Nieuwe bak, nieuwe kansen? Bacterien en schadelijke stoffen..


Sebastian

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2018
Berichten
49
Leeftijd
32
Hallo,

Ik heb sinds 3 weken een nieuwe 70 liter bak met een nieuw filter, ik heb deze bak 3 dagen laten draaien alvorens ik mijn ouwe 30 liter bak over ging zetten.

In de 3 dagen heb ik boven op het nieuwe (al gekochte grind van de 30 liter bak, afgespoeld en wel) elke dagg 3/4 schepjes grind van de ouwe bak gedaan( een top laagje ) na 3 dagen het filter van de ouwe bak (zonder om te spoelen) en alle decoratie en de visjes over gezet.

Nu 3 weken later ga ik 1 weekje op vakantie en heb ik zo juist de bak verschoond maar daarmee kreeg ik een aantal vragen:

Hoe zit het nou met de bacterien. Ik heb in de emmer (die speciaal voor het omwisselen van aquarium water) in het oude water het filter van de 30 liter bak schoon gemaakt, deze heb ik terug gezet en vervolgends het nieuwe filter systeem los gehaald en alleen voor de gaatjes het vuil een beetje weg gehaald ( ik het deze niet uitgekepen zoals de 30 liter bak filter) na dat ik deze terug had gezet heb ik nog 1 emmer water (10 liter) er uit gehaald en daarna aangevuld met lauw water (2x een emmr van 10 liter) en een 2x dopje aqua start, voor de schadelijke stoffen uit kraan water te verwijderen.

Is het hanteren van de manier hoe ik mijn bak schoon maak de juiste? Aangezien ik mijn twijfels heb of ik dit goed gedaan heb, en moet voor alsnog op 10 liter x2 ook nog eens een dopje Bacto start toevoegen? Dat heb kk namelijk nog niet gedaan.

Blijven de bacterien in de bak of??? Ik weet niet zo goed hoe dit zit en op internet is minn ditecte vraag ook nergens te vinden in een omschrijving van hier mee in de buurt komt.

A12DC569-57CD-42C6-86DD-550DE3052F13.jpeg
8E715BE6-B7DD-41DF-B9E7-290449A62EDB.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Pff, misschien even een wat korte duidelijkere omschrijving om het op een rijtje te krijgen. Is too much:oops:

3 weken geleden nieuw aquarium 70 liter gevuld.
nieuwe filter draait nu 3 weken samen met oude filter in de 70 liter
deel oude bodem zonder af te spoelen in het nieuwe aquarium
oude filter zonder schoon te maken 3 weken geleden in de 70 liter gezet

Vandaag oude filter grondig schoon gemaakt en nieuwe filter niet uitgespoeld.

10 liter ververst in deze 3 weken.

Is dit het verhaal?

Nu de vraag of je bacterieen voldoende zullen zijn en of je nog bacto start erin moet doen.


Aquarium ziet er erg leuk uit!

Heb je toevallig ook water tests?
 
Ik zou voor je vertrek een goede waterwissel doen van tenminste 50%. Niet meer aan je filters zitten.
Als je in Nederland woont is een waterverbeteraar (aqua start) niet nodig.
Worden de vissen ook gevoerd tijdens je vakantie? Als je vissen gezond zijn is het misschien beter om niet te voeren. Als is iemand komt om te voeren zet dan een afgemeten hoeveelheid klaar. En voer niet elke dag.
Bacteriën zitten in je filter, bodem en op bv decoratie. In het water zitten weinig bacteriën, daarom is het ook geen probleem om een grotere hoeveelheid water te verversen.
Over het nut van bacto start zijn de meningen verdeeld maar dit is volgens mij een gevalletje baat het niet schaadt het niet.
Tip: haal de algenmagneet eruit en gebruik een oud pasje om je ruiten mee schoon te maken. Gaat sneller en scheelt een hoop krassen.
 
Haha, ik ben van het uitleggen, maar omschreven klopt het wel ja.

Alleen geen 10 liter, maar zo'n 20 a 25 liter vandaag ververst.

Wat betreft oude filter, die was echt heel erg vies, de prut stak helemaal uit de gaatjes en liet ook echt los bij het er uit halen van het bakje, vandaar het uit knijpen in het aquarium water wat in de emmer zat.

Nieuwe nieuwe filter heb ik inderdaad maar een beetje gedaan.

En nu over mijn vraag - Ja, of zou ik voortaan alleen bactostart gebruiken zodra ik de filters heb uitgespoeld zoals ik vandaag heb gedaan bij mijn oude filter? De een zegt dat je dat alleen op t begin van je aquarium moet doen en de ander weer elke keer.

Ik raak er verward van. Wat betreft de testen, daar van heb ik alleen algemene tests. Die zet ik bij de bijlage.

Pff, misschien even een wat korte duidelijkere omschrijving om het op een rijtje te krijgen. Is too much:oops:

3 weken geleden nieuw aquarium 70 liter gevuld.
nieuwe filter draait nu 3 weken samen met oude filter in de 70 liter
deel oude bodem zonder af te spoelen in het nieuwe aquarium
oude filter zonder schoon te maken 3 weken geleden in de 70 liter gezet

Vandaag oude filter grondig schoon gemaakt en nieuwe filter niet uitgespoeld.

