Nieuw filter?


Okay dat is goed om te weten,zal hier ook zoiets worden. Ik zag dat ze ook een versie met verwarming hebben, denk dat dat hem wordt
 
Nou hij is besteld, het is de eden 511 geworden, woensdag komt hij binnen. de kap een beetje aanpassen denk ik maar rustig even kijken van de week. Nog advies over filtermateriaal?
 
Haha ja inderdaad, ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat ie het doet
 
Ja zag er redelijk compleet uit. Ja moet ik even kijken, ik kan denk ik een hoekje uit de kap snijden dus dat ga ik proberen maar ik zal laten weten hoe het lukt :) anders zelf een kap maken
 
Dat wordt anders dus een hele operatie. Ben benieuwd hoe het gaat verlopen.
 
Haha ja een beetje wel, morgen komt het filter binnen als het goed is dan maar even kijken wat ik kan doen. Vast een plan maken voor het weekend ;)
 
heb je in ieder geval wat te doen van het weekend :)
 
Nou filter is binnen hoor ziet er netjes uit allemaal. Een vraagje voor de kenner nog, ik heb het filter met verwarming erbij, kan er gewoon filter materiaal in het compartiment met de verwarming?
 
Mijn gevoel zegt van niet maar heb dus geen ervaring met dit filter.
Staat er niks in de gebruiksaanwijzing dan?
 
Dat kan zeer zeker, maar dan de verwarming dus niet meer, het water moet daar wel een beetje kunnen circuleren. Dus of-of, niet en-en.
 
Okay thanks, misschien dan toch maar verwarming los in de bak
 
Dus niet de eventuele ruimte rondom het verwarmingselement vullen met filtermateriaal.

EDIT- is juist toch mooi dat het element uit het zicht is?!
 
Mascha&Ivo zei:
Dat kan zeer zeker, maar dan de verwarming dus niet meer. Of - of, niet en - en.

:thumbs:
De verwarming dient rondom vrij te zijn ivm zijn warmteafgift.
 
De keramische buisjes kun je in het ene zijvak doen, de meegeleverde spons gaat in het midden, in het andere zijvak de verwarming. Is genoeg filtermateriaal.
 
Mascha&Ivo zei:
Dat kan zeer zeker, maar dan de verwarming dus niet meer, het water moet daar wel een beetje kunnen circuleren. Dus of-of, niet en-en.

Dus kan het niet want de vraag was of er filtermateriaal kan in het compartiment MET het verwarmingselement ;)
 
Anders gelezen hier, maar soit, het antwoord is gegeven.
 
Haha okay duidelijk, ja is wel mooier zonder de verwarming in de bak inderdaad. Dan doe ik het zo maar denk. Van het weekend even knutselen dan. In ieder geval een stuk meer filter oppervlak dan m'n huidige aquaflow 200 :)
 
kan je daar trouwens alleen die verwarming van eden zelf in doen? of eventueel ook van een ander merk?
 
Ik denk ook wel een ander werk, maar moet allen wel precies passen. Hij gaat door een soort afsluit ring heen
 
Vor het integreren van het verwarming in het filter is een aparte set beschikbaar:

ed057299.jpg


Het staat nergens letterlijk voor zover wij hebben kunnen vinden, maar het komt niet over alsof daar zomaar elke willekeurige verwarming in past.
 
Nee inderdaad, voor 2 tientjes extra koop ik hem gewoon maar compleet dacht ik, weet je in ieder geval, bijna, zeker dat het past ;)
 
schijnbaar niet zo makkelijk dus, weet ik dat ook weer.
 
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik de volgorde van materiaal moet doen,meegeleverde pijpjes en filter spons. Is de volgorde hier nog van belang?
 
In de regel doe je fijne filtermedia bovenin en dan werk je naar beneden toe met de grovere materialen. Ik heb onderin mn pot dus pijpjes en bovenin de filterwatten.
Waar het water de filter ingaat moet je beginnen met grove filtermedia. Bij de Eheim van mij is dat dus onderin.Boven gaat dat weer richting de bak en daar zitten dan ook de filterwatten.
 
Als je naar de opbouw van een Eden 511 kijkt, is er geen boven en onder, tenminste, niet qua indeling van vakken.

Mattijs: wat bij ons naar tevredenheid werkte: midden de spons met die inham erin voor dat korfje (abracadabra voor iemand die het filter niet kent, maar als je hem in je handen hebt is dit vorkomen duidelik); 'links' (lees: onder de aansluiting van de slangen) de keramische pijpjes; 'recht' (lees: het vak dat ook als verwarmingscompartiment gebruikt kan worden) hadden wij een zakje met turf, daar kan natuurlijk ook andere filtermateriaal (kool bv.) of de verwarming.
 
Haha okay bedankt, dan hou ik dat aan, weet precies wat je bedoelt hoor. Gister alvast even alles opengemaakt en gekeken hoe alles aangesloten moet.
 
Ik had de mensen van eden nog even een mailtje gestuurd of er echt geen materiaal bij de heater kan,zij kwamen terug dat de keramische pijpjes er wel bij kunnen maar geen spons. Ik heb nog terug gemaild om dit zeker te weten dus daar even op wachten
 
Bevestiging gehad:in het compartiment van de heater kunnen keramische pijpjes ook als de heater hier in zit
 
Ik heb hier toch mijn bedenkingen bij en wel hierom:

Als je in dat verwarmingscompartiment ook die pijpjes stopt dan zullen daar ook de bacteri�n gaan groeien...zichtbaar in de vorm van bruine "drab". Af en toe zal je toch eens je verwarmingsstaaf dienen schoon te maken en dus uit dat compartiment halen...gevolg zal zijn dat de pijpjes zich zullen gaan verplaatsen en je de verwarmingsstaaf niet meer terug kan steken zonder eerst de pijpjes te verwijderen. Hoe denk je makkelijk die pijpjes eruit te kunnen halen?

Ik denk dus dat je het jezelf onnodig moeilijk gaat maken en de "winst" van een vergroting van het aanhechtingsvlak voor de baccies niet opwegen ten opzichte van het onderhoud van dit filter.
 
Ja daar zat ik ook al aan te denken inderdaad, zal wel even kijken nog. Is het een idee om de pijpjes in een filter zakje te doen of beter helemaal niet?
 
Ik zou het niet doen. Dit Eden 511 filter is ruim voldoende voor jouw bak met de "normale" meegeleverde filtermaterialen.
 
Misschien heb je wel een punt inderdaad. Zowiezo al veel meer filter dan mijn huidige :)
 
Je verwarming komt in de buis van de thermofit, zo heb je geen last van je pijpjes als je het element (evt. compleet met pompdeksel) eruit haalt.
 

Terug
Bovenaan