Nieuw aquarium (juwel rio 350)


M

Monica Hiemstra

Guest
Goedenmiddag leden!

Mijn naam is Monica Hiemstra, 26 jaar en woon in het uiterste noorden van Friesland. Ik ben al een aantal jaar fanatiek met deze hobby bezig, 4 jaar geleden ben ik begonnen met een superfish 60 l aquarium, toen dacht ik dit is toch wel leuk, vervolgens een juwel rio 125 l gekocht. Een jaar later een juwel rio 180 l en nu weer een jaar later een juwel rio 350 l. Oh wat is dit toch prachtig! Ik heb de nieuwe bak nu bijna 2 weken te draaien. Nog zo'n anderhalve week wachten tot de visjes er in kunnen.

Wat vinden jullie van de inrichting?

Mijn visbestand wordt zoals het nu staat :

30 kardinaal tetras
7 sterbai corydoras
5 of 6 maanvissen
Harem electric blue ramirezis
L 133
L 120
En een gele ancistrus

Groet Monica Hiemstra :)
 

Bijlagen

  • 20191218_145253.jpg
    20191218_145253.jpg
    25.7 KB · Weergaven: 126
  • 20191218_145303.jpg
    20191218_145303.jpg
    38.9 KB · Weergaven: 138
  • 20191218_145310.jpg
    20191218_145310.jpg
    40.6 KB · Weergaven: 128
  • 20191218_145314.jpg
    20191218_145314.jpg
    45.6 KB · Weergaven: 125
  • 20191218_145324.jpg
    20191218_145324.jpg
    43.5 KB · Weergaven: 128
Welkom, leuk bestand heb je op het oog, alleen genoemde L-nummers zul je weinig plezier van beleven, zijn nachtdieren dus een erg duur visjes voor iets wat je misschien 2x p/j zal zien, ancistrussen laten zich doorgaans veel beter zien
 
Welkom, leuk bestand heb je op het oog, alleen genoemde L-nummers zul je weinig plezier van beleven, zijn nachtdieren dus een erg duur visjes voor iets wat je misschien 2x p/j zal zien, ancistrussen laten zich doorgaans veel beter zien



Bedankt voor je bericht. Haha dan heb ik wel uitzonderlijke l nummers. Ik zie ze best vaak :) maar ik snap wat je bedoeld
 
Welkom op dit prachtige forum Monica! :petjeaf:

Mag ik vragen welk rode plantje dat is bij jou in het midden helemaal achterin de bak? Dat ziet er erg leuk uit!
 
Welkom op dit prachtige forum Monica! :petjeaf:

Mag ik vragen welk rode plantje dat is bij jou in het midden helemaal achterin de bak? Dat ziet er erg leuk uit!


Dat is een neppert bij de intratuin vandaan.

Haha bedankt
 
Mooi aquarium hoor! Ik zou alleen nog even denken over je harem ramirezi's. Ramirezi's hebben een ph lager dan 6 nodig en een kh onder de 4. Ook is het zo dat de "niet wildkleuren" (electric blue, german blue, gold etc.) vaak erg slechte nakweek is. Ze leven meestal niet lang, worden snel ziek etc. Als je voor ramirezi's gaat zou ik gewoon de "wildkleur" halen. Liever nog wildvang. Ramirezi's zijn trouwens echte koppelvormers. Als er een koppel eitjes heeft wordt de andere vrouw van het harem verjaagd. Ik zou ze dus niet in een harem houden. Let wel op: een man en een vrouw zijn niet gelijk een koppel!
 
Dus als ik het goed begrijp zou je een man moeten kopen. Daar zet je een paar weken een vrouwtje bij. Dan kijk je of het een koppel vormt en zo niet dan ruil je het vrouwtje om voor een ander net zo lang tot het daten is geslaagd en er een waar huwelijkskoppel ontstaat in je aquarium? :D Als dat het geval is wordt ik graag de getuige van dit toekomstige echtpaar!
 
