niet ècht biotoopcorrect, maar tòch: de 400 liter Zuid-Amerika van Patrick( Paddy.K.1966)


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Na een paar mislukte pogingen nu maar eens de tool gebruiken, en eindelijk ook op mijn "thuis-forum" eens wat van mijn bak laten zien.

697748_0_82_mijn_aquarium_20140606_overzicht.jpg


Beschrijving
Mijn Juwel Rio 400 heb ik nu ongeveer een jaar (heb er toen het vissen- en plantenbestand uit een meterbak in gezet). Drie maanden geleden is 'ie na een verhuizing compleet opnieuw ingericht en hij is nu zo ongeveer zoals ik hem hebben wil.

Ik ben als basis uitgegaan van Zuid-Amerika, maar dat is vrij groot en ik heb niet een specifieke biotoop binnen dat werelddeel gekozen. Mijn bak is wat meer beplant dan de gemiddelde ZA-bak. Aan de rechterkant heb ik vrij veel hout (het sluitstuk komt komende week) en wat dichtere beplanting, aan de linkerkant liggen stenen en is het wat meer open gehouden.

Afmetingen
Lengte: 150 centimeter
Breedte: 50 centimeter
Hoogte: 55 centimeter

De Techniek
aqua-pro-400Het aquarium is een Juwel Rio 400 met een inhoud van 400 liter. Het water wordt gefilterd door een Superfish Aqua Pro 4. Dit filtert maximaal 1.000 liter per uur. Het filter beschikt over een quickstart systeem. Je kunt hem eenvoudig tot 2/3 met water vullen waarna het filter zichzelf kan opstarten doordat de pomp niet bovenin maar onder het filter zit. Een ingebouwde chip schakelt 1 keer per 24 uur de pomp uit en ook weer in om eventueel opgehoopte lucht in het filter te verwijderen.
Boven het aquarium brand 11 uur de verlichting, er wordt geen plantenvoeding en geen CO2 toegevoegd.

De Dieren
4 (1m3v) Ameca splendens
1 (m) Ancistrus cf. cirrhosus
2 (1m1v?) Cleithracara maronii
4 (2m2v) Hoplosternum thoracata
3 (2m1v) Mikrogeophagus altispinosus
6 Pterophyllum scalare (waarvan 5 cv. "Blue Dwarf")

Bij de M. altispinosus wil ik nog een volwassen vrouw, de zesde maanvis valt natuurlijk een beetje uit de toon maar die is al zo lang een vriend van me .....

De Planten
Qua planten is mijn aquarium verre van biotoop correct.
3 Cryptocoryne undulata
3 Echinodorus cv. Red Devil
1 Echinodorus rubin
1 Echinodorus schlueteri
3 Egeria (Elodea) densea
3 Nymphoides sp. Taiwan

Er staan wat Aziaten in, omdat die het nou eenmaal goed doen en ik er nog geen goede Zuid-Amerikaanse vervangers voor heb gevonden. De Nymphoides is mijn lievelingsplant en die gaat gewoon blijven. De Crypto wil ik vervangen; misschien door Echinodorus martii �f door een Aponogeton-soort (bv. crispus, longiplumulosus, robinsoni of undulatus) die dan natuurlijk ook gelijk Afrikaans en dus biotoopincorrect is.

Over de linkerkant ben ik nog niet tevreden (die had ik bedoeld als vrije bodemruimte met vooral zand en wat stenen, maar vind ik nu te druk en te vol).
En in de hoek rechtsachter staat nu een Echinodorus cv. Red Devil die niet goed groeit maar ook niet doodgaat, waardoor die hoek wat leeg blijft; ik wil die eruit halen en vervangen door de Echinodorus cv. rubin die nu linksachter staat.
 
