Nieuwe aquarium tips please.


Z

Zayn2020

Guest
Screenshot_20201106-192248_JBL PROSCAN.jpg


 
Heb een nieuw aquarium gestart, vissen paar dagen pas erin maar heb moeite met test uitslagen van zo een stripje. Een te hoog nitraat en nitriet uitslag. Hebben jullie maybe tips and tricks voor een beginner.

120L bak
Tetra Ex700 filter (700L/uur)
10 kardinaaltetra's
2 blauwe gourami's
2 dwerg gourami's
 

Bijlagen

  • 20201106_214938.jpg
    20201106_214938.jpg
    371.4 KB · Weergaven: 83
Je pakt je telefoon of tablet en toetst in; hoe start ik een aquarium. Zo veel mooie sites die je verder helpen! Heb je ingedraaid? En ververs snel zoveel mogelijk water als je nitriet te hoog is
 
Heb 2 weken ingedraaid met behulp van een bakje bacterie water die ik kreeg, dit zou het proces moeten versnellen.
 
De reden dat ik hier ben, komt door een test uitlsag.
Screenshot_20201106-192248_JBL PROSCAN.jpg
. Maar heb al snel geleerd hier dat de strips waardeloos zijn.
 
O my god, die arme vissen! Snel je water verversen! Heb je dat al gedaan?
 
Ik zou ook zorgen voor voldoende waterbeweging voor zuurstof. Die strips vind ik ook lastig. De kleuren kunnen behoorlijk afwijken. Daarom noemde ik in de chat een testkoffer.
*Edit*
En water afhevelen niet scheppen zou ik zeggen.
 
Heb 30% verwisseld, maar vissen zien er goed uit. Ze ademen normaal en zwemmen gezond rond. Heb van andere hobbyisten gehoord dat die test strips troep zijn.
 
Waterwissels is idd al gemeld, ik geef meteen even extra een voorbeeld.
 
Heb 30% verwisseld, maar vissen zien er goed uit. Ze ademen normaal en zwemmen gezond rond. Heb van andere hobbyisten gehoord dat die test strips troep zijn.
en daar hebben ze zonder meer gelijk in
want met 10 no2 was het gebeurt met je vissen.
 
Ik zou ook zorgen voor voldoende waterbeweging voor zuurstof. Die strips vind ik ook lastig. De kleuren kunnen behoorlijk afwijken. Daarom noemde ik in de chat een testkoffer.
Heb een redelijke lucht toevoer en de watertoevoer is ook best sterk, kan hiermee voor een stroming of een waterval kiezen door het uiteinde. Heb voor de waterval gekozen voor meer luchtbubbels
 
Dat is raar water. Met chloor erin? Wat is dit voor samenstelling.
Met een teststrip heb je jammer genoeg geen precies inzicht in je waardes.
Kun je wat meer vertellen of laten zien?
 
Zo te zien gebruik je die JBL app..

Je moet dat kaartje goed neerleggen maar niet direct in het licht en ook niet in de schaduw
stripje geen seconde te lang en ook niet te kort in het water houden
en dan scannen als het piepertje gaat

een beetje meer licht of schaduw geeft ook al drama uitslagen net als te lang in het water houden of te lang wachten met scannen

De resultaten kunnen evengoed nog een 20% afwijken zelfs tussen 2 strips in

ga gewoon lekker net als wij allemaal aan de drup, een investering die z'n geld terug verdient
 
Helaas is deze meetmethode enorm onbetrouwbaar, alleen al door de verschillende lichtinvallen wijkt de meting enorm af, ik zou gewoon een druppeltestkit kopen die zijn ronduit het betrouwbaarst
 
Ook mijn ervaring zegt dat die stips niet handig zijn. Druppeltesten zijn absoluut beter voor een mooiere meting van je waterwaarden. Bij mij gaf een stip ook een nitrietpiek aan maar de druppeltest weer niet. Vissen zagen er goed uit en ademden rustig en waren kalm in de bak.
 
Om te beginnen zou ik kiezen voor druppeltesten. Die JBL app. lijkt een technisch hoogstandje maar blijft een onbetrouwbare strip test. Misschien kan je het water laten (druppel-)testen bij je Lfs?
Woon je in België? Vanwege de chloor waardes?
 
Helaas is deze meetmethode enorm onbetrouwbaar, alleen al door de verschillende lichtinvallen wijkt de meting enorm af, ik zou gewoon een druppeltestkit kopen die zijn ronduit het betrouwbaarst
Ja precies, heb al een druppel test kit besteld.
 
Om te beginnen zou ik kiezen voor druppeltesten. Die JBL app. lijkt een technisch hoogstandje maar blijft een onbetrouwbare strip test. Misschien kan je het water laten (druppel-)testen bij je Lfs?
Woon je in België? Vanwege de chloor waardes?
Nee gewoon in Nederland, in Den Haag zelfs. Hier filtreert Dunea duinwater. Chloor is hier niet nodig en wordt ook niet gebruikt in het kraanwater.
 
Zolang je nitriet meet gewoon iedere dag verversen. En geen 30% er minimaal 75%

Kom je uit Nederland of België. Zover ik weet zit er nergens in Nederland meer chloor in het water. Maar als je chloor in je water hebt moet je eerst zorgen dat je dat kwijt bent voor je het in je bak gooit
 
Nee gewoon in Nederland, in Den Haag zelfs. Hier filtreert Dunea duinwater. Chloor is hier niet nodig en wordt ook niet gebruikt in het kraanwater.
Nou ja, je schijnt het wel te meten op die JBL strips. Die waterhardheden zijn ook onwaarschijnlijk hoog. Zal dan wel liggen aan dat JBL verhaal.
 

Terug
Bovenaan