Er zijn niet zo heel veel ervaringen over te vinden, maar dat wat je vindt is meestal wel positief en ziet er qua kleuren wel goed uit, dus we gaan het vanzelf ervaren.

In de bioloog komt ook een overloop naar het riool toe. Bij alle biologen die ik tot nu toe zag, zit de overloop in het pompvak.
Bij mijn bioloog zit deze in het eerste vak.
Nu komt dit voor mij wel handiger uit, omdat het eerste vak aan de kant van de aansluiting naar riool komt te zitten, maar ik vroeg mij toch af of dit nadelen heeft?

Het PVC leidingwerk ga ik zelf doen.
Het bioloog komt in de garage te staan op zo'n 60 cm van de doorvoeren door de muur vandaan. Dit is natuurlijk niet ideaal, wat zou ik met mijn hoofdoverloop best doen om dit "probleem" zo goed mogelijk te tackelen? Zo hoog mogelijk door de muur, dan 60 cm horizontaal (iets aflopend) en dan recht naar beneden? Of door de muur en dan 45° naar beneden?
Tips zeker welkom!

Ik moet er nog wel bij vermelden dat ik het komende half jaar eigenlijk nog relatief weinig tijd ga hebben, ik ben namelijk nog bezig met een graduaatsstudie (HBO5) in de hogeschool, het 3de en (hopelijk) laatste jaar nu. (En dat op mijne leeftijd 🤓). In dit opzicht had ik het beter nog wat uitgesteld, maar na onze verbouwingen wilden we het oude aquarium niet terug naar onze nieuwe woonkamer verhuizen. Maar voor je hobby vind je altijd nog wel wat tijd hier en daar he.

Ziezo, en nu hopelijk vlug foto's erbij he. :) Hieronder alvast de tekening van het ontwerp.

Groetjes!

KIM1.jpg
 
Klinkt veelbelovend en ik wens je alvast succes met alle werkzaamheden.
 
Zo dat belooft wat ben benieuwt.
 
Ben benieuwd, veel succes!
 
Goed nieuws en slecht nieuws!😅
Het slechte nieuws is dat het aquarium pas de 2e week van december kan geleverd worden, wat later dan verwacht.
Ze hebben het enorm druk bij Aqualife, en de afdeling schrijnwerkerij kan niet bij houden.
Het staat daar vol met glazen bakken, wachtend tot het meubel klaar is.
In 2022 willen ze weer uitbreiden, door bij te bouwen.

Het goede nieuws is dat ik mijn bioloog al kan gaan ophalen.
Vandaag had ik hier geen tijd meer voor, maar maandag ga ik deze ophalen. (in België is het morgen een feestdag, en maken ze op de meeste plaatsen vrijdag de brug, ook bij Aqualife)
Volgende week kan ik dus het bioloog op zijn plaats zetten (garage), en beginnen met het pvc leidingwerk.
Als alles meezit kan ik dus vanaf ergens volgende week beginnen met het indraaien van het bioloog, via de bypass.

grtz
 
Het bioloog is maandag opgehaald. Helaas heb ik die avond een verschot (lumbago) in mijn rug gekregen toen ik deze op een piepschuim plaat wilde zetten!
Ondertussen ben ik weer aan de beterhand en heb ik de afvoer naar het riool al aangesloten, en een lektest gedaan.
Het plan om deze week te kunnen starten met indraaien is nog niet gelukt dus, we zullen zien.
IMG_20211116_171004.jpg

IMG_20211116_214821.jpg

IMG_20211120_213521.jpg

IMG_20211121_035340.jpg

IMG_20211121_040418.jpg
 
Joepie, de bak is vorige week geleverd! :)
Het bureau dat er langs komt wordt nageleverd, de rails van de schuiven waren nog niet binnen.
Het (of de?) bioloog draait al via een voorlopige leiding langs de voorkant, zodat ik aan de achterkant plaats heb om de leidingen aan te leggen.
Ik heb al salmiak in huis, maar mijn druppeltesten zijn denk ik al te oud, moeten nog besteld worden.
52217c08-fca6-4daa-b183-a519dd5ccad7.jpg

