Nieuwe 1 meter groente tuin van Danny


Danny6

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2022
Berichten
112
Leeftijd
45
Een aantal jaren geleden ben ik vanwege tijdgebrek en gezinsuitbreiding, gestopt met mijn hobby. Ik had een 2 meter lange akvastabil staan, met sump. Gevult met zoutwater, de mooiste koralen en vele doktersvissen. Het was een fantastische hobby waar veel tijd en geld in ging. Nu zijn de kindjes wat ouder en begon het een paar maanden geleden weer te kriebelen. Zoetwater dit keer.

Op marktplaats een Juwel Rio van 1 meter breed gekocht, en die is uiteraard nu al te klein. Het plan blijft echter om eerst maar even te kijken of de zoetwater hobby mij net zo bezig kan houden met iets minder vrije tijd.

Ik ben een week of 6 geleden gestart met een Amazonia aquasoil bodem met daaronder een laag lava gruis. Er draait een Co2 systeem mee en momenteel zit ik op bijna 100 bellen per minuut.
De verlichting is LED van juwel, helaas nog niet de helialux maar er moet wat te wensen blijven.

Net twee weken na m'n opstart flink ziek geweest voor een week of 2 waardoor ik te weinig waterwissels kon doen. Ook voegde ik te weinig Co2 toe en daardoor hebben de planten een moeilijke start gehad. Inmiddels is alles goed aan het herstellen, foto's ga ik zo proberen te plaatsen. Ook zal ik proberen alle vissen en planten op een rijtje te zetten.

Het uiteindelijke doel is een mooie groene bak met tapijten van gras en Monte Carlo en een aantal rode planten voor het contrast. Wat vissen betreft houden we het simpel, denk ik....
 
Een overzicht foto om mee te beginnen.
 

Bijlagen

  • 20221105_153728.jpg
    20221105_153728.jpg
    374 KB · Weergaven: 151
Welkom, mooi ingericht!
 
Dank je! Detail foto's volgen
 
De rechterkant.
20221105_153720.jpg
 
De overige techniek:
Oase Crystalskim 600
Eheim UV-C 10watt
CrystalProfi greenline filter met voornamelijk biohome vulling.
 
Foto van de opstart is ook wel leuk natuurlijk. Die steen op m'n boomstronk ligt er nu nog steeds maar is alleen om hem onder water te houden. Uiteindelijk moet deze er af.
IMG-20221001-WA0005.jpeg
 
Mooi gedaan Danny en aan je bolletje te zien mag er meer co2 bij.
 
Mooi gedaan!
Zal wel even wennen zijn na zoutwater maar ziet er al goed uit 👍🏻
 
Mooi gedaan Danny en aan je bolletje te zien mag er meer co2 bij.
Valt mee, als je hem eruit haalt en voor een witte achtergrond houdt dan is het lichtgroen.
 
Staat er niet verkeerd bij 😉
 
Als ik zie wat je in nog geen 2 mnd neergezet heb. Fantastisch.
hoop dat dat mij ook gaat lukken
:):)
 
Als ik zie wat je in nog geen 2 mnd neergezet heb. Fantastisch.
hoop dat dat mij ook gaat lukken
:):)
Moet lukken toch? Met alle kennis en adviezen op dit forum!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed62
Prachtig gedaan zeg! Alle goeds ermee.
 
Vanavond een kleine tegenslag te verwerken gehad, een sterfgeval door een vermoedelijk ongeluk. Eind van de avond ging ik een staande lamp uitdoen in de hoek van m'n woonkamer die staat op circa 5 meter van het aquarium. In de hoek op grond zie ik daar... m'n garnaal. Dood, verdroogd, rigor morris circa 24 uur.

Het was een vrij grote bruine garnaal met 4 van die waaiers om voedsel op te vangen, het soort had ik mij nog niet in verdiept. Ik had hem pas 2 weken ongeveer.

