(Nieuw?) aquarium van/voor Esthersvisjes


Esthersvisjes

Well-known member
Lid geworden
14 augustus 2016
Berichten
1,845
Zoals jullie gemerkt hebben ligt het een beetje stil met dit aquarium. Omdat ik die cladophora alg in mijn aquarium had heb ik de bak leeggehaald vorig jaar en omdat ik merkte dat de kast verzakte heb ik besloten om een andere kast te bouwen, maar door omstandigheden komt daar eigenlijk helemaal niets van. Ik heb de balken gezaagd, ben de gaten aan het boren voor de deuvels, maar het schiet allemaal niet op omdat ik met handgereedschap werk en geen ruimte heb om dat te doen. Alles moet buiten en dat begint nu pas weer een beetje prettig te worden, kortom het heeft de laatste 3 maanden stil gelegen.
Gisteren was mijn verjaardag en omdat ik 50 werd heb ik best een hoop geld gekregen. (Jeej! :D) Met wat ik nog had liggen van vorige verjaardagen heb ik ruim 400 euro.
Ik overweeg nu eigenlijk om een kast te laten maken, maar aangezien dat dan best een investering wordt wil ik het dan meteen goed doen en dan ook een ander aquarium kopen, in een iets grotere maat.
Ik vind dit een supermooi aquarium, de kubus die ik ooit van Plankje/Carlijn overnam, maar ik worstelde altijd een beetje met de hoogte, het aquarium is 50x40x45. Op de een of andere manier had ik last van die hoogte en kreeg ik de inrichting nooit naar mijn tevredenheid in balans. Het is een Diamond aquarium, dus de kwaliteit is echt geweldig mooi.
Ik overweeg nu een aquarium van 60x40x40 te kopen of te laten maken. Ik zie wel redelijk betaalbare aquariums in die maat, maar dat is dan gewoon een kale bak. Ik zag ook dat je van die haakjes kan kopen van ADA om een dekruit op te leggen, dus dat is een optie om dat erbij te kopen. Want gezien mijn ervaring met springende vissen wil ik wel een dekruit.
En in de merkaquariums zie ik de laatste jaren voornamelijk aquariums waarvan de hoogte groter is dan de diepte/breedte, maar dat vind ik dus niet mooi, dus die vallen voor mij af. Flauw he. Ik heb gekeken naar de Juwel Lido 120 onderkast. Heeft iemand daar ervaringen mee?
Ik zal dit ook maar kopieren naar het aquarium/meubel topic. (Bij deze.) Ik hoop dat jullie met me mee zouden willen denken. Ik wil nu eens goed overwogen een keuze maken en niet een snelle keuze maken waarvan ik dan later weer denk, had ik maar dit of had ik maar dat. :D
 
Laatst bewerkt:
Ik zou een offerte vragen bij een aquariumbouwer wat het kost een complete set naar wens te laten maken, en dan kijken wat jij mooi vind wat bij je inrichting past, een stijgerhouten meubel of een frame van stijgerbuizen bijv., of misschien vind je het wel mooi om je meubel te bekleden met laminaat, eigenlijk kan je het zo gek niet verzinnen of het is te maken. Bedenk wel dat bij metalen frames er een fiks prijskaartje aanhangt want metaal is niet goedkoop. Maar op mp zie ik ook geregeld adverteerders die frames inelkaar lassen voor je
 
Ik heb inmiddels een offert bij Aquaja aangevraagd. (Brace for impact, haha!)
 
Ik denk ook na over de optie om een kast te (laten) maken waar het aquarium invalt, zodat er 5 cm van de onderkant afgaat, optisch gezien. Dus dat is ook een mogelijkheid. Ik vind het zo lastig! Als geld geen optie was, was er geen probleem, maar nu is het toch steeds zoeken naar wat kan, zo jammer, maar het is niet anders.
Ik ga nu een offerte vragen voor een kast bij een bevriende keukenbouwer, kijken wat dat zou kosten. In twee maten, eentje voor de kubus die ik nu heb en eentje voor een aquarium van 60 cm.
 
Ik heb inmiddels een offert bij Aquaja aangevraagd. (Brace for impact, haha!)
Zou ik niet bij laten maken, je leest er geen goede recenties over, kun je beter bij Van Wolferen je bak laten maken https://www.aquariavanwolferen.nl/# (hebben wij op 1 bak na, al onze bakken vandaan naar volle tevredenheid)
 
Daar heb ik nu ook een offerte ingediend, ben benieuwd!
 
