Nieuwe 2 meter bak


Remy8

Member
Lid geworden
4 augustus 2008
Berichten
17
Locatie
Ravenstein
Beste forum leden, een jaar of 14 geleden? Ooit begonnen met een aquarium. Over genomen van een vriend, veel plezier mee gehad tot na een verplaatsing/ herinrichting van me kamer. Aantal dagen/ weken erna lek... Midden in de nacht werd ik wakker en hoorde water lopen.. me nest uit en ja hoor aquarium lek. Een kant hield de oude kit het niet meer. Na een noodoplossing met spanbanden het aquarium weer kunnen vullen, voor een aantal dagen en een nieuw aquarium gekocht (juwel 80x35x40). Ook hiervan genoten maar door een drukker leven op gevenmoment de hobby gestopt.
Nu een aantal jaar verder wil ik er weer een aquarium. Na er wat jaren eruit geweest te zijn ben ik me opnieuw aan het verdiepen en al veel aanpassingen in me wensen gedaan. Zo is me aquarium ook steeds groter geworden, begon met 150 toen 180 en zit nu op 2 meter. Ook ben ik steeds meer de breedte en hoogte in gegaan. Heb ik de volgde setup nu. Dit is nog vrij pril en kan nog alle kanten op, ik hoop met wat feedback tot een mooi aquarium te komen.

Aquarium volglas: 200 x 70 x 70

Bioloog: 120 x 40 x 40 4 of 5 vakken?

Pomp: Aqua Medic DC Runner 5.3 of 9.3, is dit een beetje overkil? Mijn vorige aquarium had ik een pot filter dus een bioloog is nieuw voor mij. Wat me aanspreekt bij deze pompen is dat ze een externe 0-10v regeling hebben.

Verlichting: op dit moment val me oog op JMB, alleen de controller nog niet zo.

Vis bestand:
Tja daar ben ik nog totaal niet over uit, tot nu toe vind ik alleen kleinere school vissen leuk. Bijvoorbeeld Pseudomugil furcatus.
Hier moet me hier nog flink in verdiepen. Wat er zeker in komt zijn modderkruipers en corydoras. Maar verder.. Moeilijk nog..

Nu me andere hobby die ik hier goed mee kan combineren, ik ga me aquarium aansturen met een siemens plc s7-300 plc en touchescreen. Denk hierbij:
Temperatuur
Pomp flow geregeld
De verlichting? Ligt aan de controller.
Keuze tussen volledig of deels automatische waterwissel. (iets waar ik vroeger altijd tegen op keek, dat gesjouw met die emmers..)
Eventueel CO2 mocht dat nodig zijn
PH uitlezen?

Met de verbouwing heb ik al rekening gehouden met de plek voor het aquarium. Zo is er een eigen groep, utp, water en riool aanwezig. Zelfs een cv aansluiting maar of ik die ook ga gebruiken?? Misschien alleen in de winter?

Waar ik om te beginnen wat feedback op wil hebben:

Me setup tot nu, lijkt dat al ergens op? Tips, ideeën en ervaringen zijn welkom.

Ik zit nog een beetje met de terugloop naar me bioloog, een herbie overflow spreekt me wel aan. Maar is alleen oppervlaktewater voldoende of is bodem ook wenselijk? Wat zijn jullie ervaringen? Ook met de kijk op het automatische waterwissel. Al snap ik wel dat ik om de zo veel tijd de bodem moet “stofzuigen”.

De controller voor de verlichting, welke gebruiken jullie? En is er iemand hier die een 0-10v controller gebruik zodat hij door de plc geregeld kan worden? Zijn bijvoorbeeld JMB ledbalken met iedere leddimmer te dimmen?

Voor mensen die wat dieper op de programmering willen ingaan kan gerust, laat het me weten. Ben er al druk mee bezig geweest. Het stuk voor de waterwissel is al zo goed als klaar.

Als er intresse is wel ik hier wel de ontwikkelingen bijhouden. Mijn planning voor nu is egens eind dit jaar de bak te hebben
 
Als er intresse is wel ik hier wel de ontwikkelingen bijhouden. Mijn planning voor nu is egens eind dit jaar de bak te hebben
Nu kan ik je met de vragen niet echt helpen, maar zou zeker de ontwikkelingen van deze bak willen zien hier!
 
Kan een S7 geen 5v PWM uitsturen?
0-10v analoog is een beetje oud en ongebruikelijk voor LED.
Met MOSFETs zou je een eind kunnen komen om van 0-10v een 12v dimmer te maken, maar dan heb je een interface om te interfacen met je interface.

Ik heb zelf een herbi overflow maar ik denk toch dat m’n volgende bak een bean-animal krijgt.
Bodem schoonmaken doe ik amper en als ik het doe werk ik met een los potfiltertje.
Je kan ook voor je overloop een dubbel schot zetten waarmee je lager boven de bodem ook water afzuigt.
Is ff zoeken maar @Canon heeft dit gedaan in zijn discus bak

Je pomp kan eigenlijk geen overkill zijn gezien deze regelbaar is, als ie op 50% loopt is ie ook nog eens een heel stuk stiller.

Als je verder nog inspiratie zoekt kan je in m’n foto-album kijken ;)
 
@tuinkabouter Hele goeie, heb net even gekeken en siemens is er wel bekent mee, maar wat ik zo snel vond is dat ik dan waarschijnlijk een andere cpu moet met high speed output.
Ik had wel dit gevonden: https://www.ledstripxl.nl/euchips-1-10v-led-driver-12v.html.

Waarom zou je voor je volgende bak een bean-animal doen? Ik begrijp die 2e drain niet zo
Ja denk dat Canon mijn op het idee gebracht heeft, heb zijn project maar ook al vele andere door gelezen. Ook die van jou van a tot z.
Behalve het kleine avontuur die moet ik nog. Gave bak heb je, je hebt mijn gedachte van een doorkijk bak veranderd, op een positieve manier:D

Ik had een beetje dit idee, heb je geen dubbel schot nodig. Of denk ik nu te makkelijk?
 

Bijlagen

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    71 KB · Weergaven: 105
Je hebt dan geen dubbel schot nodig maar nu loopt wel je bak leeg bij stroomuitval.

Maar de 2e overloop zodat ik de herbi wat krapper kan zetten en het restant door de durso en dan minder last heb van verdamping en wisselend waternivo in m’n overloopkamer

Het boxje van ledstripxl zou een makkelijke oplossing zijn idd, dan ben je ook klaar

Kleine avontuur is minder spannend dan het grote avontuur hoor :p
Zal hem binnenkort maar weer eens update
 
Laatst bewerkt:
Mooi plan, ga je zeker volgen. Zelf ook bezig met een nieuwe bak en kan misschien nog wel wat inspiratie bij je op doen. Qua overloop ga ik zelf voor een Bean Animal zoals Tuinkabouter ook aangeeft . Superstil af te regelen en ook enorm veilig, weinig tot geen kans op een aquarium dat overloopt.
 
Dan moet ik dat ook maar is overwegen, een bean animal, een gat meer of minder maakt dan ook niet meer uit:p.
Alleen krap gaat het wel worden omdat ik er een 4e bij wil om me aquarium te kunnen legen, maar die zou ook op een andere plaats kunnen.

Ik begrijp alleen nog niet waarom me aquarium dan zou leeg lopen? Je brengt het water toch op het zelfde nivo als met een dubbele wand? Alleen nu is het een buis.

Ik heb je kleine avontuur nu ook door gelezen, heeft ook wel iets een kleine bak voor erbij om wat te experimenteren. Een update? Heb je hem weer van zolder gehaald?

@MischaC Nu ik jou opgezocht heb heb ik dat ook al voorbij zien komen, ga jou volgen zodat ik weer bij jou inspiratie kan op doen
 
Dan moet ik dat ook maar is overwegen, een bean animal, een gat meer of minder maakt dan ook niet meer uit:p.
Alleen krap gaat het wel worden omdat ik er een 4e bij wil om me aquarium te kunnen legen, maar die zou ook op een andere plaats kunnen.

Ik begrijp alleen nog niet waarom me aquarium dan zou leeg lopen? Je brengt het water toch op het zelfde nivo als met een dubbele wand? Alleen nu is het een buis.

Ik heb je kleine avontuur nu ook door gelezen, heeft ook wel iets een kleine bak voor erbij om wat te experimenteren. Een update? Heb je hem weer van zolder gehaald?

@MischaC Nu ik jou opgezocht heb heb ik dat ook al voorbij zien komen, ga jou volgen zodat ik weer bij jou inspiratie kan op doen
Nee de grote bak update, de kleine ligt op de stort en de electronica in de schuur.
Maar je kan toch gewoon de herbi met een 3weg kraan aansluiten op het riool?

Je hebt nu toch een buis over je bodem lopen en die door de wand van je overloopkamer gaat?
 
Oooh zonde..

In de rode circel is een t stuk zodat het water omhoog moet en voorkomt dat je aquarium leeg loopt, in mijn opzicht het zelfde als een dubbele wand. De grijze buis gaat naar het riool met een electrische ventiel om het water te verversen.
Als ik een 3weg kraan op de herbi doe kan ik toch alleen me overloopkamer laten leeg lopen?

Maar als ik voor de bean animal ga word het er wel erg druk, misschien moet ik dan voor de dubbelewand gaan
 

Bijlagen

  • Capture2.JPG
    Capture2.JPG
    26.7 KB · Weergaven: 96
Oooh zonde..

