Nieuw aquarium


Ok� dus alleen grint ? hoeveel mm groot is je grint ?
je inrichting is wel heel leuk!
 
Ja dat is op het moment mijn probleem.
Ik heb me laten adviseren door de viswinkel en vandaar. Voor de verduidelijking:

- Heb een voedingsbodem van 1/2 cm met daarover heen grind (3/4 cm)

Het water is op temperatuur gebracht (24/25 graden nu), volgens viswinkel een dosering waterverbeteraar toegevoegd (flesje aquasafe, half flesje geloof ik + flesje safe start. Dit alles in verhouding wat er op de flesjes stond).

Kan iemand nog een opsomming geven wat ik verder zou moeten doen?
Heb begrepen dat ik op zijn minst 3 weken moet indraaien en verlichting nu op 8 uur per dag. Correct?

En misschien een opsomming van vissen is misschien ook wel handig. Weet namelijk nu nog niets van soorten enz..
 
Ziet er al leuk uit :)
Alleen lijkt me die rechter (witte) steen wel kalkhoudend.
En het plantje linksvoor lijkt me meer een kamerplant ipv een aquariumplant. Maar daar kunnen de kenners misschien meer over zeggen?
Het is nu een keuze die jij moet maken, of de voedingsbodem er in laten of gelijk er uit halen. Maakt om mij niet zoveel uit, kan altijd nog weer vervangen worden (al is dat wel veel werk als er al vissen in zitten).
Weet je al wat je er in wilt voor bewoners?
Grind kun je testen of het scherp is door het over je hand te wrijven.

Inderdaad, 3 weekjes indraaien en verlichting op 8uur is goed. Na 3 weken water testen.
 
Michaelke.
Als je wijs bent, mieter je de bak weer leeg.
Wat je er nu op de bodem heb, is gewoon te grof.
Filterzand, had je moeten nemen.
Je vraagt hier van alles,en doe andere dingen,wat ze in de winkel zeggen.

Vreemd ,hoor.
Hier staan honderden bakken in,die je kunt bekijken.als voorbeeld.
 
Het is een beginner kan gebeuren
 
Ik zou ook sowieso die voedingsbodem eruit halen, want het is echt rot als je aquarium eindelijk stabiel is
dat dan je hele bodem weer ondersteboven gehaald moet worden!
en voor de meeste planten is het echt niet nodig!
 
Stiekem moest ik heel hard lachen toen ik dit las. Echt super dat je hier kwam voor advies. Maar eigenlijk heb je alles fout gedaan. Corydoras moeten op een zand bodem. En een voedingsmiddelen bodem is vragen om problemen. Maar wat wel goed is dat je hier bent. Met bertus en de gang. Ben je in goede handen. Haha
 
He verdorie.
Ja ik had me inderdaad die genoemde planten opgeschreven wat jullie zeiden maar die kenden ze niet (vond ik al vreemd).

Dus met andere woorden ben weer terug bij af en hoop geld lichter.
 
je kan op aquaplantsonline.nl heel veel mooie planten heel goedkoop bestellen!!
Hele goede serves !
 
Misuzu zei:
je kan op aquaplantsonline.nl heel veel mooie planten heel goedkoop bestellen!!
Hele goede serves !

Ja oke, maar welke moet ik dan weer bestellen? En welke ondergrond enz... Omdat ik nergens iets van weet, weet ik ook niet wat ik moet doen
 
Nou, niet helemaal.
Zet het filter uit.

Probeer zoveel mogenlijk water op te vangen.

Schep de zooi eruit. Spoel het grint schoon,doe dat op zeg,1/3 van de bak.
Rest filterzand.aan vullen.

Die linkse plant eruit. Rechtse erin. Doe er Cabomba en waterpest bij.!!!!!!!!!!!!!!!!!

Die halen het silicaat uit het water, waar Kiezelalg van komt.
Paar kranten in de bak ,en water vullen.
Dan Indraaien.
 
Nou ik vind de bodem helemaal niet grof, dit is een 60cm. Dit is gewoon fijn grind.
Voor corydoras alleen niet zo geschikt inderdaad, had ik even niet gezien dat je die graag wilde.

Hoe lang staat de bak nu al dan?
Als hij pas een dagje staat dan gewoon even verwisselen met zand en opnieuw indraaien, maakt die extra dag toch ook niet uit om te wachten :)

Plantjes: Je kunt ook hier op het forum bij aangeboden kijken :) veel goedkoper.
 
Als het goed is staat er bij de info bij wat de planten nodig hebben.
Ik kijk er zelf eigenlijk nooit naar haha, koop gewoon wat ik mooi vind.
en bij moeras planten heb ik een tablet gestopt(of kleibal).

als je op google een foto zoekt van planten of op die site die je mooi vind en hier post kunnen ze je vast + e - punten geven!
 
