Nieuw aquarium


Status
Niet open voor verdere reacties.
J

Jordi89

Guest
Hallo,

Zoals beloofd ga ik volgende week mijn nieuwe aquarium halen juwel rio 180. (studiefinanciering!!! :D )
Nou (moet) wil ik een zwart/grijs donkere bodembedekking hebben. Combineren met een klein grasveldje rond een stuk of 4 grote stenen. Uiteraard een paar zuurstofplantjes. Lekker minimalistisch zodat dat er zoveel mogelijk ruimte overblijft.

Nou is de vraag: Wat is een goede zwart/grijs bodembedekking wat geen glas of kalk ect. bevat?

1 tot 3mm groot max? of kleiner? in de 0,? (probleem hier van is dat als je gaat stofzuigen dat je meer zand mee neemt dan water volgens mij)
en is voedingsbodem nou nodig of niet, ik hoor er namelijk verschillende meningen over.


alvast bedankt

PS: feedback is altijd welkom en ik zal een paar foto's maken als die er is...(volgende week dus :p )
 
Hornbach heeft mooi zwart zand dat ook nog eens geschikt is voor veel bodembewoners.
Geen voedingsbodem, maar een voedingsbolletje bij de planten die dat vragen is de tactiek van vele forumleden.

Succes!
 
Hoe werkt dat dan? Zijn dat kleine balletjes en leg je die om de plant heen of is het klei waar je de wortels indraait? Wat is een goed merk hiervoor?
Klinkt namelijk wel interessant. :)
 
Dat zijn kant-en-klare of zelfgemaakte kleine balletjes waarin voedingsstoffen zitten voor planten die (ook) via hun wortels voeding opnemen.
Kant-en-klaar koop je ze in de winkel bijvoorbeeld zoiets of zoiets
Zelfgemaakt kun je bij bv. aquariumbemesting.nl een zakje poeder bestellen dat je zelf aanmaakt met een beetje water en kneedt tot balletjes die je een dagje laat drogen en dan in de bodem steekt.
 
Oja hornbach is niet egt in de buurt voor mij. Nog andere alternatieven?
 
Nou dat bolletjes mix ga is proberen. Kunnen ze alvast drogen
Hartstikke bedankt (y)
 
Bij de hornbach heb je mooi zand maar bij de meeste aquariumzaken ook wel.
Ik raad je aan geen voedingsbodem te nemen, die is naar een jaar uitgewerkt en dan moet je de hele bodem er weer uit halen, anders gaat hij waarschijnlijk rotten.
Je kan wel kleiballetjes of andere voedingstabletten gebruiken, die druk ie dan bij de wortels van een plantje in de bodem.

Succes :D
 
Dat kan ook alleen dan vind ik het moeilijk inschatten hoeveel kg ik nodig heb? 3zaken genoeg (15kg)? Wil ongeveer voor een laagje van +/- 5cm achter kan wat hoger voor de planten.
 
Ja idd is best lastig. Ik sta binnen 5min bij een filiaal en 15min weer bij een ander filiaal. Nog een jaartje en dan over 20min bij nog een, dus in zo;n geval is bijhalen gemakkelijk.
Maar goed ik heb voor mijn Malawi inrichting (119cm bij 37cm) 2 zakken van 25kg wit zand gebruikt, en aan de achterzijde is het flink flink opgehoogd. Wel is het zo dat ik van de 2e zak nog ruim 90% over hebt. Dus ga er zelf maar vanuit van minimaal 4 zakken a 5kg nodig hebt.

Wat je bij veel andere aquariumwinkels van zand tegenkomt is van JBL. Echter als je hier op het forum de reacties mag geloven is dat geen best spul. Heb er zelf geen ervaring mee.
 
Oke dan gaan we voor de 4 zaken beter te veel dan te weinig...
Bedankt rms90.

Toevallig nog iemand van die stomme simpele tips die je normaal altijd vergeet!
of van die dingen wat je zelf bent vergeten maar wel graag had willen doen?
 
Ik heb nog een hele bak filterzand over,
Als je interesse hebt en d=je woont in de buurt mag je het zo komen halen.
Ik weet alleen niet of het genoeg is voor je bak.
 
Bedankt voor het aanbod Frederika. maar ik heb het zand al besteld.
Wel bedankt voor het aanbod! :D
 
Okee :p

Post je binnenkort ook wat fotos van je bak?
 
Jaja ga ik zeker doen.

Heb vandaag me aquarium gehaald!! vrijdag ga ik er water in doen om te kijken of die lek is (hij is nieuw uit de doos dus ik neem aan van niet, maar je weet maar nooit) en zaterdag aan de slag...

Heb er zin in!!
 
Spannend! Veel plezier met inrichten "straks"!
 
Dankje Germaine!

Ik heb trouwens een oud appartementje op de 2e verdieping denk iets na de oorlog gebouwt. dus ook een houten vloer ik kan de steunbalken zien en die zitten ongeveer om de 60 cm.

