Nieuw aquarium “superfish 100”


BrianVm

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
210
Locatie
Olen
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 13 januari begonnen met een aquarium, ook mijn aller eerste dus 0% ervaring.
Na dagen opzoek werk op google kan ik er helemaal niet meer aan uit. Bij de 1ne duurt de opstart bv 1 week bij de andere meer dan 4… dit heeft waarschijnlijk te maken met de grootte denk ik dan?

Ik ben vandaag de druppeltest doos gaan halen en ook meteen het water getest uiteraard. Als ik de tests goed heb gedaan is dus de NO3-NO2-pH-NH3 allemaal goed. Maar ik kan me dan dus niet voorstellen dat ik nu al enkele visjes kan gaan toevoegen of juist wel?

Ik heb bij de opstart dus ook de aqua start + bacto start toegevoegd wederom via wat er op het flesje staat. Filter draait sinds dag 1 non stop en de verlichting is sindsdien elke dag 6uur aan, denk dat ik stillaan een uurtje kan gaan bijvoegen.

Ook hoorde ik via een collega dat een beetje voeding erin doen goed zou zijn, moet ik dit nu ook best doen? Zoja hoeveel keer?

Hopend op een heleboel info van jullie uit, als ik ergens duidelijker moet over zijn mag je dit gerust vragen en zal ik dit proberen te doen.
 
Welkom!

Elk aquarium, ongeacht de grootte, heeft een periode nodig om in te draaien. Er moeten bacteriën gaan groeien in je filter (vooral) en die hebben een klein beetje voer nodig om te starten (organisch materiaal van bijvooorbeeld planten, beetje visvoer 1x per week). Dat proces heeft tijd nodig en dat kan wisselen per bak, maar in de regel is dat ongeveer 4 weken. Dat je nu nog niets is logisch, je meet nu gewoon kraantjeswater.
Toevoegingen als bacteriën uit flesjes en wat ze ook verder verkopen: niet aan beginnen. Alleen druppeltests zijn handig.

Dus:
Beginnen met een klein beetje visvoer. dan een week later nog eens.
Beperkt licht voor je planten.
Plantenvoeding voor je planten (NO3, K, PO4, sporenelementen)
Filter met rust laten! Nu en in de toekomst: alleen uitspoelen in aquariumwater als je ziet dat de doorstroom vermindert.
Na een week of 4 ga je het water testen gedurende enkele dagen na het wekelijkse voer, als NO2 en NH3/4 0 zijn en blijven, kun je voorzichtig de eerste vissen toevoegen (welke wil je?) en weer testen.
Een week (of 2) met rust laten, ondertussen testen, waterwissel 25-50% als alles goed is na een week, en dan weer een paar visjes erbij. Terug testen etc.
Als je merkt dat je visjes lucht gaan happen: testen en zsm waterwisssel van 75%. en dag later weer testen.

En vooral: vertrouw NIET op je LFS. Het kennisniveau, is, de weinige goede zaken uitgezonderd, abominabel slecht en zorgt voor veel miskopen en ellende!
Zie je een leuk visje: schrijf de naam op en ga thuis kijken wat het nodig heeft, wat wij ervan zeggen en neem dan pas een beslissing!

Ik hoop dat je zo weer een beetje weet wat en hoe. Succes!
(Mede-aquarianen: ben ik iets vergeten of heb ik iets belangrijks over de kieuw gezien?)
 
Welkom!

Elk aquarium, ongeacht de grootte, heeft een periode nodig om in te draaien. Er moeten bacteriën gaan groeien in je filter (vooral) en die hebben een klein beetje voer nodig om te starten (organisch materiaal van bijvooorbeeld planten, beetje visvoer 1x per week). Dat proces heeft tijd nodig en dat kan wisselen per bak, maar in de regel is dat ongeveer 4 weken. Dat je nu nog niets is logisch, je meet nu gewoon kraantjeswater.
Toevoegingen als bacteriën uit flesjes en wat ze ook verder verkopen: niet aan beginnen. Alleen druppeltests zijn handig.

Dus:
Beginnen met een klein beetje visvoer. dan een week later nog eens.
Beperkt licht voor je planten.
Plantenvoeding voor je planten (NO3, K, PO4, sporenelementen)
Filter met rust laten! Nu en in de toekomst: alleen uitspoelen in aquariumwater als je ziet dat de doorstroom vermindert.
Na een week of 4 ga je het water testen gedurende enkele dagen na het wekelijkse voer, als NO2 en NH3/4 0 zijn en blijven, kun je voorzichtig de eerste vissen toevoegen (welke wil je?) en weer testen.
Een week (of 2) met rust laten, ondertussen testen, waterwissel 25-50% als alles goed is na een week, en dan weer een paar visjes erbij. Terug testen etc.
Als je merkt dat je visjes lucht gaan happen: testen en zsm waterwisssel van 75%. en dag later weer testen.

En vooral: vertrouw NIET op je LFS. Het kennisniveau, is, de weinige goede zaken uitgezonderd, abominabel slecht en zorgt voor veel miskopen en ellende!
Zie je een leuk visje: schrijf de naam op en ga thuis kijken wat het nodig heeft, wat wij ervan zeggen en neem dan pas een beslissing!

Ik hoop dat je zo weer een beetje weet wat en hoe. Succes!
(Mede-aquarianen: ben ik iets vergeten of heb ik iets belangrijks over de kieuw gezien?)
Dankje!

Mooie uitleg bedankt om je tijd hiervoor te nemen.
Was aan het denken aan neontetras, evt een algen eter of maw ramenwasser. Misschien ook wel wat corydoras julli erbij.
Endan word het beetje gaan kijken wat er nog evt zou bijpassen. Weet niet goed welke er nog van deze temperaturen en dergelijke houden.
Ook had ik gehoord dat je best niet al te grote bij kleintjes zet vanwege deze bezien worden als snack dan right? Maar wat is hier dan het max cm verschil in?
 
Bij corydoras raadt ik je zand aan, 0.4 - 0.8 mm bijvoorbeeld aqua zand van Hornbach. Dit omdat dat beter is voor de baardharen van een corydoras.
 
Hoelang indraaien duurt is niet te voorspellen maar 4 wk is in de regel veilig. Ik zou pas testen in week 3 en week 4.
 
Bedankt allen,

Had nog een vraag ivm het verversen van water, kan dit gewoon met kraantjes water op ongeveer zelfde temperatuur of moet dit al in een emmer zitten van dag ervoor ofzo? (Wonend te België)
 
Nee hoor gewoon verversen, alleen wel zorgen dat de temperatuur niet al te ver afwijkt.
 

Terug
Bovenaan