10 liter ververst in deze 3 weken.

Is dit het verhaal?

Nu de vraag of je bacterieen voldoende zullen zijn en of je nog bacto start erin moet doen.


Aquarium ziet er erg leuk uit!

Heb je toevallig ook water tests?

E8F457E4-2649-400E-84F3-B8995A520C81.jpeg
 
Ik zou voor je vertrek een goede waterwissel doen van tenminste 50%. Niet meer aan je filters zitten.
Als je in Nederland woont is een waterverbeteraar (aqua start) niet nodig.
Worden de vissen ook gevoerd tijdens je vakantie? Als je vissen gezond zijn is het misschien beter om niet te voeren. Als is iemand komt om te voeren zet dan een afgemeten hoeveelheid klaar. En voer niet elke dag.
Bacteriën zitten in je filter, bodem en op bv decoratie. In het water zitten weinig bacteriën, daarom is het ook geen probleem om een grotere hoeveelheid water te verversen.
Over het nut van bacto start zijn de meningen verdeeld maar dit is volgens mij een gevalletje baat het niet schaadt het niet.
Tip: haal de algenmagneet eruit en gebruik een oud pasje om je ruiten mee schoon te maken. Gaat sneller en scheelt een hoop krassen.

Ik heb vandaag denk ik zo'n 25 liter ververst. Alleen heb ik mijn oude filter wel echt even uitgespoeld. Deze was zo vies dat de stukjes prut er helemaal uitstaken en ook bij het los halen van het bakje liet alles los, dus dat is wel echt nodig. Deze filter heb ik wel in het oude water van de aquarium schoon gemaakt, er zat nog wel wat prut in, maar niet meer op. Mijn nieuw filter heb ik er alleen wat uitgehaald om 2 blaadjes weg te halen, voor de rest niet echt aan gezeten.

Ik vertrek over 9 uurtjes al, en de bak oogt verder rustig, vissen ademen allemaal normaal en zwemmen rustig rond dus denk dat ze gezond zijn? Ik heb een SuperFish Aqua Feeder die elke ochtend 2 rondjes draait. Dit voor het voer voor de vissen en de 2e keer hopelijk dat wat valt voor de bodemvissen en algen eters ( die 1 weekje dus geen wafels krijgen )

Als ik het zo lees is bij het schoonmaken van je bak dus belangrijk om het water te verversen en zo min mogelijk aan je filters te zitten? Maar zodra je er wel aan zit, is het dan van belang om juist bij die keren er batch bij te gooien of ook niet. Ik hoor van zoveel mensen verschillende dingen...


& Thnx voor de tip! Die haal ik er dan direct uit dan gebruik ik voortaan wel een oud pasje, krassen wil ik natuurlijk niet!
 
quistero heeft al aangegeven.

Beter een weekje wat te weinig voer dan teveel. mag niet gaan liggen rotten.

Heb net een heel verhaal voor iemand anders gepost. kijk deze post even het onderste bericht daar heb ik wat uitgelegd qua bacterieen.

Omdat jij 2 filters heb is het handigste om de 5/6 weken 1 schoon te maken de ander blijf je vanaf. Dan vangt de ander het weer op.

https://www.aquaforum.nl/threads/help-een-ziekte-i-think.155876/#post-1853293

Zal best goed komen en hele fijne vakantie!!
 
quistero heeft al aangegeven.

Beter een weekje wat te weinig voer dan teveel. mag niet gaan liggen rotten.

Heb net een heel verhaal voor iemand anders gepost. kijk deze post even het onderste bericht daar heb ik wat uitgelegd qua bacterieen.

Omdat jij 2 filters heb is het handigste om de 5/6 weken 1 schoon te maken de ander blijf je vanaf. Dan vangt de ander het weer op.

https://www.aquaforum.nl/threads/help-een-ziekte-i-think.155876/#post-1853293

Zal best goed komen en hele fijne vakantie!!

Ja ik stond er vanochtend bij en dat wat uit de feeder kwam hadden de vissen binnen 5 minuten allemaal al op, de bodem visjes eten best veel aangezien die echt een stukkie groter zijn.

Ik denk ook dat t goed moet komen! Wij zijn aangekomen en zal eerdaags even je link gaan lezen en instuderen!

Thnx!!!
 
Hallo allemaal. Tn aller eerst nogmaals thnx voor het reageren. @michelle1 thnx voor het stukje! Super interssant!

Na thuis gekomen te zijn bleek dat heel mijn bak nog in orde was. Op 1 visje na, een algeneter.. maar die gaan bij mij altijd dood, op 1 na... mijn aller eerste algeneter die ik kocht een jaar geleden leeft nog steeds en doet t harstikke goed volgends mij.

Ik heb ook het water even gecheked en het nitraat was wel wat hoog (tegen de vijftig) dus denk dat ik de feeder voortaan (als ik op vakantie ga ) op wat minder zet.

Helaas is na t verschonen echt een mini klein bodevisje meegezogen door de slang... en die vond ik eerder vanavond dood de bodem. Na 2 dagen nog te leven..

Lang verhaal kort.

2 vissen dood en gelukkig een heerlijke vakantie gehad.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan