Neritina ( zebra renslak) : eten ze bruinalg?


fiekesof

Well-known member
Lid geworden
25 januari 2005
Berichten
133
Locatie
België
Ik heb in mijn 3 bakken last van bruinalg.
Op zich niet schadelijk maar toch wel storend.
Ik heb alles geprobeerd ( silicaat afwezig) maar toch blijft het hardnekkig terugkomen.
Om de bodem om te woelen heb ik er al Sulawesi slakken inzitten maar ik hoorde al dat Zebra renslakken bruinalg eten.
Waarheid of broodje aap?
Ik weet dat ze moeilijk weg te krijgen eitjes leggen, maar als ze mijn bruinalg oplossen heb ik het wegkrabben van de eitjes er wel voor over :)
 
Ik denk het niet of weinig en de oorzaak wegnemen is een betere oplossing. In net opgestarte bakjes zie je dat nog vaak en met geduld gaat het veelal vanzelf weg.
 
Ik denk het niet of weinig en de oorzaak wegnemen is een betere oplossing. In net opgestarte bakjes zie je dat nog vaak en met geduld gaat het veelal vanzelf weg.
Ze draaien al een jaar dus ik vrees ervoor :confused: Heb al vanalles geprobeerd helaas.
 
Heb je voldoende filtratie want vaak zie je het ook met een hoge organische belasting. Ik zou anders eens een topic in algen openen met info over de bakken en wat foto s.
 
Heb je voldoende filtratie want vaak zie je het ook met een hoge organische belasting. Ik zou anders eens een topic in algen openen met info over de bakken en wat foto s.
Jazeker, ik heb per aquarium 2 dubbele sponsfilters( 2 keer de Aquanova + pat mini filter per bak) ik heb een 70l , 50 l en een 30l bak. Meer dan voldoende filtering en voldoende stroming voor mijn garnalen.
 
Nu is het belgische leidingwater soms belabberd slecht van kwaliteit in sommige regio's, en wellicht helpt het als je osmose gaat gebruiken en dat aanvullen met mineralen
 
Bruine alg te weinig licht, in combinatie met een niet zo goed werkend filter.
 
Neritinas eten idd bruinalg.
Oorzaak van je alg zal je wss moeten zoeken in je lichtkleur en sterkte.
1 neritina per bak zal al meer dan voldoende zijn.
 
Oorzaak van je alg zal je wss moeten zoeken in je lichtkleur en sterkte.
Dan moet je stellen dat daardoor de planten het niet goed doen en voor belasting zorgen. Ik heb diverse nano s gehad op 3 W led met 30 liter maar daardoor krijg je geen bruinalg. Nu had ik enkel makkelijke mosjes maar weinig licht is opzich geen reden voor bruinalg.
 
Dan moet je stellen dat daardoor de planten het niet goed doen en voor belasting zorgen. Ik heb diverse nano s gehad op 3 W led met 30 liter maar daardoor krijg je geen bruinalg. Nu had ik enkel makkelijke mosjes maar weinig licht is opzich geen reden voor bruinalg.
Ik heb nergens gezegd "weinig";)
Integendeel. Naar mij ervaring is het net door teveel of van de verkeerde lichtkleur (te koud) ten opzichte van de rest van de aanwezige voedingsstoffen.
 
Ik heb die ervaring niet maar dat zegt weinig natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan