Nieuw aquarium. Juwel of Trofis?


R

Robin-S

Guest
Beste mensen,

Ik heb een half jaartje een Juwel rio 125. Ik was compleet nieuw in deze hobby. Achteraf gezien heb ik eigenlijk wat spijt dat ik niet meteen een grotere bak gekocht heb maar het is niet anders. De rio 125 bevalt goed hoor maar ik heb ruimte voor een 1.20 bak en wil deze ruimte eigenlijk ook benutten op korte termijn.

Ik heb wat speurwerk gedaan en mijn oog is gevallen op een Rio 240 of liever nog Rio 300 en een Trofis colisa 1200. Beide is met T5 verlichting maar de Trofis is qua inhoud wat interessanter.
Ik heb nog nooit een Trofis bak van dichtbij gezien en heb dus geen idee hoe de afwerking is. Ik hecht totaal geen waarde aan een binnenfilter aangezien ik al een goed draaiend Eheim extern filter (2215) heb in mijn Rio 125.

Als ik zoek op het wereldwijde web, liggen de prijzen van Juwel en Trofis redelijk gelijk. Juwel levert er echter altijd een binnenfilter bij en Trofis altijd een meubel voor zover ik weet. Ik hoef geen meubel want ik heb al een goede onderkast...

Ik heb al diverse 2e hands bakken gezien maar het was het altijd net niet. Of veel krassen, of gevuld met vissen waar ik niets mee kan, of de kleur die ik niet mooi vond. In principe sta ik nog steeds open voor een mooie 2e hands bak maar als ik niets moois kan vinden , wordt het toch weer een nieuwe.

Kan iemand mij de do's and don'ts vertellen van een Trofis aquarium? Het is mijn bedoeling om een zuid-Amerikaans biotoop te maken met wat L-nr's en dwergcichlide's.

Mvg Robin
 
Vandaag ben ik even bij mijn lfs geweest en een rio 240 van dichtbij gezien. Deze bak gaat het dus zowieso niet worden! enorm slecht afgewerkt met hele dikke kitnaden en veel open ruimte bij de onderste sierlijst. Wat mij het meeste stoorde is de constructie van de lichtkap. Deze is dus hetzelfde als van een rio 125 maar dan flink groter natuurlijk. Waardeloos in mijn ogen want bij het showroommodel hing de kap al behoorlijk door. Ik kreeg een leuke aanbieding van een akvastabil bak in dezelfde maat maar dat ging me ver boven mijn pet (lees portemonnee). Het was wel een ontzettend mooi aqaurium hoor maar zonder enige techniek was hij alsnog �200 duurder dan de rio 240. Het was wel een setprijs dus incl meubel.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Ferplast Dubai 120 bij Petsplace. Dit lijkt me een erg mooie bak met een degelijke lichtkap-constuctie. Ik ben bang dat dit het hem gaat worden want deze aanbieding kan ik eigenlijk niet weerstaan.

Kan iemand mij enige gebruikers-ervaringen toelichten over de Dubai serie? Wat is jullie ervaring met de meegeleverde lampen bijvoorbeeld? Het binnenfilter ga ik niet gebruiken maar is de verwarming wel los te gebruiken?

Gr Robin
 
Neem geen Juwel. Het binnenfilter is geen toegevoegde waarde en de service als er iets loos is is dramatisch slecht.
 
De trofis schijnt soms lastig te zijn voor plantenbakken vanwege de hoogte.
Maar als jij er zuid amerika van wilt maken zou ik zeker voor de trofis kiezen, juist ook vanwege de hoogte. Bij de dubai heb je die hoogte juist ook weer niet.
Maar dat is dan ook weer afhankelijk van wat voor vissen jij wilt nemen. Voor maanvissen is die hoogte van de trofis wel prettig
 
Sterrekind zei:
Neem geen Juwel. Het binnenfilter is geen toegevoegde waarde en de service als er iets loos is is dramatisch slecht.

Als je dat kunt onderbouwen,dan kan Robin er iets mee.
Ik heb geen problemen met juwel,het binnenfilter is prima in mijn ogen.
 
Ik hecht geen waarde aan een binnenfilter want daar ga ik toch geen gebruik van maken. Overigens had ik in mijn rio 125 ook een binnenfilter van Juwel. Eerlijk gezegd vond ik deze niet eens zo slecht. Hij neemt alleen veel bruikbare ruimte in beslag. Daarom heb ik hem verwijderd.

