Nieuw aquarium.. de Aquatlantis Fusion 200 (of toch iets anders?)


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
We hebben eigenlijk besloten dat we dus echt gaan overstappen naar een grotere bak. We komen nu vanaf een Juwel Rio 180. Binnenkort gaan we er eentje in het echt bewonderen, hopelijk is het net zo mooi als op de foto's overal :)

Het wordt - in het geval we inderdaad voor de Fusion gaan, de 200x60x70 variant. De 200x70x75 is met net iets te hoog, vind ik ook niet praktisch met onderhoud. Is natuurlijk prachtig, maar voor ons gaat het om de lengte om de muur wat te vullen. En komende vanaf een Rio 180 vind ik dit meer dan voldoende :giggle:

Wat informatie over de Juwel Rio 180 (oud model) zodat jullie weten wat we een beetje hebben nu.
- JBL e701 (met eheim voorfilter)
- T8 lampen
- CSM+B, nitraat + fosfaat
- Whale 200watt heater
- Achterwand
- Filterzand
- GEEN CO2
- Visjes zijn 2 diamantgoerami's, stuk of 12 vijfstreepbarbelen, een paar oto's, restanten Pristella Maxillaris/Rode Minors (samen 4 of 5 visjes). Verder nog 3 van de 5 Japonica garnalen gespot.

Nu onze vragen mbt het nieuwe aquarium.

Aquarium
We hebben al langere tijd de Aquatlantis Fusion 200 op het oog. Zoals ik het lees is de kwaliteit van deze aquaria erg goed, toch? Of zijn er betere keuzes te maken, we zijn geen knutselaars en liefste hebben we gewoon een kant en klare bak + meubel. Bovendien vinden we ze erg mooi, dus zolang de kwaliteit goed is... Als je het vergelijkt met een Juwel of Trofis dan ga je er kwalitatief wel op vooruit (puur naar meubel + aquarium gekeken)?

Filter
- We hebben nu een JBL e701 op onze Rio 180. Sommige vinden dit wellicht wat weinig, maar wij ervaren daarmee geen problemen. We hebben dan ook geen zwaar visbestand en hebben dit ook niet direct voor ogen in de nieuwe bak. Voorkeur gaat uit naar twee filters. Met JBL goede ervaringen, prijstechnisch over het algemeen gunstiger dan de Eheim en zit voor zulke dingen toch wel graag bij de bekendere merken omdat we waarde hechten aan: kwaliteit in het algemeen, geluidsniveau (onze JBL hoor ik niet), vervangende onderdelen moeten makkelijk beschikbaar zijn, garantie. Zelf dacht ik aan: 2x JBL e1502.

Licht / Lampen
- De Aquatlantis Fusion 200 heeft als ik het goed begrijp 2x86 watt verlichting. Is deze verlichting goed om een relatief eenvoudige bak met planten te hebben?
- De LED van dit aquarium is gok ik vrij fel, een dimmer is dan aan te raden en sowieso ook wel leuk om daar wat mee te spelen. Soort van rustige start van de dag en 's avonds wat afbouwen qua intensiteit. Wat heb ik dan allemaal nodig?
- Als ik het licht kan dimmen, dan is CO2 geen must denk ik? Daar wil ik me later in verdiepen eigenlijk.

Vloer
De ondervloer is van beton. Daarop ligt parket. Het aquarium komt te staan tegen een draagmuur. Dat moet wel kunnen toch?

Verwarming
We hebben nu een Whale 200watt heater erin hangen. Dit is denk ik niet voldoende toch. Wat kan ik het beste doen qua verwarming. Dat het in de bak hangt stoort me niet direct, dus hoef niet noodzakelijk externe te verwarmen. Optie is er natuurlijk wel, ligt een beetje aan het prijsverschil ook.