Antwoord van Aquaja, het moet via een tussenpersoon, dus dat gaan we dan maar doen.
 
zal wel duur zijn. ik heb laatst een cirkel zaag gehaald (50euro) das heel handig voor zulke projecten
 
Nee, want daarvan is de hoogte groter dan de diepte, dat valt dus af zoals ik al schreef. ;)
 
zal wel duur zijn. ik heb laatst een cirkel zaag gehaald (50euro) das heel handig voor zulke projecten
Ja, heb ik ook overwogen inderdaad. Of huren, kan ook. Ik wacht eerst de offertes maar eens af.
 
Ik heb ook gekeken naar ILA, 60x40x40 kost 174,90 bij Azaqua, daar dan van die dragertjes op van ADA voor een dekruit is misschien ook een optie.
Offerte voor twee modellen kastjes zijn ook aangevraagd. Nu nog dat emmertje geduld ergens vandaan toveren. :D
 
Helaas mailtje van het bedrijf, kastjes beginnen ze niet aan. Voor mijn moeder hebben ze wel verschillende kastjes gemaakt, maar voor mij doen ze het niet. Ergens moeten ze een grens trekken natuurlijk.
Ik heb op de site van de Gamma en de Karwei gekeken, die gebruiken blijkbaar hetzelfde bedrijf om gezaagd plaatmateriaal te regelen. In ieder geval is daar nu meer keuze dan toen ik daar een paar maanden geleden keek, dus ik heb even wat prijzen vergeleken van verschillende diktes plaatmateriaal. Het is duur, maar 40 mm Okoumé is natuurlijk een optie. Hoef ik geen houten frame te maken en het alleen maar in elkaar te lijmen. Ik heb nog een koekjesmachine liggen en een doos koekjes. Lijmtangen heb ik ook, dus dat kan allemaal wel gelukkig.
Verder nog niets gehoord van mijn andere offertes. Hoop wel dat dat niet te lang duurt.
 
Ik heb voor mijn onderkast alles op de millimeter (gratis) laten zagen bij de bouwmarkt, en thuis alles in elkaar gelijmd en geschroefd.
Ik heb 18 mm gegrond mdf gebruikt voor mijn onderkast, dat is een stuk goedkoper dan okoume, en meer dan sterk genoeg voor een klein aquarium!
Je moet er natuurlijk wel even een goede verflaag opzetten zodat het wat beter tegen water kan.
Hopelijk ken je een zzp-er die nu nog bij een groothandel terecht kan om hout te kopen en op maat te laten zagen. (ik heb geen idee of je nu als particulier nog gratis hout op maat kan laten zagen bij de bouwmarkt)
 
Ik heb voor mijn onderkast alles op de millimeter (gratis) laten zagen bij de bouwmarkt, en thuis alles in elkaar gelijmd en geschroefd.
Ik heb 18 mm gegrond mdf gebruikt voor mijn onderkast, dat is een stuk goedkoper dan okoume, en meer dan sterk genoeg voor een klein aquarium!
Je moet er natuurlijk wel even een goede verflaag opzetten zodat het wat beter tegen water kan.
Hopelijk ken je een zzp-er die nu nog bij een groothandel terecht kan om hout te kopen en op maat te laten zagen. (ik heb geen idee of je nu als particulier nog gratis hout op maat kan laten zagen bij de bouwmarkt)
Je kan gewoon gezaagd plaatmateriaal online bestellen gelukkig. En dan kan je het afhalen.
Mijn kastje is van 18 mm multiplex, maar het zakt naar links, dat is een van de redenen dat mijn aquarium nu leeg staat en ik een andere kast wil van dikker materiaal.
Ik heb de diktes afgetekend op het kastje en de 28 mm van het massieve vuren ziet er ook prima uit in verhouding. En dat is ook nog eens een stuk goedkoper. Dus als ik dit aquarium hou bestel ik dat.

Nu nog wachten op de offertes bij de aquariumbouwers, ik hoop dat dat niet te lang duurt.
 
https://www.blue-lagoon.nl/doe-het-zelf/stellingbouw hier bouw ik een stelling mee kun je ook een meubel van make en dan platen tegen aan plakken kun je ook die verhoging doen bij je bodem rond je bak zit dit ook met me buurman te overwegen die is ook opzoek naar een meubel
Oh, dat is mooi spul! Ik ken dit niet, bedankt voor de tip! Dan kan je het bekleden met dun plaatmateriaal inderdaad. Ik neem het mee in de vergelijking, dank je wel!
 
Inmiddels gesproken met Leo van Wolferen. Zo'n klein bakje is natuurlijk relatief duur als je het laat maken, inclusief meubel. Ik heb dus ook bij Aquaja de offerteaanvraag ingetrokken, want dat zal op hetzelfde uitkomen.
Ik ga dus zelf een meubel maken, alsnog. Nu is de keuze alleen, hou ik de kubus of koop ik een ander aquarium....
 

Terug
Bovenaan