Nieuw "project" ypoc


Hmm,
ik had hier een bericht gepost, ook een vraag gesteld aan ypoc maar alles is verwijderd? Net als al mijn posts van vandaag?

Dus nog een poging...
Mooi project, ypoc! Als het wordt zoals je andere hillstream dan komt het meer dan goed!
Ik had ook nog volgende vraag gesteld:



Toen ik de link met de stenen die je gebruikt hebt bekeek viel het me op dat de stenen drijven indien niet vast gekit. Is dit met de stenen die je bestelde ook het geval of verkopen ze ook zinkende versies? Heb je in je andere hillstream ook replica stenen gebruikt of zijn dat echte?
Alleszins veel succes, ik ben benieuwd naar het resultaat!!
Heb drijfende gekocht ja, maar volgens mij kan je die man ook vragen om verzwaarde stenen te kopen, ben ik niet helemaal zeker maar word vast een grote prijskaart want:

Ikzelf heb +-192 euro betaald voor stenen + verzendkosten, zware prijs zullen velen zeggen maar echte stenen waren geen optie. Maar zoals ik eerder zei goedkoper dan bijvoorbeeld Rockzolid. Bij hem kan je zelfs kleur kiezen.
Maar je moet ook wel rekenen dat er zware douanekosten zijn, in mijn geval 60 euro.

En in mijn hillstream zijn het ook valse stenen. Als ik die omvang van stenen in mijn aquarium zou steken, ligt mijn aquarium waarschijnlijk op het gelijksvloers :p
Had er eerst helemaal in het begin echte stenen in maar, had enkele stenen en die wogen al samen 20 kilo, en had ik nog niet het bereikte effect, want stel je voor een steen van +-30 cm hoog.

In mijn hillstream zijn het de Aquadella sets 2x, omgerekend ongeveer 160 euro.

En als ik zelf mijn mening over de 2 moet geven, die Aquadella zijn goedkoper ja, maar als je het budget heb, dan zou ik voor die ik besteld heb gaan of Rockzolid.
Die van Aquadella zijn ook heel erg vlak en zien er gemaakt uit.

Natuurlijk zijn echte stenen het beste maar is niet voor iedereen mogelijk natuurlijk.
 
In mijn hillstream zijn het de Aquadella sets 2x, omgerekend ongeveer 160 euro.
Die van Aquadella zijn ook heel erg vlak en zien er gemaakt uit.

Bedankt voor je antwoord!
In je andere hillstream is het alvast heel mooi geworden en valt het niet op dat de stenen minder realistisch zijn dus als de nieuwe nog beter zijn komt dat wel goed!
Inderdaad wel prijzig materiaal maar ja, een hobby mag al eens wat kosten en als het volledig naar je zin is is het een goede investering!
Je maakt dan eigenlijk één constructie van de stenen welke je vervolgens rechtstreeks aan de bodem van de bak kit?
Lijkt me wel een echte uitdaging om dan de scape te maken, alles vast te kitten zonder dat het opvalt en vooral zonder dat je achteraf zin hebt om een steen te verplaatsen.
Ik kan zelf soms wel wat puzzelen de eerste dagen dus in jouw geval moet je wel zeker zijn!

Als ik die omvang van stenen in mijn aquarium zou steken, ligt mijn aquarium waarschijnlijk op het gelijksvloers :p
Had er eerst helemaal in het begin echte stenen in maar, had enkele stenen en die wogen al samen 20 kilo, en had ik nog niet het bereikte effect, want stel je voor een steen van +-30 cm hoog.

Dus je gebruikt valse stenen omdat je vloer/plafond niet stevig genoeg is anders? Ik dacht dat je schrik had voor je glas wat ik een beetje raar vond omdat daar wel oplossingen voor zijn maar als het over de draagkracht van de vloer gaat dan is dat iets anders ;)

Succes, ik ben zeer benieuwd alleszins!

Edit: nog eens snel de eerste foto's in je hillstream album bekeken, zelfs nu ik het weet zie ik geen kitnaden tussen de stenen en zien ze er nog steeds vrij realistisch uit! :petjeaf:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch benieuwd: mag er dan ook geen bezoek op de kamer binnen? Een gemiddeld persoon weegt al snel meer dan een paar keien ;)

Het ziet er wel fraai uit dat spul allemaal. Serieus aan de prijs.
 
