Nieuw projectje: “Amtra ALUX 450”


Ik dacht of zie logies dat het groene soep worden gaat net als bij zovelen al laat je maar wat ertussen drijven als bv kurk zoals hier 1708877249631436124304.jpg 17088773162561356981210.jpg dit staat hier naast me voordeur op 13 graden en met niks meer als het ganglicht vd woningcorperatie17088773383161898757381.jpg noem je dit maar uber untertech of zo,n woord voor iets.
 
Super mooi meubel en ook heel mooi aquarium! Wat voor soort vissen komen erin?

Ik heb zelf ook de helialux. Kost wat maar dan heb je ook wat :) dit licht kan wel gedimd worden
 
Laatst bewerkt:
Super mooi meubel en ook heel mooi aquarium! Wat voor soort vissen komen erin?

Ik heb zelf ook de helialux. Kost wat maar dan heb je ook wat :) dit licht kan wel gedimd worden

Dit is geen "Juwel Helialux" lamp die er in zit, het is de standaard Amtra Led verlichting.

Ik weet dat dit licht ook kan gedimd worden, maar ik moet nog even uitzoeken welke "schakelaar/module" ik er voor nodig heb.
Op mijn Rio 350 heb ik een Helialux lamp zitten.

Je kan er misschien mee lachen, maar ik zal er vuurtjes in steken en waarschijnlijk pareldanio's.
Ik zie graag een groot aquarium met kleine visjes :smitten:
 
Dit is geen "Juwel Helialux" lamp die er in zit, het is de standaard Amtra Led verlichting.

Ik weet dat dit licht ook kan gedimd worden, maar ik moet nog even uitzoeken welke "schakelaar/module" ik er voor nodig heb.
Op mijn Rio 350 heb ik een Helialux lamp zitten.

Je kan er misschien mee lachen, maar ik zal er vuurtjes in steken en waarschijnlijk pareldanio's.
Ik zie graag een groot aquarium met kleine visjes :smitten:
oh ja precies :) leuke visjes! Ben benieuwd naar het eindresultaat
 
Silicaat probleem!

Omdat ik in mijn "Rio 350" serieus last heb van baardalg heb ik preventief voor de zekerheid mijn “Silicaat” getest in mijn "Amtra Alux 450" liter bak.
Voor alle duidelijkheid ik heb "nog" geen last van baardalg!
NB: Mijn Rio 350 neem ik onder handen als mijn nieuwe bak is opgestart!

Was dat even slikken!! Méér dan 6ppm (mg/l)!!
In een zoetwater aquarium mag je maximum 1,2 ppm (mg/l) hebben.
20240228_174045.jpg 20240228_174138.jpg
Bovenstaand: Meetresultaat Aquarium.

20240228_190728.jpg
Bovenstaand: Meetresultaat Kraanwater.


Uiteraard heb ik ook mijn kraanwater nagekeken. Ook deze waarde is te hoog. Aan het kleur te zien iets lager maar verwaarloosbaar lager.
Nu heb ik “SilicatEx” van “JBL” in mijn filter gestopt. Nu is het even afwachten op de metingen komend weekend.
De kleine stijging van silicaat in mijn aquarium zou ik eventueel kunnen wijten aan de bodemopbouw, Lavasplit en grint.

Iemand suggesties? Ik leer graag bij.

Ik weet dat er waarschijnlijk weer een discussie zal komen over hoe en waarom baardalg, ik baseer mij op onderstaande video.

 

Lessons Learned!​

In al mijn enthousiasme en veel inlezen had ik dus besloten om gebruik te maken van een undergravelfilter (UGF). Nu ben ik beenhard met mijn hoofd tegen de muur gelopen. Na 4 weken indraaien heb ik nog steeds overdreven last van bruin alg (zie foto’s) en heb ik de indruk dat ik het water niet in orde krijg “ik lees de planten, die staan er bij en keken er naar”. Ik vermoed dat de UGF hier voor iets tussen zit?!

20240312_112744.jpg20240312_112753.jpg20240312_112758.jpg

Ik ga nu niet draaien met de wind en mijn mening over UGF wijzigen maar ik denk dat deze vorm van filteren niet geschikt is voor mijn type aquarium!? In afwachting van wat ik er verder mee doe heb ik de UGF uitgeschakeld en filter ik conventioneel.

