Nieuw bakje 80x40x40 (van Lagerwerf)


Lagerwerf

Well-known member
Lid geworden
19 juni 2019
Berichten
772
Leeftijd
31
Afgelopen week kwam ik op mp een leuk bakje tegen dus die heb ik maar opgehaald.
Wat ik er precies mee ga doen weet ik nog niet, misschien garnalen (die ik in het filter van de grote bak heb zitten), misschien eens proberen om een paar vissen te kweken, misschien wat guppen om wat levend voer op te kweken. Daar ben ik nog niet over uit.

Het bakje is voor zoutwater gebruikt, maar kwam wat dingetjes tegen die in mijn ogen beter kunnen.
Screenshot_20240307_155633_Marktplaats.jpg
Screenshot_20240307_155638_Marktplaats.jpg
Screenshot_20240307_155643_Marktplaats.jpg
Screenshot_20240307_155706_Marktplaats.jpg


Het bioloog/sump bakjevan 45x28x28 had 3 vakken, maar allemaal op gelijke hoogte, en de tussenschotjes zaten schots en scheef.
Dus ik ben maar eens begonnen om eerst de tussenschotjes te verwijderen, en het bakje goed schoon te maken.
Vervolgens heb ik er een 2 vaks bioloogje van gemaakt.
image-07-03-2024_23-01-43-55.jpg


Het aquarium zelf had 2 doorvoeren, zonder overloopkamer. Dus hier heb ik een extra gat voor geboord, en een paar glazenplaatjes besteld (komen volgende week binnen) om een overloopkamer te maken, en te kunnen gaan draaien met
1x opvoer 25mm
1x afvoer 25mm
1x noodoverloop 20mm
20240308_105923.jpg
20240308_125449.jpg


Het onderstel wat erbij zat vond ik niet zo geweldig.
Is wel sterk, maar was rondom 25mm te groot, en eigenlijk niet netjes toonbaar te krijgen voor in de woonkamer.
Hier heb ik dus maar even een nieuw kastje voor in elkaar geschroefd.

20240308_150106.jpg


Ik hoop volgende week de overloopkamer te kunnen plakken, en dan is hij inprincipe klaar om te gaan opstarten.
 
Thanks. Ja, ik ook.
Ik zit net te kijken en kom er achter dat hij 16 keer in mijn andere bak past:!
 
Heb je de PVC buisjes gelijmd of gewoon zo in elkaar gestoken? En heb je al enig idee wanneer je hem wil vullen of inrichten? De inrichting zal ook een impact hebben op wat je met het bakje wil en kan doen natuurlijk
 
Heb je de PVC buisjes gelijmd of gewoon zo in elkaar gestoken? En heb je al enig idee wanneer je hem wil vullen of inrichten? De inrichting zal ook een impact hebben op wat je met het bakje wil en kan doen natuurlijk
Het belangrijkste gedeelte is verlijmd, maar bijvoorbeeld de 45° bochtjes van de opvoer zijn gewoon los.
Qua bodem heb ik nog een emmertje staan van Jbl (Sansibar Dark) en misschien wat contrast aanbrengen met wat ardenner split in dezelfde kleur. Beetje hout erin (heb genoeg liggen) en dan kan ik inprincipe nog alle kanten uit.
 
Vervolg:
Gisteren even overloop erin geplakt en vandaag ingericht en gevuld. En de eerste +- 30 Bleu Dream garnaaltjes overgezet vanuit het bioloog van de grote bak.

qua verlichting was ik een Chihiros A401 tegengekomen, is wat aan de smalle kant. Maar vind het ook wel wat hebben, dat de hoeken minder verlicht zijn. Verder is hij qua capiciteit denk ik ruim voldoende.

qua techniek heb ik het dus redelijk eenvoudig gehouden.
2 vaks bioloog met een Jebao DCP-4000 opvoerpomp (misschien wat overkill, maar had ik nog liggen)
Chihiros A401 (staat nu op 50%, 8 uur per dag)
75w heater op 20°C, zal weinig tot nooit bijspringen gezien de standaard kamertemperatuur van 21°c


20240312_155450.jpg
20240312_205509.jpg
20240313_095326.jpg
20240313_141436.jpg


Roep maar wat jullie ervan vinden..
 