De oorzaak blijft gissen. Het is een juwel bak en de kap is dus redelijk goed afgesloten, er zijn alleen twee kleine doorvoeren voor de filter slangen en stroomkabels. Gisteravond wel planten gesnoeid maar ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets over het hoofd gezien heb. Wel stond de kap toen een half uurtje open maar dan is het nog circa 8 cm vanaf het wateroppervlak tot de rand. Laatste optie maar de minst waarschijnlijke, ik heb twee katten...

Ik noem de garnaal post mortem Houdini.

R.I.P. Houdini
 
Tja vervelend om zoiets aan te treffen en voor hetzelfde geld heeft de garnaal wel op de planten gezeten.
 
Toch kun je vrij gemakkelijk zo'n garnaal meeverhuizen met planten zonder dat je het ziet, wat ik standaard deed was alles wat ik uit het aquarium haalde in een grote emmer en ging dan gewoon verder met het onderhoud, tegen de tijd dat ik klaar was had alles losgelaten wat eraan vastzat en kon ik weer terug het aquarium indoen (ja ook algeneters van 14 cm groot die ik niet gezien had)
 
Het is niet anders, lesje geleerd: al het snoeiafval dubbel nakijken dus.
 
Momenteel gaat het nog niet helemaal zoals ik zou willen, ik heb wat last van algen groei op m'n boomstammetje.
20221119_151137.jpg
 
Kleine update:

Gisteren flink gesnoeid en een van de twee houtblokken rechts verwijderd.
Eindelijk blijft m'n boomstammetje op de bodem liggen daarom de steen eraf en rechts geplaatst.

20221126_172152.jpg
20221126_172129.jpg
 
Er is uiteindelijk maar een tweede bak bijgekomen :p
Via marktplaats een hele mooie aquatlantis tower pro 163 met LED en luminus controller.
Deze gaat dienen als afzet bak voor een eventueel overschot aan guppen welke dan in de lente de vijver in kunnen.
Ook speel ik met het idee om er een groep garnalen in te doen waarvan ook een deel in de vijver kan als het er te veel worden.
Ik heb ook twee zwaardragers die niet met elkaar overweg kunnen, die kan ik binnenkort ook uit elkaar halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Dat volgen we graag !
 
Hierbij wat foto's van de opbouw. Ik ben gestart met een filterzand met lavagruis waarop het hout staat en zwarte lava stenen eromheen.
20221210_133723.jpg
 
Pas toen ik tevreden was met het resultaat ben ik de boel gaan vastlijmen en zijn de ruimtes tussen de stenen opgevuld met filter watten. Daarna een laagje lava gruis erover.
De rest van de bodem bedekt met circa 4cm licht zand met een grove korrel.
20221210_143813.jpg
20221210_143808.jpg
20221210_143756.jpg
 
Over het lava gruis een flinke laag ADA aquasoil en zo gaan we proberen de soil gescheiden te houden van de zand bodem.
Het resultaat:
20221210_145134.jpg
20221210_225050.jpg
 
Het groen op het hout is gewoon alg?
Alg, lampen staan te lang aan. Helialux staat nog op m'n verlanglijstje
 
Alg, lampen staan te lang aan. Helialux staat nog op m'n verlanglijstje
Ik vind het juist prachtig:ROFLMAO: het ziet er daardoor juist heel natuurlijk uit:)
 
Ik vind het juist prachtig:ROFLMAO: het ziet er daardoor juist heel natuurlijk uit:)
Ja op zich wel maar het zit ook op sommige bladeren van planten dus ik moet er wel wat aan doen. Het positieve is dat ik (waarschijnlijk) de oorzaak weet. De juwel led lampen zijn erg fel en niet instelbaar daarnaast staan ze circa 14 uur aan....dus teveel licht.
 
mooi hoor
Overigens wat de zwaarddragers betreft: hoe meer je er hebt, hoe minder last ze van elkaar hebben. Al weet ik natuurlijk niet of je daar de ruimte voor hebt en of je meer zwaarddragers wilt.
 
Ja, is bekend. Meerdere vrouwtjes help meestal.

Over de nieuwe aquatlantis, het is de bedoeling deze zonder co2 te laten draaien, kijken of het lukt. Momenteel ben ik bezig om daar de juiste planten voor te selecteren.
 

Terug
Bovenaan