Nieuw aquarium, welke bodem


Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
550
Leeftijd
36
Ik ga een nieuw aquarium opstarten. Nu heb ik op automatische piloot de zwarte garnalenkies van Dennerle weer genomen. 0,7-1,2mm

Maar hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Of hebben jullie iets anders waar je heel tevreden mee bent?

Bewoners worden dus garnalen en ringbandsnoekjes waarschijnlijk.
 
Voor caridina garnalen heb je een ph verlagende bodem nodig en deze garnalenkies verlaagd de ph niet geloof ik.

Ik heb wel hier rode Bloody Mary garnalen ( neo caridina ) op een zwarte bodem en die komen daar mooi op uit , dus daar zou je ook aan kunnen denken.:)
Met ringbandsnoekjes heb ik geen ervaring.
 
Voor caridina garnalen heb je een ph verlagende bodem nodig en deze garnalenkies verlaagd de ph niet geloof

Ik heb wel hier rode Bloody Mary garnalen ( neo caridina ) op een zwarte bodem en die komen daar mooi op uit , dus daar zou je ook aan kunnen denken.:)
Met ringbandsnoekjes heb ik geen ervaring.
Dat weet ik ja, citroengarnalen worden het. Dus die hebben dat niet nodig als het goed is.
 
Ringbandsnoekjes zijn oppervlaktevissen, die hebben niet veel boodschap aan de bodem.
 
Ringbandsnoekjes zijn oppervlaktevissen, die hebben niet veel boodschap aan de bodem.
Oké nou ik wist het dus niet precies… vandaar de vraag. Gelezen dat sommige vissen wel eisen stellen aan het soort bodem. Ik ben nog een beginneling eigenlijk… Min of meer
 
Ik blijf maar tobben over hoe ik het nu moet aanpakken. Oude aquarium draait nog met oude filter en een tak erin…

En drie babygarnalen.

Die moet van de zuil af zodat ik de nieuwe kan vullen. Maar ik moet eerst de bodem spoelen enzo. En dan moet ik dat filter ergens laten als ik die oude leeg maak tot de nieuwe vol is…. error in mijn hoofd zie er nu erg tegenop…
 
Alleen drie achtergebleven baby garnalen
 
Das niet veel:DD je had meer garnalen maar die zijn er al uit? Waar heb je die nu?
 
Das niet veel:DD je had meer garnalen maar die zijn er al uit? Waar heb je die nu?
Ik heb ze weggeven. Dat leek me makkelijker met het wisselen van de bak. En wilde van de gelegenheid gebruik maken om over te gaan op een andere kleur ook. Daarbij was ik bang dat mijn bak lek was dus zekere voor het onzekere genomen…
 
Weet niet of je de drie minigarnalen wilt redden? Dan zou ik deze bak grotendeels leeg halen qua water en verplaatsen (als dat lukt qua gewicht) en tijdelijk op andere plek zetten en weer wat water in doen.
Kun je rustig met je nieuwe bak beginnen.
 
Oké ik denk als er een paar cm water in zit dat het wel gaat. Maar dan zit er geen pomp meer in. Maar garnalen maken toch niet zoveel rommel denk ik…

Die moet eigenlijk zsm in de nieuwe. Moet je een nieuw aquarium eigenlijk schoonmaken aan de binnenzijde? Of is omspoelen genoeg….
 
het filter gaat in de nieuwe bak begrijp ik. Als je het oude aquarium weer (redelijk) vult kjnnen de garnaaltjes daar wel eventjes in zitten hoor. Kun je ze er binnenkort in alle rust proberen uit te halen.
Ik vul een nieuw aquarium altijd, laat hem een nachtje staan (ook om te kijken of ie niet lek is) en haal hem volgende dag weer leeg. Is ie ook gelijk "schoongemaakt".
 

Terug
Bovenaan