Het visbestand wat ik nu heb, wil ik compleet gaan overzetten in een nieuw aquarium. Ik wil het bestand gaan aanvullen met wat L-nr's en eventueel de appistogramma's wat aanvullen. Ik neem zeer waarschijnlijk geen maanvissen oid. Een hoogte van ongeveer 55 cm volstaat voor mij dus.

De lichtkap van Juwel vind ik te gammel dus ga ik zeer waarschijnlijk voor de Ferplast Dubai 120. De constructie van deze lichtkap lijkt me een stuk degelijker. Ik kan alleen nergens info vinden over de meegeleverde lampen. Het is T5 maar wat is de lichtsterkte? Is dit net als bij Juwel rond de 10.000K of heeft Ferplast zijn huiswerk beter gedaan?

Gr Robin
 
Mondeo zei:
Sterrekind zei:
Neem geen Juwel. Het binnenfilter is geen toegevoegde waarde en de service als er iets loos is is dramatisch slecht.

Als je dat kunt onderbouwen,dan kan Robin er iets mee.
Ik heb geen problemen met juwel,het binnenfilter is prima in mijn ogen.

Ow dat wil ik wel onderbouwen. Ik heb een maand geleden een Rio 240 met kast gekocht. Neergezet, prachtbak. Gevuld, vis er in ( foutfout , maar tis goed gekomen) en toen ik een paar dagen later aan het stofzuigen was, zag ik ineens dat 1 van de afdekstrips aan de zijkant van de onderplank van de kast los lag.

Gewoon zo'n plastic stripje, zat niet netjes vast. Contact opgenomen met winkelier die het door zouden spelen naar Juwel. Kreeg een week later bericht dat de kasten niet watervast waren maar spatwaterdicht.

Geen flauw idee waarom ik die mededeling kreeg, het was ook mijn vraag niet. Contact opgenomen met Juwel zelf, omdat de winkelier geen poot aan de grond kreeg. Moest foto's opsturen
Zo gezegd zo gedaan, slecht Engels sprekende mevrouw stuurde een kort mailtje dat het kastje niet watervast maar spatwater dicht was.

Waarop ik haar meldde niets met dit antwoord te kunnen omdat het mijn vraag niet is. De strip zit simpelweg niet goed verlijmt met de bodemplaat , en dit is een garantiekwestie. Ik heb dit helaas niet direct gezien, maar pas een paar dagen later toen het aquarium al gevuld en wel in de kamer stond.
Mijn vraag was hoe ik het het beste aan kon pakken met het retourneren en ruilen van het kastje, niet of de kast al dan niet waterdicht was.

Weer het verhaal uitgelegd aan die dame, en weer kreeg ik de vraag of ik foto's wilde doorsturen. Krijg ik weer dezelfde domme mail terug met de mededeling dat de kasten niet waterdicht zijn. Ik heb niets met water te maken , de strip ligt van mijn kast af, hoe moet ik handelen.

Krijg ik toch weer hetzelfde antwoord over waterdichtheid. Waarop ik ernstig uit mijn slof geschoten ben , en gemeld heb dat ik het waanzin vind dat een multinational zoals Juwel ( ze verkopen hun spullen door heel Europa) niet in het bezit is van een Nederlands aanspreekpunt of een Engels sprekende helpdesk.

Dat ik het waanzin vind dat ik tot zes keer toe het verzoek doe om het kastje om te ruilen , en tot zes keer toe een kletsverhaal krijg over waterschade.

Krijg ik een bericht van een meneer, dat hij het jammer vond dat een intellectueel persoon als ik het niet via de offici�le kanalen had aangepakt, namelijk via de winkelier. En dat dit toch wel heel dom van mij was.

Waarop ik hem gemeld heb dat ik het jammer vind dat een intellectueel persoon als hijzelf geen Engels spreekt want dan had hij kunnen lezen dat ik het via de winkelier al gemeld had, en dat de winkelier mij niet kon helpen omdat Juwel geen inhoudelijk antwoord gaf op de vraag, en dat ik nooit van zijn levensdagen meer een Juwel aquarium zal aanschaffen of deze zal aanraden.

