Nieuw Aquarium ( RIO 240 120X41X55 )


Goedemiddag Iedereen,



We zijn weer even verder en het aquarium staat nu sinds 30.12.22 ( bijna 7wkn ) en sinds 24.01 ( 3wkn ) sinds enige waterwissel / toevoegingen. Tot op heden hebben we nog geen Ammoniak gemeten maar we meten wel wat Nitriet maar geen nitraat. Voor de rest draait het aquarium lekker, de meeste alg is weg en de planten groeien goed. Denken jullie dat het aquarium klaar is voor de eerste vissen?


Ook was ik benieuwd wat jullie van ons vissen bestand vinden wat we bedacht hebben šŸ˜Š :



12 Vuurzalmpjes // Hyphessobrycon amandae

15 Dwerg Pantsermeerval // Corydoras Habrosus

8 Caridina Japonica garnalen

8 Zilver Bijlzalm // Gasteropelecus sternicla


En dan twijfelen we over 4 Trichopsis pumila // Dwergknorgoerami, wat denken jullie van deze vis?

En misschien nog 8 fantoomzalmpjes maar dat is afhankelijk van hoe het aquarium draait over een paar maanden.
 

Bijlagen

  • 20230212_143610.jpg
    20230212_143610.jpg
    308.1 KB · Weergaven: 71
  • 20230212_143630.jpg
    20230212_143630.jpg
    276.1 KB · Weergaven: 70
  • 20230212_143413.jpg
    20230212_143413.jpg
    295.5 KB · Weergaven: 71
Dat ziet er mooi uit.(y)
Wat is dat voor drijfplant als ik vragen mag?
 
Dat ziet er mooi uit.(y)
Wat is dat voor drijfplant als ik vragen mag?

zeker! Tropica Salvinia Auriculata, groeit super goed! heb de eerste lading al moeten verwijderen. Begonnen met 10cm2 en de hele bak zat al vol.

 
Goedemiddag Iedereen,



We zijn weer even verder en het aquarium staat nu sinds 30.12.22 ( bijna 7wkn ) en sinds 24.01 ( 3wkn ) sinds enige waterwissel / toevoegingen. Tot op heden hebben we nog geen Ammoniak gemeten maar we meten wel wat Nitriet maar geen nitraat. Voor de rest draait het aquarium lekker, de meeste alg is weg en de planten groeien goed. Denken jullie dat het aquarium klaar is voor de eerste vissen?
Zolang je nog nitriet meet, moet je nog geen vissen toevoegen. Je planten gaan nitraat nodig hebben, al komt er door de vissen wel wat in het water. Toch even in de gaten houden of je moet toevoegen.
 
Goedemiddag Iedereen,



We zijn weer even verder en het aquarium staat nu sinds 30.12.22 ( bijna 7wkn ) en sinds 24.01 ( 3wkn ) sinds enige waterwissel / toevoegingen. Tot op heden hebben we nog geen Ammoniak gemeten maar we meten wel wat Nitriet maar geen nitraat. Voor de rest draait het aquarium lekker, de meeste alg is weg en de planten groeien goed. Denken jullie dat het aquarium klaar is voor de eerste vissen?


Ook was ik benieuwd wat jullie van ons vissen bestand vinden wat we bedacht hebben šŸ˜Š :



12 Vuurzalmpjes // Hyphessobrycon amandae

15 Dwerg Pantsermeerval // Corydoras Habrosus

8 Caridina Japonica garnalen

8 Zilver Bijlzalm // Gasteropelecus sternicla


En dan twijfelen we over 4 Trichopsis pumila // Dwergknorgoerami, wat denken jullie van deze vis?

En misschien nog 8 fantoomzalmpjes maar dat is afhankelijk van hoe het aquarium draait over een paar maanden.
Moet wel lukken, met zulke kleine vissen Hier hebben we zo'n 55 vissen in een vivaline 240. Alles met een max lengte =<5 cm. Zorg wel dat je een sterk filter hebt.
Fantoomzalm zou een leuke toevoeging moeten zijn. Ik zou ook overwegen aantallen vuurzalmpjes en dan de knorgoerami's opdrijven.
Knorgoerami wel uitkijken dat je je aquarium niet in de slaapkamer hebt staan ;-) .
 
Goede avond iedereen,

Even een vraagje over de water verversen en water waardes.

Om te beginnen met, moet je water verwisselen als je geen No2, No3 en Ammoniak meet? Of kan je het dan gewoon laten voor wat het is of heeft het voordelen om toch water wisselen?

We hebben nu de volgende water waardes ( nu 2 weken stabiel zonder water wissels ) in onze 240L Juwel

Nh = 0
No2 = 0
No3 = 0
Po4 = 0
Ph = 7
KH = 5
GH = 7

Huidige vissen bestand is
9 marmer bijzalmpjes
12 vuurzalmpjes
12 dwerg corydoras
6 Caridina Japonica garnalen
6 Hemelse Pareldanio

De plantjes groeien goed en ik geloof dat de groene draadalg aan het minderen is dus volgens mij gaan we de goede kant op.

Moeten we nog middeltjes toevoegen of iets aan passen om de water waardes anders te maken?
 

Bijlagen

  • 20230329_202118.jpg
    20230329_202118.jpg
    296.4 KB · Weergaven: 49
Goede avond iedereen,

Even een vraagje over de water verversen en water waardes.

Om te beginnen met, moet je water verwisselen als je geen No2, No3 en Ammoniak meet? Of kan je het dan gewoon laten voor wat het is of heeft het voordelen om toch water wisselen?

We hebben nu de volgende water waardes ( nu 2 weken stabiel zonder water wissels ) in onze 240L Juwel

Nh = 0
No2 = 0
No3 = 0
Po4 = 0
Ph = 7
KH = 5
GH = 7

Huidige vissen bestand is
9 marmer bijzalmpjes
12 vuurzalmpjes
12 dwerg corydoras
6 Caridina Japonica garnalen
6 Hemelse Pareldanio

De plantjes groeien goed en ik geloof dat de groene draadalg aan het minderen is dus volgens mij gaan we de goede kant op.

Moeten we nog middeltjes toevoegen of iets aan passen om de water waardes anders te maken?

Je planten groeien goed zonder nitraat en fosfaat? Welke plantenvoeding voeg je toe?
Groetje !
 
We voegen wel planten vloeibare planten voeding toe, 1x per week 30ml Easy life profito. Moeten we ook fosfaat en nitraat toevoegen? Plantjes groeien goed, zeker de drijf plantjes en de vallisneria

 
We voegen wel planten vloeibare planten voeding toe, 1x per week 30ml Easy life profito. Moeten we ook fosfaat en nitraat toevoegen? Plantjes groeien goed, zeker de drijf plantjes en de vallisneria


Ik denk dat er geen nitraat en fosfaat in die voeding zit en in principe hebben planten dat ook nodig maar waarom veranderen als het goed gaat?
 
Ik heb even gekeken, klopt inderdaad dat er geen fosfaat en nitraat inzit. Het gaat inderdaad volgens mij goed, maar was meer even ter controle daar dat we de hobby nog niet heel lang beoefenen :)
 
Ik heb even gekeken, klopt inderdaad dat er geen fosfaat en nitraat inzit. Het gaat inderdaad volgens mij goed, maar was meer even ter controle daar dat we de hobby nog niet heel lang beoefenen :)
Profito bevat sporenelementen en inderdaad geen nitraat, fosfaat en kalium. Je planten hebben deze stoffen wel nodig en op termijn kan dit ervoor zorgen dat ze stoppen met groeien en/of dat er een toename van alg is.
 
@RensY raad je andere voedingstof aan of losse fosfaat, nitraat & kalium?
 
@RensY raad je andere voedingstof aan of losse fosfaat, nitraat & kalium?

Ik zelf gebruik een AIO zoals van plantenbemesting.nl. Ik voeg toe volgens de EI wat betekent dat je overdoseert en daarom moet je wel elke week minstens 50% van het water verversen.
 
@RensY raad je andere voedingstof aan of losse fosfaat, nitraat & kalium?
Of dat zinvol is hangt af van de waarden in je bak want soms zit er genoeg in je verversingswater en maakt de bak genoeg aan voor de planten maar dat hangt dan ook weer af van de vraag van je planten en de hoeveelheid licht.
Je mag al snel uitgaan van 10 mg nitraat en 1 mg fosfaat.
 

Terug
Bovenaan