In de rode circel is een t stuk zodat het water omhoog moet en voorkomt dat je aquarium leeg loopt, in mijn opzicht het zelfde als een dubbele wand. De grijze buis gaat naar het riool met een electrische ventiel om het water te verversen.
Als ik een 3weg kraan op de herbi doe kan ik toch alleen me overloopkamer laten leeg lopen?

Maar als ik voor de bean animal ga word het er wel erg druk, misschien moet ik dan voor de dubbelewand gaan
Oh zo.
Dus de bodem afvoer op het T die gaat omhoog je overloop kamer in en aan de onderkant een afsluiter voor je verversing?
Dan heb je idd geen dubbelle wand nodig.
Maar een T eronder met 2 afsluiters?
1NC naar het riool en 1NO naar je bioloog?
 
Oh zo.
Dus de bodem afvoer op het T die gaat omhoog je overloop kamer in en aan de onderkant een afsluiter voor je verversing?
Dan heb je idd geen dubbelle wand nodig.
Ja klopt, met geel blokje is electrisch nc inderdaad. Zonder geel blokje is hand afsluiter voor het geval de electrische ooit door lekt of onderhoud nodig heeft. Verder op zit nog een 2e electische maar heb ik even niet getekend.
Dus 2 eletrische nc kleppen schakelen tegelijk om het aquarium leeg te laten lopen voor het water verversing. De hand afsluiter staat altijd open of er moet een probleem zijn.
Keuze voor 2 kleppen achter elkaar is dat het aquarium nooit leeg loopt als er een faalt. Nu breng je me gelijk op een idee, moet ook een test functie programeren om te testen of ze beide nog lek dicht zijn.

De T eronder is geen T maar leidingen die elkaar kruisen, heb het even anders getekend. Zo komt het letterlijk niet maar is het schematisch overzichterlijker :p
En als het een Bean Animal word moet er nog eentje bij.
 

Bijlagen

  • Capture3.JPG
    Capture3.JPG
    81.7 KB · Weergaven: 96
Dat word dan aardig druk met 4 gaten.

Weet je ook al welke kleppen je wilt gaan gebruiken?
Niet alle NC kleppen openen als er geen druk op staat namelijk
 
Haha ja.. ik denk dat ik die voor het riool op een andere plek doe.

Ja dat wist ik tot jou opmerking, voor het vullen van asco. Die heeft een minimale drukverschil van 0,3 bar. Dat zal nog wel gaan denk ik.
Maar om te legen had ik van norgren, deze heeft een drukverschil nodig van 0,1 bar. Voor deze zal ik opzoek moeten naar een andere.

Ik zag bij iemand hier op het forum (weet niet meer wie) hij had op iedere kamer van zijn bioloog een afvoer naar het riool om die wel eens te spoelen.
Is dat handig? Of valt het wel mee met de vervuiling?
 
En een waterafvoer na je mechanische filtering? Dat je niet teveel zooi door de afvoeren spoelt (geen ervaringmee hoor, gewoon even een gedachtegang)
 
Ik vind de hoeveelheid troep op de bodem van m’n bioloog niet indrukwekkend genoeg om per compartiment een afvoer te plaatsen.
Af en toe ff afhevelen en met de media schudden is hier ruim voldoende
 
Bedankt voor jullie advies en mee denken.
Heb nu dit bedacht/ geprogrammeerd kwa waterwissel

Stap1: start

Stap2: kies je de hoeveelheid in % en of je voorledig automatisch of deels handbediening
Met deels handbediening wacht het programma tussen sommige stappen in tot je verder drukt.
Heb dit bedacht zodat je ander onderhoud kan uit voeren mocht dat nodig zijn.
Automatisch spreek voorzich, je drukt op start en je hebt er geen omkijken naar.

Stap 3 vraagt hij om bevestiging
(niet dat je ooit per ongelijk alles in gang zet. Hij onthoudt namelijk de keuze van hierboven van de vorige keer, dus al je dan 1x op start zou drukken begint hij ook gelijk)

Stap 4 aquarium legen
Pomp, verwarming en alles wat uit moet gaat uit
Klep 6 en 8 worden geopend tot de nivo sensor 1 het gewenste nivo bereikt heeft.
Ook bekerend hij een tijd met de ingevulde hoeveelheid water wissel.
Mocht het te lang duren vanwege dan stopt hij met een foutmelding. Hoop hiermee een leeg aquarium te voorkomen bij een fout.

