Nieuw aquarium/visbestand


Tino

Active member
Lid geworden
12 oktober 2023
Berichten
29
Leeftijd
37
Goedemorgen,

Zelf doe ik veel in de hengelsport en heb vroeger wel eens een aquarium gehad met karpertjes. Na hele lange tijd (en inmiddels jonge kinderen), wilt de kleine een aquarium hebben.

Ben dus op zoek naar een nieuw aquarium voor wat visjes. Vereiste:
- Niet al te grote bak voor eventueel naast de tv oid
- Makkelijk in onderhoud
- Ruimte voor wat (kleinere) vissen.
- Eventueel tropische visjes.
- Welke vissen?
- Welke planten?
- Bak moet er enigszins nog netjes uit zien / in een interieur passen.
- Lamp moet snachts uit kunnen.

Alvast bedankt voor jullie input!

Als ik wat mis, hoor ik het graag.
 
Ik heb de Aquatlanis led gehad van 60cm en dat is best een leuk bakje maar de bijgeleverde binnenfilter vindt ik groot en had die vervangen door een Aquafloq100.
Bak heeft led en je kan met een tijdklokje dat prima regelen.
Als je niet met co2 gaat werken zou ik wat makkelijke planten nemen zoals Crypto s, Echino s en bv wat snelgroeiers als Hoornblad.
 
Lamp 's nachts uit is een must, anders kom je om in de algen, maar een simpele schakelklok van DHZ zaak is daar prima geschikt voor. Verder is een bak qua formaat voor naast de tv een nogal subjectief iets: de mijne is 2m.

Verder is er zo ongelooflijk veel keuze, dat je beter een beetje aangeeft wat jij en/of de kleine leuke visjes vindt en hoeveel ruimte er naast de tv daadwerkelijk beschikbaar is.

Hoe dan ook moet je bak ongeveer 4 weken indraaien, dus je kunt alvast eens googlen op aquarium indraaien.

En misschien eens een keer door een aquariumzaak wandelen om te kijken wat je leuk vindt? LET OP; KOOP NOG NIETS!!! Het kennisniveau in heel veel aquariumzaken bedroevend, eerst zelf hier op het forum uitzoeken of iets wel of niet kan!!
 
Waarom wil de kleine een aquarium? Wat heeft hij of zij aangegeven leuk te vinden? Dan kun je dat ook meenemen, indien haalbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tino
Ik heb de Aquatlanis led gehad van 60cm en dat is best een leuk bakje maar de bijgeleverde binnenfilter vindt ik groot en had die vervangen door een Aquafloq100.
Bak heeft led en je kan met een tijdklokje dat prima regelen.
Als je niet met co2 gaat werken zou ik wat makkelijke planten nemen zoals Crypto s, Echino s en bv wat snelgroeiers als Hoornblad.
Ga het verder in het begin inderdaad niet te spannend maken. Dus verder geen CO2 oid. Die bakken van Aqualantis zijn niet de goedkoopste als ik het zo zie ;-)
 
Lamp 's nachts uit is een must, anders kom je om in de algen, maar een simpele schakelklok van DHZ zaak is daar prima geschikt voor. Verder is een bak qua formaat voor naast de tv een nogal subjectief iets: de mijne is 2m.

Verder is er zo ongelofelijk keuze, dat je beter een beetje aangeeft wat jij en/of de kleine leuke visjes vindt en hoeveel ruimte er naast de tv daadwerkelijk beschikbaar is.

Hoe dan ook moet je bak ongeveer 4 weken indraaien, dus je kunt alvast eens googlen op aquarium indraaien.

En misschien eens een keer door een aquariumzaak wandelen om te kijken wat je leuk vindt? LET OP; KOOP NOG NIETS!!! Het kennisniveau in heel veel aquariumzaken bedroevend, eerst zelf hier op het forum uitzoeken of iets wel of niet kan!!
Dacht zelf aan iets van een bak van 50/60cm in de breedte. Te klein is ook niet alles denk ik, als je nog kleiner zal gaan?

De kleine meid vind kleurrijke visjes wel leuk. Eigenlijk alles wel denk ik als het eenmaal erin zit ;-) Maar kleuren doen het altijd goed uiteraard.

Goede tip mbt de aquariumzaken.
 
Waarom wil de kleine een aquarium? Wat heeft hij of zij aangegeven leuk te vinden? Dan kun je dat ook meenemen, indien haalbaar.
Dat is niet zo spannend. Voornamelijk kleurrijke visjes ;-)!
 
Ga het verder in het begin inderdaad niet te spannend maken. Dus verder geen CO2 oid. Die bakken van Aqualantis zijn niet de goedkoopste als ik het zo zie ;-)
De bak die ik bedoel in compleet rond de 89 euro bij Hornbach maar veel goedkoper kom je niet voor een 60cm.

 
  • Leuk
Waarderingen: Tino
De bak die ik bedoel in compleet rond de 89 euro bij Hornbach maar veel goedkoper kom je niet voor een 60cm.

Dat zal ook prima zijn qua prijs. Ze zijn iig niet heel tevreden met filter etc lees ik zo ;-)
 
Duidelijk!

inderdaad een informatief filmpje. Eigenlijk wat ik zo lees is een bak van minstens 60L wel een vereiste?

Zijn jullie bekend met die bakken van Superfish?
 
Duidelijk!

inderdaad een informatief filmpje. Eigenlijk wat ik zo lees is een bak van minstens 60L wel een vereiste?

Zijn jullie bekend met die bakken van Superfish?

60cm is wel een beetje de bodemgrens voor veel visjes ja. Superfish is een budgetmerk met bijbehorende kwaliteit, ik ben er zelf geen fan van. Ik zou dan nog eerder voor Juwel, of liever nog voor Aquatlantis, Akvastabil of Eheim gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tino
Je kunt ook een bak bij de hornbach halen. Die is dan kaal. Daar kun je zelf een lamp en filter bij kiezen. Daarmee kun je de lamp aanpassen aan het plantenbestand en het filter aan het vissenbestand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tino
Pas even op met guppen en platy's!
Ze kunnen nogal enthousiast kweken, en dan zit je binnen de kortste keren met een heleboel kleine guppen die je niet kwijt kunt. Dan zijn er een paar manieren om die overbevolking tegen te gaan: een vis erbij zetten die graag een gupje snoept, of jonkies euthanaseren, maar dat vindt de kleine dan waarschijnlijk niet zo geweldig, Of alleen mannetjes en of dat wenselijk is uit oogpunt van dierenwelzijn, is een discussiepunt.
 
Behalve de eigenschap om als konijnen te fokken, zijn ze verder wel heel leuk. Ook voor kinderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tino
Dat is eigenlijk een bak voor aquascape met eventueel wat garnalen erin. Voor vissen is die gewoon erg klein. Sorry.
 
Ja, of je moet echt met nanovisjes bezig, maar daar weet ik niet genoeg vanaf of deze bak daar mogelijk net voor geschikt is.
 
Durf het zo niet te zeggen ;-). Het concept van de bak vond ik wel grappig.

Maar als deze sowieso niet geschikt is, kijk ik verder hoor. Maar zag ze voorbij komen.
 
Geen handig formaat idd, en zie op reddit regelmatig zulke bakjes tegenkomen waarbij er iets mankeert aan het glas, ik zou er zelf geen water in laten lopen 😊
 
Er zijn twee manieren om een aquarium te kiezen: je kijkt naar de maximaal haalbare bak (financieel en/of qua grootte) of je kijkt naar de vissen die je graag wilt en zoekt daar een bak bij.

Het komt regelmatig voor dat mensen een bak gekocht hebben en er dan achter komen dat de vissen (en/of planten) die ze eigenlijk graag zouden willen, niet in hun bak passen. waarna ze vervolgens alsnog toch een grotere bak aanschaffen, met alle extra kosten van dien.
Ook de vraag wat voor soort inrichting je wilt is van belang: wil je mooie en lastige planten of ga je voor makkelijke planten? Daar hangt vanaf wat voor lamp je erboven wilt. Met de standaardJuwel verlichting is het bijvoorbeeld een uitdaging om je planten mooi te houden en je bak algenvrij.

Je moet natuurlijk zelf de keuze maken,maar ik geef je dit wel even als overweging mee.
 
