Nieuw aquarium, hoge nitraat en nitriet


DutchMin

Member
Lid geworden
1 februari 2022
Berichten
7
Leeftijd
23
Nieuw op dit Forum maar wat een hoop leuke informatie!
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Op sites en in dierenwinkels zegt iedereen wat anders. Ik weet niet wat ik nog op moet volgen.
Lees ook iets over een "New tank syndrome"

12 dagen geleden heb ik een nieuw aquarium opgestart. Mijn eerste..
Bedoeling is om er uiteindelijk blue dream neocaridina's in te zetten met een klein aantal nanovisjes zoals rasbora's.
Na veel informatie op internet en veel advies uit de dierenwinkel heb ik het volgende aangeschaft:
- Superfish QubiQ 30 Pro (30 Liter bak met 'shrimpsafe filter' en led)
- Colombo Aquastart
- Colombo bactostart
- zeer fijn grind
- 6-in-1 quicktest colombo (teststrips)
- ph verlagende voedingsbodem (zonder ammonia)
- Stuk Mopanihout
- Colombo FloraGrow Pro
- 50w heater
- supersilent air-ding
-lavasteen (later toegevoegd)
-overig spul (thermometer, buizenornament, enz.)
- vervolgens wat plantjes wat 'favorieten' van garnalen zou moeten zijn.
(javamos, christmas mos, vuurmos, javavaren, nog een ander plantje en heb nu bovenop een drijfplantje)
(paar plantjes zijn later toegevoegd)

Eerste dag:
Alles opgezet, waterwaardes waren goed en zag er goed uit.
2.jpg


3 dagen later:
Hout gaf ondanks flink afgespoeld ongelooflijk af.. bruin water. nitriet en nitraat steeg:
Water 50% ververst
internet staat vol met mopani hout dat afgeeft..
1.jpg

Internet afgestruind en uiteindelijk op een middel gekomen wat niet je waterwaardes aanraakt en alleen de kleur eruit trekt. Seachem Purigen: (ook planten toegevoegd en 50% water ververst)
3 dagen later:
4.jpg

Ziet er nu dus goed uit maar de waterwaardes zijn vanaf het begin geleidelijk opgelopen naar:
(huidige waardes na 12 dagen):
ph 6,8
gh: 7-14
kh: 6
nitriet 10 mg/l (hoogste wat de test kan aangeven)
nitraat 100 mg/l (" ")

overig:
- water is 24 graden
- wordt niet gevoerd (zit niks levends in) en geen fertilizer toegevoegd
- pomp staat 24/7 aan
- led staat van 09:00 tot 19:00 aan (10 uur)
-heb het water 2x 50% ververst (behandeld met aqua en bactostart) (filter schoon gemaakt in het oude water wat ik eruit had gehaald zodat ik niet de bacteriën dood)
- begint alg te groeien (niet heel erg aangezien de garnalen daar straks wel raad mee weten)

Mijn vragen:
- Wat moet ik nu doen om mijn waterwaardes goed te krijgen (nitriet en nitraat omlaag) zodat de garnalen toegevoegd kunnen worden? (voeg visjes later toe als vooral het mos meer is gegroeid)
- moet ik meer verversen of met rust laten?

Alvast bedankt voor al jullie hulp en moeite,
Jesse
 
Laatst bewerkt:
Ziet er al mooi uit!

Vooreerst wordt meestal aangeraden om de belichtingstijd in het begin te beperken, garnalen zullen vast alg lusten maar als heel de bak vol zit met alg wordt je ook niet gelukkig van. Is de led dimbaar? Zo ja, zou ik ook overwegen, zeker om op te starten.

Ivm je waterwaardes, meet je met druppeltjes of strips. Er zijn bronnen die aangeven dat hoge nitrietwaarden het indraaien vertragen en een waterwissel op zijn plaats is nu. Er zijn echter evenzeer mensen die het de eerste weken op z´n beloop laten en later water wisselen. Meerdere wegen die naar Rome leiden.
 
Oh en zeker nog geen dieren inzetten als je nog ammonia en nitriet meet, maar dat wist je allicht al.
 
6-in-1 quicktest colombo (teststrips)
Verre van betrouwbaar en je kunt het beter met druppels testen. Ik zou ook geen carbo gaan gebruiken met de garnalen want je hebt simpele plantjes/mosjes.
In mijn ogen was een voedingsbodem dan ook niet nodig maar welke soort heb je?
 
Ziet er al mooi uit!

