Nieuw aquarium + meubel (beginner gezelschapsaquarium)


Nee hoor, de meesten beginnen met een kleine bak.

En schalen binnen de kortste keren op naar een grotere bak. Ik (Wij(?)) doen ons best om je die stap over te laten slaan maar er bestaan altijd uitzonderingen op regels. En ook ik ben van de eigenwijze en soms werkt het zoals ik het wil, en soms niet.
Het is jouw feessie!
 
Probeer maar eens wat, want er zijn ook wel eens mensen zo zat van een klein bakje, en dan heb je al dat gedoe niet in huis gehaald.
 
Ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig hoor en benieuwd naar jullie ervaringen! Waardeer dus ook zeker alle input en tijd die jullie nemen om jullie ervaringen te delen. Denk inderdaad wel dat ik iets kleiner wil beginnen om te kijken of ik het überhaupt wat vindt en dan kan ik daarna de baas (lees: vrouw) overtuigen dat een 200L tank écht heel gaaf is. Ik denk dat als ik daar nu mee kom ze me voor gek verklaard.

En qua visbestand kan er in een 55L/70L aquarium toch best wel wat visjes? Zolang je bij de kleine soorten blijft (tetra's, rasbora's, guppy, garnaaltjes, slakjes, dwerg corydoras etc) zullen er geen 30 zijn maar dat hoeft ook niet
 
Ik heb de dennerle 55 nanocube met een dennerle heater en hoekfilter. Prima set om mee te starten. Heb er wel andere lampen op geplaatst maar dat is omdat ik met intensiteit en kleur wou spelen. Deze heeft een glazen dekselplaat en een egalisatiemat. Al bij al een degelijke kwaliteits startersbak. Heel leuk om mee te beginnen zijn neocaridina garnaaltjes (heb je in alle kleurtjes) en neritina slakken. Een schooltje van 10-15 rasbora brigittae is ook heel leuk.
Omdat de bak ook een redelijke diepte heeft, kan je een mooie scape maken met hout en stenen.
 
Ik heb een lido 120 en die is maar 61cm, maar er zit wel meer volume in waardoor het ook net wat makkelijker in balans te houden is. Ik ben er erg blij mee, maar ook hier al weer een beetje spijt dat ik niet groter ben gegaan
 
Ik heb een lido 120 en die is maar 61cm, maar er zit wel meer volume in waardoor het ook net wat makkelijker in balans te houden is. Ik ben er erg blij mee, maar ook hier al weer een beetje spijt dat ik niet groter ben gegaan
Ja die heb ik ook zien staan en vond ik wel heel mooi en qua afmetingen niet heel veel groter inderdaad. Met name de hoogte en diepte wat scheelt. Misschien toch deze meenemen nog in de vergelijk met de Dennerle 55/70 en kijken wat vrouwlief ervan vindt.
 
ik weet niet wat de experts ervan vinden,maar tetra en guppy lijken me al aan de grote/ zwemmerige kant voor 45l bakje?
 
ik weet niet wat de experts ervan vinden,maar tetra en guppy lijken me al aan de grote/ zwemmerige kant voor 45l bakje?
Maar ik heb het over een 70L bak inmiddels, niet meer een 45..

Iemand ervaring met dit aquarium? Merk heb ik wel genoemd zien worden. Geen idee hoe dit is qua lampen en filter etc.
 
Wat vindt je van zoiets met mooie kast?

Ja is wel mooi maar wordt te groot. Die is 80 breed. Met die Juwel of Ciano van 60 breed maak ik nog kans om de mensen thuis te overtuigen
 
Nog niet bij Sera gekeken? Ik ben de hobby begonnen met een 240 liter bak (120x40x50 cm) omdat men ook tegen mij zei dat een grotere bak beter in balans te houden is en ik had er wel plek voor. Mijn vierde (en tot nu toe laatste en kleinste) bakje is er een van Eheim, 54 liter (60x30x30 cm) als ik mij niet vergis. Geinig bakje, maar ik vind het achteraf toch beperkt. Ik kan er vrijwel geen fatsoenlijke school visjes in houden. Hoeft geen punt te zijn als je soorten kiest die beter niet in een school gehouden kunnen worden.
 
Nee nog niet naar Sera gekeken. Samen met de vrouw even nog online rond gekeken en ons oog laten vallen op dit setje van Oase.
Weet niet of mensen ervaring hebben met het merk maar ga morgen ook even naar Heems (op aanraden van jou Stijn S) op de hoop dat ze hem daar hebben staan. Kunnen we hem even in het echt zien.
 
