Nieuw visbestand voor in de Rio 240


Suzanne93

Well-known member
Lid geworden
30 juli 2014
Berichten
67
Over enkele weken ga ik mijn juwel rio 240 helemaal leeg halen en opnieuw inrichten. Ik ben ook alvast aan het kijken welke vissen ik er in zou willen hebben. Dit is waar ik zelf aan dacht:

- Corydoras Trillineatus (vond ik zelf erg mooi, maar een andere soort mag ook worden aanbevolen) 10-15 stuks
- Ringbandsnoekje (geen idee hoeveel ik daarvan zou kunnen nemen)
- Otocinclus Affinis 7 stuks of meer
- Ancistrus 2v 1m
- Vuurgarnalen (grote groep)

Een paar zilver molly's zou ik ook leuk vinden en ik zou ook graag nog een mooie scholenvis willen. Ik dacht zelf aan een kleine soort zoals Rasbora Galaxy of Boraras brigittae en daar dan een grote school van. Maar ik vraag me af of zulke kleine visjes zich wel fijn voelen in een groot aquarium. Meestal worden ze kleiner gehouden. Als iemand nog een andere kleine scholenvis weet, hoor ik het ook graag.

Ik zou graag vissen in het aquarium willen die dus niet zo standaard zijn. Ik heb nu bijvoorbeeld Kegelvlekbarbelen, maar ik zou nu dus graag wat bijzonders willen hebben.

Ik hoor graag tips en alvast heel erg bedankt :D
 
Je hebt alvast een leuk bestandje samengesteld. Alle visjes in je lijstje zitten graag op kamertemperatuur. Alleen molly's hebben het graag warmer en verlangen zout in het water.

De Ancistrussen (ik neem aan dat je de standaard cf. cirrhosus bedoelt) mogen warmer, maar dat hoeft niet. Bedenk wel dat deze erg hard kweken als je verschillende geslachten in een bak doet. Dit is ��n keer leuk, maar daarna echt niet meer!

Otocinclus zijn vrijwel altijd wildvang en vanwege de wijze van vangst en transport zijn voor ieder visje dat je koopt er twee a drie overleden. Dit is met het oog op dierenwelzijn dus niet zo'n verantwoorde keuze.

C. trilineatus is schitterend! 20 stuks mag best voor jouw bakmaat.

Wat denk je van een mooie barbelen soort als scholenvis? Of misschien twee soortjes? Dit zijn erg leuke vissen qua gedrag. Kijk bijvoorbeeld eens naar:
- Pethia padamya
- Puntius oligolepis
- Puntius conchonius
- Puntius tetrazona (laat je niet afschrikken door berichten over agressie, in een grote groep en een grote bak houden ze zich alleen met elkaar bezig en dat is een schitterend zicht!)

Er zijn nog veel meer mooie en leuke barbelensoorten.
 
Barbeeltjes zijn altijd goed :)

Je kunt overigens prima kleine visjes houden in die bak. Wel in flinke (!) groepen dan.
Denk aan iets als 40-50 Boraras brigittae of ~30 Hyphessobrycon amandae/Tanichthys micagemmae. Dat is wat zo even in me opkomt kwa kleins voor kamertemperatuur.

Je kunt het bij die 15 trilineatus houden en neemt er een klein groepje Badis badis bij?

In plaats van Epiplatys annulatus de Epiplatys dageti.
Of, maar dan zou ik de kleine visjes die ik noemde weer afraden, een klein groepje Aplocheilus lineatus 'gold'.

~ Ivo
 
Bedankt voor de reacties! Ik zou het graag bij kleinblijvende vissen willen houden en ik denk nu aan het volgende:

- Corydoras Trillineatus 15x
- Ringbandsnoekje 10x (Epiplatys annulatus)
- Otocinclus Affinis 7x
- Ancistrus 2v 1m
- Vuurgarnalen
- Boraras brigittae 50x Of de rasbora galaxy of een andere kleine vis
- Badis Badis of Dario Dario 8x

Dit is niet een definitief bestand, want de inrichting van het aquarium heeft er ook mee te maken, maar ik wil graag weten of deze vissen bij elkaar passen en of ik beter kan kiezen voor de Boraras Brigittae of de Rasbora Galaxy (of een andere vis) en de Badis Badis of Dario Dario (vind ik ook allebei leuke vissen, maar ik neig naar de Dario).

Andere suggesties zijn ook welkom :D
 

Terug
Bovenaan