Er zijn twee manieren om een aquarium te kiezen: je kijkt naar de maximaal haalbare bak (financieel en/of qua grootte) of je kijkt naar de vissen die je graag wilt en zoekt daar een bak bij.

Het komt regelmatig voor dat mensen een bak gekocht hebben en er dan achter komen dat de vissen (en/of planten) die ze eigenlijk graag zouden willen, niet in hun bak passen. waarna ze vervolgens alsnog toch een grotere bak aanschaffen, met alle extra kosten van dien.
Ook de vraag wat voor soort inrichting je wilt is van belang: wil je mooie en lastige planten of ga je voor makkelijke planten? Daar hangt vanaf wat voor lamp je erboven wilt. Met de standaardJuwel verlichting is het bijvoorbeeld een uitdaging om je planten mooi te houden en je bak algenvrij.

Je moet natuurlijk zelf de keuze maken,maar ik geef je dit wel even als overweging mee.
Bak zal qua lengte iets van 60cm worden. Qua prijs maakt het niet enorm veel uit, als deze maar betrouwbaar en goed is. Gewoon een goed en strak bakje!

Liefst een bak waar niet enorm veel onderhoud aan gedaan hoeft te worden, met tropische visjes, waarbij filter, pomp en dergelijke gewoon prima werken.

Zat te denken aan guppy's/ Tetra vissen en daarbij behorende planten (tips?)

Alvast bedankt!
 
Het is zoals Lydia zegt. Voor de visjes die je kiest, ik lees dat je geen moeilijke visjes wilt, maken de planten niet uit. Ik zou dan voor wat makkelijkere planten gaan. Moeilijke planten hebben een behoorlijk wensenlijstje en dan moet je mogelijk ook aan de co2. Makkelijke planten hebben een kleiner wensenlijstje en doen het ook met wat minder lumen verlichting en co2.
Terwijl je dan ook een mooie beplante bak kan hebben. Ik zou plantjes wel bijvoeden met kleibolletjes en vloeibare voeding, bijv de complete van aquariumbemesting.nl. Die verkopen ook klei om kleibolletjes te maken. Ook meteen leuk om samen met een kind te doen. Dan heb je ook geen hele voedingsbodem nodig.

 
Voor een 60 cm zijn vuurtetra’s misschien wel leuk. Blijven wat kleiner dan de karninaaltetra, zodat je een mooi groepje kan huisvesten. Ik vind ze ook wel sterk.
 
Je kunt ook eens bij rasborara galaxy of andere danio soortjes kijken. Ik vind dat persoonlijk één van de mooiste kleinere visjes!
 
Die zijn ook leuk. Ik zou wel opletten bij danio’s hoe groot ze worden. Danio’s waarderen zwemruimte en zijn soms erg druk.
 
Het is zoals Lydia zegt. Voor de visjes die je kiest, ik lees dat je geen moeilijke visjes wilt, maken de planten niet uit. Ik zou dan voor wat makkelijkere planten gaan. Moeilijke planten hebben een behoorlijk wensenlijstje en dan moet je mogelijk ook aan de co2. Makkelijke planten hebben een kleiner wensenlijstje en doen het ook met wat minder lumen verlichting en co2.
Terwijl je dan ook een mooie beplante bak kan hebben. Ik zou plantjes wel bijvoeden met kleibolletjes en vloeibare voeding, bijv de complete van aquariumbemesting.nl. Die verkopen ook klei om kleibolletjes te maken. Ook meteen leuk om samen met een kind te doen. Dan heb je ook geen hele voedingsbodem nodig.


Dank!

Qua planten hoeft het dan niet zo bijzonder te zijn. Mooi zo. Welke planten zal je adviseren in deze?

Denk ook niet dat je er enorm veel van hoeft te hebben? Die balletjes hoeven ook maar één keer per jaar toegevoegd te worden lees ik.
 
Dan nog even over de visjes.

Hoeveel kunnen/is verantwoord in zo'n bak?

Die Danio/ Galaxy visjes zijn inderdaad erg leuk!

Dus iets van een populatie van:
- Guppies
- tetras
-Danio / Galaxy

Iemand daarvoor nog een tip voor een goede bak van 60cm hiervoor?

Dank!
 
En nog iets van grind oid?
 

Terug
Bovenaan