Stap 5 aquarium leeg
Bij half auto vraagt hij om verder te gaan
Bij auto slaat hij deze stap over

Stap 6 spoelen
Klep 1, 5 en 8 zijn open
Deze stap heb ik om het water op temperatuur te laten komen en gelijk het riool een beetje te spoelen, dit doet hij met een temperatuur sensor in he leiding.
Er is een minimale tijd voor het spoelen
Er zit een maximale tijdcontrole op mocht het niet op temperatuur komen

Stap 7 aquarium vullen
Klep 1 en 3 open tot hij op nivo is, hierbij controleert hij nivo 1 en 3. Nivo 3 is een soort nood uit
Ook bewaakt hij de temperatuur tijdens het vullen
En ook hier zit een berekende tijdscontrole op

Stap 8 aquarium terug in normaal bedrijf
Bij half auto vraagt hij om bevestiging
Bij automatisch gaat hij gelijk door
En word alles weer ingeschakeld.

@Killerfish wat er in stap 6 gebeurd bedoelde je dat een beetje? Alleen spoel ik met leidingwater om het ook gelijk op temperatuur te laten komen.

Ben benieuwd of jullie nog op of aanmerkingen hebben?

Klep 7 vraag ik me af of dat wel zinvol is, zou dan het eerst compartiment kunnen spoelen. Maar dit zou ook bijvoorbeeld handmatig kunnen. Zovaak zal dat niet hoeven ofwel?

Ohja ik heb nu nog een herbie getekend maar dat word waarschijnlijk een bean-animal
 

Bijlagen

  • Capture4.JPG
    Capture4.JPG
    98.7 KB · Weergaven: 103
Laatst bewerkt:
Wow Remy,

dat begint echt serieuze vormen aan te nemen. Goed dat je hier zoveel tijd en aandacht aan geeft en alles doordenkt. Persoonlijk zou ik wel voor iets meer ruimte gaan tussen de bioloog en het aquarium. Is net even prettiger als je onderhoud wilt plegen
 
Ja wat is een beetje de gemiddelde hoogte van een aquarium? Heb het meubel nu 80cm hoog ongeveer waardoor ik op deze tussen maat uitkom. Of moet er voor kiezen om de bioloog op de grond/ lager bij de grond te zetten
 
Qua hoogte moet je er ook rekening mee houden dat je ook nog overal in de bak op de bodem komen voor onderhoud, dus te hoog is ook niet praktisch
 
Heeft er iemand JMB verlichting die me wat verder kan helpen? Ik probeer gegevens van de verlichitng te vinden maar dat weet jmb goed te verstoppen. Hun eigen site helpt me niet.
Op wat andere site's/ forum's ben ik al wel wat teweten gekomen maar dat zijn vaak oude berichten, denk aan 2017 of 19. Vraag me af in hoevere alles nog actueel is. Ook las ik dat dit jaar de balken zijn vernieuwd.
Ik zou graag de voedingspanning willen waten, zelf verkopen ze 12V voedingen, maar kunnen ze alleen op 12V of hebben de een range?
Heb namelijk al een 24V voeding nodig, zou mooi zijn als het daarbij op kan, scheelt weer een extra voeding.

De pwm signaal, is dat een 5V?
Heb een andere plc op het oog die wel pwm kan sturen, kan tussen 2 optie's kiezen,
5V, 0,1A, 200kHz of
24V, 0,1A, 200kHz.
Zelf denk ik de 5V versie. En die 200kHz is ruim voldoende zeker?
Pwm is vrij nieuw voor mij dus de aansturing is nog wat onbekent. Op welke frequentie is jmb aan te sturen?
 
Frequentie maakt niet zo uit, zou Sws boven de 20KHz gaan zitten ivm je gehoor.
Je dutycycle bepaald je dimming uiteindelijk, en of dat 1hz is of 200KHz maakt denk ik niet veel uit.

Wat je voeding betreft kan je 2 balken in serie zetten.
2x 12v = 24v
Alleen iets verzinnen op overvoltage als 1 van de 2 kortsluit en de ander dan 24v voor z’n kiezen krijgt.
(Smelt)zekering werkt dan niet omdat ook je stroom daalt als 1 van de 2 kapt
 
Ben gister avond al wat aan het spelen geweest en het programma lijkt te werken, kan het nog niet goed testen want heb de verlichting nog niet. Maar het output ledje zie ik dimmen.
Begin al een beetje te berijpen hoe het werkt.
Hij staat nu op zijn max, dus 200kHz. Denk dat het uit proberen word, heb alleen geen idee of je daarmee schade aan de leds kan aanrichten mocht het te snel staan?
Moet alleen nog effe een programmaatje bedenken hoe ik de zons op- ondergang kan simuleren.

Als ze niet op 24V kunnen dan word het gewoon een extra voeding, in serie zetten ben ik geen voorstander van. Vind ik iets te veel onodig risico, zijn geen goedkopen balken en zit je dan gelijk zonder licht.
 

Terug
Bovenaan