Nieuw Aquarium! Graag hulp.


C

CharliesAngel

Guest
Hooi!

Geen idee of het hier hoort anders graag even verplaatsen als dat kan! :)

Ik heb vandaag mijn nieuwe aquarium binnen gekregen, een Marina 60x30x30, geen grote maar goed genoeg voor mijn guppy verslaving hehe!

Nou ben ik enorm aan het twijfelen hoe ik de bodem ga samenstellen, voedingsbodem of niet? Kleibolletjes? Wat is het beste? Aangezien mijn planten nooit echt mooi zijn aangeslagen hoop ik nu de tip te krijgen waardoor het wel lukt.

Het plan is om er een Lowtech klein aquascape van te maken, zonder Co2.. Ik hoef heen moeilijke planten maar gewoon een paar zodat het er groen uitziet..

Wat kan ik mou het beste aanschaffen kwa planten en bodem?

Het word een guppie bak, of dat denk ik haha!
 
Welke planten denk je aan,en hoeveel? Ik zou een zandbodem kiezen,en bij de planten die dat nodig hebben bijmesten.
 
Je kan heel mooi spul kopen bij Hornbach. namelijk aquasand met een korrel van 0,4-0,8mm.
Verder zou ik geen voedingsbodem nemen maar zo nodig kleibolletjes gebruiken.
 
Ik heb geen idee wat makkelijke planten zijn dus als je me iets kan aanraden? Dan graag!!
Wel heb ik vaker gelezen dat een zandbodem heel snel dichslibt?
 
Makkelijk is de vallisneria en de Crypto s en ook wel de kleinere Echinodorussen.
Javavaren is ook makkelijk te noemen en verder een plant als Hoornblad en waterpest.
 
Javavaren wilde ik er inderdaad al in! Cabomba moet ook makkelijk zijn? En anubias?
Hoe moet ik mijn bodem dan voeden? Hebben jullie hier merken voor die je altijd al gebruikt en wat dus werkt?
 
Hoornbad,Cabomba en waterpest halen de voeding uit het water.
Kan je zo in de bodem steken.

Moerasplanten vragen een kleibolletje met lateriet.

Die stop je bij de wortels, die lossen langzaam op.
 
Ik ga nu ook een hele domme vraag stellen haha! Moet ik dan niet zo'n mix gewoon door mijn bak gooien en dan achter meer als voor en dan grind er overheen of hebben jullie betere ervaring met die kleibolletjes door ze langs of onder de plant te duwen?

Ik wil deze keer echt alles goed hebben dus beter een vraag teveel dan een vraag te weinig..
 
Dus bij die planten die jij noemt hoef ik geen voedingsbodem of soil etc te gebruiken? Enkel en alleen grind of zand?
 
CharliesAngel zei:
Ik ga nu ook een hele domme vraag stellen haha! Moet ik dan niet zo'n mix gewoon door mijn bak gooien en dan achter meer als voor en dan grind er overheen of hebben jullie betere ervaring met die kleibolletjes door ze langs of onder de plant te duwen?

Ik wil deze keer echt alles goed hebben dus beter een vraag teveel dan een vraag te weinig..
Je draait er bolletjes van (of koopt ze kant-en-klaar) waarvan je er een paar tegen de wortels aan kan steken.
 
Mix? Alleen daar waar je een moerasplant zet.

Het grint ,of wat , voor 2 cm, oplopende naar 3 cm achter.
 
CharliesAngel zei:
Dus bij die planten die jij noemt hoef ik geen voedingsbodem of soil etc te gebruiken? Enkel en alleen grind of zand?

Nee, die is met 6-7 maanden uit gewerkt, en krijg je bodemrot.
 
Ja dat heb ik dus ook begrepen, maar als ik dus cabomba, javavaren en Echinodorussen neem, kun je mij dan uitleggen wat ik dan nodig hebben zodat ik bijna zeker weet dat het goed gaat?
 
Echinodorus in Marina 60x30x30.!!! word te groot.

Kan 40 -50 cm worden.

Hou het bij zuurstofplanten, heb je genoeg voor 60 cm.
 
Ligt er wel aan welke Echinodorus.Niet alle worden groot.
 
CharliesAngel zei:
Ja dat heb ik dus ook begrepen, maar als ik dus cabomba, javavaren en Echinodorussen neem, kun je mij dan uitleggen wat ik dan nodig hebben zodat ik bijna zeker weet dat het goed gaat?
Zorg ervoor dat je verlichting niet te lang aanstaat en zo nodig kun je het ook nog wat dempen, bv met drijfgroen.. dan groeien planten misschien wat minder snel maar zullen ze ook minder snel tegen tekorten aanlopen.
 
