niet meetbare ammoniakpiek?


Zal dat echt de reden zijn dat ze boven hangen? Of zal de reden zijn dat ze proberen te ontsnappen van de omgeving qua nitriet of ammoniak?
Wat ik begrepen heb zorgt NO2 ervoor dat zuurstof zich niet meer goed kan hechten aan het hemoglobine waardoor ze daadwerkelijk een zuurstof tekort krijgen.

Volgens mij is ammoniak giftig (en brand het letterlijk) waardoor ze inderdaad uit het water willen ontsnappen.
 
Wat ik begrepen heb zorgt NO2 ervoor dat zuurstof zich niet meer goed kan hechten aan het hemoglobine waardoor ze daadwerkelijk een zuurstof tekort krijgen.
Dit is wat ik bedoelde inderdaad maar kon dat dure woord zo snel niet vinden.
 
Lijkt me duidelijk een nitriet "piek" en geen lekstroom verhaal. Maar alles lezende missen we nog steeds veel informatie. Er wordt nitriet gemeten, maar hoeveel is nog steeds onduidelijk. Amonium vergiftiging is het zeker niet! Want dan had je geen levende vissen meer gehad. Waarom is het "niet mogelijk" een totaal foto te plaatsen of close up van dit leed?
 
Lijkt me duidelijk een nitriet "piek" en geen lekstroom verhaal. Maar alles lezende missen we nog steeds veel informatie. Er wordt nitriet gemeten, maar hoeveel is nog steeds onduidelijk. Amonium vergiftiging is het zeker niet! Want dan had je geen levende vissen meer gehad. Waarom is het "niet mogelijk" een totaal foto te plaatsen of close up van dit leed?
Omdat ik verblijf op 2 verschillende locaties ben nu pas terplaatse ze zitten na een 80% waterverversing nogsteeds erg stil de een beweegt zelfs zijn vinnen niet
20210524_165238.jpg
 
Meet je nog nh3/4 of no2? Dat zou niet kunnen denk ik met zo verversing.
 
Meet je nog nh3/4 of no2? Dat zou niet kunnen denk ik met zo verversing.
dat meette ik in eerste instantie (gister) al niet
voor even te verduidelijken want blijkbaar is het erg onduidelijk ik heb gister dus een nitriet test gedaan en deze was zo goed als kleurloos (zo goed als meende een lichtroze tint te zien maar in het licht gehouden en was kleurloos)

dus weet het zelf ook niet zogoed reageerden vrijdag wel goed op 2x 80% verversen waren ze springlevend dus ben zelf even de draad kwijt
en dit was op 2 dagen dat ze zo vergiftigd leken ondanks niet meten van nitriet dus goed mogelijk dat het iets chemisch van dat verwarmingselement was maar dat ze dan nu alsnog zo bij de grond zitten is me echt vaag
wat wel lijkt is dat de kleinste gourami van de 3 toch erg actief lijkt ookal lijkt hij zich ook erg aan het water te storen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op welke wijze test je precies Niels? Wat gebruik je daarvoor? Dus merk en welke methode?
 
Op welke wijze test je precies Niels? Wat gebruik je daarvoor? Dus merk en welke methode?
colombo druppeltest deze geeft aan vanaf 0.5 wat vrij laat is maar als het moet wel effectief

maar dus gister was al geen 0.5 te meten en vandaag nog 80% ververst en nogsteeds zitten ze daar zit een beetje met de handen in het haar

ook halen ze heel rustig adem aan het oppervlak(normaal voor gourami's zijn labyrint vissen) dus denk dat nitriet is zo goed als uitgesloten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien toch wel handig als je een totaaltje kan posten want wie weet ziet iemand iets. Hoe groot is deze bak?
 
Wat bedoel
denk ik ookniet ik ben momenteel niet bij de bak. en deze draait al een tijdje(maanden) maar was tot voor kort vrij steriel dus ik heb wel problemen gehad met nitriet en nu dus wat ik denk ammoniak maar ik vind dit zo vreemd dat het dan niet meetbaar is. heb 10 dagen geleden mijn filter schoongemaakt maar weet vrij zeker dat het daar niet aan ligt. heb 3 dagen geleden water ververst ivm nitriet maar dit is nu dus bijna nietmeer meetbaar alleen heb ik wel het idee dat ik nu te maken heb met een ammoniakpiek aangezien ze zo op de bodem liggen(kan dit op 2 dagen tijd zo snel oplopen ?)
maar zou ammoniak/ammonium altijd aangegeven moeten zijn op zo'n test
Wat bedoel je precies met het filter schoongemaakt? Wat voor filter en filtermateriaal heb je? Ik vraag het ff als controle.
 
Wat bedoel

Wat bedoel je precies met het filter schoongemaakt? Wat voor filter en filtermateriaal heb je? Ik vraag het ff als controle.
filtersponzen en van die poreuze steentjes eigenlijk alleen de filtersponzen uitgespoeld in aquarium water
 
Even vanuit de chat gepikt maar ik lees dat de 3 Gourami s ook onderling troubles hadden en wie weet heeft dit ook invloed op hun gedrag of hebben ze nu door een verminderde weerstand problemen.
 
Even een vraagje, zou het kunnen helpen om links en rechts een bruissteentje te plaatsen aangesloten op een zuurstofpomp? Kan dat bij gourami?
 