Mooi door de eenvoud.
Juist door die eenvoud maakt het, het leuk.
Bakje is op de paar planten na opgebouwd met dingen die ik had liggen, of voor heel weinig kon overnemen.
De garnalen zitten al ruim een jaar in het bioloog van de grote bak, en elke keer als ik keek zaten er wel een aantal met eieren onder aan de buik. Op deze manier hoop ik ze wat vaker te zien, en kan ik weer eens wat proberen qua inrichting en planten, wat in de grote bak ook geen optie is icm de Heros, die geen plant heel laten, en de Geophagus die elke plant uitgraaft.

Wil eigenlijk het stuk hout nog laten begroeten met mos, en nog even kijken wat ik in de rechterhoek ga doen.
Dat is een vrij donkere hoek, dus misschien zouden wat Cryptocoryne of Anubias nog mogelijk zijn? Als iemand ideeën heeft hoor ik het graag.
 
Heel mooi!
Anubias zou idd wel kunnen ja denk ik, zou dan voor de hele kleine variant gaan, Anubias kan flink groeien en overheersen merk ik. Maar vind m zoals ie nu is ook geen straf om te zien 😁
 
Heel mooi!
Anubias zou idd wel kunnen ja denk ik, zou dan voor de hele kleine variant gaan, Anubias kan flink groeien en overheersen merk ik. Maar vind m zoals ie nu is ook geen straf om te zien 😁
Zit ook nog een beetje met het idee te spelen om wat planten te plaatsen die boven de bak uitgroeien.
Daar had jij, je een beetje in verdiept toch? Wat zou jij adviseren?
 
Zit ook nog een beetje met het idee te spelen om wat planten te plaatsen die boven de bak uitgroeien.
Daar had jij, je een beetje in verdiept toch? Wat zou jij adviseren?

Leuk idee 😊 Ik ben daar idd al tijdje naar aan het kijken, op youtube staan veel voorbeelden ervan, er zijn best veel planten die in water kunnen groeien, het hangt een beetje af van de stijl die je wil. Houd er wel rekening mee dat wortels snel kunnen groeien en de boel snel kunnen dichtgroeien in een kleiner bakje. Maar je zou kunnen kijken naar een kleine bergpalm, die kan ook deels met de stam in het water, bij jou ws wel tot de helft van het water waarbij de wortels het substraat zullen gaan opzoeken, graslelie blijft wat kleiner, of iets als een monstera, maar die kunnen gigantisch worden, photos, varen of lepelplant 😊
 
ligt er ook aan wat je wil. De meesten die @roberto1983 noemt groeien volgens mij boven het water met wortels in het water.
Heb hier sinds een paar weken rode mangrove (rhizophora mangle) in staan. Is wellicht ook een optie

 
Of het hout iets anders draaien dat die wat meer in de rechterhoek komt en daar eventueel Anubias op vastlijmen?
 
Dat zijn inderdaad wel leuke ideeën.
Heb een paar stekken Hydrocleys Nymphoides besteld, daar eerst maar een mee proberen. Die schijnen op koeler water ook bloemen te geven.
 
Dat zijn inderdaad wel leuke ideeën.
Heb een paar stekken Hydrocleys Nymphoides besteld, daar eerst maar een mee proberen. Die schijnen op koeler water ook bloemen te geven.
Ik heb deze al jaren en ze groeien als kool vaak maar bloemen heb ik nog nooit gehad.
 
Het schijnt dat ze de bloemen alleen geven met een temperatuur onder de 23°
Ik draai hier nu rond de 21°, dus we gaan het zien.
 
Ja ik heb een temp van 25 graden in de bak dus dat zal dan de oorzaak zijn denk ik.
 
Vervolg.