Duss.. Cabomba, Echinodorus die klein blijft en javavaren. Gewone smalle grind of zandachtig spul en kleibolletjes moet genoeg zijn?
 
En dit slibt niet dicht? Of verstikt planten?
 
Ik heb besloten om fliterzand te gaan gebruiken,
Ik weet nog niet welke grote maar ik denk dat ik gewoon de middenweg pak. Cabomba Echinodorussen en javajaren als planten, mocht er iets kleins leuks bijstaan neem ik dat gewoon mee, bekijk t wel of die het dan overleeft.

Mijn visbestamd word;

3/4 Cory's
Mijn eigen L nummer
Guppen
1 zebra visje en een 1 diamantregenboogvisje
Die zitten namelijk nu nog in mijn oude en die doe ik er bij. Misschien vul ik die 2 nog eens aan.

Mijn plan is om met dit visbestand goed water te krijgen, mooie planten groei en dus een goed draaiende bak, als dit is bereikt wil ik na een tijd overstappen op 2 KwiKwi meervallen.
 
Hoe bedoel je 'met dit visbestand goed water krijgen'?
Die KwiKwi's zijn dacht ik best grote dieren? Zijn verschillende soorten dacht ik, sommige worden 20-25 cm.. anderen zo'n 15/18 cm.
Lijkt me niet geschikt voor een 60 cm aquarium.
 
Om mee te beginnen vind ik een iets grovere korrel wel handiger, ook daar doen planten het prima in.
 
Zodat als ik straks een nieuwe grotere bak aanschaf ik goed water heb waar gezonde vissen in zitten en eat ik dus over kan plaatsen.. Zodat ik een betere start heb. Daarna ga ik pas kijken voor kwikwi's.

Hoeveel mm beveel jij dan aan?
 
In een 60x30x30 zit netto rond de 45 liter water dus als je een (veel) grotere bak neemt en alles overzet heeft het toch weer wat tijd nodig om in balans te komen.
Met het filter valt wel veel winst te behalen,neem je nu een buitenfilter met veel capaciteit die dan ook weer geschikt is voor de volgende bak bv.

Eerst maar eens dit aquarium in orde krijgen natuurlijk maar voorgaande is wel belangrijk om rekening mee te houden omdat je al plannen voor de toekomst hebt.
 
Ja dat was ook meer mij bedoeiling, dat ik straks niet compleet overnieuw moet beginnen.
Heb nu een 54 liter bak.
 
Nou ik heb geshopt.
Ik heb 1 Anubias, cabomba, 1 echinodonogwat en een andere die ik zo even niet herinner.
Die laatste en de anubais zij ze erbij dat die bijna niet kapot te krijgen is dus ik hoop voor succes. Daarbij 1-2 mm zwart grind gekocht, vloeibare plantenvoeding en tetra sticks voor in de bodem. En een nog een stuk hout maar die moet ik eerst even laten zinken en uitkleuren.

Ik ga dadelijk even planten en alles en dan maak ik wel even een foto.
 
Misschien wist je dat al maar Anubias kan je het beste op iets vastmaken.
Succes!
 
Ik heb hem inderdaad op mijn stuk hout vast gemaakt!
Nou dit is hem!
RxjvpQsSyXeQj88GbP1m3cKvgat-qu_e.jpeg


Edit: Het zijn trouwens planten die al in een bak stonden in de winkel, dus deze zijn als het goed is al gewent aan water..
 
Veel moerasplanten worden boven water gekweekt en staan kort in en onder water in de winkel. Ze moeten dan nog wel wennen aan deze situatie. dat noemt men submers.
 
Jaa dat wist ik inderdaad. Waarschijnlijk gaan deze eerst weg en slaan dan opnieuw uit dus het is afwachten of ze opnieuw gaan maken of zo gaan groeien.
Ik heb in ieder geval alles gedaan volgens het boekje dus als het goed ik moet het lukken.
 
Even een kleine update!!
Alle plantjes doen het vet goed en de meeste hebben al maar als 2 uitlopers!! Ze beginnen ook al nieuwe blaadjes te maken! Ook het nieuwe moeilijkere plantje gaat echt goed en begint al te kruipen! Mijn mos is ook al mooi aan het woekeren haha, de drijfplantjes hebben zich ook al verdubbeld!

Echt super bedankt voor de hulp, het is eeeeeindelijk een keer goed gegaan :D
 

Terug
Bovenaan