Ook een gedachte, is er voldoende oppervlakte beweging? Dus geen golfslagbad maar een lichte beweging voor gasuitwisseling?
 
Ook een gedachte, is er voldoende oppervlakte beweging? Dus geen golfslagbad maar een lichte beweging voor gasuitwisseling?
Ja deze is er zal morgen een filmpje plaatsen
 
Zitten vooral de goerami's bovenin? Heb je veel oppervlakte stroming en misschien veel/fel licht zonder overhangende beplanting of drijfplanten?
 
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt
Bacterien waren op
Alles kwam tegelijk, dit was de hoofdoorzaak
 
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt
Bacterien waren op
Alles kwam tegelijk, dit was de hoofdoorzaak
Bedoel je dat door omstandigheden je problemen had met de bacteriecultuur. De omschrijving dat ze op waren is wat onduidelijk Gerritje.
 
Nu snap ik de reactie😄
Cultuur was in de war en erger :bleef in de war
Alles opnieuw opgestart, elke week flinke waterwissel, nog een nitriet
piek ( je)gehad
Nu gaat hij weer als een speer
 
1 je bodem ziet eruit alsof het koraalzand is oid. Dat is een slecht idee, verhoogt de PH waardoor de kans ammoniak vergiftiging veel groter is.
2 als je nitriet hebt gemeten ging daar per definitie een verhoogd ammonium of ammoniak gehalte aan vooraf. Bovendien bewijst het dat je bak niet stabiel draait, dat is niet met drie dagen hersteld dus de suggesties van verhoogde ammoniak of nitriet waarden vind ik heel plausibel. Ook al meet je die niet, testsetjes zijn niet heel nauwkeurig zeker niet bij kleine hoeveelheden. Waardes die je zeker zou meten zouden ook veel extremere symptomen geven.
3 een directe relatie met je verwarming zie ik niet als heel waarschijnlijk, maar als je verwarmings element lek is, dan zou kopervergiftiging theoretisch kunnen. Maar gezien de voorgeschiedenis is een lage maar te hoge concentratrie ammoniak of nitriet mijn inziens een stuk waarschijnlijker.

als je bodem daadwerkelijk kalkhoudend is dan zou je die beter kunnen vervangen voor filterzand oid. je kunt op kalk testen door een beetje van je bodem in een glas azijn te gooien, ontstaan er belletjes dan bevat het kalk.
verder de komende tijd dagelijks verversen ongeveer 30 -50%
voer spaarzaam en voor het waterversen zodat je af kunt hevelen wat ze niet op eten.

je kunt de bacteriecultuur helpen met de toevoeging van bacteriën uit een flesje.
je kunt wat catapabladeren, elzenproppen of turfgranulaat in je aquarium(filter) hangen, de tannines geven een dikkere slijmlaag en beschermen vissen tegen secundaire infecties aan huid en kiewen. bovendien verlaagt het de pH mogelijk iets waardoor je meer ammonium en minder ammoniak krijgt.
 
De grote verversingen met veel temperatuur schommeling/koud water?
 
Dagenlange blootstelling aan nitriet geeft zoals ik al eerder zei letargische vissen, 0,5 is ook nog steeds teveel, nitriet moet absoluut 0 zijn, dit is gewoon een gevolg van te lange blootstelling aan nitriet
 
Filmpje van mijn vissen zie verkleuring bij de kieuwen wijst dit op ammoniak ?

zoals je ziet nieteens lichtroze voor nitriet... maar blijkbaar dus wel ammoniak maar hoe kan dat als ik gister nog 80% heb ververst
 

Bijlagen

  • 20210525_113454.mp4
    46.5 MB
  • 20210525_115120.jpg
    20210525_115120.jpg
    78.3 KB · Weergaven: 59
  • 20210525_115128.jpg
    20210525_115128.jpg
    74.2 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou eerst eens zorgen voor een hoop drijfplantjes, dat zal de Gourami prettig vinden en zal hij ook minder schrikachtiger worden.
 
Ik zou eerst eens zorgen voor een hoop drijfplantjes, dat zal de Gourami prettig vinden en zal hij ook minder schrikachtiger worden.
dit schrikachtige is om een of andere reden verbandhoudend met de water kwaliteit normaal komen ze juist naar mij toe...

Even een foto voor jessicapilon
 

Bijlagen

  • 20210525_123229.jpg
    20210525_123229.jpg
    95.5 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt door een moderator:
Filmpje van mijn vissen zie verkleuring bij de kieuwen wijst dit op ammoniak ?

zoals je ziet nieteens lichtroze voor nitriet... maar blijkbaar dus wel ammoniak maar hoe kan dat als ik gister nog 80% heb ververst
Deze teststrip meet geen ammonia toch? Ik ben een beetje in de war nu :S

Wat ik zie is dat de verlichting vrij fel is en er geen overhangende planten of drijfplanten aanwezig zijn, wat deze vissen wel waarderen. Ook lijkt het aquarium wat klein voor deze vissen (60 centimerer?).

Misschien ligt het probleem niet aan de waterwaarden maar aan de inrichting. Gestreste dieren kunnen ook enorm lamlendig worden.
 
Ik denk ook dat het een combi is van een kleine bak met weinig planten en schuilplekken, felle verlichting en 3 vissen die het niet goed met elkaar konden/kunnen vinden.
 
Ik ben benieuwd naar de afmetingen van de bak. Dus ff opmeten en vermelden. En ook even merk en type.
 

Terug
Bovenaan