Nieuw 1m gezelschapsaquarium met Sumatranen


NajTreb

Member
Lid geworden
9 oktober 2019
Berichten
8
Leeftijd
46
Ik heb een tweedehands aquarium op de kop getikt wat ik op termijn (over een paar maanden) wil gaan vullen met onder andere Sumatraantjes.
Het is 100x50x40 cm.
Ik dacht aan 20 Sumatranen, 10 Bijlzalmen en 10 Corydoras.
Kan dit goed samen en kloppen deze aantallen met de grootte van het aquarium?

Ik heb nu 3 jaar een 80cm aquarium draaien met kardinaaltetras, Japonica garnalen en dwergalgeneters, dus ik heb een klein beetje ervaring.
 
Vraag aan @Friesian wat hij vindt van Sumatranen. Hij heeft ze een tijdlang gehad en heeft er veel ervaring mee.
Afgezien daarvan denk ik dat cory's en sumatranen (waterwaarden moet je wel even checken) wel samen kunnen, bijlzalmen waarschijnlijk wel, aangezien die niet echt lange vinnen hebben, maar of het qua karakters overeen komt: geen idee.
 
Gevoelsmatig is je bezetting dan te hoog. Ik zou zelf niet kiezen voor bijlzalmen en Sumatranen samen. Maar 1 grote groep van een van beiden.
Inderdaad kan Friesian je meer vertellen over de Sumatranen. Goede tip van Lysia. Bv in welke waterlagen die Sumatranen zich begeven. Dat is ook een factor om rekening mee te houden als je voor meerdere soorten kiest. Niet alleen omdat het dan rustiger oogt als ze niet door elkaar zwemmen, maar ook zodat ze elkaar niet in de weg zitten.
 
2 scholen is misschien inderdaad wel te veel.
Ik dacht dat sumatranen vooral in de middenlaag baantjes trokken.
Corydoras zitten op de bodem, dus ik zoek iets wat hierbij past voor in de bovenste waterlaag.
Of gebruiken de sumatranen ook de bovenste waterlaag?
 
Vraag aan @Friesian wat hij vindt van Sumatranen. Hij heeft ze een tijdlang gehad en heeft er veel ervaring mee.
Ik heb ze een andere doopnaam gegeven.... Echte rotzakken. Niet alleen vallen ze vissen aan met lange vinnen maar onderling geven ze ook regelmatig uitval. Ik zou er ook rekening mee houden dat ze zich begeven in de middelste waterlaag maar ook dat ze behoorlijk fors kunnen worden, dus genoeg filter capaciteit. Ik heb een jbl cristalprofi e1502 op een juwel Rio 180.

Wat betreft corydoras raadt ik de sterke soort Sterbai aan. Meer dan die 2 soorten vissen zou ik niet kiezen voor een 180 liter wat ik ook heb.

Bottom line..... Sumatraantjes zijn een ellende.. Daarom heb ik ze weggedaan...
 
Ik heb ze een andere doopnaam gegeven.... Echte rotzakken. Niet alleen vallen ze vissen aan met lange vinnen maar onderling geven ze ook regelmatig uitval. Ik zou er ook rekening mee houden dat ze zich begeven in de middelste waterlaag maar ook dat ze behoorlijk fors kunnen worden, dus genoeg filter capaciteit. Ik heb een jbl cristalprofi e1502 op een juwel Rio 180.

Wat betreft corydoras raadt ik de sterke soort Sterbai aan. Meer dan die 2 soorten vissen zou ik niet kiezen voor een 180 liter wat ik ook heb.

Bottom line..... Sumatraantjes zijn een ellende.. Daarom heb ik ze weggedaan...
Dank voor de eerlijke reactie. (y)
Ik ga er nog eens rustig over nadenken, maar ik weet nu in ieder geval wat ik me op de hals zou kunnen gaan halen.:unsure:
 
Er zijn nog wel andere vissen die een beetje op sumatranen lijken en die wat vriendelijker zijn.
 
In plaats van Sumatranen kan je de Vijfstreepbarbeel nemen.
Lijken aardig op Sumatranen maar zijn van nature veel rustiger.
Mijn vrouw wilde ook weer Sumatranen maar met de Vijfstreepbarbelen is ze nu ook wel tevreden.
 
Ben wel benieuwd of jij inmiddels een sumantranen bak bezit.
Ik heb hier ook 20 sumantranen. Aangevuld met Kuhlli's, werkt helemaal prima. De sumantranen vallen de kuhlli's niet lastig en de kuhlli's laten zich de gehele dag zien, zoekend naar voedsel.
 
Ik heb geen Sumatranen, maar sikkeltetra's.
Totale bezetting:
19 Sikkeltetra's
10 Panda Corydora's
10 Oto's
10 Japonica garnalen.

Zowel de sikkeltetra's als de panda's zijn de laatste tijd erg schuw, dus ik moet ze weer wat meer laten wennen aan mijn aanwezigheid.
De eerste weken waren lang niet zo schuw.
 

Terug
Bovenaan