Toch benieuwd: mag er dan ook geen bezoek op de kamer binnen? Een gemiddeld persoon weegt al snel meer dan een paar keien ;)

Misschien moeten twijfelgevallen eerst langs de weegbrug ter controle... :D
 
Lol :p

Nee maar als je rekent water etc etc, werd meegedeeld om het gewicht te beperken, dus luister ik braaf xD

Maar morgen dus stenen gaan halen kwamen vandaag maar had geen geld genoeg cash zitten, dacht dat ik met kaart kon betalen lol
Was een enorme doos :p
 
Maar morgen dus stenen gaan halen
Spannend!!

Wat gebruik je dan om ze vast te kitten? Transparante silicone of toch gekleurd?

Mijn vragen omtrent de fake stenen stel ik omdat de foto's me zin deden krijgen om zelf ook eens wat leuke stenen te verzamelen en af te gieten. Ik maak graag (silicone) moules (bijvoorbeeld van kleine beeldjes met vrij veel detail) dus een steen afgieten kan geen probleem zijn, lijkt me een leuk experimentje ter afwisseling.
Nog een vraagje: zie je op de stenen uit je andere bak eigenlijk nog sporen van 'gietnaden' (waar de helften aan elkaar gezet zijn bijvoorbeeld) of is dat volledig 'smooth' en vrij van naden?
Aan de hand daarvan kan je soms bepalen welk proces er gebruikt is tijdens het gieten, vind ik altijd boeiend... Het is natuurlijk ook mogelijk dat ze geprint worden, gieten en mouleren is niet meer van deze tijd eigenlijk...

Benieuwd naar de foto's van je "Amerikaanse stenen", ziet er allemaal zeer netjes uit op de site alleszins!
 
Spannend!!

Wat gebruik je dan om ze vast te kitten? Transparante silicone of toch gekleurd?

Mijn vragen omtrent de fake stenen stel ik omdat de foto's me zin deden krijgen om zelf ook eens wat leuke stenen te verzamelen en af te gieten. Ik maak graag (silicone) moules (bijvoorbeeld van kleine beeldjes met vrij veel detail) dus een steen afgieten kan geen probleem zijn, lijkt me een leuk experimentje ter afwisseling.
Nog een vraagje: zie je op de stenen uit je andere bak eigenlijk nog sporen van 'gietnaden' (waar de helften aan elkaar gezet zijn bijvoorbeeld) of is dat volledig 'smooth' en vrij van naden?
Aan de hand daarvan kan je soms bepalen welk proces er gebruikt is tijdens het gieten, vind ik altijd boeiend... Het is natuurlijk ook mogelijk dat ze geprint worden, gieten en mouleren is niet meer van deze tijd eigenlijk...

Benieuwd naar de foto's van je "Amerikaanse stenen", ziet er allemaal zeer netjes uit op de site alleszins!
Ja met transparante silicone, of gelijk welke silicone word toch bedekt met zand.

Ja zijn meestal compleet naadloos, zie je enkel wat randen aan de onderkant.
 
Stenen zijn er!

Er is enkel 1 probleem, door de extra stenen die hij me heeft gegeven heb ik er nu te veel lol.

Enkele foto's, wel slechte camera gebruikt dus kan wat wazig zijn:

Alle stenen samen, kon amper op foto, en aquarium ziet er wel heel erg klein uit van deze hoek :p

tpkQhXU4-Faay1zM9WEeOB0gBWqgwBwD.jpegDSCN3995 by YPOC RIGHT, on Flickr

Heb er in totaal 17 besteld en heb er 21 gekregen dus 4 gratis.
Heb 9 middelmatige stenen en 12 kleine stenen.

De grote en kleine hebben een verschil van materiaal, dus ook beetje van kleur maar geeft niet zal bedekt worden met alg.
De kleine zijn enkel in dit materiaal maar hij raadde me aan om de middelmatige hol te bestellen omdat de verzendkosten anders onbetaalbaar werden door het gewicht.

Kan je zien op volgende foto's:

tpkQhXU4-Faay1zM9WEeOB0gBWqgwBwD.jpegDSCN4013 by YPOC RIGHT, on Flickr

tpkQhXU4-Faay1zM9WEeOB0gBWqgwBwD.jpegDSCN4009 by YPOC RIGHT, on Flickr
 
Stenen zijn er!

Er is enkel 1 probleem, door de extra stenen die hij me heeft gegeven heb ik er nu te veel lol.

Enkele foto's, wel slechte camera gebruikt dus kan wat wazig zijn:

Alle stenen samen, kon amper op foto, en aquarium ziet er wel heel erg klein uit van deze hoek :p

4doenV2eBmhLNjptA7pyLwFQzOTo5jiu.jpegDSCN3995 by YPOC RIGHT, on Flickr

Heb er in totaal 17 besteld en heb er 21 gekregen dus 4 gratis.
Heb 9 middelmatige stenen en 12 kleine stenen.