Nu overweeg ik sterk om gewoon opnieuw te beginnen. Soms is dat beter dan blijven verder te knoeien.

Vragenuurtje:​

Opnieuw beginnen of even de kat uit de boom kijken?​

Co² of Geen Co²?​

Mijn Rio draait super zonder Co²

Mijn plantenbestand bestaat uit:​

  • Alternanthera Alternanthera sessilis
  • Cyperus Cyperus helferi
  • Echinodorus Echinodorus indian red
  • Eleocharis Eleocharis montevidensis
  • Lilaeopsis Lilaeopsis Novea-Zelandiae
  • Rotala Rotala H'ra
  • Sagittaria Sagittaria subulata
  • Vesicularia Vesicularia montagnei (Christmas mos)

Mijn Verlichting:​

Al eens een reactie gekregen dat ik te véél licht heb! (de wijze waarop sommigen antwoorden daar heb ik een probleem mee!)
  • 64 watt - 8930 lumen - 7100 Kelvin
  • ± 20 lumen per liter

Wat mij wel opvalt:​

Mijn Rio 350 bestaat uit een “vuile bodem” afgedekt met een laag grind. Ik heb mijn Co² installatie van mij Rio verwijderd en op mijn Amtra 450 geplaatst. Eigenlijk verwaarloos ik op heden dit aquarium. Geef af en toe plantenvoeding als ik het niet vergeet! Maar wat blijkt nu, langzaam verdwijnen de algen, minderlast van puntalg en aanslag op de ruiten, de baardalg is wel nog aanwezig maar zet niet door. Planten groeien trager maar zien er over het algemeen gezond uit.

Ik lees graag jullie adviezen, je mag mij een kogel door het hoofd jagen maar doe het dan op een respectvolle manier! Dank u.
 
ik weet niet of dit door het bodemfilter komt hoor. Verlicht valt toch ook wel mee? 20 lumen/liter is volgens mij zelfs aan de (te) lage kant. Mogelijk dat degene de Kelvin waarde (licht kleur) bedoelde. Die is -wat mij betreft- wat te hoog, maar smaken en ervaringen verschillen.

Ik denk dat je bak nog gewoon flink aan het indraaien is. Mogelijk ga je wat planten moeten vervangen. Probeer zoveel mogelijk algen los te maken en af te hevelen (bijv. door ze met een saté prikker op te winden).
 

Lessons Learned!​

In al mijn enthousiasme en veel inlezen had ik dus besloten om gebruik te maken van een undergravelfilter (UGF). Nu ben ik beenhard met mijn hoofd tegen de muur gelopen. Na 4 weken indraaien heb ik nog steeds overdreven last van bruin alg (zie foto’s) en heb ik de indruk dat ik het water niet in orde krijg “ik lees de planten, die staan er bij en keken er naar”. Ik vermoed dat de UGF hier voor iets tussen zit?!

Bekijk bijlage 373232Bekijk bijlage 373233Bekijk bijlage 373234

Ik ga nu niet draaien met de wind en mijn mening over UGF wijzigen maar ik denk dat deze vorm van filteren niet geschikt is voor mijn type aquarium!? In afwachting van wat ik er verder mee doe heb ik de UGF uitgeschakeld en filter ik conventioneel.

Nu overweeg ik sterk om gewoon opnieuw te beginnen. Soms is dat beter dan blijven verder te knoeien.

Vragenuurtje:​

Opnieuw beginnen of even de kat uit de boom kijken?​

Co² of Geen Co²?​

Mijn Rio draait super zonder Co²

Mijn plantenbestand bestaat uit:​

  • Alternanthera Alternanthera sessilis
  • Cyperus Cyperus helferi
  • Echinodorus Echinodorus indian red
  • Eleocharis Eleocharis montevidensis
  • Lilaeopsis Lilaeopsis Novea-Zelandiae
  • Rotala Rotala H'ra
  • Sagittaria Sagittaria subulata
  • Vesicularia Vesicularia montagnei (Christmas mos)

Mijn Verlichting:​

Al eens een reactie gekregen dat ik te véél licht heb! (de wijze waarop sommigen antwoorden daar heb ik een probleem mee!)
  • 64 watt - 8930 lumen - 7100 Kelvin
  • ± 20 lumen per liter

Wat mij wel opvalt:​

Mijn Rio 350 bestaat uit een “vuile bodem” afgedekt met een laag grind. Ik heb mijn Co² installatie van mij Rio verwijderd en op mijn Amtra 450 geplaatst. Eigenlijk verwaarloos ik op heden dit aquarium. Geef af en toe plantenvoeding als ik het niet vergeet! Maar wat blijkt nu, langzaam verdwijnen de algen, minderlast van puntalg en aanslag op de ruiten, de baardalg is wel nog aanwezig maar zet niet door. Planten groeien trager maar zien er over het algemeen gezond uit.

Ik lees graag jullie adviezen, je mag mij een kogel door het hoofd jagen maar doe het dan op een respectvolle manier! Dank u.
Even over die verlichting, ik neem aan dat je 2 ledbalken hebt? Of 1tje? Als deze waarden er van 1tje zijn, en je hebt er 2, dan zou je dus op bijna 40 lumen per liter komen denk ik
 
Even over die verlichting, ik neem aan dat je 2 ledbalken hebt? Of 1tje? Als deze waarden er van 1tje zijn, en je hebt er 2, dan zou je dus op bijna 40 lumen per liter komen denk ik
Ik heb maar één lichtbalk. Dus 20 lumen per liter
 
ik weet niet of dit door het bodemfilter komt hoor. Verlicht valt toch ook wel mee? 20 lumen/liter is volgens mij zelfs aan de (te) lage kant. Mogelijk dat degene de Kelvin waarde (licht kleur) bedoelde. Die is -wat mij betreft- wat te hoog, maar smaken en ervaringen verschillen.

Ik denk dat je bak nog gewoon flink aan het indraaien is. Mogelijk ga je wat planten moeten vervangen. Probeer zoveel mogelijk algen los te maken en af te hevelen (bijv. door ze met een saté prikker op te winden).

Ik heb nu tijdelijk de UGF uitgeschakeld en filter dus conventioneel over de potfilter. De meeste bruinalg heb ik verwijderd. Dus nu even gewoon wachten en kijken naar het resultaat. zaterdag meet ik mijn waterwaarden
 
Nu je UGF is uitgeschakeld denk ik dat de planten te weinig voeding krijgen. Misschien klei balletjes of capsules er bij.
Verlichting lijkt mij, zoals eerder geciteerd, aan de lage kant. Geen idee hoeveel uur deze per dag aan is.
Misschien toch de co2 inschakelen en overweeg een UV-filter.

Je zg. vuile bodem in de 350 barst van de bacteriën en gaat op eigen manier de boel herstellen. Opnieuw beginnen zou ik nog niet doen.
Vaak/meestal/dikwijls wordt er gestart met de e.o.a. soil. Veroorzaakt, zoals vaak te lezen, veel en langdurige aanloopproblemen door een
“overdosering” aan alles wat je dan vervolgens weer gaat bestrijden.
Ga je toch de bezem er doorheen doen, houdt dan het lavasplit, doe er quarts zand over en breng klei balletjes of capsules aan en start
met AIO voeding.
Toevoegen van diverse zaken gaat makkelijker dan het teveel verwijderen.
Succes….. zoveel mensen….. zoveel meningen….
 
Nu je UGF is uitgeschakeld denk ik dat de planten te weinig voeding krijgen. Misschien klei balletjes of capsules er bij.
Verlichting lijkt mij, zoals eerder geciteerd, aan de lage kant. Geen idee hoeveel uur deze per dag aan is.
Misschien toch de co2 inschakelen en overweeg een UV-filter.

