nieuw aquarium met kronkel/verdikking in de kitrand. Is dit normaal?


Monique65

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2022
Berichten
117
Leeftijd
58
Open net de doos van ons nieuwe aquarium en zie bij de kitrand van de bodem een verdikking.
Kan dit kwaad? Zie de foto`s

Zelf vind ik het een beetje raar.

Is een Prima 70 led
juwel aquarium
 

Bijlagen

  • 20220124_145330 nieuw aquarium 1.jpg
    20220124_145330 nieuw aquarium 1.jpg
    226.2 KB · Weergaven: 115
  • 20220124_145336 aquarium 2.jpg
    20220124_145336 aquarium 2.jpg
    231.7 KB · Weergaven: 102
Is denk ik gewoon iets slordiger afgekit. Heb even voor je gespiekt ter vergelijking bij m'n eigen primo 70 (staat leeg, gebruik ik als quarantainebak) en daar zit ook zo'n verdikking. Ongeveer op dezelfde plek trouwens. Dus het zal iets zijn in hoe de machine de kit er op zet gok ik. Je kan altijd even juwel contacteren en het ze vragen, hun klantenservice is goed bereikbaar en ze reageren meestal wel binnen een paar dagen heb ik gemerkt.
 
Is inderdaad gewoon een beetje extra kit. Maakt voor de kwaliteit niet uit.
 
Oh gelukkig, ja daar zat ik al aan te denkt, om contact op te nemen. Maar moet nu opstarten, de planten kwamen eerder binnen en moeten er morgen in. Heb ze nu in aluinwater staan om schoon te maken.

Zo nieuw allemaal. Bedankt voor je snelle reactie
 
Allebei reuze bedankt. Dan kan ik weer een stapje verder met opstarten. Sta hier te zweten, geloof dat ik het iets te serieus neem:rolleyes::p
 
Oh nu ben ik nieuwsgierig wat je ermee gaat doen! Heb je daar ergens een topic over lopen of ga je dat starten, bijvoorbeeld bij het foto album?
Komt helemaal goed! Hebben je vissen straks alleen maar geluk mee ook, dat je het serieus neemt! ;)

Heb je al iets aan vis wat nu erg zit te wachten op een nieuw thuis, waardoor er een tijdsdruk zit op het proces? Of heb je de tijd om de boel rustig op te starten?
 
Tip van een andere forumgebruiker. Is om slakkeneitjes te weren uit de nieuwe plantjes.
Goed schoonmaakmiddel.
 
Ik heb meerdere topics.
zet ze hieronder:
Guppen samen met neocaridina

starten met 60 liter aquarium​

Aquarium planten bemesten zonder voedingsbodem i.v.m. neocaridina en ook guppen. Wat te doen?​


Dat zijn ze.
 
Wat betreft de vraag over de vissen.

Die komen of eind februari of 19 maart. Kun je ook teruglezen bij guppen met neocaidina. Staat foto van de vissen en garnaaltje bij.
 
Tja ik lees niet al je topics.
Alleen die in een categorie staan waar ik een abonnement op heb.


En die zooi is niet schadelijk voor de garnalen?
 
Hahahahaha, staan nu bijna 3 dagen, werd mij aangeraden. Enfin beter te lang, dan te kort!
 
Ga alles goed wassen eerst in gewoon water en dan moet het water nog opstarten. De garnaaltjes komen pas als de bak echt goed is, net als de guppen. Dus voor nu kunnen alleen problemen ontstaan met de planten.
 
Heb inmiddels je topics globaal wat bij gelezen. Wat jammer dat de eerste bak kapot is gegaan, maar wat goed dat het gelukt is nu met een nieuwe! Veel succes met alle plannen, en vooral ook met het hele proces van het opbouwen en straks zien hoe er allemaal leven in die bak ontstaat en alle processen op gang komen. Het is fijn dat je de tijd hebt om de boel rustig te laten indraaien. En als blijkt dat je meer tijd nodig hebt, om tot dat punt te komen dat er vis in kan, is dat ook niet erg. Als je er maar plezier aan/mee/in hebt.

Welk filter ga je gebruiken? Dat wat je bij de primo kreeg, of een ander?
 
Het filter dat bij de primo zit ga ik rustig bekijken en vergelijken. Begrijp dat het van groot belang is de juiste te hebben en deze is 300 l/uur en las ergens dat het op een 70 literbak
minimaal 400 l/uur moet zijn. Dus kan zijn dat ik daar een ander nog voor koop.
 