Dus nu stekker er dus uit?

Deel van grind er terug in. (hoeveel cm ongeveer)?

Dan filterzand aanvullen (hoeveel cm)?

@Bertez wat bedoelde je met kranten? Deze op de bodem of?
 
Wil jij mijn brilletje?Ineke?

Die witte steen,is een kalksteen.
Niet zo geschikt,helaas. Meer voor eenAfrikabak.
 
Misuzu zei:
Als het goed is staat er bij de info bij wat de planten nodig hebben.
Ik kijk er zelf eigenlijk nooit naar haha, koop gewoon wat ik mooi vind.
en bij moeras planten heb ik een tablet gestopt(of kleibal).

als je op google een foto zoekt van planten of op die site die je mooi vind en hier post kunnen ze je vast + e - punten geven!

Ja die planten die er nu instaan vond ik wel mooi, maar die blijken dus niet goed te zijn? (deel ervan dan)
 
stekker kan er toch gewoon in blijven, waarom moet die filter er eigenlijk uit?
je kan de bodem er toch gewoon uitscheppen en in een emmer doen?
dan zand kopen en in de bak doen, je filter kan ook bare bottom draaien.
 
Michaelke zei:
Dus nu stekker er dus uit?

Deel van grind er terug in. (hoeveel cm ongeveer)?



Dan filterzand aanvullen (hoeveel cm)?

@Bertez wat bedoelde je met kranten? Deze op de bodem of?
Doen ze voor het water vullen.
Leg je op het zand.

Stuift het niet zo in de bak.
 
je kan gewoon een schoteltje of een bord erin leggen en het water daarop erin gieten,
maar ik heb met mijn zand totaal geen stuif gehad.

als je alles door laat draaien en je hebt je zand uitgespoeld in een emmer (al het vuil eruit ) kan je het ook gewoon hand voor hand in je aquarium leggen.
kan je het meteen goed leggen hoe je het wil hebben.
 
Misuzu zei:
je kan gewoon een schoteltje of een bord erin leggen en het water daarop erin gieten,
maar ik heb met mijn zand totaal geen stuif gehad.

En hoeveel centimeter moet ik dan nog aanhouden?
Grind komt onderop neem ik aan toch?

Kan ik het water vanuit de bak in een grote emmer ernaast laten staan tot morgenmiddag?
 
maar je wil het grint behouden of wat?
Bertus zegt, leg het grint op een dun laagje helemaal links bijv. in je aquarium en bedek 1/3 van je bodem,
leg op de andere 2/3 van de bodem dan filterzand neer.

dus niet je grint bedekken met zand, krijg je misschien bodemrot ofzo.

Ik zou het water er gewoon inlaten staan, en je filter laten draaien.
gewoon zand kopen en omspoelen in een emmer, deel van het grint eruit en vervangen voor een deel zand.

niet jezelf allemaal zo moeilijk maken!
 
Ah oke dan heb ik het verkeerd begrepen.

Dan ga ik dit doen. De voedingsgrond of hoe noem je dat, wat nu onderop ligt er dus helemaal uithalen?
 
Ligt eraan wij kunnen vinden wat we willen maar wat wil jij ?
 
Nee Bertus, ik heb net een nieuwe bril.
Ik zie dat het toch 80cm is, overheen gelezen. Ik vind het grind alsnog niet grof, 't zijn geen hele grote korrels. Zie er wel meer bakken met dit formaatje grind.

Ik zou zelf nooit grind met zand gaan mengen, heb je juist kans dat het dicht gaat slibben.
Gewoon alleen zand, of alleen grind.

Je planten zijn prima, alleen die linksvoor zou ik gewoon in de vensterbank zetten ;)
Voor de rest kun je nog wel de plantjes aanvullen met wat snelgroeiers, die Bertus noemde. Of met wat je mooi vind :)

Michaelke zei:
Kan ik het water vanuit de bak in een grote emmer ernaast laten staan tot morgenmiddag?
Nou als je je filter dan op die emmer zet wel. Anders heeft het niet zoveel zin
 
Ja zou ik wel doen, het is voor heel veel planten totaal niet nodig, en na 6 maanden moet hij er sowieso weer uit.
dus dat is alleen maar irritant !
en ik zou lekker op die site kijken wat je mooi vind qua planten ( of hier bij de aangeboden dingen)
en dan daar info over vragen wat handig is.

Cabomba en waterpest enzo zijn altijd goed,
deze leveren veel zuurstof en groeien snel, is dus goed voor je bacterie opbouw!

ik heb volgens mij deze
http://www.aquaplantsonline.nl/p/35:c:2 ... erophylla/
 
Bertus zei:
Aquariumvissen.net - Aquarium: aanschaf en opstarten


Als het aquarium waterpas staat en je er zeker van bent dat de vloer het gewicht
van een vol aquarium kan dragen, kun je beginnen met het installeren van het ...
www.aquariumvissen.net/aquarium_aanschaf_onderhoud.php -


lees dit eens door.


En als bodembedekker stel jij dus filterzand voor toch?
 
Ik zou ook voor zand gaan, ik vind het gewoon heel fijn werken, en ook voor onderhoud is het heel fijn, omdat alles er mooi op blijft liggen!

Je moet je zand wel soms ff doorwoelen tegen bodemrot en dichtslibben.
 
Inuz zei:
Nee Bertus, ik heb net een nieuwe bril.
Ik zie dat het toch 80cm is, overheen gelezen. Ik vind het grind alsnog niet grof, 't zijn geen hele grote korrels. Zie er wel meer bakken met dit formaatje grind.

Ik zou zelf nooit grind met zand gaan mengen, heb je juist kans dat het dicht gaat slibben.
Gewoon alleen zand, of alleen grind.

Je planten zijn prima, alleen die linksvoor zou ik gewoon in de vensterbank zetten ;)
Voor de rest kun je nog wel de plantjes aanvullen met wat snelgroeiers, die Bertus noemde. Of met wat je mooi vind :)

Michaelke zei:
Kan ik het water vanuit de bak in een grote emmer ernaast laten staan tot morgenmiddag?
Nou als je je filter dan op die emmer zet wel. Anders heeft het niet zoveel zin

Ik begrijp dat de meningen nu zijn verdeeld :p
Het gaat er mij vooral om dat mijn bak in evenwicht is. Ik vind het belangrijk dat ik geen dode vissen heb en dat de planten ook goed groeien. Dan heb ik maar ietsje minder kwa uitstraling, dit vind ik dan ook nog niet zo erg.

Ik heb nu onder het grind DeponitMix gelegd van 1/2 cm.

In mijn geval krijg ik nu van alle kanten informatie waar ik ook zeer dankbaar voor ben, maar op het einde weet ik nog niet goed wat nu goed is en wat ik moet doen :p

Als ik opnieuw moet beginnen, dan moet dit maar. Alleen wil ik dan wel goed weten hoe ik verder moet handelen
 
Nou Ik ben wel fan van zand hoor, maar ik zie ook vaak grind. Het is maar net wat JIJ mooi vind, want het is jouw aquarium. Wel als je panda's wilt dan moet het grind niet scherp zijn en zand is altijd prettiger voor ze. Ze spoelen ook de kieuwen met zand.
Voedingsbodem heb ik zelf niet ivm. de garnalen. Maar vroeger wel gehad, nooit problemen mee gehad.
Ik stop er nu gewoon kleibolletjes bij de planten die dat nodig hebben.

Maar wat ik zeg, er zijn meerdere kanten van het verhaal en het is altijd nog een kwestie van wat jij wilt. Wij kunnen alleen maar advies geven.
Een totale ramp zie ik nog niet gebeuren.
Maar het is nu makkelijker om de bodem nog te gaan vervangen dan later :)
 
Inuz zei:
Nou Ik ben wel fan van zand hoor, maar ik zie ook vaak grind. Het is maar net wat JIJ mooi vind, want het is jouw aquarium. Wel als je panda's wilt dan moet het grind niet scherp zijn en zand is altijd prettiger voor ze. Ze spoelen ook de kieuwen met zand.
Voedingsbodem heb ik zelf niet ivm. de garnalen. Maar vroeger wel gehad, nooit problemen mee gehad.
Ik stop er nu gewoon kleibolletjes bij de planten die dat nodig hebben.

Maar wat ik zeg, er zijn meerdere kanten van het verhaal en het is altijd nog een kwestie van wat jij wilt. Wij kunnen alleen maar advies geven.
Een totale ramp zie ik nog niet gebeuren.
Maar het is nu makkelijker om de bodem nog te gaan vervangen dan later :)

Oke. Ja dan laat ik naar mijn voorkeur het grind en voedingsbodem er wel inliggen. Wel haal ik volgens jullie advies de linkse plant eruit en de witte steen.
Naar aanraden van bertez koop ik morgen nog die planten soorten.
 
Wel nog even testen of het niet scherp is. Als je corydoras wilt... scherp grind kan dus niet. Dat beschadigd de baarddraden van deze vissen.
 
Oke bedankt!
 
hoi michaelke, welkom op het forum. goed dat je je zo goed door de forumleden laat voorlichten. Heel veel succes met je bakkie, het ziet er al best leuk uit!
 

Terug
Bovenaan