Je zg. vuile bodem in de 350 barst van de bacteriën en gaat op eigen manier de boel herstellen. Opnieuw beginnen zou ik nog niet doen.
Vaak/meestal/dikwijls wordt er gestart met de e.o.a. soil. Veroorzaakt, zoals vaak te lezen, veel en langdurige aanloopproblemen door een
“overdosering” aan alles wat je dan vervolgens weer gaat bestrijden.
Ga je toch de bezem er doorheen doen, houdt dan het lavasplit, doe er quarts zand over en breng klei balletjes of capsules aan en start
met AIO voeding.
Toevoegen van diverse zaken gaat makkelijker dan het teveel verwijderen.
Succes….. zoveel mensen….. zoveel meningen….
  • De UGF is nog maar net afgeschakeld (er is geen verschil in de uitstroom)
  • De Co² heb ik moeten verhogen (komt te laat en te weinig op kleur)
  • Ik geef op dit ogenblik dubbel AIO (dagelijks 2*20ml AIO Planted-Box)
  • In het grind zitten voedingscapsules bij de planten
  • Voeg ik sinds drie dagen Easystart toe aan het water (baat het niet, het schaad niet)
  • Ik heb Silicaat Clear (*) van Sera in mijn filter gestopt. (Ik heb/had veel te hoge Silicaatwaarden +6ppm)
    • Ik weet dat silicaat niet de oorzaak is van bruinalg, maar deze gebruikt wel silicaat als bouwstof. (Shoot als ik verkeerd ben)

Op heden is het plan:
  • Een week of twee de kat uit de boom kijken.
  • UGF terug inschakelen (ten slotte een supergrote woonplaats voor de bacteriën)
  • Extra planten halen Waterpest en/of Hoornblad (nadien kunnen die de vijver in)
  • Zoveel mogelijk bruinalg verwijderen
  • Geduld is een schone deugd zegt men.... Waar is het te koop.

@Zoetermeerder Alvast bedankt voor de riem onder het hart en de behulpzame info/tips. Er zitten hier andere kadees op het forum ;)

(*) Blijkbaar is silicaat remover beperkt bruikbaar en kan je die niet regenereren. JBL vermeld dit niet op zijn gebruiksaanwijzing!
 
Geduld is een schone deugd zegt men.... Waar is het te koop
Ik heb besloten om het gratis weg te geven in het algemeen belang voor de visjes en planten. Hierbij een potje. Mocht je hier niet genoeg aan hebben, dan heb ik ook potjes veel geduld.
 

Bijlagen

  • IMG_1904.jpeg
    IMG_1904.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 11
Zoals eerder vermeld mijn water waarden opnieuw gemeten.

Silicaat is merkbaar gezakt naar het laten we zeggen een normale waarde.
Aquarium onder handen genomen
Ook heb heb ik planten bijgeplaatst
Het stuk hout onder handen genomen met de hoge druk, (geen foto van) manueel was er geen beginnen aan. (Het javamos lijm ik terug als de bak wat stabieler is)
Volgens de pH-kH tabel staat mijn Co² goed. (15 ppm)

20240314_221539.jpg20240314_221557.jpg20240316_191404.jpg

16/mrt7/mrt
Zuurgraad (pH)pH 7,00pH 6,50
Hardheid (gH)dH 11dH 14
Nitriet (No²)0,3 mg/l0,3 mg/l
Carbonaat Hardheid (kH)kH 5kH 5
Silicaat (Sio²)0,3 mg/l6,0 mg/l
 
Hoe gaat het nu met het aquarium?
Bevalt het filter?
Kan de verlichting niet met bv een led dimmer tc-420 worden gedimd?

Mvg Ronald
 
Silicaat kan ik kort over zijn. Negeren en nooit meer aan denken. Is alleen maar om de verkoop van silicaat ex te verkopen.
Bruinalg gaat weg, als aquarium in balans is.
Stikstof kringloop 4-6 weken.
Balans 4-6 maanden begint dat.

Baardalg is een co2 probleem (soms icm teveel stroming).
Ik lees dat de co2 via tijdklok gaat. Dus grote schomelingen.
Aan het begin te weinig. Einde dag teveel.

Ik zie wel dat je nitriet meet. Heb je ook ammonia gemeten?
Is echt een trigger voor algen.

Mijn ammonia is nu een paar dagen 0. Nitriet is wel nog hoog. Maar algen explosie lijkt te minderen.
Bak begint nu mistig te worden hier.
Geduld, geduld, geduld.
 
Baardalg is een co2 probleem (soms icm teveel stroming).
Ik lees dat de co2 via tijdklok gaat. Dus grote schomelingen.
Aan het begin te weinig. Einde dag teveel.

Ik zie wel dat je nitriet meet. Heb je ook ammonia gemeten?
Is echt een trigger voor algen.

Mijn Co² gaat 2,5u voor de lichten aan. Het is nog even zoeken naar de juiste balans.
Mijn verlichting heeft maar ± 20 lummen/liter maar de lichtkleur is wel fel. In de toekomst schakel ik wellicht over op de Helialux verlichting van Juwel.
  • 64 watt - 8930 lumen - 7100 Kelvin
  • ± 20 lumen per liter

Ik heb geen Ammonia test in mijn set zitten! Misschien eens een uitgebreidere test aanschaffen.
  • Ik heb zo goed als geen last van draadalg of andere groene algen
  • Ik ben op heden wel deftig bezig "cyanobacterie" aan het kweken. Alhoewel ik tegen chemicaliën ben, ben ik een keur "Blue exit van Easy Life" begonnen dit weekend.
Ik heb tevens een 20 tal pareldanio's er in gestoken, die vervuilen toch niet. Niets beter dan een levend wezen om de kwaliteit van je water in de gaten te houden.

Ik probeer zo weinig mogelijk in mijn bak te rommelen, beperk mij echt tot het noodzakelijke.

We hebben met zijn allen inderdaad véél te weinig geduld.
 
Mijn Co² gaat 2,5u voor de lichten aan. Het is nog even zoeken naar de juiste balans.
Mijn verlichting heeft maar ± 20 lummen/liter maar de lichtkleur is wel fel. In de toekomst schakel ik wellicht over op de Helialux verlichting van Juwel.
  • 64 watt - 8930 lumen - 7100 Kelvin
  • ± 20 lumen per liter

Ik heb geen Ammonia test in mijn set zitten! Misschien eens een uitgebreidere test aanschaffen.
  • Ik heb zo goed als geen last van draadalg of andere groene algen
  • Ik ben op heden wel deftig bezig "cyanobacterie" aan het kweken. Alhoewel ik tegen chemicaliën ben, ben ik een keur "Blue exit van Easy Life" begonnen dit weekend.
Ik heb tevens een 20 tal pareldanio's er in gestoken, die vervuilen toch niet. Niets beter dan een levend wezen om de kwaliteit van je water in de gaten te houden.

Ik probeer zo weinig mogelijk in mijn bak te rommelen, beperk mij echt tot het noodzakelijke.

We hebben met zijn allen inderdaad véél te weinig geduld.

Blauwalg duid op een hoge organische belasting met daarbij dus ook ammonia. Of een filter dat niet voldoende gerijpt is. Of te klein.
Ik heb het hier tijdens de opstart ook.
Het verdwijnt als sneeuw voor de zon met waterstofperoxide.

10 ml 6% waterstofperoxide per 100 liter aquariumwater. Toevoegen aan een halve liter water en dit in het aquarium verspreiden.
Het aquarium lijkt dan op een glas spa rood. Maar de blauwalg smelt weg.
Tevens zal ook het organische afval versneld afgebroken worden.
Dit gedurende 3 a 4 dagen herhalen.

 
Armageddon!

Toch overwegen om opnieuw te beginnen?
Verder geen commentaar, zie voorgaande posts!

20240404_162212.jpg

20240404_162217.jpg

20240404_162225.jpg

20240404_162227.jpg
 
Hoi Danny,
Idd om te 😭😭😭. Ik steun het voorstel van John. Alle goed bedoelde “adviseurs” (bijna alle dan) zien hier misschien ook geen heil meer in.
Hoe rigoureus ga je dan aan de slag? Andere bodem? Wat voor soort? Een vracht snelgroeiers erin? Bodemfilter eruit of niet? Verlichting?
Zomaar wat schoten voor de boeg.
Ik wens je sterkte en wijsheid…..
 
Ik plan op dit ogenblik.
  • Bak volledig leeghalen
  • Grind en lava ontsmetten en recupereren
  • Bodemfilter er uit
  • Vuile of inerte boden. Ben ik nog niet uit. Heb hier wel goed resultaten mee in mijn Rio
  • Aanzuig potfilter garnaal veilig maken, deze over de aanzuig doen: Voorbeeld
  • Deel van de planten recupereren en extra bijbestellen
  • Geen Co² meer! Eigenlijk heeft geen enkele plant in mijn bestand echt Co² extra nodig!