Planten kunnen in een emmer water op een lichte plek makkelijk een week overleven dus je kunt rustig aan doen.
 
Een kroket die ik nog moet ophalen.

Maar op de forums van water chemie en Discus plus maanvissen en techniek en zo heb ik op de knop volg geduwd.
Elk nieuw topic daar krijg ik meteen notificatie van. Vandaar dat ik zeg die topics wel te lezen maar haar andere niet. Behalve als ik bankhang en mij verveel dan lees ik wel eens alles wat nieuw is.
 
Dus eigenlijk lees je bijna elke dag alles wel :deal:
 
Het filter dat bij de primo zit ga ik rustig bekijken en vergelijken. Begrijp dat het van groot belang is de juiste te hebben en deze is 300 l/uur en las ergens dat het op een 70 literbak
minimaal 400 l/uur moet zijn. Dus kan zijn dat ik daar een ander nog voor koop.
Welk filter voor jou de beste optie is ligt er aan wat je in je bak wilt plaatsen. De doorloop is belangrijk, dus dat aantal liter per uur, maar ook de capaciteit, dus eigenlijk de inhoud van dat filter. Dus de ruimte die je je bacteriekolonie geeft om te kunnen groeien.
Als je vissen in je bak hebt die veel ammoniak produceren, is het belangrijker dat je een filter met een grotere capaciteit hebt. Zodat de stikstofcyclus (omzet van ammoniak naar nitriet naar nitraat) sneller plaats vindt. Maar als vissen minder uitstoten, en er dus minder omgezet hoef te worden, dan kan een kleiner filter ook prima dienst doen.
 
Het worden 10 mannelijke guppen en 10 garnaaltjes.
Ik heb geen idee wat daar de uitstoot van is. Zal ik moeten opzoeken.
Ook dat stukje over capaciteit, heb ik niet eerder gelezen dus echt nieuw voor mij. Geen idee, zal nog meer naslagwerk moeten doen.
 
Het worden 10 mannelijke guppen en 10 garnaaltjes.
Ik heb geen idee wat daar de uitstoot van is. Zal ik moeten opzoeken.
Ook dat stukje over capaciteit, heb ik niet eerder gelezen dus echt nieuw voor mij. Geen idee, zal nog meer naslagwerk moeten doen.
Gaat het om endler-guppen? Daar staat hier e.e.a. over beschreven (wat je mogelijk al tegen was gekomen, maar ik link je 'm toch even): https://aquainfo.nl/artikel/poecilia-wingei-endler-guppy/
Waaronder weinig uitstoot, zoals @rjoemman inderdaad ook aan geeft. Dus het is in jouw geval niet zo belangrijk dat je er stevige filtering op hebt zitten.
Lees ook dat stroming geen probleem is voor ze, wat goed uit komt als je besluit om het primo binnenfiltertje te gaan gebruiken, want die geeft namelijk aardig wat stroming. Daar zou ik ook niet een sterkere pomp in zetten, dan wordt het denk ik erg hard werken voor de vissen.

Dat primo ding is prima. Wat er handig aan is, is dat je heater er ook in zit, dus alles zit in één kastje 'opgeborgen', wat je er ook in z'n geheel uit kan halen om er onderhoud aan te plegen.
Ik heb zelf alleen wel ruzie met het 'vastplakken' van dat ding aan de aquariumwand, bij mij zakt ie tijdens het water wisselen altijd iets omlaag. Maar dat is een detail. Wat ik persoonlijk wel 'jammer' vind is dat de uitstroom niet te regelen is. Aan de andere kant, het is een ding zonder al te veel fratsen; vullen, opplakken en in de stroom steken; klaar. Af en toe even het pompje schoonrageren, zodat de doorstroom niet teveel vast loopt. En wat de filterinhoud zelf betreft zou ik tegen het 'grovere' vuil wat bovenop je spons verzamelt een stukje filterwat leggen (koop je de M-variant van juwel zelf, en die knip je dan even op formaat), zodat je die regelmatig kan wisselen als je eenmaal de vis er in hebt zitten. Dan room je het grovere vuil steeds af, en kan/hoef je de rest van de sponzen zo min mogelijk schoon te maken.
Je hebt 'm al in huis, dus je kunt altijd overwegen om er gewoon mee te starten, en als je over een poos toch denkt (na het indraaien) nee dat wordt 'm niet, dan kun je je ingedraaide filtermedia prima in een ander filter overzetten.
 