Nou wil ik mijn rio 180 op een kast van 120 zetten die erg stevig is. ik kan het gewicht dus verdelen op 3 balken en kast staat tegen een muur. als ik er een 18mm MDF plaat onderleg moet die het kwa gewicht toch wel kunnen houden?

bedoel stel je bent van 180kg dan moet je hier toch ook rond kunnen lopen en sta je niet eens op de steunbalken.....

iemand ervaring mee?
 
zo het is gelukt!

maar wel met veel tegenslagen...
Eerste rio 180 was lek... terug gegaan nieuwe mee genomen en gevuld.
toen begon me houten vloer uit elkaar te gaan (misschien ook een goeie tip voor de mensen die twijvelen of je een grotere aquarium kan op een houten. je hebt zeg maar de horizontale balken ook wel de steun balken. en je hebt de vertikalen de vloer zelf. wanneer de vertikalen balken beginnen uit te zetten kan je dus geen grote aquarium nemen. en dat was dus het geval bij mij.... :( dat vertelde een architect (vader van me vriendin) dus namen we het risico liever niet.

Weer terug gegaaan naar hornbach (gelukkig NIET dicht bij) en maar een rio 125 gehaald en was niet lek. in ieder geval meer ruimte dan de vorige.... (wij zijn toch van plan om binnen 1 of 2 jaar te verhuizen in die tussen tijd spaar ik wel voor een nieuwe misschien wel een 240 of groter)
gelukkig doet de vloer normaal hoe die hoort te doen. was namelijk wel allemaal een beetje eng...

maar dan zijn we er nog niet.... nu lekt die oude aquarium een beetje (wel egt een beetje)...

dus de vraag zal ik de vissen al overplaatsen vandaag of morgen of moet ze gewoon nog even in de oude laten? zal zo een fototje maken. bij mij gaat 11 uur het licht aan.

oja is het erg dat de TL verlichting nat word door de belletjes van mijn luchtpomp?
 
Rio 180 gevuld...
d52c9f38777130574bccd367ffefb1b0.jpg


Goed:
75e71bd49fe4bdc14993948e7d8fbc14.jpg


slecht:
3d96632ca2936ad7b9905930d2bb3306.jpg


mijn nieuwe Rio 125:
Moet alleen nog op de acedemie zwart papier op maat snijden voor de achtergrond.

acb766e10ab5cea0a24da8b1b9c63bf1.jpg


Ik heb er niet te veel in gedaan zodat er meer zwem ruimte is..
Ondankt dat het een maatje kleiner is ben ik er wel heel blij mee :D
 
Wat een gedoe zeg maar gelukkig heb je een aquarium staan ;)
Hoeveel vissen komen er in?
Dat van die belletjes zal wel wat mee vallen.
 
frederika20 zei:
Wat een gedoe zeg maar gelukkig heb je een aquarium staan ;)
Hoeveel vissen komen er in?
Dat van die belletjes zal wel wat mee vallen.

Er kom 3 visjes.

1 - Ranchu AKA Dropje
2 - Oranda Bob en Ed

En van die lamp je er zitten wel wat druppels op maar op de TL zelf.
Ik neem aan dat daar wel over na gedacht is en dat het wel tegen een beetje water kan.
 
Ja daarom, dat denk ik ook. ;)
Zit je nog wel aan de krappe kant met liters, Maar als je veel ververst en over een tijdje toch een andere neemt kan t wel ff. :)
 
Jordi89 zei:
zo het is gelukt!

maar wel met veel tegenslagen...
Eerste rio 180 was lek... terug gegaan nieuwe mee genomen en gevuld.
toen begon me houten vloer uit elkaar te gaan (misschien ook een goeie tip voor de mensen die twijvelen of je een grotere aquarium kan op een houten. je hebt zeg maar de horizontale balken ook wel de steun balken. en je hebt de vertikalen de vloer zelf. wanneer de vertikalen balken beginnen uit te zetten kan je dus geen grote aquarium nemen. en dat was dus het geval bij mij.... :( dat vertelde een architect (vader van me vriendin) dus namen we het risico liever niet.

Weer terug gegaaan naar hornbach (gelukkig NIET dicht bij) en maar een rio 125 gehaald en was niet lek. in ieder geval meer ruimte dan de vorige.... (wij zijn toch van plan om binnen 1 of 2 jaar te verhuizen in die tussen tijd spaar ik wel voor een nieuwe misschien wel een 240 of groter)
gelukkig doet de vloer normaal hoe die hoort te doen. was namelijk wel allemaal een beetje eng...

maar dan zijn we er nog niet.... nu lekt die oude aquarium een beetje (wel egt een beetje)...

dus de vraag zal ik de vissen al overplaatsen vandaag of morgen of moet ze gewoon nog even in de oude laten? zal zo een fototje maken. bij mij gaat 11 uur het licht aan.

oja is het erg dat de TL verlichting nat word door de belletjes van mijn luchtpomp?


