Nieuw projectje: “Amtra ALUX 450”


20240407_200549.jpg
UGF Verwijderd

20240407_200559.jpg
Grid verwijderd en ontsmet in bleekwater en nagespoeld

20240407_200553.jpg
Lava steen verwijderd

20240407_200537.jpg
Laatste loodjes

20240407_200611.jpg
Hout ontsmet in bleek! Dat gele kleurtje valt best mee.
Maar ik zal het hout wellicht niet opnieuw gebruiken.
Schijnbaar is hout een magneet voor algen en baardalg. (Ook in mijn Rio)

20240408_101353.jpg
De bak zelf is klaar voor een nieuwe start

Nieuwe moed, nieuwe start!

Planning:
  • Achterwand wijzigen in zwart. Dit zandstraaleffect is toch niet wat ik er van in gedachten had.
  • Bodemopbouw: Waarschijnlijk vijveraarde met grint als toplaag.
  • Techniek:
  • Low tech
  • Geen Co² meer.
  • De leidingen vervangen door darm om de weerstand te verminderen.
  • Twee spraybars op de achterwand van het aquarium.
  • Aanzuig filter garnaal veilig maken >> Garnaal veilig
 
Laatst bewerkt:
Veel succes met de wederopbouw! Terugkijkend naar je vorige plantenbezetting is het misschien het overwegen waard om meer planten te nemen. Je prachtige filter krijgt het niet voor elkaar met weinig planten ook maar iets biologisch te creëren. Veel snelgroeiers er in en bij aantoonbare explosies van algen gewoon water verversen (eigen ervaring) Overweeg eens de aanschaf van een UV-filter vanaf de nieuwe start. Balans komt vroeger of wat later toch wel.
Voor mij geldt dat bij de opstart het oog ook wat leuks wil om naar te kijken.
Over je stappenplan: (met de beste bedoelingen!)
 
Bodemopbouw: Waarschijnlijk vijveraarde met grint als toplaag. Misschien Quartz zand? Verstopt niet, makkelijk reinigbaar en kan er zo in kijk eens op…. https://www.multiquartz.nl/categorie/aquariumzand/
Het grind dat ik gebruik is 1-3mm. Die is dus grover dan het grofste aquariumzand.
Geen Co² meer. 👎
Indien nodig kan ik deze opnieuw installeren. Ik hou het in beraad.
Gaat maar tot 16mm ik heb 19/25 leidingen.
De leidingen vervangen door darm om de weerstand te verminderen.👎 zonde, heb je zo mooi gemaakt….
Dank u. In een van de vorige reacties was er iemand die dit leidingstelsel geen goed idee vond wegens véél weerstand. Anderzijds je zier er eigenlijk niets van.

Terugkijkend naar je vorige plantenbezetting is het misschien het overwegen waard om meer planten te nemen.
Ik ben inderdaad van plan om vanaf het begin méér planten aan te schaffen. Maar wel allemaal makkelijke planten.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Het aquarium is gesloopt en ik ben nu bezig opnieuw aan het opbouwen.

Bodem zit er in, vijveraarde afgedekt met grint.
90% van de techniek is in orde ik wacht nu nog achter een levering van extra onderdelen. Het leidingwerk heb ik gelaten zoals het was
Co² is geplaatst maar niet aangesloten, of ik Co² gebruik hangt van mijn beplanting af.
Om de filter garnaal veilig te maken heb ik ook een oplossing gevonden.

Omdat ik nog nadenk over de beplanting zal ik de dark start methode toepassen, tijd brengt raad. (Iemand een idee, beplantingsplan?)

20240423_113851.jpg
Omdat ik geen rotzooi tegen mijn voorruit wil heb ik de voorzijde afgelijnd met filtermousse. Deze kan ik eventueel gebruiken om mos op te bevestigen.

20240423_114004.jpg
Het was wat knoeien voor het leidingwerk. Nu heb ik links en rechts een inlaat en uitlaat. Voorheen was het handiger aansluiten.

20240423_114514.jpg
Ik heb op deze wijze mijn aanzuig garnaal veilig gemaakt in mijn Rio. Ik zal enkele van deze filtermousses over een geperforeerde buis schuiven.
 
Goede nieuwe start gemaakt!👍
Ik ben niet zo’n dark start fan. Te ongeduldig om 8 weken ofzo naar een lege bak te staren.
Maar dan heb je waarschijnlijk geen algen op je planten na deze periode.
Hieronder een linkje naar een zeer goede en voordelige plantenleverancier:
Maar misschien is hij je bekend.
Succes en veel geduld.
Houdt ons op de hoogte van je vorderingen.
 
Ik ben niet zo’n dark start fan. Te ongeduldig om 8 weken ofzo naar een lege bak te staren.
Maar dan heb je waarschijnlijk geen algen op je planten na deze periode.
Dan heb ik dat ook eens geprobeerd :ROFLMAO:

Ik ken deze website maar heb er nog nooit iets besteld. Ik zal deze in elk geval eens aandachtig bekijken
 

Terug
Bovenaan