Vooreerst wordt meestal aangeraden om de belichtingstijd in het begin te beperken, garnalen zullen vast alg lusten maar als heel de bak vol zit met alg wordt je ook niet gelukkig van. Is de led dimbaar? Zo ja, zou ik ook overwegen, zeker om op te starten.

Ivm je waterwaardes, meet je met druppeltjes of strips. Er zijn bronnen die aangeven dat hoge nitrietwaarden het indraaien vertragen en een waterwissel op zijn plaats is nu. Er zijn echter evenzeer mensen die het de eerste weken op z´n beloop laten en later water wisselen. Meerdere wegen die naar Rome leiden.
Bedankt voor je reactie. Er zit inderdaad een dimstand op. Is het een idee die paar uur per dag aan te zetten en paar uur het fellere licht?
Ik meet met strips..
Het indraaien zou ik het liefst zo snel mogelijk laten gebeuren dus dan ga ik nu een waterwissel doen. Hoe groot moet dit zijn? 50%?

En inderdaad komen er nog geen dieren in. Alleen als ik zeker weet dat ze het overleven
 
Verre van betrouwbaar en je kunt het beter met druppels testen. Ik zou ook geen carbo gaan gebruiken met de garnalen want je hebt simpele plantjes/mosjes.
In mijn ogen was een voedingsbodem dan ook niet nodig maar welke soort heb je?
Bedankt voor je reactie.
Ik zal eens kijken naar zo een druppelkit. Bedoel je met de carbo de floragrow?
Voedingsbodem is deze: Blau terra activa soil black
Heb ik erin gedaan omdat ik las dat het goed was voor de waterwaarden voor garnalen.
 
Ph verlagende bodems worden gebruikt bij (een deel van de) Caridina's. Neocaridina's zijn dit doorgaans niet nodig en is vaak ook niet wenselijk.
 
Bedankt voor je reactie. Er zit inderdaad een dimstand op. Is het een idee die paar uur per dag aan te zetten en paar uur het fellere licht?
Ik meet met strips..
Het indraaien zou ik het liefst zo snel mogelijk laten gebeuren dus dan ga ik nu een waterwissel doen. Hoe groot moet dit zijn? 50%?

En inderdaad komen er nog geen dieren in. Alleen als ik zeker weet dat ze het overleven
Voor het licht zou ik starten op zo´n 6 à 7u, 100% lijkt me nergens voor nodig, maar daar kunnen de plantenexperts misschien beter op antwoorden.

Verwacht zeker niet dat je door nu een waterwissel te doen al sneller vis kan inzetten. Je aquarium bepaalt wanneer die er klaar voor is. Als je toch water wil wisselen zou ik inderdaad 50% doen. Vergeet niet eventuele bemesting terug aan te vullen en je vers water op dezelfde temperatuur in te brengen.
 
je vers water op dezelfde temperatuur in te brengen.
Dit is niet echt nodig, (wat ) kouder water is over het algemeen geen probleem al helemaal niet als er nog geen levende have in zit.
 
Oke dan ga ik een waterwissel doen en het lichtschema aanpassen.
Klopt het dat ik nu gewoon in de nitrietpiek zit van een nieuw aquarium wat ik veel op internet lees? Dat het wachten is op het uitbreiden van de bacteriekolonie totdat er een evenwicht ontstaat?
 
Klopt het dat ik nu gewoon in de nitrietpiek zit van een nieuw aquarium wat ik veel op internet lees?
Dat zou idd goed kunnen al zet ik wel mijn vraagtekens bij de gemeten waterwaardes.
 
Nog even een vraagje:
Ik lees in andere discussies dat aquastart en bactostart onnodig zijn omdat er geen chloor in het kraanwater zit en de bacteriën zelf groeien en uit een flesje vaak slecht werken.
Alsnog gebruiken of is het eigenlijk zinloos?
 
Hoi ter vergelijking, ben ik zelf een maand ofzo bezig met crystalred garnaaltjes.
7 stuks in een lido 200 poreuse bodem, minimale inrichting. Dit aquarium was voorheen bezet met levendbarenden. De garnalen zijn continu bezig met sedimentjes eten of opscharrelen want als je die bezige pootjes toch eens van dichtbij bekijkt, nou dan lijkt het er niet op dat er nog iets toegevoegd hoeft teworden.