Erg mooi aquarium hoor :D En wat maakt het uit dat het niet echt biotoop gericht is het is een plaatje om naar te kijken :thumbs:
Als je echt een biotoop correct aquarium hebt komt er wel meer bij kijken dan alleen de juiste vissen en planten. je zit dan ook nog eens met de verlichtingsduur geloof ik en de waterwaardes spelen ook een grote rol. Als je dit wil is het natuurlijk mogelijk maar waarom zou je als je al zo'n mooi aquarium hebt :p
Misschien dat je Echinodorus cv. Red Devil even de tijd nodig heeft om aan te slaan. Ik merkte dat in het begin bij mij bleheri ook toen ik deze net van mijn ene aquarium naar het andere had verplaatst. Toen viel deze een soort van stil om het zo maar te noemen. nadat ik er toen kleibolletjes en lateriet bij gestopt had krabbelde deze er wel weer langzaam bovenop. Dus ik zou hem zeker niet weg doen. wat je wel kan doen is hem wissel met bijvoorbeeld een andere plant totdat deze is aangeslagen en hem dan weer terug zetten op de oude plek :) Zo krijgt hij tijdelijk ook wat meer verlichting wat de plant ook wel goed zal doen :)

Voor de rest alles lekker laten groeien en kijken wat je er mee wil :p
 
Ziet er goed uit hoor.Vind het nu juist heel mooi, oogt zeker niet druk, vind ik.Mooi hout ook trouwens.
 
visstisck zei:
Ziet er goed uit hoor.Vind het nu juist heel mooi, oogt zeker niet druk, vind ik.Mooi hout ook trouwens.

Het is ook niet zo dat ik het er erg verkeerd of te druk vind uitzien.
Alleen was mijn idee de maat van mijn bak te gebruiken om een contrast tussen links (open ruimte en open zand) en rechts (vooral veel schuilplekken)te realiseren. Dat idee vind ik nog niet helemaal uit de verf komen.
Maar ik ga niet gelijk weer roeren hoor, ik heb net nieuw hout geplaatst en de waterpest verzet, dus nu eerst maar even rust in de tent.
 
Vind mooi bak, maar je idee is opzich makkelijk te realiseren hoor :)..
 
Khoppie zei:
Erg mooi aquarium hoor :D En wat maakt het uit dat het niet echt biotoop gericht is het is een plaatje om naar te kijken :thumbs:
Als je echt een biotoop correct aquarium hebt komt er wel meer bij kijken dan alleen de juiste vissen en planten. je zit dan ook nog eens met de verlichtingsduur geloof ik en de waterwaardes spelen ook een grote rol. Als je dit wil is het natuurlijk mogelijk maar waarom zou je als je al zo'n mooi aquarium hebt :p
Misschien dat je Echinodorus cv. Red Devil even de tijd nodig heeft om aan te slaan. Ik merkte dat in het begin bij mij bleheri ook toen ik deze net van mijn ene aquarium naar het andere had verplaatst. Toen viel deze een soort van stil om het zo maar te noemen. nadat ik er toen kleibolletjes en lateriet bij gestopt had krabbelde deze er wel weer langzaam bovenop. Dus ik zou hem zeker niet weg doen. wat je wel kan doen is hem wissel met bijvoorbeeld een andere plant totdat deze is aangeslagen en hem dan weer terug zetten op de oude plek :) Zo krijgt hij tijdelijk ook wat meer verlichting wat de plant ook wel goed zal doen :)

Voor de rest alles lekker laten groeien en kijken wat je er mee wil :p

Helemaal mee eens, ik wil - nadat ik alles eerst een poosje rust heb gegeven - eerst de E. Red Devil en de E. rubin van plaats laten ruilen.
Dan krijgt de Red Devil wat meer licht (kleibolletjes hadden ze allebei al). Mocht 'ie het links achterin weer gaan doen dan heeft 'ie daar een mooie plek (vlakbij 2 kleinere rode duiveltjes), en zoniet dan kan ik hem daar in principe missen. De leegte rechtsachter zal met de E. rubin in ieder geval wel aardig worden opgevuld.
 
Paddy.K.1966 zei:
leontoeter zei:
Mooie bak! kijk uit naar meer foto's van je bewoners :D

Die gaan er zeker komen nu ik er eenmaal in ben geslaagd te uploaden. Zal ook niet heel lang duren .....

