Nieuw beplanten


P

Polarbear

Guest
Beste AF lezers,

Volgende week krijg ik nieuwe verse planten binnen die ik heb besteld, omdat er weinig beplanting is in me bak. Alleen beetje als schuilplaatjes.
Zodra ik de planten binnen heb, ga ik ze eerst een dag of 1 a 2 "weken" tegen eventuele eitjes en goed schoonmaken.

Maar hoe moet ik het beste aanpakken met de vissen?
Ik wil niet teveel stress veroorzaken.
Ik kan ze niet overplaatsen, zodat ik makkelijkst kan herinrichten.
 
je wil dus weten hoe je het best kunt planten of weken ??

weken gewoon in een schone emmer zetten en paar keer verversen


voor het zetten

maak je eert de planten volledig schoon ( glaswol,potjes,loden strips,.....)
dan ga je ze gwn in de grond steken

werk gewoon rustig zodat je vissen niet te hard schrikken en werk eerst een kant af en dan de andere
dus net een plantje links dan recht weer links

geef de vissen dus een rustig hoekje aan de andere kant van de bak dan waar je bezig bent


als je ze eerst moet uitvangen en dan terug plaatsen veroorzaak je meer stress dan het rustig aan te doen
 
Vissen hebben naar mijn mening minder stress van het zetten van planten dan dat je ze twee keer zou vangen voor een overplaatsing.
Als je rustige bewegingen maakt met het planten verstoor je het minst.

Ik zou vooraf wel heel goed je bodem 'stofzuigen' met een hevelklok. Je kan er dan nog gemakkelijk bij.

Als je plantjes gewoon goed afspoelt zou afdoende moeten zijn. Het is helemaal niet erg om eventueel wat slakkeneitjes mee te krijgen. Zolang slakken geen plaag worden zijn het best nuttige diertjes.
 
roosen zei:
je wil dus weten hoe je het best kunt planten of weken ??

Ging om het planten.

Marlene zei:
Vissen hebben naar mijn mening minder stress van het zetten van planten dan dat je ze twee keer zou vangen voor een overplaatsing.
Als je rustige bewegingen maakt met het planten verstoor je het minst.

Ik zou vooraf wel heel goed je bodem 'stofzuigen' met een hevelklok. Je kan er dan nog gemakkelijk bij.

Als je plantjes gewoon goed afspoelt zou afdoende moeten zijn. Het is helemaal niet erg om eventueel wat slakkeneitjes mee te krijgen. Zolang slakken geen plaag worden zijn het best nuttige diertjes.

bedankt voor de tips.
Ik ga zoieso de bodem beetje afzuigen met een tuinslang (alleen voor 't aquarium gebruik).
Daarna pas beplanten wanneer rust is toegekeerd.
Ik heb zoieso al paar poelslakjes (5 ofzo), en die laat ik ook gewoon zitten.

Mocht "ooit" een te hoge populatie krijgen van die poelslakjes, wat kan ik het beste mee doen?
 

Terug
Bovenaan