De grote en kleine hebben een verschil van materiaal, dus ook beetje van kleur maar geeft niet zal bedekt worden met alg.
De kleine zijn enkel in dit materiaal maar hij raadde me aan om de middelmatige hol te bestellen omdat de verzendkosten anders onbetaalbaar werden door het gewicht.

Kan je zien op volgende foto's:

4doenV2eBmhLNjptA7pyLwFQzOTo5jiu.jpegDSCN4013 by YPOC RIGHT, on Flickr

4doenV2eBmhLNjptA7pyLwFQzOTo5jiu.jpegDSCN4009 by YPOC RIGHT, on Flickr

Mooie verzameling!
Leuk om eens foto's te zien van de onderkant van de stenen!
Het ziet er echt wel goed gemaakt uit, ik ben benieuwd naar je scape...
 
Momenteel bezig met de "layout" en het op maat maken van verlichting.

Led balk houder was 120cm en de kleppen ook dus wat niet past doe je passen :p

RKeJz8r08IXLs6xLWnqxnLssGAb3ON_p.jpeg
DSCN4043
by YPOC RIGHT, on Flickr
 
Mooie stenen!
en de kap op maat maken gaat jou ook zeker en vast lukken want je bent super handig zie ik wel :D
 
Aquarium is bijna af, maar door gebrek aan tijd en luiheid duurt het nogal wat lang :p

En ook heb ik hier dichtbij maar 1 winkel met silicone voor de stenen, en die heb ik al allemaal opgekocht :p

Lichtkap was ook een moeilijke opdracht. Had een 120cm aquatlantis led balk gekocht die kon ik op maat inkorten. Maar toen paste de led op zich niet meer dan heb ik een 70 cm led licht gekocht was alles wat ik vond. Deksels zijn ook 120cm die moesten ook op maar gezaagd worden.

Maar hier is een foto hoe het er al tijdje bij staat, helft van stenen staan al vast.

8f0WNj9PDSoasptWU0nd42DJEBZdClYY.jpeg


(Gsm foto)
 
Mooie bak, leuke afmetingen ook.
Ik vind het juist wel gaaf dat je verlichting een stuk korter is dan de lengte van de bak zelf. Die donkere hoekjes zien er goed uit :D
 
Heb dan vandaag eindelijk de stenen afgewerkt. Ziet er wel wat raar uit op foto maar mijn doel was willekeurig stenen plaatsen maar wel met biotoop inspiratie. Maar zand gaat natuurlijk een heel verschil maken. Foto alweer met gsm dus geen goede kwaliteit:

mMjXBfxto1tOvw8hnuZm5RDg8wCsGFsz.jpeg
 
Super hoor,hoeveel stroming komt er in de bak?
 
Super hoor,hoeveel stroming komt er in de bak?
Uhm ik ga voor een lichtere filter, namelijke een Jbl E701, maar + stromingspomp.

Dus als ik moet gokken, 1300 l/h? Dus iets meer dan 10x bakinhoud.
Maar als alles goed verloopt zijn er nog gastromyzon plannen dus dan ga ik de stroming wat verhogen.
 
Dat er echt reeds zeer mooi uit!

Ook erg leuk dat het niet enkel stenen in de lengte, maar ook in de hoogte heb geplaatst.
 
Slecht nieuws gekregen.

Omdat ik altijd twijfel en de glasdikte heb gemeten had ik nog altijd mijn twijfels. Ook al verzekerde Aquatlantis zelf dat dit mogelijk ging zijn.

Heb dan maar contact opgenomen met een aquariumbouwer.
Die zei dat dit een groot risico is om het helemaal te vullen met water.
Aangezien het glas 4mm dik is en het aquarium 100cm lang.

Nu moet ik er een soort paludarium van maken dus. Maar 1 ding schrikt me af de kalkrand door de waterstand. Iemand die weet hoe ik dit voorkom?
Zachter water is niet echt een optie...
 
Jeetje, dat is idd slecht nieuws. Wel goed dat je nog even na hebt gevraagd. Na je verhaal heb ik het zelf nog even nagerekend en de aquariumbouwer heeft gelijk. Bij een waterhoogte van 300mm (wat in werkelijkheid wel iets minder zou zijn) en een breedte van 1000mm heb je minimaal glasdikte van 4.74mm nodig voor je wanden, dus 5mm. Weet je ook de glasdikte van de bodem? Mits de bak volledig gevuld zou deze 10mm moeten zijn.

Hier een link om te bepalen tot hoe ver je hem veilig kan vullen:

https://www.google.nl/url?sa=t&sour...gg4MAM&usg=AFQjCNHmexWqyYhYAnFPSSNOESkBtvNAVw

Het is een pdf
 
Ai dat is jammer.
Je kan iets van een strip of folie gebruiken om het stuk net iets onder de waterlijn tot aan het deksel te bedekken bv.
 
Bodemplaat heb ik geen idee van, maar word verkocht als schildpadden aquarium. Er staat ook een limiet sticker ongeveer 1/3 van de bak mag gevuld worden.

Maar ik vroeg aquatlantis of ik het helemaal kon vullen, zelfs 2x gevraagd en waren er van overtuigd. Al zei de aquariumbouwer wel dat dit een risico is door de lengte, bol glas en klappen enzo.

Maar neem liever het risico niet.

Maar die folie vind ik wel een goed idee. Want vroeger heb ik al half gevulde bak gehad en de kalkstrepen eens ze er zijn krijg je ze er nooit meer uit.
 
Heel verstandig! Als je bodemplaat ook 4mm is (wat denk ik zo is, aangezien je hem maar voor een derde mag vullen), dan gaat ie vermoedelijk kapot, bij volledig vullen. Succes met de nieuwe opzet! :thumbs: ik ben benieuwd naar het resultaat.
 
Nogmaals gekeken, bak kan 1/2 worden gevuld, dus 15 cm waterhoogte.

Maar wat me trouwens deed twijfelen was toen ik aan het deksel bezig was.
Als je in het midden van het glas vooraan, vast neemt en er mee schud, dan wankelt het aquarium enorm lijkt wel een kartonnen doos lol.
 
15 cm is wel heel weinig zeg,gaat de bodem dikte er ook nog vanaf toch?
 
Das best jammerlijk nieuws, desalnietteplus ben ik benieuwd naar het paludarium resultaat
 
Druk bezig met een plan uit te werken, water staat nu zoals het bedoelt moet zijn.

Excuseer me voor de slechte foto, vuile glas en wazig water :p

aktIQJokuW8iL1cbNOwF5_FZLYrQ6MVS.jpeg
DSCN4048
by YPOC RIGHT, on Flickr

Ben er nogal tevreden over, alhoewel de stenen nog moeten bealgd worden.
Het enige wat ik echt wil doen door de verandering in plannen, is "randbeplanting", dus wat planten bovenwater om leegte te vullen.

Edit: wat je ziet op de stenen zijn zuurstofbellen trouwens :p en zand is nogal wit maar word donkerder na tijd.
 
Maar qua randbeplanting vond ik dit:

"Plants that are rooted on the stream banks or on the exposed streambeds include Hydrocotyle, Ludwigia, Polygonum, Acorus and Eriocaulon species."
Zijn allemaal niet zo mooi, en moeilijk te verkrijgen behalve die acorus, maar zie vaak randbeplanting die op bamboe lijkt.

Wat ik ga proberen te bereiken:

biLGOrKu7OvN54Dc86evu7dXIGnl-sAS.jpeg


(Op deze foto zie je wat ik bedoel met "lijkt op bamboe"
 
Een plant die op bamboe lijkt is murdannia keisak
misschien kun je er wat mee.
w9sTBDPUg0y0jR7tddx7S10IKk_4ClDB.png
 
Dat ziet er toch wel heel gelikt uit!
 
Ben benieuwd hoe het gaat worden, ziet er al veelbelovend uit.
 
Ga dan toch voor de "acorus pusillus" gaan, verkopen ze ook voor in aquaria.

Maar ik weet er nog niets over, dus geen idee hoe ik deze zal planten.
 
Iemand tips, ideeen of ervaring met damp op ramen?

Als voorste deksel dicht is bedampt het glas, dus laat ik die momenteel openstaan.

Wat is de oplossing? Dacht aan gaten in deksel maken ofzo maar kijk even of iemand andere oplossingen heeft.
 
Iemand tips, ideeen of ervaring met damp op ramen?

Als voorste deksel dicht is bedampt het glas, dus laat ik die momenteel openstaan.

Wat is de oplossing? Dacht aan gaten in deksel maken ofzo maar kijk even of iemand andere oplossingen heeft.

Lampen op richten die de ruit wat opwarmen. of geforceerde ventilatie op de voorruit?
 

Terug
Bovenaan