Voila:

- Ameca splendens
468648paddy.k.1966_0_82_mijn_aquarium_20140413_ameca_splendens_01.jpg
957933paddy.k.1966_0_82_mijn_aquarium_20140413_ameca_splendens_02.jpg


- Ancistrus cf. cirrhosus
398763paddy.k.1966_0_82_img_0606.jpg


- Cleithracara maronii
882256paddy.k.1966_0_82_mijn_aquarium_20140413_cleithracara_maronii_02.jpg


- Megalechis thoracatum (Hoplosternum thoracata)
483278paddy.k.1966_0_82_mijn_aquarium_20131120__02.jpg


- Mikrogeophagus altispinosus
578227paddy.k.1966_0_82_mijn_aquarium_20131026__12.jpg


- Pterophyllum scalara cv. Blue Dwarf
523511paddy.k.1966_0_82_mijn_aquarium_20131120__06.jpg
 
Update:

Komende week de volgende onderhoudsbeurt van het aquarium, met daarbij de volgende plannen:
1) algen verwijderen van voor- en zijruiten
2) bodem grondig afhevelen
3) waterwissel 20%
4) nieuwe elzenproppen en eikenbladeren toevoegen
5) Echinodorus rubin (linksachter) en Echinodorus cv. Red Devil (rechtsachter) omwisselen
6) Echinodorus ozelot cv. Red (midden) ongeveer 10-15 cm naar rechts
7) Echinodorus angustifolius cv. Vesuvius 5-10 cm naar voren
8) Bolbitis heudelotii plaatsen op hout.

Zodra de mist is opgetrokken zal ik nieuwe foto's maken en uploaden.

Verder is mijn halfwas "waarschijnlijk man" M. altispinosus overleden.
Dan blijft over een volwassen alpha-man, een volwassen man en een halfwas vrouw.
Ik ga langzaamaan rondkijken naar een mooie volwassen vrouw.
En mijn jonge Cleithracara maronii groeien als kool en lijken op dit moment een man en een vrouw te worden.
 
Alweer een half jaar verder, de genoemde onderhoudsbeurt is natuurlijk al lang achter de rug evenals een aantal opvolgers. Tijd voor een serieuze update!

Qua plantenbestand is mijn bak nog steeds niet biotoop-correct.

Maar de huidige planten doen het en dat is nu even het belangrijkste.
Goed water, genoeg (verschillende) planten en genoeg andere schuilplekken (hout, stenen, kokosnoten, achterwand)vind ik voor het moment het belangrijkst.
En trouwens: ik heb nog maar 2 niet-Zuid-Amerikaanse plantensoorten!

De - Aziatische - Cryptocoryne undulata die ik intussen al 4 aquaria en ruim 10 jaar heb, staat er nog steeds in. Waarom? Omdat die het al zolang goed doet! Op zich kan die op termijn best worden vervangen, bijvoorbeeld door Echinodorus argentinensis of Sagittaria subulata. Maar dan wil ik eerst van tenminste ��n van die soorten een plant zien die zich even goed handhaaft en vermenigvuldigt.
En hetzelfde geldt voor de vervanging van Nymphoides sp. Taiwan door bijvoorbeeld Hydrocleis nymphoides: pas wanneer ik een succesvol alternatief zie ga ik vervangen.

Ook qua vissenbestand is er het een en ander veranderd, mijn bestand is nu:
4 (1m3v) Ameca splendens
1 (m) Ancistrus cf. cirrhosus
2 (1m1v?) Cleithracara maronii
4 (2m2v) Hoplosternum thoracata
2 (1m1v) Laetacara dorsigera
2 (1m?1v?) Mikrogeophagus altispinosus
5 Pterophyllum scalare "Blue Dwarf"
De jonge A. splendens (intussen zo'n stuk of 12) laat ik daar even buiten, ik ga die onder "aangeboden" zetten voor liefhebbers. Van de 2 oudsten is er 1 duidelijk en man en die is bovendien een stuk kleiner dan pa, die reageert de frustratie daarover nu af op de maanvissen.
En van mijn 2 Nannostomus marginatus weet ik nog niet of ik die hier tot een fatsoenlijke school wil uitbreiden of ze ergens anders bij een school wil zetten.
Wat de M. altispinosus betreft ben ik niet helemaal zeker. Van de oorspronkelijke 5 heb ik er nog maar 2 over, waarvan ik het geslacht niet goed van kan vaststellen en die er bovendien niet heel goed uitzien. Beetje mager, en niet goed op kleur. Zo te zien vinden ze het hier niet fijn, maar geen enkele andere vis - zelfs de A. splendens niet - legt hen iets in de weg. Misschien is de drukte hen teveel?