Hoe kan die vloer nu uit elkaar gaan? balken liggen er dwars onder/
 
Bertus zei:
Jordi89 zei:
zo het is gelukt!

maar wel met veel tegenslagen...
Eerste rio 180 was lek... terug gegaan nieuwe mee genomen en gevuld.
toen begon me houten vloer uit elkaar te gaan (misschien ook een goeie tip voor de mensen die twijvelen of je een grotere aquarium kan op een houten. je hebt zeg maar de horizontale balken ook wel de steun balken. en je hebt de vertikalen de vloer zelf. wanneer de vertikalen balken beginnen uit te zetten kan je dus geen grote aquarium nemen. en dat was dus het geval bij mij.... :( dat vertelde een architect (vader van me vriendin) dus namen we het risico liever niet.

Weer terug gegaaan naar hornbach (gelukkig NIET dicht bij) en maar een rio 125 gehaald en was niet lek. in ieder geval meer ruimte dan de vorige.... (wij zijn toch van plan om binnen 1 of 2 jaar te verhuizen in die tussen tijd spaar ik wel voor een nieuwe misschien wel een 240 of groter)
gelukkig doet de vloer normaal hoe die hoort te doen. was namelijk wel allemaal een beetje eng...

maar dan zijn we er nog niet.... nu lekt die oude aquarium een beetje (wel egt een beetje)...

dus de vraag zal ik de vissen al overplaatsen vandaag of morgen of moet ze gewoon nog even in de oude laten? zal zo een fototje maken. bij mij gaat 11 uur het licht aan.

oja is het erg dat de TL verlichting nat word door de belletjes van mijn luchtpomp?


Hoe kan die vloer nu uit elkaar gaan? balken liggen er dwars onder/
Ik zie alleen de quote Bertus ;).
 
door teveel gewicht aan 1 kant buigt/zakt het als het waren.
daarom zitten de planken ook niet aan tegen elkaar vast, maar vaak met lossen planken en een speling van een mm zodat het kan werken.
op de foto zie je wel heel overdreven hoor, zijn van 2 andere planken in huis maar je zag wel die kieren groter en kleiner worden als je met 3 man voor de rio 180 stond.

maar als ik er nu voor sta met een volle rio 125 en 3 man van gemiddeld 70 kg p.p. zie je niks veranderen of bewegen.
denk dat het toch teveel werd op ��n plek ofzo waardoor het een beetje ging zakken/werken.

nou zij mijn schoonvader ook dat het wel kan met die speling, maar je weet niet hoe stevig de balken in de muur zitten. en dat geef de twijfel
in principe moet het makkelijk 300/350KG aan kunnen. maar mijn vriendin en ik lopen ook nog rond in huis en we moeten erlangs om naar de keuken te lopen. wanneer we dat deden voelden we alles heel erg bewegen gaf een eng gevoel.

dus verkomen is beter dan genezen (in dit geval renoveren)
vandaar dat we de Rio 125 hebben genomen
 
oja en toen we met z'n 2e voor de rio 180 stonden en de poes liep er ook voorbij begon de vloer ook te trillen. denk dat er zoveel spanning op stond!

en de poes is niet dik! :p
 
ik heb hier trouwens nog lavastenen die wil ik gaan uitkoken. en in het aquarium doen. ze zijn niet zo groot meer voor de decoratie op de grond.

hoelang moeten ze koken?
en kunnen ze wel wel sluiers? of gaat er dan teveel zooi in de stenen zitten?
of gaan hun sluiers er kapot van?
 
Je hoeft ze niet te koken. Pas op voor scherpe hoeken
 
oke bedankt olympus
ik ben er even overheen geweest met een schone nagelborstel.

Toch wil ik nog een keer vragen of het een goed idee dat ik de vissen over plaats.
mijn 54liter aquarium lekt meer dan ik dacht....

had net even de water waarde opgenomen van de nieuwe en die was goed.

wat kunnen de gevolgen zijn als ik ze nu overplaats?
 
Persoonlijk vind ik lavasteen te scherp voor die stuntelige sluiers
 
Als je de pomp er in doet die nu int lekke aquarium zit en een deel van het "oude" water moet het wel kunnen.

(de pomp niet eerst schoonmaken natuurlijk)
 
oke dus dan heb ik zeg maar even 2 pompen in de nieuwe zitten.
ongeveeer een weekje in houden?

en 50% genoeg water van de lekke aquarium?
 
Ja ik zou ze gewoon lekker 2 a 3 weekjes laten draaien met zn 2en.
Ja dat is wel genoeg.
 
oke dankje wel frederika :)
 
Ik snap het even niet meer met de luchtpomp. (Dus niet de filters)
Ik hoor en lees er namelijk verschillende meningen over

Zorgt die nou voor co2 of breekt die het af en ziet het er alleen uit?
Of moet je hem uitdoen als de lichten uitgaat of 24/7 aan laten staan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan