Nieuw aquarium door zweefalg


Peter E

Active member
Lid geworden
6 juni 2018
Berichten
35
Al maanden zit ik met het probleem zweefalg.. zoals ook in mijn vorige post was ik er echt helemaal klaar mee...
Ik krijg de alg maar niet weg.. Extern filter, UVC lamp, watervlooien, middeltjes, verplaatsen van aquarium... ik heb echt alles al geprobeerd maar zelf na 80% verversen is het aquarium na 2 dagen weer groen... Het rare blijft ook dat ik vanuit het niets een kleine Corydoras Panda erbij heb (inmiddels cm of 2) en de planten het echt fantastisch doen...

Dus... ik heb een nieuw aquarium gekocht..
Ik ga van een Rio 125 naar een Rio 240.. In het kader van groter is beter hoop ik met een nieuwe start ervoor te zorgen dat de zweefalg wegblijft...

Het vissenbestand wat overgezet gaat worden;
8x Corydoras Panda
1x Goudgourami
17x Neon Tetra

Het filter wat ik nu op de 125 heb is een Eheim classic 250... Ik kan me voorstellen dat dit voor het nieuwe aquarium niet genoeg is..

Hebben de wijze mannen (of vrouwen) hier tips voor mij om te zorgen dat het aquarium helder en gezond blijft?

Ik hoor graag van jullie
 
Zorg eerst voor voldoende zuurstofplanten. die het water schoon houden. van stoffen, die het groen worden veroorzaken.
dus ende helft voldoende zuurstof planten, andere kant wat jezelf wilt.
 
Zorg eerst voor voldoende zuurstofplanten. die het water schoon houden. van stoffen, die het groen worden veroorzaken.
dus ende helft voldoende zuurstof planten, andere kant wat jezelf wilt.

Welke planten zou jij dan aanraden?
 
Waterpest en drijfplanten.
 
Verkopen ze ook wel ineen boske bij elkaar.

limnobium neem je er 1, groeit vanzelf door.
 

Bijlagen

  • Cabomba.jpg
    Cabomba.jpg
    49.6 KB · Weergaven: 39
  • garnalen-aquarium-planten-waterpest.png
    garnalen-aquarium-planten-waterpest.png
    107.5 KB · Weergaven: 51
  • Hoornblad.jpg
    Hoornblad.jpg
    7.3 KB · Weergaven: 45
Weet je zeker dat het zweefalg was en geen hydra? want met dat laatste ga je het probleem alleen maar verplaatsen.
 
Hebben de wijze mannen (of vrouwen) hier tips voor mij om te zorgen dat het aquarium helder en gezond blijft?
Voldoende planten helpt zeker om (zweef) alg te voorkomen, en zorg zoals Bertus ook al aangeeft voor genoeg snel groeiende (zuurstof) planten, maar de planten hebben ook voeding nodig dus zorg dat dat ook voldoende aanwezig is.
Waterpest en Hoornblad zijn goed in het zuiveren van water en leveren van zuurstof, maar alle snel groeiende planten doen dat eigenlijk wel, Belgish groen is bvb ook een makkelijke en snelle groeier, en (vind ik) mooier dan een bos onkruid.
 
Erg leuk dat je toch niet opgeeft en het opnieuw gaat proberen. Ik heb je vorige topic even doorgelezen en maak mij toch wel zorgen omdat ik de oorzaak van de aanhoudende zweefalg bij jou ook niet kan plaatsen. Ik heb zelf wel eens zweefalg gehad maar nooit in deze mate. Zonder eerst de oorzaak te vinden lijkt mij de kans groot dat je dit opnieuw gaat krijgen, tenzij je de twee aquaria echt met alles (gereedschap, schepnetjes, planten, decoratie, hout etc) gescheiden houdt en je handen ontsmet tussen werken in de aquaria door, bijna niet te doen dus. Heb je uiteindelijk wat Biljoenblik in deze post heeft geplaatst nog uitgevoerd of had je het toen al opgegeven? Want dit lijkt mij namelijk ook de oplossing, al die nitrax en phorax zooi eruit en puur richten op biologisch filteren.

De tips over zuurstofplanten zijn prima natuurlijk maar ik neem aan dat je dit in je oude aquarium ook hebt gedaan? Overigens heb ik zelf ook vaak aquaria opgestart zonder zuurstofplanten en nooit een voor eeuwig groene bak gehad, dus zonder kan zeker ook!

Wat het filter betreft is er veel keuze. Er zijn grotere Eheim classics (350 bijvoorbeeld), Eheim professionals of vele andere merken. Zit er geen standaard Juwel filter in die rio 240?

Edit: Heb je het water uit je kraan wel eens grondig laten testen bij een aquarium zaak?
 
Laatst bewerkt:
Respect voor het feit dat je het groter gaat proberen hoor:thumbs:. Zorg dat er niet direct zonlicht invalt want dat icm te weinig co2 geeft ook vaak de groene brij.
En gebruik lekker veel snelgroeiers de eerste tijd die de ongewenste stoffen opnemen.
 

Terug
Bovenaan