Eerste waterwissel gedaan. En water getest.
Po4: 0.5
No3: 5
Kh: 5
Temperatuur stabiel op 21°
Wat extra filtermatten in de overloop gepropt. Want die kleine garnaaltjes willen blijkbaar heel graag in het bioloog zitten. Even aankijken of dat nu beter gaat. (Beestjes zijn wel héél klein)
20240320_101127.jpg
20240315_200226.jpg


Ook gelijk de Hydrocleys Nymphoides geplaatst, en voedingscapsules bij de wortels van de HN en de Echinodorus gedaan. En waterkolom bemesting toegevoegd.
De plantjes slaan tot nu toe goed aan, en de eerste nieuwe bbladerend de Echinodorus Spectra beginnen al te vormen.

In de grote bak had ik nog een Sulawesi slak zitten, (geadooteerd van een buurman die zijn bakje had opgeruimd) dus die heb ik ook hier maar bij gedaan. Dan krijgt hij misschien wat meer rust. De Hoplarchus wilde hem nog wel eens aanzien voor voer, dus dan kreeg hij weer vliegles:oopss:

20240321_072857.jpg


Op of aanmerkingen zijn altijd welkom..
 
Leuk hoor, eenvoudig maar daar is helemaal niks mis mee 😊Zie alleen zo snel geen garnaaltjes, welke heb je?
 
Een stuk of 30-35 bleu dream garnalen.
Maar die hebben afgelopen jaar in het bioloog van de grote bak gezeten, dus ze zijn nog een beetje schuw, en in 128l vallen ze wat weg.
De meeste zitten bij elkaar in een hoekje op de bodem, en af en toe beginnen er een paar door de bak te scharrelen
 
Mooi bakje en de Tylo s zijn ook mooie slakken en ze geven maar af en toe een jong.
 
Ik vind het een erg leuk bakje geworden zo. :giggle:
Ga je topic volgen, want ben wel benieuwd hoe dit verder gaat.
 
Vandaag weer even een waterwissel gedaan, en weer even gemeten.
Kh 4
Po4 0.1
No3 10

Plantjes slaan goed aan, en nog een paar crypto's erbij gezet.

Er beginnen wat groene algjes op het hout te vormen, maar voor vinden de garnaaltjes dat prima, en ik dus ook. Zal het wel in de gaten gaan houden op dit nu stabiel blijft of meer gaat worden.
ik wil ook nog wat andere plantjes erbij gaan zetten, maar weet nog niet wat. Ideeën zijn altijd welkom.

20240403_095443.jpg

20240403_192231.jpg
 
Mooi hoor maar ik zou die flessen links voor de kast voortaan gewoon in de kast zetten want dat gaat ons niks aan toch:DD:DD;)
 
In dit geval zou ik het niet drinken hoor.. De daarvoor geschikte voorraad wordt in de koelkast bewaard 😉
 
Lol, ik heb mijn stockoplossingen ook in dat soort flessen zitten. Die zijn daar hartstikke handig voor.

Ik vind dat stuk hout echt prachtig, ook hoe je het in de bak gezet hebt. Als het mijn bak was, zou ik daar alle aandacht naartoe laten gaan en er verder zo min mogelijk op zetten wat af kan leiden. aan de andere kant ben ik zo niet geweldig in scapen (hoe graag ik ook zou willen :)) ).

Ik heb wel het gevoel dat er links voor die stenen iets lang en smals zou mogen. het is een beetje kaal in die hoek.
 
20240418_224143.jpg

@Lysia ; speciaal voor jou iets lang en dun rondom de stenen links in de hoek geplaatst.

Ook nog een paar cryptocoyne petchii erbij geplaatst en rechts in de hoek nog een paar plantjes erbij gezet.

Bij de lfs nog een groepje visjes besteld die morgen binnen komen, om een klein beetje leven in de brouwerij te krijgen.

Edit: ik zie net dat ik foto's maken beter aan de vrouw kan overlaten😊
 
Leuk bakje geworden zo. Moet verder even lekker ingroeien, maar verder mooi door de eenvoud 👍.
 

Terug
Bovenaan