In relatie tot 20 liter maar dit kun je ook wel een maanlandscape noemen
1643732004325631534777.jpg
1643732149927826428377.jpg
😅🌍
Noem het ahw een flinke backup,, anyway 20 liter 2 emmers vol daar zouden toch niet zoveel middelen aan besteedt hoeven te worden.als ik daar hopelijk niemand mee voor de voeten loop.
 
Nog even een vraagje:
Ik lees in andere discussies dat aquastart en bactostart onnodig zijn omdat er geen chloor in het kraanwater zit en de bacteriën zelf groeien en uit een flesje vaak slecht werken.
Alsnog gebruiken of is het eigenlijk zinloos?
Ja dat is in elk geval in ons land niet nodig en de opstart kun je prima bevorderen met het wekelijks verkruimelen van een beetje vlokvoer.
 
Ik wil even invoegen op dit onderwerp !
Mijn bestaande 30l. bakje heringericht voor NeoCaridinas... hetzelfde water gebruikt en dezelfde inhoud van de pomp !Enkel een andere bodem gelegd = Soil voor garnalen en een tak Spiderwood ( wat 14 dagen eerst in water gelegen heeft en regelmatig ververst.) Het water had vooraf alle goed waarden ( getest met druppeltest van Colombo) en nog geen bezetting. Nu "hoge pieken" van Nitraat en Nitriet !!! Kan dit door de Soil komen ???
 
Voor een simpel aquarium met niet al te moeilijke bewoners kan je die strips prima gebruiken om snel een idee te krijgen hoe bepaalde waterwaarden veranderen. Nitriet meting met strips is niet veel onnauwkeuriger dan een druppeltest. Zodra je de nitrietwaarde duidelijk lager ziet worden ( na eerst een stijging zoals jij ook hebt gezien) gaat het goed. Zodra je nitrietwaarden een paar dagen na elkaar 0 is of max 0,25 kan je al een paar bewoners toevoegen. En dan, als de nitrietwaarden niet gaan oplopen, een of 2 weken later de rest van bewoners.
Wil je echt "advanced" gaan, kan je altijd nog zo'n koffertje kopen.
 

Bijlagen

  • 272776073_415769076902602_3576309484977770444_n.jpg
    272776073_415769076902602_3576309484977770444_n.jpg
    123.8 KB · Weergaven: 71
Die heb ik ook en die geeft geen nh3/4 af. Toevallig heb ik vorige week een nieuwe bodem erin gedaan bij de garnalen.
 
Nitriet meting met strips is niet veel onnauwkeuriger dan een druppeltest
Hier kan ik me totaal niet in vinden. Exacte waardes weet ik niet meer, maar met strips had ik nitriet gemeten, dusdanig dat een back to back 50% waterwissel nodig zou zijn.

Met een nieuwe druppeltest kon ik helemaal geen nitriet aantonen. En dan ben ik toch iemand die meer waarde hecht aan druppeltesten, mits deze niet te lang open hebben gestaan. Maar ook strips kun je niet tot in de eeuwigheid laten liggen.
 
3 meest gemaakte fouten met meting mbv strips : vlakjes aanraken met je vingers, in stromend water meten, verkeerd afkloppen.
Ik zie géén noemswaardige verschillen tussen waarden van jbl strips en de waarden die ik krijg met de colombo koffer, met uitzondering van de kH meting. Maar deze thread gaat niet over het gebruik van meetstrips, dus ik zal erover ophouden. Meten met druppels is natuurlijk prima.
Overigens zou het mij niet uitmaken of ik nu 1 of 5 ppm NO2 meet. Is allebei niet goed.
 
bij mij hielp purigen heel goed tegen het verkleuren van het water👍
 
Die heb ik ook en die geeft geen nh3/4 af. Toevallig heb ik vorige week een nieuwe bodem erin gedaan bij de garnalen.
Ik zou het ook vreemd vinden als dit de oorzaak zou zijn ! Draait nu op Nitratex en ga nog wat opzoekwerk doen ....
 
Ik zou het ook vreemd vinden als dit de oorzaak zou zijn ! Draait nu op Nitratex en ga nog wat opzoekwerk doen ....
Die heb ik ook en die geeft geen nh3/4 af. Toevallig heb ik vorige week een nieuwe bodem erin gedaan bij de garnalen.
Ik heb bij anderen ook even mijn licht opgestoken en men schrijft dat ik "terug" moet laten indraaien zoals bij een nieuwe bak...?? ik vind dit niet logisch omdat ik in de bestaande ,goed draaiend bakje, enkel de bodembedekking heb vernieuwd..... wat denkt u ??
 

Terug
Bovenaan