Hoi,

Heel erg bedankt voor je advies over de filter. Heb deze onderhand opgestart en ja de stroming is best wel fel. Mijn drijfplantjes vinden het niet echt geweldig.
Met die filter vind ik handig wat je zegt, aanvullen met filterwatten, weet alleen nog niet of de garnaaltjes door de gleuven kunnen van de filter of dat ik daar nog wat op moet vinden.

Als guppen heb ik niet de endler, maar o.a. de moscow green, moscow blue.

Het Jati hout bleef maa drijven, dus daar voor nu wat stenen opgelegd. Hopen dat dit niet zo blijft, vind geen mooi gezicht maar ja. Ook veel losse plantenonderdelen, maar die vis ik er nog wel uit. Ik heb een foto van het aquarium hieronder.
 

Bijlagen

  • aquarium eerste opstartdag.jpg
    aquarium eerste opstartdag.jpg
    303.3 KB · Weergaven: 101
Ooh die zijn mooi zeg, die moscow!

Wat betreft de garnalen, er zijn van die lossen filterguards te koop om te voorkomen dat je garnalen in je filter belanden. Ik weet niet of die op de primo passen, maar ik zie dat ze van rvs zijn, dus als je handig bent met knutselen zou je kunnen overwegen om een stukje van een theezeef (van dat fijne rvs) aan de binnenkant van je filterhuis te bevestigen. Dan heb je gelijk iets wat het grovere vuil tegen houdt. Zolang het maar goed af sluit aan de zijkanten zodat er niks tussen kan komen.

Dat hout heeft een poosje nodig om verzadigd te raken met water, als het goed is zakt dat vanzelf na verloop van tijd. Kan soms even duren.

Je kan overwegen om dat zuurstofslangetje wat op de bovenkant van je uitstroom zit er af te halen. Je hebt het niet echt nodig, en dan heb je twee uitstroompunten (bovenop borrelt dan zo'n beetje omhoog), waardoor je flow recht uit misschien iets minder sterk wordt. Of zelfs even opzij richten. Of omlaag. Slim ook, van de zuignap met de plant er aan!
 
Voor de garnalen een goed idee, ik ga eerst kijken of er een passend kant/klaar optie is en anders is dat theezeefje een idee.

Dat hout zag ik al bij verschillende mensen een probleem kan zijn, sommige blijven altijd drijven. Hoop dat ik daar geluk bij heb.

Dat slangetje had ik op een filmpje iets van gezien, maar begreep het niet helemaal, maar nu valt het kwartje hahahaha. Ik denk dat ik het slangetje dan eraf haal. Die planten bovenin zijn misselijk van het draaien en zwieren. Vind het zelf ook niet echt prettig. Dus toppie tip!!!!!
 
Dat slangetje is geloof ik bedoeld om zuurstof de bak in te trekken. Had hem er zelf ook eerst op, tot er al snel aanslag in dat slangetje kwam zitten, en ik het er maar af gehaald heb. Hoop dat het helpt met die uitstroom wat te matigen!
Er zijn ook nog wel wat tips en trucs te vinden hier op het forum om drijfplanten op hun plek te houden, ben alleen vergeten welke dat waren :LOL:. Maar daar zou je nog een topic over kunnen openen, met die vraag! En anders misschien iets van voederringen gebruiken, maar dan om de drijfplanten wat op één plek te houden? Misschien dat zoiets zou werken. Dat je er een soort 'dam' van maakt.
 
Stroming is maar ietsjes minder. Die voederringen zijn een idee, maar ga ook zoeken op forum.

Moet helaas even weg, lees vanavond weer.

Echt fijn om met je vragen geholpen te worden.
 
Dat slangetje is geloof ik bedoeld om zuurstof de bak in te trekken. Had hem er zelf ook eerst op, tot er al snel aanslag in dat slangetje kwam zitten, en ik het er maar af gehaald heb. Hoop dat het helpt met die uitstroom wat te matigen!
Er zijn ook nog wel wat tips en trucs te vinden hier op het forum om drijfplanten op hun plek te houden, ben alleen vergeten welke dat waren :LOL:. Maar daar zou je nog een topic over kunnen openen, met die vraag! En anders misschien iets van voederringen gebruiken, maar dan om de drijfplanten wat op één plek te houden? Misschien dat zoiets zou werken. Dat je er een soort 'dam' van maakt.
Ik gebruik zelf 2 zuignappen met een visdraad ertussen en dat werkt perfect.
 
Heel slim, nog makkelijker, ga ik proberen!
 

Terug
Bovenaan