De foto's uploaden lukt vandaag nog niet erg, maar die komen eraan !!!
 
Nieuwe foto van de nieuwe setup:

518814_0_82_20150311_mijn_aquarium_totaaloverzicht_2.jpg


De planten groeien prima in de bak, maar dat leidde niet tot het beeld dat ik voor ogen had.

De Nymphoides groeide de pan uit en moest dringend worden uitgedund; de Echinodorus ozelot 'Red' ook en die groeide bovendien teveel naar het midden van de bak. De rechterkant werd te vol en daardoor rommelig, en er bleef te weinig vrije zwemruimte en vrij bodemoppervlak over.

Daar wilde ik wat aan doen, en dit is het dus geworden. Ik ben er zelf in ieder geval wel blij mee.
En tegen dat alles weer lekker uitgroeit plaats ik wel weer een nieuw plaatje.

Ook wat de vissen betreft is er wat veranderd.

Om te beginnen kweekt de Ameca splendens te snel om bij te kunnen houden, het werd te druk en de dieren (vooral de mannen) werden erg vervelend naar de andere vissen. Helaas zijn ze erg snel en ook nog eens goed in verstoppertje, zodat ik nog niet alles wat ik wilde uitvangen te pakken heb gekregen (vooral de nog steeds voortvluchtige volwassen man zou ik er graag uit willen hebben). De bedoeling is dat ik alleen 4 vrouwen overhoud.
De belangrijkste slachtoffers waren de maanvissen, die geen moment met rust werden gelaten, daarvan zijn er 2 (waarschijnlijk door de stress) gehemeld.
Van de Mikrogeophagus altispinosa heb ik (gelukkig door natuurlijk verloop, de beestjes werden oud) alleen nog 1 halfwas vis - ik denk een man - over. Ik wil die aanbieden aan iemand met wat soortgenoten in een groot genoeg aquarium, en verder gaan met M. ramirezi waarvan ik nu alleen nog 1 vrouw heb.
In de lege ruimte n�t onder het wateroppervlak heb ik 1 man en 2 vrouwen Fundulopanchax gardnieri gezet.

Wat ik nog mis is een leuke scholenvis. Ik denk erover mijn 2 Nannostomus marginatus tot 18 stuks uit te breiden, maar zie tot nu toe helaas geen visjes die een beetje op maat zijn voor een redelijke prijs. Misschien ga ik de 2 marginatussen wel mee laten zwemmen in een school Nannostomus beckfordi. Een ander idee is Hyphessobrycon colombianus of Pristella maxillaris, dat zou wat extra kleur geven aan het geheel. Of Hyphessobrycon pulchripinnis, omdat die leuk scholen en wat hoger in de bak zwemmen.

Ik ben ook zelf nog benieuwd naar de volgende verandering die ik kan melden.

En natuurlijk hoop ik nog steeds op jullie reacties, kritieken en suggesties!
Ik en mijn plannen kunnen daar alleen maar beter van worden.
 
Hoi Paddy, mooie bak hoor.
Maar ik denk ook dat je Ameca's misschien iets te warm zitten en dat verklaart dan waarschijnlijk ook hun vervelende gedrag en zo vermedigvuldigen ze zich ook meer. Wel erg leuke vissen hoor, maar hebben die het liever niet wat koeler?
Tja, er zijn zoveel leuke scholenvisjes, de Citroentetra zijn iig ook erg mooi en zwemmen zo'n beetje in het midden midden-boven. De Colombianus toch meer onderin.
 
Moet zeggen dat jou aquarium er ook mooi bijstaat :D baal beetje dat me bak maar 120 is en geen maanvissen kan houden hehe. Maar het vrouwtje is er niet zo blij mee als ik groter ga :(
 
Mooie bak, die maanvissen zijn echt geweldig!!!

Iets waar je elke avond met plezier na kijkt :)
 

Terug
Bovenaan