Dus waar moeten we aan denken allemaal:
- Aquarium + meubel
- Externe filters
- Hardscape (deels aanwezig)
- Achterwand (vind gewoon zwart niet mooi)
- Vissen (deels aanwezig)
- Planten (deels aanwezig)
- Verwarming
- Filterzand
- Plantenvoeding (aanwezig)
- Dimmer/controller LED-lampen
- CO2 set (toekomst eventueel)
- Extra toebehoren als trapje, pincet etc.
-...

Budget is ca. 3500 euro. Hoeft niet op, mag wel en kan eventueel wat opgerekt worden als het echt nodig is.
 
goeie keus... ik heb het kleine broertje...de Fusion 150.
als filters kunnen de 1500 denk ik wel. Of zeker de 1900 van JBL wel. Ik heb overigens Eheim gekozen.
persoonlijke keuzes hierin uiteraard.

Tc 420 aanschaffen en een goede voeding, Meanwell zijn prima voedingen. Want je hebt wel wat amperes nodig om aan te sturen.
Advies is om er verloopstekkers bij te nemen zodat je de originele stekkers vd Fusion kunt laten zitten (evt. bij garantie).
 
Leuk project, voor dat budget moet je wat moois kunnen vinden. Vind de Akvastabil Fusion ook erg mooi. Of stel je voor een aquarium op maat laten maken.? veel plezier met alle keuzes!
 
goeie keus... ik heb het kleine broertje...de Fusion 150.
als filters kunnen de 1500 denk ik wel. Of zeker de 1900 van JBL wel. Ik heb overigens Eheim gekozen.
persoonlijke keuzes hierin uiteraard.

Tc 420 aanschaffen en een goede voeding, Meanwell zijn prima voedingen. Want je hebt wel wat amperes nodig om aan te sturen.
Advies is om er verloopstekkers bij te nemen zodat je de originele stekkers vd Fusion kunt laten zitten (evt. bij garantie).

Nouja klein. De Fusion 150 is ook een behoorlijke bak hoor. Hoe dat allemaal aangesloten moet worden daar moet ik me eens goed in verdiepen. Ik heb daar echt de ballen verstand van namelijk. Maar dat komt tzt wel. Het is dus wel gewoon goed mogelijk wat ik wil? :)

Leuk project, voor dat budget moet je wat moois kunnen vinden. Vind de Akvastabil Fusion ook erg mooi. Of stel je voor een aquarium op maat laten maken.? veel plezier met alle keuzes!

De Akvastabil vind ik iets minder. Zie die ook niet in de juiste kleur voor ons, maar kan zijn dat ik de kleuren gewoon niet kan vinden.
 
Nog tips waar we op moeten letten? :)

Denk dat we voor 2x e1502 gaan als filter. Moeten we deze op dezelfde manier opbouwen of beide op een andere manier?
 
voor opbouw zou je bv naar filmpjes van Pondguru kunnen kijken.
Maar een plens water van 2 meter zou ik persoonlijk kijken maar 2x de 1902 en of 1x 1902 1x 1502
Bij amazon scheelt het niet super veel van elkaar qua prijs
 
Houd dan wel in gedachte dat de 1902 meer herrie produceert als de 1502
Wat de filters betreft eerst een vraag wat ga je er in houden en wat voor bak wordt het specifieke biotoop of iets anders.
Zie dat je al een bestandje vis hebt blijft die of ga het uitbreiden.
 
Houd dan wel in gedachte dat de 1902 meer herrie produceert als de 1502
Wat de filters betreft eerst een vraag wat ga je er in houden en wat voor bak wordt het specifieke biotoop of iets anders.
Zie dat je al een bestandje vis hebt blijft die of ga het uitbreiden.

Ik heb inderdaad al gelezen dat de e1902 flink wat herrie meer produceert. Is ook 20watt (e1052) of 36watt (e1902), dus natuurlijk ook wel logisch. Dat weerhoudt me er ook van eerlijk gezegd, ik wil me niet gaan storen aan het geluid. Aquarium staat ca 3 meter van de zithoek af.

