Nieuw filter voor 250L bak - bij voorkeur met geintegreerde heater


FidoAqua

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
20 april 2020
Berichten
238
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een nieuwe 250L bak gaan opzetten (Eheim Proxima 250) en ben momenteel druk zoekende naar het juiste filter daarvoor.

Mijn eisen en wensen zijn:

  • Hij moet stil zijn, staat in de woonkamer
  • Hij moet voldoende flow kunnen leveren voor de 250L bak (welke 50cm diep is). Gezien de inhoud wil ik dus minimaal 4x250L per uur rond pompen.
  • Ik wil erg graag een filter met geintegreerde heater. Hoe minder zooi in de bak, hoe beter.
  • Het moet uiteraard een kwalitatief goed filter zijn.
  • Prijs is geen beperking. Zal wel meespelen in de keuze, maar mag geen beperkende factor zijn voor mijn intiele opties.
Nou heb ik zelf al het eea opgezicht en een eerste optie lijstje gemaakt:

  • OASE BioMaster Thermo 850 - Flow 1550L/u
  • EHEIM professionel 3 1200XLT - Flow 1700L/u
  • EHEIM professionel 5e 600T - Flow 1850:/u
Genoemde flow is de theoretische flow rate van de leveranciers en dus meestal zonder media, slangen etc. Gezien er vaak als stelregel wordt gezet dat werkelijke flow meer tussen de 50-60% is tov het gespecificeerde, lijkt de Biomaster eigenlijk al net onvoldoende.

Daarnaast lees ik veel wisselende berichten over de Biomaster filters. Sommigen zijn er blij mij en hebben geen issues, anderen melden weer lawaai, valse lucht in t filter, etc.

Gezien de prijs tussen de eheim3 en eheim 5 niet echt lijkt te verschillen (volgens mij is de 5 zelfs iets goedkoper, lijkt mijn keus nu daar op te vallen.

Mijn vraag aan jullie is:

  • Zijn er nog andere (merken) filters, met vergelijkbare flow, met geintegreerde heaters? (fluval volgens mij niet, JBL heb ik nog niet goed genoeg op gezocht)
  • Zijn er nog andere alternatieven voor verwarming, anders dan in het filter of in de bak?
  • Heeft er iemand al ervaring met de 2 genoemde Eheim filters?
Hopelijk kunnen jullie met mij meedenken :)

PS: De wifi functionaliteit van de Eheim 5e boeit me helemaal niets, dus dat is ook geen criteria. gaat puur om de flow specs, kwaliteit, betrouwbaarheid en geluidsproductie van het filter.
 
JBL heb ik nog niet goed genoeg op gezocht)
Zover ik weet kan dat daar niet bij. Ik gebruik ze zelf en vindt ze wel fijn en zou zelf dan voor een 1502 gaan maar goed hij voldoet niet aan al je wensen Fido.
 
gebruik deze op een bak van 240 liter https://fritskuiper.nl/product/jbl-protemp-e500/
enige nadeel kan zijn dat je er even een kraan bij moet plaatsen in de slang ivb het schoonmaken van de verwarming op zijn tijd
of je bak zover laten leeg lopen dat je uitloop niet meer onder water staat.
zou zelf voor eheim filter gaan stil op de 1200 xlt na dan die is minder stil
over dat stil zijn is nog wel wat te zeggen iedere pomp maakt geluid en ieder persoon hoort anders
 
gebruik deze op een bak van 240 liter https://fritskuiper.nl/product/jbl-protemp-e500/
enige nadeel kan zijn dat je er even een kraan bij moet plaatsen in de slang ivb het schoonmaken van de verwarming op zijn tijd
of je bak zover laten leeg lopen dat je uitloop niet meer onder water staat.
zou zelf voor eheim filter gaan stil op de 1200 xlt na dan die is minder stil
over dat stil zijn is nog wel wat te zeggen iedere pomp maakt geluid en ieder persoon hoort anders
Ja ik weet dat "stil" redelijk subjectief is. Het nieuwe meubel waar hij in gaat komen zal ik ook isoleren, rubbermat in lekbak waar t filter in komt, etc. Mss ook nog wat isolatieschuim om de slangen mochten die resoneren, dus dat moet ook allemaal helpen. Maar als iemand al op voorhand zegt dat iets lawaaierig is, dan is dat iets voor mij om rekening mee te houden

Concept is wel interessant, alleen wordt een wel een beetje een zooi onder in de kast vermoed ik, met extra slangkoppelingen, co2 reactor, fles, etc.
Maar ik neem t mee in de overweging, thnx!
 
Verwarrend hoor. Als je dan weer de reviews van pondguru bekijkt, dan is iig qua bouw kwaliteit de Oase weer velen malen beter.

Waarom is iets nooit zo simpel als: Dat is de beste, die moet je hebben! :p
 
Verwarrend hoor. Als je dan weer de reviews van pondguru bekijkt, dan is iig qua bouw kwaliteit de Oase weer velen malen beter.

Waarom is iets nooit zo simpel als: Dat is de beste, die moet je hebben! :p
Daar zou ik niet te veel vertrouwen in hebben die pondquru bedoeld ik.
Hier op het forum regelmatig matig toch erg slechte ervaringen tegen gekomen.
Zelf ook geen goede ervaringen met Oase
Twee keer het verwarmingselement kapot en veel lucht problemen
Daarin tegen draaien de eheim pompen al vele jaren probleemloos.
Ook de jbl pompen komen goed uit de verf hier maakt iets meer geluid als de eheim
Op de 1902 na dan das een brompot.
 
