Nieuw aquarium, enkele vragen over de vissen


maarsmaals

Member
Lid geworden
14 november 2023
Berichten
7
Leeftijd
21
Locatie
Leeuwarden
Hoi, ik ben niet nieuw in de hobby, maar ben er een aantal jaren tussen uit geweest.

Ik heb net weer mijn aquarium opgezet. Er zitten slakken en garnalen in.
Straks als de beplanting goed gegroeid is zet ik er ook vissen in.

10x rasbora kubutai
6x otocinclus vitanus
2x honing goerami

Passen deze soorten goed bij elkaar?
Ik zoek eigenlijk nog een vissoort voor er bij alleen ik weet niet wat voor een. Iets wat niet te groot is, max 5cm en niet in een school hoeft.
Rond de 20 vissen lijkt me een goed aantal namelijk.

Mijn aquarium is 60L, superfish start 70. Met de standaard filter
 
Welkom en hou er wel rekening mee dat garnalen die in de bek passen bij een vis als prooi worden gezien.
Ik denk dat qua aantal je al een leuke bezetting hebt van teveel is vaak niet aan te raden.
 
Misschien de rasbora iets uitbreiden of de honinggoerami's.

Persoonlijk vind ik 6 Oto's teveel voor een 60 cm, ik zou er zelf 3 doen. Je kan ze pas na een aantal maanden toevoegen in je bak, vanwege biofilm wat zich nog moet ontwikkelen.

Dit geeft je dan weer wat meer mogelijkheden op de rest van je visbestand.
 
@Ed Tensen ,

Goed om te weten, ik las dit online ''Otocinclus zijn echte groepsdieren. Ze gebruiken de aanwezigheid van soortgenoten voor een gevoel van veiligheid. Vaak hangen ze samen bij elkaar aan de ruit of verkennen ze het aquarium. Houdt dus bij voorkeur altijd meer dan 6 exemplaren samen.'' vandaar dat ik dacht aan 6. Misschien even zoeken naar een andere soort. Zat ook te denken aan pygmy corydoras, alleen deze zitten volgens mij meer in het midden dan op de bodem.

Heeft iemand ervaring met kleine groepen Oto's? er komen geen grote drukke vissen bij. Dus ik denk niet dat ze zich snel opgejaagd zullen voelen
 
Leuk dat je weer bent begonnen!