Nee nog niet naar Sera gekeken. Samen met de vrouw even nog online rond gekeken en ons oog laten vallen op dit setje van Oase.
Weet niet of mensen ervaring hebben met het merk maar ga morgen ook even naar Heems (op aanraden van jou Stijn S) op de hoop dat ze hem daar hebben staan. Kunnen we hem even in het echt zien.
Leuke bak maar ik zou zelf liever dan voor 120 liter gaan zoals die van Aquatlantis want dan heb je meer mogelijkheden en qua prijs verschilt het niet enorm maar de keus is aan jullie natuurlijk.
 
Leuke bak maar ik zou zelf liever dan voor 120 liter gaan zoals die van Aquatlantis want dan heb je meer mogelijkheden en qua prijs verschilt het niet enorm maar de keus is aan jullie natuurlijk.

Mee eens, de oase ziet er stylisch uit maar 75 liter is maar heel weinig en zal je erg beperken, ik snap de afweging om klein te beginnen, maar de hobby is leuker als je wat meer mogelijkheden hebt.
Ik zou ook zeker voor de 120 gaan.
 
Ik heb er ook ervaring mee dat als je klein begint je heel snel toch wat groter wil en dan is het zonde van het geld van je kleine aankoop.
 
75 liter is al bijna dubbel dan de originele 40 liter en daar kan je toch al mooie dingen mee doen. Je moet het bij je partner ook maar verkocht krijgen ;) .En als je een kleinere bak tot een evenwichtig ecologisch biotoop kan maken , zal dat later zeker ook lukken als je naar iets groter gaat. Het is een leerschool en fouten zullen er sowieso gemaakt worden maar dan heb je dit forum nog om je te helpen.
 
75 liter is al bijna dubbel dan de originele 40 liter en daar kan je toch al mooie dingen mee doen
Deels ben ik het er wel mee eens maar ik begon ook met een 60cm en binnen kortste keren moest dat een 80cm worden en dan heb je echt veel meer ruimte en mogelijkheden terwijl het maar 20 cm scheelt en met de hogere Aquatlantis is de bak ook maar net 60cm.
Maar goed het is persoonlijk en die keus is aan de TS.
 
Deels ben ik het er wel mee eens maar ik begon ook met een 60cm en binnen kortste keren moest dat een 80cm worden en dan heb je echt veel meer ruimte en mogelijkheden terwijl het maar 20 cm scheelt en met de hogere Aquatlantis is de bak ook maar net 60cm.
Maar goed het is persoonlijk en die keus is aan de TS.

Ben het er wederom mee eens, hoeveel mensen schalen niet binnen de eerste 6 maanden op...zonde, en hoe fijn is het als je die eerste stap iig kunt overslaan (tot de meter, 1.5 meter en uiteindelijk de 2 meter er toch komt 😋)
 
Ben het er wederom mee eens, hoeveel mensen schalen niet binnen de eerste 6 maanden op...zonde, en hoe fijn is het als je die eerste stap iig kunt overslaan (tot de meter, 1.5 meter en uiteindelijk de 2 meter er toch komt 😋)
Ook dat ben ik weer met je eens over het opschalen en naast geld scheelt het ook weer indraaien:deal:
 
Tip:
 
Tip:
De Juwel was afgevallen vanwege de grote bovenrand (als ik me goed herinner). Maar er zijn inderdaad een heleboel prima tweedehands bakken te koop.
 
@roberto1983 heeft een dennerle cube over (als ik het goed begrepen heb): https://www.aquastorexl.nl/dennerle...pSlTTJ3xTh2tSJcHL1GrB4ZWZdIMQVbhoCFkUQAvD_BwE
Maar dan zijn het dus garnalen en misschien dat we er nog een nanovisje bij weten te verzinnen.
 
Thnx 😊 Het is idd een leuke beginnersbak wel, garnalen maar ook kleine visjes wel, we hebben er 1 mannen gup in met mooie staart, en 2x10 kleine rasbora's, en dat gaat prima 😊
 
Vanochtend even bij Heems geweest. Leuke winkel en goed advies wel gekregen ook! Heb daar een hoop verschillende aquaria kunnen zien (Dennerle, Oase, Juwel, Eheim etc) en de Oase 85 is nog steeds wel een voor de hand liggende optie. Ondanks iedereen zijn aandringen op groter = beter :-D. Wat ik wel ga proberen thuis is om te kijken of de Oase 125 bespreekbaar is. Die is met 70cm precies mooi qua formaat in de hoek waar we hem willen neerzetten en is dan weer net wat groter. Ben heel benieuwd of ik het verkocht krijg haha.
 