En toen ineens kon ik kostenloos het kastje om gaan ruilen. Ik heb vriendelijk bedankt voor de twijfelachtige eer, en zal dus nooit meer een Juwel aanraden of aanschaffen.

En het filter is echt heel slecht, staat er meer voor de sier in als dat het daadwerkelijk iets doet.

Heel jammer want ik vind de bakken van Juwel echt prachtig, maar als er iets mee is dan mag je het uitzoeken. Zelfs de Hornbach heeft bevestigd naar Juwel toe dat er absoluut geen sprake was van waterschade oid. En toch bleven ze halstarrig vasthouden aan het waterdicht/spatwaterdicht verhaal.

Hornbach heeft het overigens alsnog goed gemaakt met ons, een pluim voor deze toko.
 
Balen sterrekind maar je staat in je recht als je eist dat de winkelier dit met jou oplost en is het dus niet de manier dat jij het met Juwel zou moeten regelen.
 
De winkelier kwam er niet uit, die kregen hetzelfde non-antwoord. Ondanks echt hard werken van Hornbach kwamen ze er met Juwel niet uit. Ook ik niet. Pas toen ik echt boos werd kon er ineens vanalles geregeld worden met Juwel.

Wel onder voorwaarde dat Juwel zou onderzoeken of het echt niet om waterschade ging, en als ze vonden dat het wel zo was, dan moest ik de koerier plus kast alsnog betalen. Het principe "de slager die zijn eigen vlees keurt" was hier van toepassing, en natuurlijk zou Juwel vinden dat het om waterschade ging, dat vonden ze immers al nog voor ze foto's hadden gezien.

En weet je, het gaat me niet eens meer om het kastje. Dat zal me werkelijk gestolen kunnen worden, maar een bedrijf die internationaal zaken doet, spullen verkoopt en vervolgens nul service biedt wanneer er een klacht komt over een stukje spaanplaat van een tientje ( meer zal zo'n onderplank niet kosten gok ik) , en die dan haar klanten gaat beledigen omdat deze vragen waar ze recht op hebben? Dat gaat er bij mij niet in.

Hornbach heeft aangeboden het kastje om te ruilen tegen 50% korting, heel vriendelijk maar ik pas er voor. Ik ga niet nog eens 55 euro uitgeven aan een kast terwijl ik net 108 heb betaald voor een kast. Vind dat echt van de zotte.

Had Juwel gewoon netjes een vervangend plankje geleverd, dan hadden wij bij de aankoop van ons volgende aquarium weer gekozen voor een Juwel, het zijn immers mooie bakken vinden wij. Maar helaas, men heeft er voor gekozen om echt dom te doen over een plankje, voor ons dus nooit een Juwel meer.
 
Is idd niet netjes van Juwel maar die vinden jou als individuele klant niet belangrijk genoeg helaas maar de winkelier die dit product aan je verkocht heeft is gewoon verplicht om het met jou te regelen en het product kosteloos te vervangen en dus net zo fout in dit verhaal.
Zou mij ook niet om het geld gaan idd dus snap je helemaal.
 
Nou, rechtsgeldig gezien heb je gelijk hoor, maar ik kom zo vaak bij Hornbach, heb er altijd enorm goede ervaringen gehad en wilde geen stampij maken voor die jongens op de vis-afdeling daar. Die kunnen er ook niet heel veel aan veranderen, en Juwel bleef vasthouden aan het waterschade verhaal. Hornbach heeft het uiteindelijk goed gemaakt met ons met een �norme korting op een nieuwe bak van een ander merk, dus daar zal ik echt niet over gaan klagen :)
 
Mondeo zei:
Sterrekind zei:
Neem geen Juwel. Het binnenfilter is geen toegevoegde waarde en de service als er iets loos is is dramatisch slecht.