Back to Basic, denk ik zo.
Ondertussen naar de winkel achter een portie goede moed!

Och ja, een deel van de hobby zeker?

Maar wat is de oorzaak van deze ellende?

Mijn Rio 350

Geen Co², vuile bodem wel last van harde draadalg (willen we niet in onze bak), een teken van gezond water, baardalg zet niet uit ik heb zelfs de indruk dat deze langzaam verdwijnt. Ik heb een propere bodem (toplaag is grind) ondanks ik deze aquarium verwaarloos (Sorry) Véél te veel Guppies en mijn vuurtjes doen het goed, kolonie groeit langzaam aan.

Onderstaande foto's van mijn Rio. Ja ik weet het esthetisch is het geen hoogstandje maar een gezonde bak. De bedoeling is deze te herinrichten als mijn Amtra Alux 450 in orde is. Is niet voor onmiddellijk :rolleyes:

20240404_174434.jpg

20240404_174440.jpg

20240404_174445.jpg

20240404_174453.jpg

Voorheen Co² toegevoegd en niets anders dan problemen!!!
 

Bijlagen

  • 20240404_174442.jpg
    20240404_174442.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Omdat ik trots begonnen ben met filmpjes posten wil ik nu ook met opgegeven hoofd ten onder gaan. Enige drama is hier wel op zijn plaats denk ik.

 
Het is dat het erg jammer van je bak is, maar dit filmpje is wel perfect gemaakt qua sfeer en muziek.
Ik wens je een hele goede nieuwe start.
 
Het lijken wel opnamen na een aardbeving o.i.d. en een geweldig gevoel voor dramatiek. Helaas is het realiteit en gaat het een nieuwe ronde met nieuwe kansen worden waarbij ik, van uit eigen mening en inzicht, ècht alles weg zou doen niet wetend wat er nog van de huidige oorzaak overblijft of weer de kop opsteekt.
Veel succes Danny
 
Vandaag begonnen met de sloopwerken!

Wat voor een bagger is dat?

20240407_092937.jpg20240407_092942.jpg
 
Geen leuk klusje idd Danny en het zal wel behoorlijk ruiken 😅. Zo weet je waarschijnlijk wel 1 van de oorzaken in ieder geval.
 
Geen leuk klusje idd Danny en het zal wel behoorlijk ruiken 😅. Zo weet je waarschijnlijk wel 1 van de oorzaken in ieder geval.
Geen leuk klusje, maar het ruikt niet onfris!
Naar de oorzaak heb ik het raden.
Vermoedelijk was een UGF niet zo'n goed idee :(
 
Nee idd, wordt eigenlijk ook vrij weinig toegepast in de hobby. De reden weet je inmiddels ook nu.
Hier in West Europa wordt dit idd weinig toegepast. Over de Oceaan wordt deze methode veelvuldig toegepast. Eveneens in aquaria voor garnalen, Taiwan bijvoorbeeld. Blauwalg "cyanobacteriën" hebben niets te maken met een UGF. Dat het van mijnentwege een foute keuze was! Dat is juist.

"De reden weet je inmiddels ook nu." Dat klinkt als leedvermaak!
 
Hier in West Europa wordt dit idd weinig toegepast. Over de Oceaan wordt deze methode veelvuldig toegepast. Eveneens in aquaria voor garnalen, Taiwan bijvoorbeeld. Blauwalg "cyanobacteriën" hebben niets te maken met een UGF. Dat het van mijnentwege een foute keuze was! Dat is juist.

"De reden weet je inmiddels ook nu." Dat klinkt als leedvermaak!
Absoluut niet als leedvermaak bedoeld en zo bekeek ik dit ook niet!

Het is jammer dat deze opzet niet lukte Danny. In mijn ogen pakt een UGF veel te weinig vervuiling weg, waardoor blauwalg een kans kan krijgen. Dit ontstaat vaak als de organische belasting van een aquarium te hoog is. In jouw aquarium ligt de oorzaak denk ik dat je planten niet goed groeide. Deze produceren dan afvalstoffen in de vorm van afgestorven blad en stelen.

Ik hoop dat je 2de opzet gewoon gaat lukken Danny, want een goed draaiend aquarium geeft heel veel terug aan ons als hobby-ist.
 

Terug
Bovenaan