Neon tetra's en platy's?


E

_Eviee

Guest
Hallo,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb momenteel neon tetra's in mijn aquarium, en ik zou hier graag een stuk of drie (1 M, 2 V) platy's bij zetten. Maar het is niet de bedoeling dat mijn bak overbevolkt word door alle platy baby's.

Eten neontetra's (een deel) van de platy baby's op?

En zo niet, hoe kan ik overbevolking voorkomen?
 
Ik geloof dat neons en platys niet zo'n hele goede combi zijn qua waterwaarden. Daarnaast zijn platys vrij druk en neons meer rustige baantjes zwemmers.

Hoe groot is je bak? Misschien ipv platys een leuke corydoras soort voor op de bodem, mits de bodem niet te scherp is voor ze.
 
En als antwoord op je vraag: nee, neontetra's eten niet voldoende kleintjes om het enorme nageslacht in toom te houden ;)
 
Neon tetras eten geen jongen. Ze zullen zich gaan verstoppen voor de grote drukke platys. Dat was mijn ervaring. Heb de neon tetras weggedaan om deze reden.
 
Neon tetras eten geen jongen. Ze zullen zich gaan verstoppen voor de grote drukke platys. Dat was mijn ervaring. Heb de neon tetras weggedaan om deze reden.
 
@Klaske: ik heb ervaring met neons en platys en dat gaat prima.
 
Mijn aquarium is 60x30x30.
Er zitten nu nog 6 neontetra's in en een betta man maar deze gaat weg omdat hij de tetra's aanvalt.

Ik dacht dat de neontetra's juist wel bij de platy's pasten, qua temperatuur in ieder geval.

Ik vind platy's persoonlijk hele leuke visjes en m'n aquarium word nu zo leeg zonder mijn betta man.

Maar hoe zou je dan het snelle kweken in toom kunnen houden?
 
Haha, niet. Koop alleen vrouwen of je moet de jongen ergens kwijt kunnen.
 
haha okay, maar als ik alleen vrouwen koop dan kunnen ze alsnog al zwanger zijn vanuit de winkel toch? Zou ik dan ook alleen mannen bij elkaar kunnen doen?

Hoe snel vermenigvuldigen die platy's zich (ongeveer)? Zou binnen een paar maanden mijn aquarium zeg maar al helemaal vol zitten?
 
Ze eten hun eigen jongen wel gewoon op. Dus hoe voller de bak hoe minder jongen het zullen overleven. Een oplossing kan zijn om hele jonge visjes te kopen. Deze zouden dan nog niet zwanger kunnen zijn, maar dan is het geslacht erg lastig te bepalen geloof ik..

Van mijn black molly`s heb ik toch maandelijks maar 3 a 4 jongen, maar dat is mede omdat mijn bak te vol was. Ik heb eerst de jongen dan ook uitgevangen, maar nu het visbestand een stuk minder is blijven de jongen makkelijker in leven en kunnen ze zich beter verschuilen. Nu heb ik toch wel steeds 10 jongen over, bij 1 zwangere vrouw.

@blablabla Ik had 10 neon tetra`s, maar zag ze nooit omdat ze zich altijd verstopten in de zuurstofplanten. Mijn bak was ook te vol, dus mischien dat ze bij een evenwichtig visbestand wel tevoorschijn komen. :)
 
Mijn ervaring met mannelijke platys is dat ze elkaar de hele tijd opjagen. Vrouwen zijn makkelijker wat dat beteeft en leuker om te zien (vind ik zelf) omdat je hun natuurlijk gedrag ziet vertonen, terwijl de mannen elkaar alleen maar aan het najagen zijn.

Het klopt dat vrouwen vaak al zwanger zijn, maar sommige winkels scheiden de vrouwen van de mannen, dus dan heb je dat niet (of minder).

Als je aquarium overbevolkt is, overleven er inderdaad minder vissen. Maar heb je dat ervoor over? Platys kunnen bevallingen uitstellen, dus als je aquarium weer rustiger zou zijn, dan gaan ze gewoon weer vrolijk verder.

@klaske: dat kan schelen ja. Ik weet niet hoeveel vissen van beide soorten je had, maar met 15 neons en 3 platys is er niks aan de hand :)
 
Ok�, dan ga ik voor alleen vrouwen.
Ik zal eens even kijken of er hier een winkel in de buurt zit die de mannen en vrouwen apart houd.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp ! :)
 
Graag gedaan hoor, en veel succes! :D
 
_Eviee zei:
Ik zal eens even kijken of er hier een winkel in de buurt zit die de mannen en vrouwen apart houd.
Die zal je niet vinden en zowel, bij kwekerij en groothandel zitten mannen en vrouwen samen. Vrijwel elke Platy vrouw die je vind zal zwanger zijn.

Platy's wensen voedsel met een hoog plantaardig gehalte zoals Guppy of Malawivlokken. En 2x per week wat levend of diepvriesvoer.

Neons een standaard hoofdvlokvoeder met geregeld wat diepvries of levend voer.

De vlokvoeders kun je mengen.
 
Ja ik had al bij de aquariumwinkel hier in de stad gekeken en daar zat alles bij elkaar inderdaad. Maar dan zal ik als ze bevallen zijn gewoon de mannen er uit moeten halen :)

Wel goed om te weten over dat voer, dan zal ik nog wat guppyvlokken aanschaffen voordat ik de platy's ga halen. Bedankt !
 
Botia zei:
_Eviee zei:
Ik zal eens even kijken of er hier een winkel in de buurt zit die de mannen en vrouwen apart houd.
Die zal je niet vinden en zowel, bij kwekerij en groothandel zitten mannen en vrouwen samen. Vrijwel elke Platy vrouw die je vind zal zwanger zijn.

Platy's wensen voedsel met een hoog plantaardig gehalte zoals Guppy of Malawivlokken. En 2x per week wat levend of diepvriesvoer.

Neons een standaard hoofdvlokvoeder met geregeld wat diepvries of levend voer.

De vlokvoeders kun je mengen.

Die zijn er wel degelijk hoor. Ik ken er zo al twee (waar ik kom dan)
 
in welke omgeving zitten die winkels dan?
 
Dat was een lokaal winkeltje bij mij in de buurt. Maar tegenwoordig stelt die niet zoveel meer voor (veel zieke en dode dieren)
 
Maar dan nog kwekers en groothandel houden ze niet apart. En aangezien een vrouwtje van ��n bevruchting meermaals kan bevallen is het onzin.
 
Ok�, dan haal ik ze gewoon hier in de buurt :)

Hoeveel vrouwtjes kan je het beste bij elkaar doen?
 

Terug
Bovenaan