Als je dat kunt onderbouwen,dan kan Robin er iets mee.
Ik heb geen problemen met juwel,het binnenfilter is prima in mijn ogen.
hmm mondeo niet om het een of ander maar als ik naat je foto album
kijk zie ik daar toch dat je zelf twee filters gebruikt
zal niet zonder rede wezen toch
mijn ervaring is dat de filters van juwel tot een bepaalde inhoud van de bak prima voldoen
voorbeeld de met de rio 125 niks geen klagen water blijft prima schoon
met de trigon 190 een heel ander verhaal water blijft niet helder en veel last van zweefvuil
in beide bakken zit het zelfde filter en zijn beide zijn planten en gezelschap baken
na het vervangen van het filter van de trigon 190 is het probleem opgelost
de buurman die een vison 450 heeft staan heeft het zelfde ondervonden

mvg
jaap
 
De kogel is door de kerk. Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en een splinternieuwe Ferplast Dubai 120 besteld in het wit :smitten:
Het was een aanbieding die ik niet kon laten lopen. De Rio240 was ook behoorlijk afgeprijsd maar die bak zag ik niet zo zitten qua afwerking.

Halverwege deze week wordt de bak als het goed is afgeleverd. Het is mijn bedoeling om het draaiende Eheim 2215 filter in de Dubai te zetten. Misschien zet ik er later nog een kleiner filter bij mocht dat nodig zijn.

Ik hoop dat de Dubai aan mijn verwachtingen voldoet want ik heb hem alleen nog maar op foto's gezien. Het ziet er iig degelijk uit. Nog even en dan kan de verhuizing gaan beginnen. Ik heb er zin in... ;)

Robin
 
flipper34 zei:
Mondeo zei:
Sterrekind zei:
Neem geen Juwel. Het binnenfilter is geen toegevoegde waarde en de service als er iets loos is is dramatisch slecht.

Als je dat kunt onderbouwen,dan kan Robin er iets mee.
Ik heb geen problemen met juwel,het binnenfilter is prima in mijn ogen.
hmm mondeo niet om het een of ander maar als ik naat je foto album
kijk zie ik daar toch dat je zelf twee filters gebruikt
zal niet zonder rede wezen toch
mijn ervaring is dat de filters van juwel tot een bepaalde inhoud van de bak prima voldoen
voorbeeld de met de rio 125 niks geen klagen water blijft prima schoon
met de trigon 190 een heel ander verhaal water blijft niet helder en veel last van zweefvuil
in beide bakken zit het zelfde filter en zijn beide zijn planten en gezelschap baken
na het vervangen van het filter van de trigon 190 is het probleem opgelost
de buurman die een vison 450 heeft staan heeft het zelfde ondervonden

mvg
jaap

Als je ook goed gelezen hebt,wil ik in de rio geen zichtbare techniek.
Na de vision dus weer een juwel.
Het filter volstaat dan ook in mijn ogen,voor normale bezetting.
 
gelukgewenst met je aankoop heb net even gekeken ziet er strak uit :thumbs:
wat je filter betreft gewoon aanzien wat deze doet hangt natuurlijk ook samen met inrichting en vissen bestand

succes en veel plezier met je aankoop


groetjes

jaap
 
Mondeo zei:
flipper34 zei:
Mondeo zei:
Sterrekind zei:
Neem geen Juwel. Het binnenfilter is geen toegevoegde waarde en de service als er iets loos is is dramatisch slecht.

Als je dat kunt onderbouwen,dan kan Robin er iets mee.
Ik heb geen problemen met juwel,het binnenfilter is prima in mijn ogen.
hmm mondeo niet om het een of ander maar als ik naat je foto album
kijk zie ik daar toch dat je zelf twee filters gebruikt
zal niet zonder rede wezen toch
mijn ervaring is dat de filters van juwel tot een bepaalde inhoud van de bak prima voldoen
voorbeeld de met de rio 125 niks geen klagen water blijft prima schoon
met de trigon 190 een heel ander verhaal water blijft niet helder en veel last van zweefvuil
in beide bakken zit het zelfde filter en zijn beide zijn planten en gezelschap baken
na het vervangen van het filter van de trigon 190 is het probleem opgelost
de buurman die een vison 450 heeft staan heeft het zelfde ondervonden

mvg
jaap

Als je ook goed gelezen hebt,wil ik in de rio geen zichtbare techniek.
Na de vision dus weer een juwel.
Het filter volstaat dan ook in mijn ogen,voor normale bezetting.

sorry alex had alleen de eerste pagina van je album bekeken
tja dat krijg je als naast een aquariaan ook de kok in huis bent :D
even gauw reageren en dan aan de poten en pannen voor het avond eten

groetjes

jaap
 

Terug
Bovenaan