Nieuw Aquarium


JeetD

New member
Lid geworden
11 september 2018
Berichten
3
Leeftijd
51
Hallo allemaal, een nieuw lid hier. Na een paar jaar een cichlidenbak te hebben gehad, ga ik over op een planten bak. (Zie foto). Hij draait nu zo’n twee en halve week en er begint al wat te groeien. Maar mijn Cobomba houdt gele toppen en de rode planten doen het alleen nog aan de zijkant. In het midden zat er één in de stroming en geheel versnotterd. Ik heb een eheim prof. 3, op een 1 meter bak. Ik gebruik nu nog Easy-Carbo, Profito en sinds een paar dagen Easy Ferro. De water waardes hadden gisteren bij de dierenwinkel allemaal de juiste waardes. Ik ga morgen een kleine Ancistrus van 4 cm toevoegen.
Kunnen jullie, degene met meer ervaring dan ik, een reactie geven? Alles is meegenomen.
Groet Jethro
 
Zal het nog een keer proberen.

2EA4A50A-36E6-4B46-A256-34D20B6C2D2B.jpeg
 
WElkom , jeed. Ik ga morgen een kleine Ancistrus van 4 cm toevoegen. ??

Zijn je waterwaarden dan al goed?
 
Ja, Bertus. Totaal geen vervuiling wat No3. Ph 6, 8 en Kh en Gh binnen de marge. Na een week vanaf morgen ga ik wat guppen toevoegen. Eerst meten natuurlijk.
 
Welkom op het forum.


Ben je compleet nieuw opgestart. Of heb je een doorstart gemaakt met ingedraaid filtermateriaal?

Ik vind 2,5 week wel wat krap voor vissen.

Tevens zou ik een ancistrus (oa vis met zuignap) pas veel later inzetten. Deze vissen eten aufwuchs, dat zijn organismen tussen de algen. Soort biofilm.

In een pas opgestarte bak is er te weinig te eten voor die vissen. Vooral als deze ook nog niet gewend is aan droogvoer.
 
Ben je compleet nieuw opgestart. Of heb je een doorstart gemaakt met ingedraaid filtermateriaal?

Ik vind 2,5 week wel wat krap voor vissen.

Ik heb mijn filter twee weken uit gehad en leeg laten lopen. Na mijn vakantie weer gevuld. Wel heb ik van mijn kweekbak het filtersponsje uitgeknepen in de bak.
 
Ik heb zelf onlangs een bakje opgestart. Met aquariumwater en een uitgeknepen spons.

De nitrietpiek had ik al na 7 dagen en na 14 was deze over.

Maar dat heb ik ook dagelijks gemeten. Dus heb zelf ook na 2,5 weken vissen erin gedaan.
Maar goed, ik heb dat echt gemeten. En heb genoeg ervaring. Dus het ging goed.

Maar ik ga hier voorzichtig in zijn. Dus advies is echt minimum 3 weken. Mits je echt gemeten hebt dat nitriet piek over is.
 
Ja deze is echt over, maar zoals bij alles: megen is weten. Dus als het morgen niet goed is gewoon even wachten. Het verkoop adres is hie
 
Welkom JeetD,

Je kunt trouwens via de "bewerk" knop je post nog een zeer zeer zeeeer korte tijd aanpassen. :)sorry:)

Je kunt overwegen om even 5 dagen achter elkaar te meten. Dan heb je niet enkel een waterwaarde maar ook meteen het verloop. Stel dat je nu goed zit kwa No2, maar morgen is het iets meer.. en overmorgen nog iets meer...
Een paar tests achter elkaar doen geeft wat meer info.

Succes!
 
Hoi World Citizen,

Dat is een goeie tip. Inderdaad, de vorige test was een moment opname. Ik ga zeker nog een paar keer testen. Thnx
 
Kon het niet laten nog een keer te meten. Nitriet nagenoeg 0, nitraat 20, GH 8, chloor 0, ph 7,2. Alleen kh is wat aan de hoge kant tussen 15 en 20. Ga morgen wat regenwater toevoegen en daarna nog een keer meten
 
Bedankt Botia. Dat krijg je als je cichliden gewend bent en geen ervaring hebt met planten. Goed maar dat ik member ben geworden. Heb ze gekocht bij E.F. waar hij submers stond. Vreemd dat ze deze verkopen als aquariumplant. Moet ik die dan er uithalen of laten zitten. Ik heb gemerkt dat plant die in de stroming stond het heel snel begaf, maar aan de zijkant waar het water iets minder hard de de bladeren beweegt, ze het nog (wel) doen. Sterker nog, die hebben al jonge blaadjes.
Trouwens test gedaan met Tetra strips 6 in 1
 
Wel, vandaag weer getest en alles goed. Alleen de ph is 6,4. Prima voor een ancistrus. De kh waarde van gisteren leek hoog maar het stripje was waarschijnlijk wat doorgelopen. Om 8 uur afspraak om de algemener op te halen. Vraag: heeft. Of iemand ervaring wat het plaatsen en wennen gaat bij deze vis?
 
Wat mijn grootste zorg is aangaande je algeneter, dat er heel veel mensen een pleco verkopen als ancistrus, het nadeel daarvan is dat een pleco 40 cm kan worden en een acistrus hooguit 14 cm, dus lees je goed in wat het verschil is.

Overwennen zijn voornamelijk de andere bacteriecultuur waar vissen aan moeten wennen, dus gewoon eerst de vis met het transportwater in een plastic bakje doen en dat laten drijven in het aquarium zodat de vis weer op temperatuur kan komen, en pas DAARNA ga je water uit het aquarium toevoegen aan het plastic bakje (kleine scheutjes per 15 minuten ongeveer), als je d evis loslaat in het aquarium, zorg ervoor dat je het water uit het plastic bakje niet leegkiept in je aquarium, dit ter voorkoming van eventuele ziekteverspreiding, nare bacterien en ander ongewenst spul in je bak te krijgen.
 
Wel, vandaag weer getest en alles goed. Alleen de ph is 6,4. Prima voor een ancistrus. De kh waarde van gisteren leek hoog maar het stripje was waarschijnlijk wat doorgelopen. Om 8 uur afspraak om de algemener op te halen. Vraag: heeft. Of iemand ervaring wat het plaatsen en wennen gaat bij deze vis?

Die bak is nog niet geschikt voor een algeneter. Zit nog niets in.. .Mar , doe wat je wilt. Neem dan wel voer mee.
 
Hij zwemt heerlijk rond en knabbelt lekker overal aan. Trouwens ook kienhout genoeg uit mijn oude bak en een stuk komkommer. Morgen wat tabletten halen.
nicolientje nog bedankt. Heb het zo gedaan. Trouwens het is een Ancistrus dolichopterus
 

Terug
Bovenaan