Ben al wat aan het passen en puzzelen met de pvc, maar nog bijna niets gelijmd.
Oorspronkelijk is er een Herbie overloop voorzien, maar het gat in de droogkamer is 60mm diameter, dus ik dacht als ik daar mijn 32mm retourleiding doorsteek,
is er normaal gezien nog plaats genoeg over voor kabels van lampen en eventueel stromingspomp, een "afhevelleiding" (tuinslang met gardena koppeling?), en een druppelleiding voor continue waterwissel.
Als ik er dit allemaal doorkrijg kan ik van de 3 40mm doorvoeren een Bean Animal maken.
0af9eff4-0439-46f3-bea0-9d375465181b.jpg
755b2d59-5c4a-4647-ae4e-60ff633b394a.jpg

De hoofdleiding heb ik op 21cm diepte, vanaf onderkant kam gemeten, zitten.
Ik dacht hoe dieper deze zit, hoe meer druk er op de hoofdafvoer staat, wat voor mijn gevoel beter is vanwege het horizontale stuk dat het water moet overbruggen naar het bioloog.

585d1deb-9b57-424e-a59e-99e2f8cc9c26.jpg

De bedoeling is de hoofdoverloop zodanig te knijpen, dat er een klein beetje water door de "hulpafvoer" (open channel) loopt, voorzien van Durso.
De hoogte van de durso monteren vind ik een moeilijke, het is dan ook mijn eerste aquarium met overloop/bioloog.

Zoals ik het nu zou maken heb verzonnen dat het waterniveau in de overloop 10mm onder de onderkant (tandvoet) van de kam komt te staan,
en dat de Inwendige Durso Oksel Lijn :)D zie tekening) 5mm onder waterniveau overloop staat.
Vanwege het feit dat mijn leidingen door de muur gaan onder het aquarium, is het niet zo makkelijk om hier achteraf nog veel mee te gaan schuiven, dus ik hoop dat dit gaat werken?

Ik kan de hulpafvoer standpijp ook voorzien van een aangevormde lijmmof op dezelfde hoogte als de hoofdafvoer, zodat ik de durso met stukje buis hier niet-gelijmd in kan steken, op die manier kan ik de hoogte ook nog wat regelen.
Ook hier weer: bedenkingen, waarschuwingen en tips zeker welkom!

Oei heb ik weer zoveel geschreven, dat gaat niemand lezen natuurlijk :D
Tot slot nog het aquarium zelf: zoals jullie kunnen zien zitten de eerste bakvissen er al in.
c3b9e13b-6b73-4f35-9a6d-3d0878d0175a.jpg
c089dfa3-23a7-412e-9bce-a69d77ffda5f.jpg
 
Veel plezier met het opstarten en inrichten van je nieuwe bak.
 
Mooi project zo.
Weet je al wat voor vissen er in gaan komen?
 
Ziet er gaaf uit! Mooie bak zeg. Ben benieuwd naar het vervolg.
 
Bedankt voor de reacties!
Wat het visbestand betreft, daar ben ik nog niet uit.
In mijn oude bak zitten een groepje regenboogvissen (M. boesemannii) die mee overgaan.

Ik heb ook een groepje van 5 clownbotia's die al flink groot beginnen te worden, en daar weet ik niet goed wat mee te doen.
Het zijn echt superleuke vissen, ze worden met liefde verzorgd en komen niets tekort, maar ik ben een echte plantenman, en ik lees overal dat dat niet ideaal als ze groter worden...

Ik heb ze destijds mee gekregen met het 2dehandse aquarium dat ik toen kocht.
Tot nu toe ging het eigenlijk best nog goed, de combinatie plantenbak/botia's (zie avatar) maar blijkbaar zou dat mogelijks niet blijven duren, en nu ze apart zitten zou ik die knoop moeten doorhakken.

Ik heb ze al eens te gratis aangeboden hier voor iemand die ze een goede thuis kan geven, maar geen reactie op gehad.
Dus misschien zal ik ze wel moeten houden, tja... als iemand weet waar ik er mee terecht kan?
 
Prachtige bak.
Wat is de temperatuur in je garage gemiddeld?
 
Bedankt Raoul,

De verwarmingsketel hangt in de garage, door de recente aanleg van vloerverwarming heb ik nu meer warme leidingen daar, en dat zorgt ervoor dat het daar momenteel 22 graden is!
Misschien moet ik sommige leidingen toch eens gaan isoleren...
Het bioloog is nu 23,4 graden, zonder bij te warmen.
 
Ik heb een drukke periode achter de rug (examens) en dus niet zoveel gepost, maar er is inmiddels veel gebeurd aan het aquarium, dus hoog tijd voor een update.
Het aquarium is nog steeds aan het indraaien met de salmiak methode, ik zit nu op dag 39, en al 20 dagen in de "nitrietpiek". Ik wacht geduldig af....


Foto1: Bioloog
Er is nog 1 vak leeg, hier heb ik K1 in geprobeerd, maar dat wervelt enkel wanneer het water op een wat lager niveau staat, maar dan vrees ik dat ik teveel Co2 ga uitdrijven.
Een fout die ik in het leidingwerk gemaakt heb: de bypass, om over het bioloog te circuleren, heb ik samen laten komen op de hoofdafvoer van het aquarium.
Dat leek mij een prima idee, een buis minder die het bioloog ingaat. Maar waar ik niet bij stilstond was dat wanneer ik de bypass ga gebruiken, er massaal lucht wordt meegezogen via de leegstaande hoofdafvoer, met alle gebroebel en geslurp vandien. :oopss::LOL: Dit zal ik later nog wel eens aanpassen.
De leidingen van de doseerpomp moeten nog aangesloten worden.
De "DJ-switch" bovenaan wordt nog netjes afgekast.
fd007ad9-5f01-47d3-a90e-911e22f0559e.jpg

Foto 2: Co2 reactor met flowmeter
Ik wou graag een flowmeter in de leidingen hebben. Ik kwam deze tegen op Amazon voor 50euro. Ik heb dan mijn reactor zo ontworpen dat de uitgang van onder zit, maar binnenin zit nog een bochtje naar beneden, dus eigenlijk toch een soort Cerges!
Door alle afstanden en bochten die ik in mijn leidingwerk heb zitten, houd ik volgens de flowmeter nog slechts een 2150 l/h debiet over van de 6500 l/h opvoerpomp! Ik ben er nog niet uit hoe ik dat ga aanpakken, had toch liever wat overschot aan debiet...

3bef1f3f-c0d0-4e09-bdf6-9c14b9b1e671.jpg


foto 3: 3D-printed tool
In het begin lekte het schroefdeksel onderaan de reactor. Ik kreeg het kreng maar niet dicht! uiteindelijk een tool ontworpen en geprint om het dicht te kunnen draaien en daar is het dan mee gelukt! Toch handig zo'n 3D printertje, heb ook beugels en steunen geprint voor de Co2- fles, de doseerpomp, de mestcontainers, ...
80d5df8e-69f2-45a0-9d4c-fabacd0e8243.jpg


foto 4: energiemeter
Op ali-express kwam ik deze energiemeter tegen voor 7 euro.
Ik moest toch nog een stopcontact plaatsen voor het aquarium dus heb er deze tussen gemonteerd. In het stopcontact zit ook nog een smart-plug met energie-meting, kan ik de 2 vergelijken over de tijd.
3839e973-049e-43bc-83bb-0ab535bae70a.jpg


Foto 5: overloop
De bean animal overloop is echt muisstil, je hoort echt helemaal niets. Ben ik echt blij mee, omdat ik daar totaal geen ervaring mee had, en er niet gerust in was.
Als ik de pomp stilgezet heb en dan terug opstart, loopt het niveau stilletjes op in de overloop tot het overtollige water geluidloos in de durso sijpelt. De regelkraan nog niet moeten bijregelen. Perfect!
b885f640-ad86-4b9e-b772-4372f5af8459.jpg


Foto 6: Doorvoeren
De leidingen gaan door de muur naar garage, inmiddels lopen de verlichtingkabels hier ook door. Wordt later dichtgestopt met isolatie en/of purschuim.
Het "frame" van het aquarium is van dikke watervaste kunststof platen gemaakt.
Afvoeren 40mm, aanvoer 32mm
ff1aa397-db4e-43ff-96c0-f7c5936deca6.jpg


foto 7: Co2 indicator
Een leuk fotootje als afsluiter :p
09d863a1-2015-48ae-9a1c-25ccce40030e.jpg
 
Wat een mooi project!
Dat is toch wel zo mooi om te hebben, je bioloog in een andere ruimte als het aquarium.
Lekker rustig in de huiskamer. En makkelijk onderhoud.
 
Denk dat de 32mm aanvoer de reden is dat je “maar” 2150/U meet.
Welke energiemeter heb je aangeschaft?
Heb nog wel wat ruimte over :p
 
Thanks!
@biljoenblik : én extra kastruimte in de woonkamer! :)

@tuinkabouter : ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen, maar het was toch niet ali express maar op Banggood en het was 8,12euro incl verzending :p maar ik zie nu dat hij op "discontinued" staat...

1645272941940.png
 
Thanks!
@biljoenblik : én extra kastruimte in de woonkamer! :)

@tuinkabouter : ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen, maar het was toch niet ali express maar op Banggood en het was 8,12euro incl verzending :p maar ik zie nu dat hij op "discontinued" staat...

Bekijk bijlage 339809
Had inmiddels vergelijkbare units gevonden, best grappig spul
 
Denk dat de 32mm aanvoer de reden is dat je “maar” 2150/U meet.
Welke energiemeter heb je aangeschaft?
Heb nog wel wat ruimte over :p
Kan je wel eens gelijk in hebben had zelf ook 32 mm en kwam niet hoger dan 2100 liter met 40 mm is het nu 4200 liter werk perfect zo‘n flow meter
 
Kan je wel eens gelijk in hebben had zelf ook 32 mm en kwam niet hoger dan 2100 liter met 40 mm is het nu 4200 liter werk perfect zo‘n flow meter
Het is jammer dat ik zo’n ding niet kwijt kan in mijn opstelling, anders had ik er zeker wel een geplaatst
 
Wat een gaaf project! Dit ga ik zeker volgen. Ik vind het vooral erg leuk om de techniek achter de schermen in beeld te krijgen! Vooral hoe je alles bedacht hebt en aan elkaar gekoppeld is. :D

PS: Het is puur toeval dat mijn account naam bijna hetzelfde is als je aquarium leverancier haha.
 
In de bioloog komt ook een overloop naar het riool toe. Bij alle biologen die ik tot nu toe zag, zit de overloop in het pompvak.
Bij mijn bioloog zit deze in het eerste vak.
Nu komt dit voor mij wel handiger uit, omdat het eerste vak aan de kant van de aansluiting naar riool komt te zitten, maar ik vroeg mij toch af of dit nadelen heeft?
De overloop zit normaal idd in het pompvak omdat dat het enige vak is waar het waterniveau wijzigt. Ik ben dan ook erg benieuwd of en hoe het werkt met je overloop in het eerste vak.
Wat ik me voor kan stellen is dat jouw bioloog altijd volledig gevuld moet zijn om die overloop te kunnen gebruiken. Als dat inderdaad het geval is loop je wel een risico dat als de afvoeren om wat voor reden beiden verstopt zouden raken, je aquarium zal overstromen omdat de pomp dan heel veel water uit de bioloog in het aquarium pompt.
 
@Xammy39 : Ik weet niet zeker wat je bedoelt met "beide afvoeren".
Ik heb in elk geval een bean animal overloop, met 3 afvoeren dus waarvan de noodoverloop altijd droog staat en dus in feite bijna nooit kan verstoppen. Wanneer de afvoeren toch alle 3 zouden verstoppen, stijgt het niveau in het aquarium tot deze overstroomt, ofwel tot de pomp droog komt te staan. Maar de locatie van de overloop in het bioloog maakt daarvoor niets uit, ook bij de overloop in het pompvak zou dit gebeuren.
Wat betreft de overloop van het bioloog (naar riool) in het eerste vak:
Ik was hier eigenlijk best tevreden over, het werkt eigenlijk hetzelfde als wanneer deze in het pompvak zou zitten, maar ik heb toch 1 belangrijk nadeel ontdekt tijdens mijn verlof:
Op een gegeven moment begonnen de filterwatten in het 2e vak wat dicht te slibben, waardoor het waterniveau in de eerste 2 vakken steeg tot aan de overloopbuis, en er dus stilletjes water naar het riool begon te lopen.
Er stroomde dus minder water door het bioloog, maar de pomp bleef gewoon zijn ding doen, waardoor op den duur het pompvak droog kwam te staan.
Op dat moment zat ik in Spanje, ik heb dan via een video gesprek het probleem achterhaald, en mijn schoonvader de watten laten wegnemen, en toen was het gelukkig opgelost.
Maar het is op dit moment dus helaas geen 100% zorgenvrij systeem!
Ik ga eens kijken of ik dit kan oplossen door de ingang van de buis naar het riool iets hoger te plaatsen, zodat het water bij dichtslibben van de filterwatten over de schotten heen naar het pompvak kan stromen.
 