Vanochtend even bij Heems geweest. Leuke winkel en goed advies wel gekregen ook! Heb daar een hoop verschillende aquaria kunnen zien (Dennerle, Oase, Juwel, Eheim etc) en de Oase 85 is nog steeds wel een voor de hand liggende optie. Ondanks iedereen zijn aandringen op groter = beter :-D. Wat ik wel ga proberen thuis is om te kijken of de Oase 125 bespreekbaar is. Die is met 70cm precies mooi qua formaat in de hoek waar we hem willen neerzetten en is dan weer net wat groter. Ben heel benieuwd of ik het verkocht krijg haha.

Ja, je moet er ook geen huwelijksperikelen door oplopen 🤣
 
Nee nog niet naar Sera gekeken. Samen met de vrouw even nog online rond gekeken en ons oog laten vallen op dit setje van Oase.
Weet niet of mensen ervaring hebben met het merk maar ga morgen ook even naar Heems (op aanraden van jou Stijn S) op de hoop dat ze hem daar hebben staan. Kunnen we hem even in het echt zien.
Oase maakt hele mooie aquaria.
Heb er zelf ook sinds kort een van Oase.

Mee eens, de oase ziet er stylisch uit maar 75 liter is maar heel weinig en zal je erg beperken, ik snap de afweging om klein te beginnen, maar de hobby is leuker als je wat meer mogelijkheden hebt.
Ik zou ook zeker voor de 120 gaan.

Het ligt er maar net aan wat je van plan bent.

Een mooie scape met mossen en varens. Een groep garnalen en wat rasboras is erg mooi om te zien.

Maar als bijvoorbeeld een gezelschap bakje wilt met wat scholenvisjes en bodembewoners. Dan is een breder bakje wat leuker.
 
Oase maakt hele mooie aquaria.
Heb er zelf ook sinds kort een van Oase.



Het ligt er maar net aan wat je van plan bent.

Een mooie scape met mossen en varens. Een groep garnalen en wat rasboras is erg mooi om te zien.

Maar als bijvoorbeeld een gezelschap bakje wilt met wat scholenvisjes en bodembewoners. Dan is een breder bakje wat leuker.
Ja helemaal mee eens hoor! er zijn ook in die Oase 85 (75L) bak echt wel mogelijkheden. Tuurlijk is het allemaal wat kleiner en kan je niet alles, maar wat ik vanochtend ook bij Heems wederom begreep is dat wat jij zegt echt wel mogelijk is. Dus een leuke scape met niet te moeilijke planten, wat garnaaltjes/slakjes, rasboras en eventueel wat guppies ofzo is best wel mogelijk. Maar inderdaad, een 350L bak geeft nog veel leukere opties. Wie weet ooit :)
 
Vanochtend even bij Heems geweest. Leuke winkel en goed advies wel gekregen ook! Heb daar een hoop verschillende aquaria kunnen zien (Dennerle, Oase, Juwel, Eheim etc) en de Oase 85 is nog steeds wel een voor de hand liggende optie. Ondanks iedereen zijn aandringen op groter = beter :-D. Wat ik wel ga proberen thuis is om te kijken of de Oase 125 bespreekbaar is. Die is met 70cm precies mooi qua formaat in de hoek waar we hem willen neerzetten en is dan weer net wat groter. Ben heel benieuwd of ik het verkocht krijg haha.
Succes!
 
De Juwel was afgevallen vanwege de grote bovenrand (als ik me goed herinner). Maar er zijn inderdaad een heleboel prima tweedehands bakken te koop.
Op zich niks mis met een tweedehands bak. Ik had er twee, een was al een oud model en die heeft laatst de geest gegeven: ruit geknapt. Of dat met ouderdom te maken heeft weet ik niet, maar ik ben nu wel wat huiverig geworden met het kopen van een tweedehands aquarium.
 
Zojuist de Oase StyleLine 125 Set besteld bij Heems! Kan hem als het goed is woensdag afhalen! Heel benieuwd. Nu maar concreet gaan nadenken over planten + hardscape.. als er nog tips zijn ;-). Of misschien beter even een nieuw topic openen...
Dank allemaal nogmaals! Toch een beetje naar jullie geluisterd :p
 

Terug
Bovenaan