Waarom filter met ingebouwde heater? Als 1 vd 2 stuk gaat heb je niks aan de andere en moet je weer nieuw. Gewoon een groot filter met inline heater kopen. Bijv jbl 1902 en inline heater jbl. Gaat prima samen
 
Een JBL 1902 behoort dan tot de mogelijkheden waarbij je kan kiezen, zoals ook hierboven al aangegeven (+1 dus), met een inline heater.
 
Mja, daar zit ik ook meer en meer aan te denken na die tip van @flipper34 , ik wist eerlijk gezegd niet dat er inline heaters bestonden.
Ik moet dan alleen wel ff goed kijken waar ik die plaats, ik ga er vanuit dat NA mn Co2 reactor het handigste is, alleen moet ik dan kijken hoe ik em wel in de kast kan houden en niet achter de bak..

Als we mijn eis/wens van integrated heater zouden schrappen, welke tips hebben jullie dan voor een filter voor de 250L?
Wordt een gezelschapsbak, wil er wel redelijk wat vissen in doen en middelmatig beplant.
 
Even een korte update. Nu toch maar aan t kijken naar losse filter met inline heater, en overweeg nu de JBL1902. Maar andere suggesties zijn nog steeds welkom, ik wil tank nr4 in een keer goed opzetten met goed materiaal, het moet immers mijn pronkstuk in de woonkamer worden :)
 
Ik heb een 1502 op m’n rio 240 en dat gaat prima. Meer capaciteit is natuurlijk altijd beter, dus een 1902 is niet verkeerd
 
Ik heb een 1502 op m’n rio 240 en dat gaat prima. Meer capaciteit is natuurlijk altijd beter, dus een 1902 is niet verkeerd
Heb jij er daar nog iets tussen zitten? Bij mij komt er een inline heater en co2 reactor tussen, vraag me af of ik dan netto nog voldoende flow overhou met een 1502?

Nadelen van de 1902 zijn oa. dat ie erg groot is. moet wel passen in het meubel maar kabels en reactor etc erbij maakt het wel krap.
Daarnaast heeft de 1902 19/27 aansluitingen en mijn huidige reactor heeft 16/22, dus dat zou dan betekenen dat ik die ook weer moet vervangen.
 
Als je voor een stil filter gaat, dan zou ik niet groter kiezen dan de Eheim 600.
Dat geld ook voor Oase.
Voor JBL zou ik niet groter gaan dan een 902.

Ik heb zelf een JBL 1502 gehad. Wat een herrie ding was dat.
Ook heb ik een Eheim 1200xlt gehad. Maakte mij ook teveel herrie. Maar stukken minder.
De Oase 850 heb ik ook gehad. Geluid viel niet echt tegen. Maar had andere problemen met lucht aanzuigen.

Nu heb ik een 500 liter aquarium. En daar staan 2x Eheim pro4 600 onder. En 1 Eheim pro4 350T.
Dat gaat goed. En is lekker stil. Alle 3 de filters bij elkaar maakt minder geluid, dan 1 van de bovenstaande.
 
Als je voor een stil filter gaat, dan zou ik niet groter kiezen dan de Eheim 600.
Dat geld ook voor Oase.
Voor JBL zou ik niet groter gaan dan een 902.

Ik heb zelf een JBL 1502 gehad. Wat een herrie ding was dat.
Ook heb ik een Eheim 1200xlt gehad. Maakte mij ook teveel herrie. Maar stukken minder.
De Oase 850 heb ik ook gehad. Geluid viel niet echt tegen. Maar had andere problemen met lucht aanzuigen.

Nu heb ik een 500 liter aquarium. En daar staan 2x Eheim pro4 600 onder. En 1 Eheim pro4 350T.
Dat gaat goed. En is lekker stil. Alle 3 de filters bij elkaar maakt minder geluid, dan 1 van de bovenstaande.
Da's bijzonder. Bij mij zijn qua geluid de jbl 1502 en 902 vergelijkbaar. Beide zijn stille filters.
 
Da's bijzonder. Bij mij zijn qua geluid de jbl 1502 en 902 vergelijkbaar. Beide zijn stille filters.
Dat hoor ik vaker. Maar ik spreek uit mijn eigen ervaring.
De JBL had een irritante brom.

Ik ben wel heel kritisch met geluid. Met name laag frequent. Dus dat stoort mij heel erg snel.
 
50 hertz bromtoon is irritant.
Dan is een luchtfilter minder hinderlijk
 
Ik heb er een inline co2 difuser in, verder komt de uitstroom via een spraybar over de gehele achterwand.
 
Oase thermo 300
Staat op dit moment naast de bak mee te draaien.
Weinig geluid . De filterbak is ovaal. 4.5ltr. Inhoud.
Dus niet zo zwaar als de Tetra 1200. 7.5 ltr.
De oase heeft een debiet van 100l/H per uur.
 
Topic kan wel gesloten worden, ik ben voor de JBL 1502 gegaan. Inrichtingsfase is ondertussen in volle gang, alles is binnen. Lekkage test succesvol doorstaan en de achterwand poster is geplakt. Meubel is al voorzien van stroom en de Co2 setup verwijderd uit het oude meubel. Komend weekend alle apparatuur plaatsen en beginnen met de scape te bouwen. Good times :)
 

Terug
Bovenaan