Wat wij voor ogen hebben is waarschijnlijk iets in de zin van:
- x aantal Diamantgoerami's
- x aantal vijfstreepbarbelen
- x aantal corydoras

Als het mogelijk is dan wellicht nog een tweede soort vis voor de middenlaag (de Rode Minor en Pristella Maxilaris gaan eruit) en/of eventueel een aantal dwergcichlides lijkt me wel leuk. Maar het exacte visbestand is iets voor later, maar dan heb je wel een idee.

De aantallen zijn natuurlijk nog niet bekend, maar ik ben geen voorstander van een zware bezetting en zoals je ziet hebben we er ook geen zware vervuilers erin. Iets als maanvissen, discussen, sluierstaarten etc gaan we ook nooit doen. L-nummers acht ik de kans ook niet groot op. Zijn allemaal vissoorten waar we persoonlijk niet zoveel aan vinden. Al zijn mooie discussen natuurlijk wel een lust voor het oog, dat gaat het niet worden en ook in de toekomst niet. :)

Eigenlijk dus gewoon een leuke, gezellige gezelschapsbak met wat planten, hout en eventueel wat stenen erin. Niks speciaals, niet overbevolkt.
 
Dan zou je best toe kunnen met 2x jbl1502 dus op zich een prima Idee van je zelf zou wel een aantal sponzen vervagen voor ander filtermateriaal bv siporax
 
Dan zou je best toe kunnen met 2x jbl1502 dus op zich een prima Idee van je zelf zou wel een aantal sponzen vervagen voor ander filtermateriaal bv siporax

Heb in mijn e701 ook siporax zitten, heb er volgens mij amper sponsjes nog inzitten buiten het bovenste vak. Bevalt verder uitstekend de JBL :)
Heb je nog tips mbt de verwarming?
 
Hoi ,
Heb zelf juist een Fusion 200 opgestart . Ik heb er twee jbl filters 1502 op staan die gevolgd worden door twee sun filters . Ik heb reeds een paar fotootjes hier geplaatst van de hardscape en van de hardware . Als verwarming heb ik twee JBL thermostaten van 300 Watt erin zitten die via een twin controller van Aqua Medic gestuurd worden . Werkt prima . De ingestelde waarde van 27 graden werden heel makkelijk en snel bereikt . Ook heb ik er een Eheim uv filter geplaatst en ook een CO2 installatie van JBL , deze met de computer .
Alles heb ik geschakeld via een dj paneel , mooi en netjes .
Van het aquarium , het is van uitstekende kwaliteit , heb totaal geen klachten of opmerkingen .
Groetjes
Rudy
 
Ik heb een akvastabil Move 200. Misschien is dat ook een optie?
200W heater gebruik ik zelf ook en is voor mij meer dan voldoende. Het gaat er vooral om hoe snel je op wilt kunnen warmen.

Sowieso is het handiger om zo'n grote bak tijdens een verversing te verwarmen met je CV-ketel of warmtepomp. In dat geval is je heater dus alleen maar om je bak op temperatuur te houden. 200 W is dan voldoende, tenzij je discussen gaat houden op 29 graden in een koud kamertje.
 
Ik heb een akvastabil Move 200. Misschien is dat ook een optie?
200W heater gebruik ik zelf ook en is voor mij meer dan voldoende. Het gaat er vooral om hoe snel je op wilt kunnen warmen.

Sowieso is het handiger om zo'n grote bak tijdens een verversing te verwarmen met je CV-ketel of warmtepomp. In dat geval is je heater dus alleen maar om je bak op temperatuur te houden. 200 W is dan voldoende, tenzij je discussen gaat houden op 29 graden in een koud kamertje.