Ik bedoelde dat je erop voorbereid moet zijn dat ze ruzie kunnen gaan maken. Dus bijvoorbeeld goede afspraken met de lfs waar je ze vandaan hebt, of een tweede aquarium waar je een van de twee visjes (tijdelijk) kunt huisvesten. Soms lukt het bij de tweede poging om te koppelen wel.
 
H
Mooi aquarium hoor! Ik zou alleen nog even denken over je harem ramirezi's. Ramirezi's hebben een ph lager dan 6 nodig en een kh onder de 4. Ook is het zo dat de "niet wildkleuren" (electric blue, german blue, gold etc.) vaak erg slechte nakweek is. Ze leven meestal niet lang, worden snel ziek etc. Als je voor ramirezi's gaat zou ik gewoon de "wildkleur" halen. Liever nog wildvang. Ramirezi's zijn trouwens echte koppelvormers. Als er een koppel eitjes heeft wordt de andere vrouw van het harem verjaagd. Ik zou ze dus niet in een harem houden. Let wel op: een man en een vrouw zijn niet gelijk een koppel!


Hmm dat is dan wel jammer. Zijn zulke mooie visjes. Wat kan anders nog goed bij mijn toekomstige bestand denk je?
 
Dat stukje hout is mooi maar komt niet helemaal tot zijn recht denk ik.
Hij staat er een beetje verloren bij.
Mooi zou zijn wanneer je de zaagrand niet ziet, ietsjes hoger hangen en met een tierap oid bevestigen in je lichtkap of aan een dwarsbalk of zo.
Als ie iets meer uit de achterkant steekt oogt het misschien ook iets mooier alsof er een boom aan de oever staat.
lastig uit te leggen maar hoop dat je snapt wat ik bedoel.
 
H


Hmm dat is dan wel jammer. Zijn zulke mooie visjes. Wat kan anders nog goed bij mijn toekomstige bestand denk je?
De apistogramma cactuoides is een stuk makkelijker kwa waterwaarden, is wel goed in een koppel te houden, en ik denk dat je deze ook erg mooi vind. Van deze apistogramma zijn ook veel kweekvarianten. Complimenten trouwens dat je niet voor jezelf maar voor de vissen kiest!

Succes
 
Dat stukje hout is mooi maar komt niet helemaal tot zijn recht denk ik.
Hij staat er een beetje verloren bij.
Mooi zou zijn wanneer je de zaagrand niet ziet, ietsjes hoger hangen en met een tierap oid bevestigen in je lichtkap of aan een dwarsbalk of zo.
Als ie iets meer uit de achterkant steekt oogt het misschien ook iets mooier alsof er een boom aan de oever staat.
lastig uit te leggen maar hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Bedankt voor de uitleg. Hij staat vast tussen het zand en de dwarsbalken. Heb t zo gedaan omdat hij nog niet zinkt haha. In de toekomst waarschijnlijk anders.
 
De apistogramma cactuoides is een stuk makkelijker kwa waterwaarden, is wel goed in een koppel te houden, en ik denk dat je deze ook erg mooi vind. Van deze apistogramma zijn ook veel kweekvarianten. Complimenten trouwens dat je niet voor jezelf maar voor de vissen kiest!

Succes

Dat is inderdaad een leuk visje! Zag ze al voorbij komen in de winkels.

Wel vind ik dan het bestand wel vrij saai, het is een grote bak als er dan 6 manen in zitten, stuk of 7 sterbai corydoras 30 kardinalen, 3 l nummers en stuk of 5 platys.

Ik vind de diamantgouramis ook super mooi maar hoorde dat dat ook geen goede combi is?


Bedankt voor het compliment :thumbs:
 
Wat je hierboven noemt is Zuidamerikaans, de diamantgourami komt uit Azie. Je kunt ook de corydoras sterbai uitbreiden naar een grotere groep van minimaal 10, vinden ze erg fijn.
 