Ik bedoel de afvoeren uit je aquarium, in jouw geval dus 3 stuks. Theoretisch zouden ze alle drie dicht kunnen zitten wanneer er iets de kam van je overloop blokkeert. Het is inderdaad wel een heel kleine kans dat dit gebeurd.
Maar wat ik bedoel is dat normaal gesproken het waterniveau in het eerste vak altijd gelijk blijft. Bij minder water in het hele systeem zou alleen het niveau in het pompvak lager komen te staan en vice versa.
Tenzij er zoveel water in de bioloog zit dat alle overloop schotten continu onder water staan. Is dat bij jou het geval of maak ik ergens een denkfout?
 
Inderdaad, ik heb liefst mijn bioloog maximaal gevuld zodat het water niet langs mijn schotten naar beneden stroomt en er teveel co2 verloren gaat. In dat geval heb ik wel veel water in de laatste 2 vakken (zit enkel schot tussen, onderaan verbonden). Ik heb nog niet getest of berekend wat er dan zou gebeuren indien alle 3 de afvoeren zouden verstoppen. Moet ik eens doen!
Om het bioloog vol te krijgen moet ik het bijvullen nadat ik de pomp heb opgezet en de overloopkamer is volgelopen. Ik moet dan 32liter bijvullen. Bioloog is dan gevuld tot randje van de pijp naar riool, de hoge schotten juist boven water.
Zet ik de pomp weer af, loopt die 32liter over naar het riool. :)
 
Meer dan een jaar geen update, sorry daarvoor, maar goed, beter laat dan nooit zeker.
Ik heb dan ook veel problemen gehad met de bak, maar ik heb veel bijgeleerd, en enkele hardnekkige algenexplosies overwonnen.

De komende dagen wil ik een paar korte updates geven over de verschillende aanpassingen en ervaringen van afgelopen jaar.
Daarna ga ik proberen gewoon regelmatig een update te geven, over de (hopelijk niet meer te lange) weg naar een weelderige bak.

Momenteel beginnen de planten er terug redelijk uit te zien, maar nog steeds wat last van bruinalg en het blauwalg is nog niet helemaal weg.

Ik ben tot de voorzichtige conclusie gekomen, dat mijn verlichting niet volstaat voor het soort planten die ik per sé wil laten groeien in die grote diepe bak, en ik wil dit binnenkort gaan upgraden (waarschijnlijk daytime onex).

Tips meer dan welkom!
IMG_20230923_161543.jpg
 
Mooie bak hoor en ik hoop dat het nu de goede kant opgaat.
 
Zo diep is die bak niet en de hoeveelheid licht lijkt ook voldoende al is dat op een foto natuurlijk moeilijk te beoordelen. Blijft over voeding/substraat en lichtkleuren/temperatuur, voor een bak die al zo lang draait zijn de planten maar ielig. Lijkt me geen groot probleem om de oorzaak te vinden en daar een welige bak van te maken.(y)
 
Tja de waterhoogte is 60cm (het substraat buiten beschouwing gelaten) en de diepte (voorruit-achterruit) is 70cm. met mijn 4 huidige ledbalken kom ik slechts zo'n 18lumen per liter uit. Voor een weelderige plantenbak zou ik denk ik, rekening houdend met de hoogte en de wens om ook "moeilijke" planten te kunnen laten groeien, minimaal 40lumen/liter moeten hebben, niet?
Ook wanneer ik de huidige lampen voluit laat branden, krijg ik weer algen, ik vermoed omdat er dan gewoon teveel blauwig licht in zit. Ik vind een wat warmere kleur veel mooier, vroeger op mijn vorige bak lag TL5: 2x 840, 1x 830 en 1x 865, en dat gaf een mooie kleur.
Dus ik heb een vermoeden dat het aan mijn verlichting ligt, alle andere parameters heb ik het afgelopen jaar mee gespeeld en (voor zover ik weet) geoptimaliseerd. Ook groeien planten zoals anubias, crypto's en echinodorus wél goed.
 

Terug
Bovenaan