nieuw zand over bestaande zandbodem?


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Zoals de titel al aangeeft: ik heb een probleem met mijn zandbodem.
Ik heb namelijk een grote fout gemaakt.

Na mijn verhuizing vorig jaar moest ik mijn aquarium - onverwacht - snel opnieuw inrichten.
Ik dacht namelijk dat ik mijn Juwel Rio 400 m�t de bodem en een klein laagje water zou kunnen verhuizen, maar dat bleek helaas niet te tillen.
Daarom heb ik de bak alsnog helemaal leeg gemaakt, de bodem weggegooid, en de bak leeg verhuisd.
In plaats van het "Gamma brekerzand" dat ik de voorgaande drie keer, tot tevredenheid, bij de inrichting had gebruikt koos ik deze keer voor "Gamma ophoogzand". Dat is fijner van korrel en zag er in de zak mooier uit.

Maar zoals gezegd, dat had ik niet moeten doen.
Het fijnere zand bleef namelijk niet op de bodem liggen maar zweefde in het aquarium, het duurde ruim een maand voordat het water enigszins helder werd. En na meer dan een jaar herhaalt zich dat nog steeds bij elke verstoring; als mijn meervallen na het voeren even goed over de bodem gaan stuift alles de hele bak door.
Niet alleen ziet dat er niet uit, het betekent ook dat het zwevende zand op de bladeren van mijn planten belandt. De waterpest wordt daardoor zo zwaar dat die op de bodem gaat liggen en bladeren van de andere planten worden verstoken van licht waardoor die bealgd raken, en uiteindelijk afsterven.

Ik zal dus moeten ingrijpen.

Nou zie ik het niet helemaal zitten de bak helemaal leeg te halen en opnieuw in te richten. In de plaats daarvan heb ik iets bedacht, dat ik voordat ik het daadwerkelijk doe graag eerst aan jullie wil voorleggen.

Mijn ervaring is dat de fijnste bodemdeeltjes geleidelijk naar beneden zakken en de grotere deeltjes aan de bodem-oppervlakte komen.
Ik dacht daarom dat ik het probleem zou kunnen oplossen door ��n zak grof brekerzand over de hele bodem te verdelen. Gezien het bovenstaande zou dat bovenop blijven liggen, en het ophoogzand dus onderop. Stuifzand afgesloten, dus, en probleem opgelost.

De vraag is natuurlijk: gaat dit werken?
Ik ben benieuwd naar jullie mening, en liefst ook ervaringen!
 
Als jij bodemrot wilt, zou ik dat doen.

Dat jij ophoogzand nam, was al een grote fout.
Maak nou weer niet een andere fout, met brekerszand, dat is scherp.
Gaan je vissen de kieuwen spoelen, snijd dat in de kieuwen.

Dus, leeg en opnieuw beginnen,is het wijzer te doen.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat je beter tijd uit kunt trekken om de bodem helemaal te vervangen. Je hebt dan niet die dubbele laag zand in je bak en ook geen problemen meer van je oude bodem, mocht er nog eens flink in gewoeld worden of zo. Maar goed, dat is alleen het beetje ervaring wat ik er zelf mee heb.

Ik heb in mijn vorige bak (Rio 180, dus wel een veel minder grote klus dan het voor jou zou worden) ook eens de bodem vervangen. Ik heb de vissen toen in grote cementemmers gezet en de pomp in een emmer aquariumwater laten draaien. Daarna ben ik gaan afhevelen en heb ik de emmers die ik nog over had ook gevuld met aquariumwater.

Daarna de bodem eruit geschept en de nieuwe (vooraf al gewassen) bodem erin gedaan. Daarna aquariumwater er weer bij, planten en hout e.d. weer teruggeplaatst en de planten er weer in.
 
Ik denk dat je naar de "eigenschappen" van het zand moet kijken Paddy.
Brekerzand-, maar ook filterzand-korrels liggen door hun vorm redelijk vrij van elkaar, waardoor er zuurstofrijk water kan doordringen in de bodem.
Aanvulzand of stopzand heeft juist de eigenschap dat het "in elkaar past" en daardoor goed gebruikt kan worden voor straatwerk e.d.

Als je er nu brekerzand of wat anders aan toevoegt, sluit het aanvulzand alles weer af.
Ik zou filterzand halen (middelste maat) en de hele bodem daarmee vervangen.

Groet,
Aad
 
Brekerzand is er in verschillende gradaties.

zand, zandsoorten



www.joostdevree.nl/shtmls/zand.shtml







Brekerzand is fijn materiaal dat ontstaat bij het breken van grind en ... denk aan het woord "zonder"); de oorspronkelijke betekenis zou dan "wat kleingemaakt of ...
 
Als de vissen gaan woelen kun je al een probleem krijgen schat ik zo in en als je met planten bezig gaat krijg je ook dit effect.
Je kan dan beter het nu goed aanpakken denk ik voordat je achteraf toch weer ellende en spijt gaat krijgen.
 
Los van het op-wervelende zand, krijg je op den duur problemen met de dit zand (sluit alles af)
 
Het is weer even een hele operatie maar zou het gelijk goed doen en niet over de oude laag nieuw doen want de kans op problemen is idd heel groot en zit je weer met de gebakken peren!
 
Is ook lekker,hoor.
Gebakken peren.

Maar een stilstaande zand bodem wordt zwart, en gaat stinken.
 
Nou, hoe lekker gebakken peren ook mogen zijn; toch maar liever niet in mijn aquarium!
Van al mijn vissoorten is er geen enkele een pereneter.

Bedankt voor al jullie reacties, gelukkig is het advies steeds hetzelfde, lekker duidelijk.
Alles vervangen dus, en daar niet te lang mee wachten i.v.m. het dichtslibben en rotten van de bodem.

Ik zal me dan maar gaan voorbereiden op een flinke klus!
Gelukkig heb ik 2 grote speciekuipen ter beschikking, zodat ik aardig wat van het aquariumwater kan behouden (als ik me niet vergis zo'n 200 liter. De rest zal ik dan maar zien als een flinke waterwissel .....
 
Is afhevelen geen optie?
Ik heb zelf niet zo'n grote bak, alleen maar kleinere maatjes, maar heb wel eens zandbodems met telkens tussenpozen van een paar dagen afgehevelt en vervangen met vers zand.
Ging prima en zonder veel gedoe voor de dieren..
 
Ik raad je niet aan zand over een al gebruikte bodem te doen. Heb zelf die fout gemaakt. En toen kwam er bodemrot....
Probeer het er uit te halen met bijvoorbeeld een tuinslang weg te zuigen.
 

Terug
Bovenaan