Wat je hierboven noemt is Zuidamerikaans, de diamantgourami komt uit Azie. Je kunt ook de corydoras sterbai uitbreiden naar een grotere groep van minimaal 10, vinden ze erg fijn.


Ik heb net even wat gelezen over de apistogramma, heel leuk zijn die idd. Bedankt voor de tip. Op internet lees ik 1 man op 3 vrouwtjes. Is dit juist? Ik heb veel holen in mijn aquarium dus dat is wel perfect!

Oké 10 corydoras, kan in dit formaat aquarium?
 
Zou ik wel denken, ruimte genoeg. Je hebt zand op de bodem, dat is ook fijn voor ze. Ik vind het hele leuke vissen, maar heb de mijne naar mijn vriendin gedaan omdat het met mijn sluiers geen goede combi was. Die zitten nu in een Rio 180 in een groep van 11 meen ik. Ontzettend leuk om te zien wanneer die groep over de bodem scharrelt. Omdat de bak zo ruim is zullen ze ook niet zo gauw de Apistogramma's in de weg zitten.

Misschien is een oppervlaktevisje als de bijlzalm, bijv. Carnegilia strigata ook wel iets voor je. Mijn vader had ze ooit en ik vond ze altijd heel mooi.
 
Welkom, Monica! Mooie bak hoor, ik ben benieuwd hoe hij er straks komt uit te zien wanneer de vissen er in zitten.


Bedankt :thumbs:

Ik stuur wel even een foto als het zo ver is
 
Zou ik wel denken, ruimte genoeg. Je hebt zand op de bodem, dat is ook fijn voor ze. Ik vind het hele leuke vissen, maar heb de mijne naar mijn vriendin gedaan omdat het met mijn sluiers geen goede combi was. Die zitten nu in een Rio 180 in een groep van 11 meen ik. Ontzettend leuk om te zien wanneer die groep over de bodem scharrelt. Omdat de bak zo ruim is zullen ze ook niet zo gauw de Apistogramma's in de weg zitten.

Misschien is een oppervlaktevisje als de bijlzalm, bijv. Carnegilia strigata ook wel iets voor je. Mijn vader had ze ooit en ik vond ze altijd heel mooi.


Super, dank voor de info hier heb ik wel wat aan. Ik was er al 2 weken over aan het nadenken wat ik er nou bij moest doen. Maar inderdaad de cacatuoides zijn leuk en zeer geschikt. Ik lees ook dat ze niet zo moeilijk zijn, heb ooit de macmasteri gehad maar die zijn blijkbaar moeilijker.

Ik kan niet wachten om ze te halen. Nog even 2 weekjes geduld.

Ik vind de bijlzalm maar niks haha. Ik hoef niet persee vissen boven in

6 maanvissen
30 kardinaal tetras
7-10 sterbai corydoras
3 l nummers
En een groepje (1 man en 3 vrouwen) apistogramma cacatuoides

Dan heb ik wel een leuk bestand dacht ik zo :thumbs: toch?
 
Ik zie ze in gedachten al door die mooie bak zwemmen, mij lijkt het een leuk bestand. Ik ben benieuwd wat de mensen met een Zuid Amerikaanse bak er van vinden.
 
Ik
Ik zie ze in gedachten al door die mooie bak zwemmen, mij lijkt het een leuk bestand. Ik ben benieuwd wat de mensen met een Zuid Amerikaanse bak er van vinden.


Ik zie het al voor mij inderdaad! Zin in.

Wat vinden de andere leden er van?
 
Ik heb net even wat gelezen over de apistogramma, heel leuk zijn die idd. Bedankt voor de tip. Op internet lees ik 1 man op 3 vrouwtjes. Is dit juist? Ik heb veel holen in mijn aquarium dus dat is wel perfect!

Oké 10 corydoras, kan in dit formaat aquarium?
Ja, dit is een goede verhouding.
Succes!
 

Terug
Bovenaan