Die zijn er alleen in het wit of zwart toch? Dat zijn nu net kleuren die we niet willen :LOL:
Kan het sowieso met de verwarming eerst eens proberen. Zo spannend zal dat allemaal niet zijn. Merk ik snel genoeg of het voldoende is of niet dan natuuurlijk.

Edit: Volgens mij zit er trouwens een 300watt heater bij het aquarium. Zowel de 'oude' (Fusion 200) als de 'nieuwe' (Fusion Pro 200) zie ik het bij staan. Dan is het al helemaal geen probleem :)
 
Idd alleen wit en zwart dacht ik ja. Ik heb een zwarte.

300W is prima ja, maar realiseer je wel dat als je een keer per ongeluk een iets te koude verversing doet (naar 20 of 22 graden) het zomaar 10 uur kan duren voor hij weer op je gewenste temperatuur is. Bij een hoger wattage wordt die tijd korter.
 
Idd alleen wit en zwart dacht ik ja. Ik heb een zwarte.

300W is prima ja, maar realiseer je wel dat als je een keer per ongeluk een iets te koude verversing doet (naar 20 of 22 graden) het zomaar 10 uur kan duren voor hij weer op je gewenste temperatuur is. Bij een hoger wattage wordt die tijd korter.

Klopt, daarom ook op ongeveer dezelfde temperatuur verversen :)

Wij willen een grijs meubel ivm de rest van onze meubels. Denk dat die er goed bij past, dus nu nog ff in het echt kijken of dat ook zo is.
 
Hoi ,
Nee , er zit geen 300 Watt heater bij het aquarium als je deze koopt , ik zelf heb gekozen voor 2 x 300 W gestuurd via een twin controller . Dit is een heel goed systeem en werkt perfect . En bij waterverversing is het aquarium inderdaad weer snel op temperatuur .
 
Hier twee fotootjes bijgevoegd van mijn hardware onder in de kast .
Eeergistern zijn mijn bestelde planten toegekomen via de post en heb ik het aquarium beplant . Ik post hiervan later ook wat fotootjes . Voor de planten heb ik een 300 euro betaald . Ik vermoed dat je met het budget van 3500 euro krap zal zitten . Ik zit er allesinds serieus boven .
Zoals je ziet , heb ik voor de zwarte versie gekozen .
 

Bijlagen

  • DSC00744.JPG
    DSC00744.JPG
    143.4 KB · Weergaven: 130
  • DSC00743.JPG
    DSC00743.JPG
    140 KB · Weergaven: 118
Hier twee fotootjes bijgevoegd van mijn hardware onder in de kast .
Eeergistern zijn mijn bestelde planten toegekomen via de post en heb ik het aquarium beplant . Ik post hiervan later ook wat fotootjes . Voor de planten heb ik een 300 euro betaald . Ik vermoed dat je met het budget van 3500 euro krap zal zitten . Ik zit er allesinds serieus boven .
Zoals je ziet , heb ik voor de zwarte versie gekozen .

Qua planten zal ik een stuk goedkoper uit gaan zijn. Ben er nu alvast aan het opkweken en kan veel planten overzetten van de Rio 180, die is inmiddels erg vol aan het raken. Daarnaast een niet dure LFS waar wat mee te regelen valt :) Hardscape ook al deels aanwezig.
Wat betreft de techniek ga ik het allemaal niet te lastig maken op het begin, ik ben tevreden als mijn pompen werken, ik een led controller werkend heb en de verwarming het doet. De rest ga ik dan stapsgewijs doen.

Hoi ,
Nee , er zit geen 300 Watt heater bij het aquarium als je deze koopt , ik zelf heb gekozen voor 2 x 300 W gestuurd via een twin controller . Dit is een heel goed systeem en werkt perfect . En bij waterverversing is het aquarium inderdaad weer snel op temperatuur .

Hmm, staat toch echt dat hij wordt geleverd mét verwarming. Anders mogen ze die dus gratis nasturen :ROFLMAO:
 
Heb je nog tips mbt de verwarming?
Is net als de filters afhankelijk van je vissen en de omgevingstemperatuur
Hier staat de 250 in de kamer die altijd rond 20,5 graden is de bak temperatuur is 24 graden
Zit 1 verwarmingselement merk eheim jäger verwarming in van 300 watt geregeld via de ghl mini wifi voldoet prima
1 opmerking de eheim jäger verwarming is nog al lang 3,6 x H 50,6 cm dus even op letten of deze in je bak past ander is jbl ook prima zijn iets korter.
En niet vergeten om de verwarming tijdens onderhoud uit te schakelen.
 
Oke. Vandaag zijn we gaan kijken. De kleur (greywash) bevalt ons en past naar onze mening bij de rest van het interieur. Toch enige twijfel bij een van ons, thuis nog eens alles na meten. Zou 150cm toch niet beter zijn? Uiteindelijk willen we dan toch voor de 200 cm gaan :)
Nog een vraagje voor de zekerheid:

De vloer kan dit aquarium aan toch? Hij wordt geplaatst tegen de muur waar hij nu ook staat
2020-08-02 16.59.17.jpg
2020-08-02 16.59.00.jpg
(is een draagmuur). Ligt een parketvloer op trouwens, dus geen eventueel inzakkend laminaat hier.
 
Mijn 200x70x70 staat overdwars in de woonkamer zonder enig probleem.
Vaak kun je het straffeloos plaatsen op beton, zolang je vloer niet uit het “betonrot tijdperk” komt
 
mijn 250 staat op soortgelijke vloer gaat prima.
Wat de lengte betreft je zou zelfs nog groter kunnen ruimte zat.
bij twijfel schilders tape pakken en lengte x breedte afplakken op de vloer
Of zo
SAM_0556.JPG
je ziet drie meter ging net niet :cry: dan maar 250 cm;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn 200x70x70 staat overdwars in de woonkamer zonder enig probleem.
Vaak kun je het straffeloos plaatsen op beton, zolang je vloer niet uit het “betonrot tijdperk” komt

Huis is van 1980, dat is prima dan toch?


mijn 250 staat op soortgelijke vloer gaat prima.
Wat de lengte betreft je zou zelfs nog groter kunnen ruimte zat.
bij twijfel schilders tape pakken en lengte x breedte afplakken op de vloer
Of zoBekijk bijlage 304607 je ziet drie meter ging net niet :cry: dan maar 250 cm;)

Zou in theorie inderdaad kunnen. Alleen de rechtse plant blijft ook. Links staat nog een eetkamertafel en rechts een computerkast. Wil voldoende ruimte houden ook om.overal goed bij te kunnen. En 250 cm.krijg ik er echt niet door :p
 
mijn 250 staat op soortgelijke vloer gaat prima.
Wat de lengte betreft je zou zelfs nog groter kunnen ruimte zat.
bij twijfel schilders tape pakken en lengte x breedte afplakken op de vloer
Of zoBekijk bijlage 304607 je ziet drie meter ging net niet :cry: dan maar 250 cm;)
Grote kartonnen doos heeft er hier een paar maanden gestaan om te kijken of het allemaal paste en niet in de weg stond
 
Huis is van 1980, dat is prima dan toch?
Zolang je geen kwaai of manta vloer hebt zou het denk ik wel los moeten lopen.
 
Zolang je geen kwaai of manta vloer hebt zou het denk ik wel los moeten lopen.

Even in de kruipruimte gekeken, ik zie geen signalen/kenmerken van deze vloer voor zover ik het ook op internet had gelezen. Ook nog nooit van problemen bij anderen in de buurt gehoord (ben in dezelfde straat gaan wonen als waar ik ben opgegroeid). Dat zit wel goed.

Nu even binnenkort kijken waar we de bak bestellen. Kan ik nu met de rest aan de slag gaan :)

Danku allen :)
 

Terug
Bovenaan